Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vetäkööt nopeempaa rajottajaa vasten. Ihan varmaan vetää jos kierroksia on enemmän. Tehot näkyy paperilla ja kulku tuossa yhdessä videossa. Dieseleiden suurin ongelma kisahommissa on moottorin paino.
En mä nyt tiedä mitä tässä höpötetään. Pässikin tajuaa kun ajaa bensalla ja sitten diisselillä mikä fundamentaalinen ero siinä on ajamisessa. Diisselissä tapahduu kun aloitat painamaan kaasua, bensassa kun painat syvemmälle ja pohjaan. Äänet kasvaa bensassa merkittävästi kovemmin suhteessa kaasun painamiseen. Kun autolla ajetaan, etenkin nopeilla, silloin kokemus on kauttaaltaan sporttinen. Tästä syystä diisseleitä ei ole luokissa GTI, AMG, S, RS jne jne. Ne on kaikki bensoja koska bensaturbot ovat yksinkertaisia luonteeltaan sporttisempia. Ei ne autovalmistajat nyt mitään uunoja ole. Tee diesel-ferrari, niin se ei todellakaan tule olemaan kuin korkeintaan edustusauto kuten esim Porche Panamera.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä luulen että noissa kisoissa on vähän muitakin prioriteettejä auton valinnan suhteen kuin auton sporttiset äänet, mm. voittaminen.
 
Zone-sarja -42%
Mä luulen että noissa kisoissa on vähän muitakin prioriteettejä auton valinnan suhteen kuin auton sporttiset äänet, mm. voittaminen.
No jos sä nyt tarttet radalle nopean auton, niin meinaatko oikeasti etsiä diisselin ja alkaa viritteleen sitä, vai olisko sullakin valintana bensa? Päivänselvää, että ottaisit bensan koska se on poikkeuksetta järkevin valinta.

GT-R menee vakiona muistaakseni 2.7sec 0-100. Sä et tältä pallolta löydä ainuttakaan diisseliä samoissa nopeuksissa. Teslan nopein menee samaan. Miksei Veyronissa ole diisseliä? Koska se ei ole helvetti sporttimoottori eikä siitä revitä niitä tehoja samalla tapaa.

The quickest diesel car we regularly stock, the 335d can do 0-60mph in just 4.8 seconds

S3 jo on tota vikkelämpi.

Panameran 4S taitaa olla nopein diesel, sekin häviää monille bensavehkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Aika ääripään vehje, mutta kyllä mulla ainakin on auton valinnan suhteen muitakin kriteereitä kuin äänet.

Koko keskusteluhan nyt muutenkin lähti siitä ettei dieselit pärjää bensakoneille.
 
No jos sä nyt tarttet radalle nopean auton, niin meinaatko oikeasti etsiä diisselin ja alkaa viritteleen sitä, vai olisko sullakin valintana bensa? Päivänselvää, että ottaisit bensan koska se on poikkeuksetta järkevin valinta.

Kyllä, ihmettelin vaan tuota argumentointia äänien kautta, kun sillä nyt ei ole kulun kannalta niin hirveää merkitystä.

Kumpi on nopeampi varttimaililla, jos oletetaan että molemmissa on identtiset tehokäppyrät:
2200kg 300hp 400nm bensa joka kiertää 7000rpm
Vai
2200kg 300hp 400nm Diesel joka kiertää 5000rpm.

Välityksilläkin on väliä, mutta varmaan tajuat.
 
Okei, mä lopetan. Ei mun pointti mene perille. Leikitään että dieselit on sporttiautoja ja jostain mystisestä syystä bensat jyrää 100% kaikessa moottoriurheilussa.

Saatana, edes Audi S8 4.2 TDI ei pärjää pikkuiselle 2 litraselle S3:lle. Jos ei äänet ja ajaminen ole peruste, niin kai se helvetti nopeus sentään on? Vai millä sä arviot noita? Tilaa on enemmän.
 
Kyllä ahdetusta dieselistäkin tehoja saa yllinkyllin ja sen takiahan noita nykyään paljon viritelläänkin. Nakutus ei ole ongelma kuten bensamoottoreissa, niin voidaan käyttää paljon rajumpia ahtopaineita kuin bensiinillä. Mutta tottakai bensiinimoottorin ominaisteho ja vääntömomentti on suurempi lähtökohtaisesti. Se ero vaan kääntyy päälaelleen, jos dieselmoottoria ajetaan yli 2bar paineilla ja bensiiniä 1 bar. Ruuvattu 335d meni joskus Kauhavalla maililla noin 300km/h, kun esim. joku Ferrari 458 jää alle 280km/h. Vaatii varmasti >600hp. Mutta niin ihan orkkis sarjavalmistevehkeissä se dieseli ei varmaan ole houkuttelevin vaihtoehto moottoriksi. Mutta kyllä niistäkin saa paljon voimaa ulos. Hurjin auto minkä kyydissä itse olen istunut oli vanha 190 dieseli mersu. 2,5bar ahtoa ja iso holsetti. Joku 525hp ja kevyt kori.




Tuossa lienee sitten Suomesta hyvä esimerkki, miten paljon bensaturbosta voi litratehoa maksimissaan ottaa. 1,9 t4 lohko. Mutta käynee toki etanolilla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Okei, mä lopetan. Ei mun pointti mene perille. Leikitään että dieselit on sporttiautoja ja jostain mystisestä syystä bensat jyrää 100% kaikessa moottoriurheilussa.

Saatana, edes Audi S8 4.2 TDI ei pärjää pikkuiselle 2 litraselle S3:lle. Jos ei äänet ja ajaminen ole peruste, niin kai se helvetti nopeus sentään on? Vai millä sä arviot noita? Tilaa on enemmän.

En mä ymmärrä miksi sä käännät nämä aina "sporttisuuteen".

Voit tuolta ylempää lukea mistä tämä vääntö lähti. Eli kerroin kuinka tuo 535d on moottorin luonteeltaan kuin bensakone, kun vetää tasaisesti rajoittajalle asti. Ja laitoin pätkää kiihdytyskisasta samaisesta vehkeestä eri autoja vastaan. Jostain syystä sen jälkeen tuli argumentointia äänistä ja kuinka niillä ei ajeta kisaa radalla...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä ahdetusta dieselistäkin tehoja saa yllinkyllin ja sen takiahan noita nykyään paljon viritelläänkin. Nakutus ei ole ongelma kuten bensamoottoreissa, niin voidaan käyttää paljon rajumpia ahtopaineita kuin bensiinillä. Mutta tottakai bensiinimoottorin ominaisteho ja vääntömomentti on suurempi lähtökohtaisesti. Se ero vaan kääntyy päälaelleen, jos dieselmoottoria ajetaan yli 2bar paineilla ja bensiiniä 1 bar. Ruuvattu 335d meni joskus Kauhavalla maililla noin 300km/h, kun esim. joku Ferrari 458 jää alle 280km/h. Vaatii varmasti >600hp. Mutta niin ihan orkkis sarjavalmistevehkeissä se dieseli ei varmaan ole houkuttelevin vaihtoehto moottoriksi. Mutta kyllä niistäkin saa paljon voimaa ulos. Hurjin auto minkä kyydissä itse olen istunut oli vanha 190 dieseli mersu. 2,5bar ahtoa ja iso holsetti. Joku 525hp ja kevyt kori.




Tuossa lienee sitten Suomesta hyvä esimerkki, miten paljon bensaturbosta voi litratehoa maksimissaan ottaa. 1,9 t4 lohko. Mutta käynee toki etanolilla.


Tosta 190 Diesel mersusta tuli mieleen tämä laitois:


View: https://youtu.be/24afjVqm2Uw
 
Okei, mä lopetan. Ei mun pointti mene perille. Leikitään että dieselit on sporttiautoja ja jostain mystisestä syystä bensat jyrää 100% kaikessa moottoriurheilussa.

Saatana, edes Audi S8 4.2 TDI ei pärjää pikkuiselle 2 litraselle S3:lle. Jos ei äänet ja ajaminen ole peruste, niin kai se helvetti nopeus sentään on? Vai millä sä arviot noita? Tilaa on enemmän.

Olisiko se mystinen syy se että luokka säännöt usein määrittelevät että mitä polttoainetta saa käyttää? (Audin TDI LMP1 kilpurit :whistle:)
 
Olisiko se mystinen syy se että luokka säännöt usein määrittelevät että mitä polttoainetta saa käyttää? (Audin TDI LMP1 kilpurit :whistle:)
Joo ja sattuneesta syystä vain bensaluokkia. Uskokaa nyt, diisselit ei ole sportteja. Eikä niiden pidäkään olla. Ihme vänkäämistä kun päivänselvää millä polttoaineella sportit on varustettu lähes aina. Mä ymmärrän jos rakastaa diisseliä, mutta ei nyt tartte alkaa faktoja vääntämään uusiksi.

Ja vahvistaakseni pointtiani, miksi sitten luokattomat käyttöautot sporteissa on lähes aina bensaa eikä diisseliä? Hä? Kaivetaan muutama hassu poikkeus ja sitten leijutaan niillä.
 
Joo ja sattuneesta syystä vain bensaluokkia. Uskokaa nyt, diisselit ei ole sportteja. Eikä niiden pidäkään olla. Ihme vänkäämistä kun päivänselvää millä polttoaineella sportit on varustettu lähes aina. Mä ymmärrän jos rakastaa diisseliä, mutta ei nyt tartte alkaa faktoja vääntämään uusiksi.

Ja vahvistaakseni pointtiani, miksi sitten luokattomat käyttöautot sporteissa on lähes aina bensaa eikä diisseliä? Hä? Kaivetaan muutama hassu poikkeus ja sitten leijutaan niillä.

Laitan tän nyt uudestaan tähän....

En mä ymmärrä miksi sä käännät nämä aina "sporttisuuteen".

Voit tuolta ylempää lukea mistä tämä vääntö lähti. Eli kerroin kuinka tuo 535d on moottorin luonteeltaan kuin bensakone, kun vetää tasaisesti rajoittajalle asti. Ja laitoin pätkää kiihdytyskisasta samaisesta vehkeestä eri autoja vastaan. Jostain syystä sen jälkeen tuli argumentointia äänistä ja kuinka niillä ei ajeta kisaa radalla...
 
Eiköhän se oo näissäkin sillai, et bensa jos kaipaa ääniä ja jos kaipaa vääntöä niin diesel. Kiihtyvyyden ja muiden osalta ihan ja yks sama onko bensa vai diesel.

Ajelin viime lauantaina uudella BMW M550d x-drivellä niin joo mukavalta kuulosti, mutta faktahan on se, että äänet on tehty keinotekoisesti kaiuttimilla.
 
Eiköhän se oo näissäkin sillai, et bensa jos kaipaa ääniä ja jos kaipaa vääntöä niin diesel.

Ja jos ei kaipaa rengasääniä kabiiniin niin 5-series on kyllä erinomainen valinta, oli sitten bensa tahi diesel. Mulle tärkein ominaisuus autossa on hiljaisuus ja mukavuus.
 
En mä ymmärrä miksi sä käännät nämä aina "sporttisuuteen".

Voit tuolta ylempää lukea mistä tämä vääntö lähti. Eli kerroin kuinka tuo 535d on moottorin luonteeltaan kuin bensakone, kun vetää tasaisesti rajoittajalle asti. Ja laitoin pätkää kiihdytyskisasta samaisesta vehkeestä eri autoja vastaan. Jostain syystä sen jälkeen tuli argumentointia äänistä ja kuinka niillä ei ajeta kisaa radalla...
Mikeä haarmittaa kun sen "sportti auto" ei yllättäen pitänytkään arvoansa samalla tavalla kuin perus diesel A3...
 
Saatana, edes Audi S8 4.2 TDI ei pärjää pikkuiselle 2 litraselle S3:lle. Jos ei äänet ja ajaminen ole peruste, niin kai se helvetti nopeus sentään on? Vai millä sä arviot noita? Tilaa on enemmän.

S8 ei saa 4.2tdinä. A8 saa ja sen Kokonaismassa on 2660kg ja S3 1975kg. Muutenkin noiden kahden auton vertailu vähän ihmetyttää, kun 8 sarjalainen on ns. edustusauto.
 
S8 ei saa 4.2tdinä. A8 saa ja sen Kokonaismassa on 2660kg ja S3 1975kg. Muutenkin noiden kahden auton vertailu vähän ihmetyttää, kun 8 sarjalainen on ns. edustusauto.
My bad, A8 piti siis laittaa. Ja pointti edelleen, diisselit eivät ole tarkoitettu sportteihin, ne on todellakin edustusluokan koneita.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom