Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiinnosta, mitkä seikat ohjasi valintaan?
Onhan se vaan kiistämätön fakta että sähköautot on tulevaisuutta.

Oon aina tykännyt tehokkaan polttomoottoriauton äänistä mutta tehokas, erikoinen polttomoottoriauton tuo omat murheensa. Jos olisin ostanut Maserati Ghibli S Q4:n tai Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verden, olisi käyttö- ja ylläpitokulut huomattavasti kalliimmat kuin Teslassa ja itku pääsisi jos Ferrarinsukuinen moottori särkyisi autossa jossa ei ole takuu voimassa.

Ja toisaalta, onko se polttomoottorin ääni kuitenkaan niin hieno juttu jos varttimaililla se sähköauto tulee kuitenkin ohi?

Päätin että nyt on aika ottaa harppaus tulevaisuuteen, ajaa arkiajot Teslalla ja jättää polttomoottorit harraste- ja kesäautoihin.
 
Ekat päivät M3P:llä takana.

Aivan uskomaton laite, ei oo paluuta vanhaan. Suorituskyky on jotain aivan huikeaa, ja olen kuitenkin kesän aikana ajanut mm. Audi RS4:n, Porsche Panamera Turbon, BMW M5:n ja MB-AMG GT S:n. Edellä mainitut tuntuvat hitailta ja antiikkisilta tähän verrattuna.

Ekan 4 päivän aikana todellinen kulutus pyörinyt siinä 19kW/100km eli tosielämän range olisi n. 400km. Pakko myöntää että olen kyllä polkaissut pedaalin pohjaan aina kun on mahdollista eli uskon että kun uutuudenviehätys karisee, pääsen hyvinkin sen valmistajan ilmoittaman 480km latauksella - Tampere-Kuopio -väli menikin jo alle 17kW/100km keskikulutuksella (eli kotona ladattuna 1,8e/100km tai Prisman latauspisteellä ladattuna 2,5e/100km).

Tavallisesta kotipistorasiastani latausnopeus on 16km/h. Kun WallE -kotilatausasema asennetaan niin latausnopeus vähintään kolminkertaistuu eli hyvin ehtii yön aikana ladata täyteen.

Sisustan laatuvaikutelma on ihmeen hyvä, materiaalit tuntuvat ihan laadukkaita ja nitinöitä ja natinoita ei esiinny. Ihan toista kuin esimerkiksi 5 vuotta vanhassa Model S:ssä.

Hifit ovat erittäin jees, penkit yllättävän hyvät joskin sivuttaistuessa häviävät vanhan Alfani penkeille. Valkoiset penkit on aika työläs pitää puhtaana, kahdesti olen jo likaa kuskin penkistä hangannut pois.

Tykkään kyllä tosi kovasti ja ensi viikolla laitetaankin vaimolle uusi Model Y Performance tilaukseen. Ei ole tullut pakoääniä ikävä, mutta kesäautosta ei silti raaski luopua.
 
17kw on aika normaali sekalaisen ajon kulutus mullakin tuossa hybridissä. Onko teslassa kabiinin lämmitys toteutettu ilpillä? Pakko varmaankin, vastuksella lämmitys haukkaisi rangea liikaa.
 
Ekat päivät M3P:llä takana.

Aivan uskomaton laite, ei oo paluuta vanhaan. Suorituskyky on jotain aivan huikeaa, ja olen kuitenkin kesän aikana ajanut mm. Audi RS4:n, Porsche Panamera Turbon, BMW M5:n ja MB-AMG GT S:n. Edellä mainitut tuntuvat hitailta ja antiikkisilta tähän verrattuna.

Ekan 4 päivän aikana todellinen kulutus pyörinyt siinä 19kW/100km eli tosielämän range olisi n. 400km. Pakko myöntää että olen kyllä polkaissut pedaalin pohjaan aina kun on mahdollista eli uskon että kun uutuudenviehätys karisee, pääsen hyvinkin sen valmistajan ilmoittaman 480km latauksella - Tampere-Kuopio -väli menikin jo alle 17kW/100km keskikulutuksella (eli kotona ladattuna 1,8e/100km tai Prisman latauspisteellä ladattuna 2,5e/100km).

Tavallisesta kotipistorasiastani latausnopeus on 16km/h. Kun WallE -kotilatausasema asennetaan niin latausnopeus vähintään kolminkertaistuu eli hyvin ehtii yön aikana ladata täyteen.

Sisustan laatuvaikutelma on ihmeen hyvä, materiaalit tuntuvat ihan laadukkaita ja nitinöitä ja natinoita ei esiinny. Ihan toista kuin esimerkiksi 5 vuotta vanhassa Model S:ssä.

Hifit ovat erittäin jees, penkit yllättävän hyvät joskin sivuttaistuessa häviävät vanhan Alfani penkeille. Valkoiset penkit on aika työläs pitää puhtaana, kahdesti olen jo likaa kuskin penkistä hangannut pois.

Tykkään kyllä tosi kovasti ja ensi viikolla laitetaankin vaimolle uusi Model Y Performance tilaukseen. Ei ole tullut pakoääniä ikävä, mutta kesäautosta ei silti raaski luopua.
Hienoa kuulla 👍 Laita ihmeessä lisää kertomusta kuinka matka Teslan kanssa etenee. autopilot ym
 
Hienoa kuulla 👍 Laita ihmeessä lisää kertomusta kuinka matka Teslan kanssa etenee. autopilot ym
Autopilot on toiminut toistaiseksi erittäin hyvin, aika näyttää miten talvella ja huonommilla keleillä. En tiedä miten ennen on ilman tuota pärjännyt. Liikennevalohelvetissä oikein mukava, ei tarvi jarruun eikä kaasuun koskea ollenkaan.
 
Tänään käyty koeajaa Mersun E ja C - sarjojen EQ 300e farkut. Ei vaihto vielä ajankohtainen kun tuo oma C ollut vasta pari kk, mutta on tuo uus C vaan upea peli. Hiukan ketterämpi kuin E joka varsin aivan omiaan matka-ajossa!
 
Taas niitä hetkiä kun tekisi mieli vaihtaa johonkin hansikaslokeron kokoiseen vehkeeseen.

Iski kaiho kun näki Suzuki Alton liikenteessä.
 
Onhan se vaan kiistämätön fakta että sähköautot on tulevaisuutta.

On se faktaa. Mutta siitä huolimatta melkomoinen monivuotinen sota on käytävä kerrostalon taloyhtiökokouksessa, ennen kuin saa sähköauton ladingiin parkkihallissa omalla tai edes yhteisellä latauspaikalla.
 
On se faktaa. Mutta siitä huolimatta melkomoinen monivuotinen sota on käytävä kerrostalon taloyhtiökokouksessa, ennen kuin saa sähköauton ladingiin parkkihallissa omalla tai edes yhteisellä latauspaikalla.
Tuohonkin on olemassa sellaisia ratkaisuja mistä taloyhtiökin hyötyy.
 
Minkälaisia kokemuksia on osamaksusopimuksesta, jossa viimeiseksi eräksi jätetään isompi erä? Muutama tuttu ostanut esim. 50 tonnin auton ja jättänyt viimeiseksi eräksi 15-20 tuhatta saaden tällä tavalla kuukausierät pieniksi. Eikö tuossa ole se vaara, että auton arvo tippuu viiden vuoden aikana niin paljon, ettei sillä välttämättä enään saada katettua tuota vikaa erää?

Itse harkitsen täyssähkön ostamista ja niissä olettaisin olevan isompi jälleenmyyntiarvo, kuin vaikka dieselautoissa.
 
Minkälaisia kokemuksia on osamaksusopimuksesta, jossa viimeiseksi eräksi jätetään isompi erä? Muutama tuttu ostanut esim. 50 tonnin auton ja jättänyt viimeiseksi eräksi 15-20 tuhatta saaden tällä tavalla kuukausierät pieniksi. Eikö tuossa ole se vaara, että auton arvo tippuu viiden vuoden aikana niin paljon, ettei sillä välttämättä enään saada katettua tuota vikaa erää?

Itse harkitsen täyssähkön ostamista ja niissä olettaisin olevan isompi jälleenmyyntiarvo, kuin vaikka dieselautoissa.
No kohtalaisen paljon tulee vastaan näitä "myydän loppuvelan arvolla" olevia autoja vastaan myyntipalstoilla. Käy niin kivasti, et sen viiden vuoden aikana on työnnetty se +200tkm ja pientä vikaakin on kotteroon kertynyt, nii voi olla et se 20k€ saattaa jäädä haaveeksi. Eli monta muuttujaa tuossa yhtälössä jotka vaikuttaa lopputulokseen ja menee pitkälti henkilökohtaisen laskuharjoituksen puolelle, et kannattaako riski vai ei.

Täyssähköjä on niin vähän tarjolla, käyttökokemukset vanhemmista autoista puuttuu ja tämän lisäksi mahdoton ennustaa kuinka esimerkiksi valtiovalta tulevaisuudessa rokottaa sähköautoilua, on ihan täyttä lottoa arpoa et mikä jälleenmyyntiarvo tai kysyntä on tulevaisuudessa.
 
Minkälaisia kokemuksia on osamaksusopimuksesta, jossa viimeiseksi eräksi jätetään isompi erä? Muutama tuttu ostanut esim. 50 tonnin auton ja jättänyt viimeiseksi eräksi 15-20 tuhatta saaden tällä tavalla kuukausierät pieniksi. Eikö tuossa ole se vaara, että auton arvo tippuu viiden vuoden aikana niin paljon, ettei sillä välttämättä enään saada katettua tuota vikaa erää?

Itse harkitsen täyssähkön ostamista ja niissä olettaisin olevan isompi jälleenmyyntiarvo, kuin vaikka dieselautoissa.
On isokin riski varsinkin kun polttomoottorit tulevat tulevaisuudessa katoamaan haluttiin sitä tai ei mikä johtaa automaattisesti rajuun hinnan alentumaan.
Melko varmasti on 2027 polttomoottori-auton arvo aivan jotain muuta kuin nyt vastaavan kotteron myyntihinta eli sille että myynnillä saisi kuitattua loppuvelan ei hirveästi kannata paino-arvoa laittaa.
 
Minkälaisia kokemuksia on osamaksusopimuksesta, jossa viimeiseksi eräksi jätetään isompi erä? Muutama tuttu ostanut esim. 50 tonnin auton ja jättänyt viimeiseksi eräksi 15-20 tuhatta saaden tällä tavalla kuukausierät pieniksi. Eikö tuossa ole se vaara, että auton arvo tippuu viiden vuoden aikana niin paljon, ettei sillä välttämättä enään saada katettua tuota vikaa erää?

Itse harkitsen täyssähkön ostamista ja niissä olettaisin olevan isompi jälleenmyyntiarvo, kuin vaikka dieselautoissa.
Tuolla saadaan koukutettua moni asiakas pakolliseen vaihtorumbaan kun loppulasku on maksettavana niin viedään mieluummin auto liikkeeseen ja uudella pätkällä vaihdokkia tilalle.
 
Mä valitsin tietoisesti tuon vaihtorumban aikoinaan, uus auto alle minimi kuukausierällä. Kolmen vuoden välein vaihto uuteen, ei tarvinnut välirahoja maksella ja kk erä pysyi samoissa lukemissa. Lopulta kun siirryin työsuhdeautoiluun niin myin viimeisimmän ostoksen pois ja jäi muutama tonni käteen kun velkaosuuden maksoi pois.
Aina vaihdon lähestyessä kyttäsin 0% korkoa tarjoavat liikkeet ja monesti on tarjolla ilman kulujakin eli oikeasti koroton.
On mulla excel laskelmakin jossain paljonko tuohon ajanjaksoon rahaa paloi, huomattavasti vähemmän kuin yksityisleasing vaihtoehtoon jota moni pitää hyvänä vaihtoehtona kun haluaa huolettoman vaihtoehdon, mielestäni uusi "oma" on aivan yhtä huoleton ja edullisempi vaihtoehto.
 
Mä valitsin tietoisesti tuon vaihtorumban aikoinaan, uus auto alle minimi kuukausierällä. Kolmen vuoden välein vaihto uuteen, ei tarvinnut välirahoja maksella ja kk erä pysyi samoissa lukemissa. Lopulta kun siirryin työsuhdeautoiluun niin myin viimeisimmän ostoksen pois ja jäi muutama tonni käteen kun velkaosuuden maksoi pois.
Aina vaihdon lähestyessä kyttäsin 0% korkoa tarjoavat liikkeet ja monesti on tarjolla ilman kulujakin eli oikeasti koroton.
On mulla excel laskelmakin jossain paljonko tuohon ajanjaksoon rahaa paloi, huomattavasti vähemmän kuin yksityisleasing vaihtoehtoon jota moni pitää hyvänä vaihtoehtona kun haluaa huolettoman vaihtoehdon, mielestäni uusi "oma" on aivan yhtä huoleton ja edullisempi vaihtoehto.

Minkälaista autoa vaihdat yleensä alle ja minkälaista kuukausierää makselet?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom