Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bensojahan tuo kysyi, oikein boldattuna vielä ja silti linkittelet dieseleitä, ja jopa 3-litrasia ku sanoi että max 2 litran kone..

Mitsubishi Outlander, Subaru Forester, Kia Sportage, Hyundai ix35/Tucson/Kona voi saada hyvinkin noilla varusteilla tuohon hintaan ja ehkä jopa webastonkin kanssa. Ei ole pelkoa että sylinterit ja männät eri paria niin kuin vagilaisten kanssa voi olla.

Kunhan kerroin noista tyyppivioista samassa viestissä, kun täällä monet muutkin etsivät autoja. Ja vaikka bensan haluaa, niin itse ostaisin dieselin. Siitä voi helposti vertailla kustannuksia kun laittaa exceliin lukuja. Ja linkittelin myös bensoja tuohon alempaan ainakin, niistä voi vertailla kuluja sitten /vuosi. Sitä käyttövoimaveroa pelkästään on ihan turha tuijotella, ellei mieti hybrid vs Diesel tai bensa.

Tossa vähän vanhempia laskeskelmia:

Tossa SuperB:ssä on aika kivan hintaset vakuutukset.

Ilman "kriisiturvaa" (12e/kk) ja 300e omavastuulla kevytkasko+liikenne 70+70% = 560e/vuos.

Jotain vertailuja mitä tullut tehtyä:

AUDI(nyk.) 2.0tdi Quattro________6920e/v = 576,66e/kk
Laina erät: 350e/kk = 4200e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

AUDI A5 3.0tdi Quattro__________6135e/v = 511,25e/kk
Laina erät: 260e/kk = 3120e/v
15.000km x 7L/100km = 1050L x 1.300e = 1365e/v = 113,75e/kk

Cadillac CTS 3.2i______________6000e/v = 500,00e/kk
Laina erät: 150e/kk = 1800e/v
15.000km x 12L/100km = 1800L x 1.500e = 2700e/v = 225,00e/kk

CHEVROLET MALIBU 2.4i_______5540e/v = 461,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 8L/100km = 1200L x 1.500e = 1800e/v = 150,00e/kk

SEAT EXEO 2.0tdi______________2773e/v = 414,67e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

SKODA SUPERB 2.0tdi 4x4______4803e/v = 400,25e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

LEXUS CT200H________________4640e/v = 379,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 5L/100km = 750L x 1.500e = 1125e/v = 93,75e/kk

SUZUKI SWIFT 4x4_____________3312e/v = 276,00e/kk
Laina erät: 125e/kk = 1500e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.500e = 1350e/v = 112,50e/kk

(eka luku vuosi + kuukausi sisältää kaiken, vakuutuksia myöten. Alhaalla vielä eroteltuna erikseen käyttövoimaverot ja vakuutukset)

Vakuutukset

AUDI(nyk.)______________900e/v
AUDI A5 3.0tdi___________900e/v
Cadillac________________1000e/v
CHEVROLET MALIBU_____800e/v
SEAT EXEO_____________730e/v
SKODA SUPERB_________560e/v
LEXUS CT200H__________650e/v
SUZUKI SWIFT__________482e/v

Käyttövoimaverot:


AUDI(nyk.) _____________650e/v
AUDI A5 3.0tdi__________750e/v
Cadillac________________500e/v
CHEVROLET MALIBU____300e/v
SEAT EXEO____________688e/v
SKODA SUPERB________688e/v
LEXUS CT200H_________150e/v
SUZUKI SWIFT_________220e/v


Laskuihin käytetty:
15.000km/vuosi ajoa
Bensa 1.5e/L
Diesel 1.3e/L

Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole.... Meinasin lauantaina käydä hakemassa toisen Suzuki Swiftin meidän talouteen kun kauhistutti noi luvut :D Tarvii vaan vähän isomman auton myös niin piti vähän miettiä uudestaan. Yhtä Chevrolet Volttia piti käydä katsomassa myös mutta oli jo mennyt, samana aamuna...
 
Viimeksi muokattu:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole....
Hulluinta mitä tiedän, on käyttää lainaa/rahoitusta niinkin tuottavaan sijoitukseen kuin auto. Ai niin, tästähän puuttui myös tyystin kaikki lakisääteiset "käyttömaksut" jotka kuitenkin ovat omistusperusteisia. Kun sulla exceli näyttää olevan hallussa ja ajo ohjelmoitu, niin ois kiva jos lisäisit neki. Mukaan listaukseen voisit myöd vertailun vuoksi laittaa -99 1,6 bensa corollan ja -05 tdi golfin.

Kiitos jo etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
^ kyllä mä ainakin paljon mielummin autoa hankkiessa kyttään 0% korkotarjousta ja mahdollisesti vielä ilman sivukuluja kuin että ottaisin rahojani pois säästöistä/sijoituksista joissa ne tuottaa lisää rahaa.
Naurattaa aina talousnerot jotka kehuskelee ostavansa autonsa käteisellä :LOL:
 
Tuo "toimitus"maksukin on paikasta riippuen 100-1000e :D Ja sillä ei ole toimituksen kanssa juurikaan edes tekemistä, vaan sillä katetaan toimistokuluja ym.. On myös verotonta. Tuntuu että nuo tilinhoitomaksutkin on olleet nousussa, yleensä jotain 8e ja 15e väliltä /kk.

Vähän vertailuna miten 25000e lainaan vaikuttaa korot ja käsittelymaksut 5v/60kk maksuajalla.

Korko 1,50%
Tilinhoitokulu 10,00e/kk
Kuukausierä
432,75 €/kk
Todellinen vuosikorko 2,44 %
Arvioitu kokonaiskustannus 26 564,83
Korkojen osuus 964,83 €
Lainanhoitokulujen osuus 600,00 €

Korko 1,50%
Tilinhoitokulu 5,00e/kk
Kuukausierä
432,75 €/kk
Todellinen vuosikorko 1,98 %
Arvioitu kokonaiskustannus 26 264,83
Korkojen osuus 964,83 €
Lainanhoitokulujen osuus 300,00 €


Korko 4,00%
Tilinhoitokulu 10,00e/kk
Kuukausierä
460,41 €/kk
Todellinen vuosikorko 4,99 %
Maksuerien määrä 60,00 maksuerää (kk)
Arvioitu kokonaiskustannus 28 224,78
Korkojen osuus 2 624,78 €
Lainanhoitokulujen osuus 600,00 €

mm. KAMUX:lla oli yli 6% luokkaa korot ennen kuluja ym. härdelleitä:

Korko 8,00%
Tilinhoitokulut 10,00e/kk
Kuukausierä
506,91 €/kk
Todellinen vuosikorko 9,20 %
Maksuerien määrä 60,00 maksuerää (kk)
Arvioitu kokonaiskustannus 31 014,59
Korkojen osuus 5 414,59 €
Lainanhoitokulujen osuus 600,00 €

Piti ihan tarkistaa KAMUX:n liikkeestä:


Audi A4 Quattro S-LINE Sedan Business 1,8TFSI 125kW **Juuri huollettu**
25 800,00 €

+ toimistomaksu 99€
KAMUXxx.jpg


KAMUX - "edullisempaa autokauppaa" sivujensa mukaan. Mitä ikinä sitten tarkoittaakaan..
 
Hulluinta mitä tiedän, on käyttää lainaa/rahoitusta niinkin tuottavaan sijoitukseen kuin auto. Ai niin, tästähän puuttui myös tyystin kaikki lakisääteiset "käyttömaksut" jotka kuitenkin ovat omistusperusteisia. Kun sulla exceli näyttää olevan hallussa ja ajo ohjelmoitu, niin ois kiva jos lisäisit neki. Mukaan listaukseen voisit myöd vertailun vuoksi laittaa -99 1,6 bensa corollan ja -05 tdi golfin.

Kiitos jo etukäteen.


Alle 2000vm ja olikohan 2000vm menee vielä käyttövoimaveron puolesta pelkän kokonaismassan mukaan.

Corolla 1.6 99vm
Käyttövoimavero = 222.65e/v
Polttoaineet(10.8L/100km kaupunki) 15tkm 1.45e/L = 2349.00e/v
Pohjola osakasko 460e/v

=3031,65e/v
=252,6375e/kk


Golf 2.0tdi 05vm
Käyttövoimavero = 625e/v
Polttoaineet(kaupunki 7.1L/100km) 15tkm 1.35e/L = 1437.75e/v
Pohjola osakasko 501.98e/v

=2564,73e/v
=213,7275e/kk


1.9tdi kuluttaa pikkusen vähemmän. Muutenkin kuulemma ihan pätevä moottori.
 
1.6d on Dpf uusiminen 120tkm kohdilla,

Osaatko sanoa, missä moottorityypissä menee raja, että tarvii oikeasti vaihtaa osia.
Joistakin alkupään malleista tiedän tämän huollon tehdyn rautakangella (lyöty reikää isommaksi) ja mitään erityisiä vikakoodeja ei ole ilmestynyt.
 
Osaatko sanoa, missä moottorityypissä menee raja, että tarvii oikeasti vaihtaa osia.
Joistakin alkupään malleista tiedän tämän huollon tehdyn rautakangella (lyöty reikää isommaksi) ja mitään erityisiä vikakoodeja ei ole ilmestynyt.

Kait noi nykyään aikalailla poistetaan joko ohjelmallisesti, tai tyhjätään ja ohjelmoidaan. Muistaakseni alkupään malleissa tossa uudemmassa korissa sai lisävarusteena valita Dpfn.

Näköjään uusi DPF ebaysta 120-200e. Että eiköhän se kannata vaihdella ja ajaa taas 120tkm.

Tossa 2.0d suora putki:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.it/ulk/itm/192802361108
 
Kait noi nykyään aikalailla poistetaan joko ohjelmallisesti, tai tyhjätään ja ohjelmoidaan. Muistaakseni alkupään malleissa tossa uudemmassa korissa sai lisävarusteena valita Dpfn.

Näköjään uusi DPF ebaysta 120-200e. Että eiköhän se kannata vaihdella ja ajaa taas 120tkm.

Tossa 2.0d suora putki:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.it/ulk/itm/192802361108

Oman 2.0d V50 kohdalla voin todeta, että tarvike dpf ei ollut tie onneen, Edellinen omistaja tuohon oli semmoisen asentanut ja 10tkm myöhemmin aiheutti sen, että poltto oli liki jatkuvaa ja joka taas tuossa hdi moottorissa aiheuttaa sen, että öljyn taso alkaa nousemaan ja voiteluaine korvaantuu dieselillä (aiheuttanee lopulta kampuran laakerien poistumisen tai ryntäyksen, jolloin yläkerralle saa etsiä korvaajan). Syy tähän jatkuvaan polttoon oli pöntön avauksessa todettu susi paska kenno, joka ahdisti jo uutena ja sotki paine-eroanturin toiminnan. Itse siis suolestin tuon pöntön ja laitoin ohjelman koneeseen, samalla egr sulki läppänsä lopullisesti. Toimii taas kuin kello.
 
Maasturi tekisi mieli vaihtaa uudempaan, parempaan ja tehokkaampaan. Farkkumallinenki ehkä olisi vaihtoehto, mutta olen tykästyny maastureihin.

Kriteerit:
-automaatti luonnollisesti
-neliveto luonnollisesti
-tehoa n. 230-300hv

Nyt katsellut seuraavia autoja:
-BMW X5 d40 m-sport vm. 2010->
-MB ML 350 AMG vm. 2012->
-Porsche Cayenne vm. 2013->
-ehkä (Jeep Grand Cherokee) olikoha vm. 12->

Muita vaihtoehtoja? Kokemuksia näistä?

Ensimmäistä kertaa tullut elämässä auton hankinnassa, ettei tiedä mitä hankkisi.
X5 niin etupään nivelet väljistyy iloisen nopeasti, koska painava auto. Vaihdelaatikon mekatroniikkaa saanut vaihdella joihinkin yksilöihin. Plus etujouset tykkää katkeilla, X6 sama vika jousien kanssa ja muutama yksilö hiljattain alkanut savuttamaan ja sen jälkeen palaneet kuin soihdut.

MB ML samat kuin yllä, paitsi jos on ilmajousilla niin niitä saa sitten vaihdella, pussit eivät kestä. Hintaa vaihdolle en enää muista.

Cayenne, näistä ei juurikaan kokemuksia mutta kyseisellä merkillä työskentelevä kaveri kirosi noita jonkun verran, etenkin enemmän ajettuja.

Jeeppi niin samat nivel jutut kuin kaikissa maastureissa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No Vantaalla asun. Yksi kolari. Noi on helppo tarkistaa itse pohjolan sivuilta, mutta suhteessa muihin omistamiin autoihin superb:n vakuutukset olivat aika inhimilliset.

Jos käyttökustannuksiltaan halvan ja hyvän auton haluaa, niin itse suosittelen Volvon c30,v40 ja V50 1.6d tai 2.0d. 1.6d on Dpf uusiminen 120tkm kohdilla, kun se ei itse sitä puhdistele. Mutta juuri katselin omaan BMW 535da DPF:ää, niin Saksasta saa uuden 330e toimituksineen, ja toki muualtakin. Suomessa vastaava reilu 700e.

Tossa olisi aika näpsäkkä peli. V40 2.0d
https://www.nettiauto.com/volvo/v40/10147052

Tuossa c30 1.6d
https://www.nettiauto.com/volvo/c30/9973273
Toi Volvon pikkukone eli 1.6d taisi olla ranskalaisten valmistama. Niissähän on alakerran laakereita hajoillut kun ihmiset tunkeneet sinne paskoja "long life" öljyjä. Reippaan karstan johdosta lohkon öljykanava menee tukkoon->öljy ei kierrä eikä pääse voitelemaan->moottori vaurio.
 
Joo tuntuu olevan aika samoja vikoja painavissa maastureissa. Kevyemmissä olisi mm. Vw Tiquan ja mb GLK.
 
Kait noi nykyään aikalailla poistetaan joko ohjelmallisesti, tai tyhjätään ja ohjelmoidaan. Muistaakseni alkupään malleissa tossa uudemmassa korissa sai lisävarusteena valita Dpfn.

Näköjään uusi DPF ebaysta 120-200e. Että eiköhän se kannata vaihdella ja ajaa taas 120tkm.

Tossa 2.0d suora putki:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.it/ulk/itm/192802361108
Voi sitten varautua siihen ettei mene leimasta läpi suoralla putkella ilman dpf pönttöä ja sen kuulee jo korvalla onko siellä suoraputki vai ei. Päästöistä saattaakin vielä mennä etenkin vanhemmat dieselit, mutta uudempien kanssa saattaa tehdä tiukkaa.
 
Voi sitten varautua siihen ettei mene leimasta läpi suoralla putkella ilman dpf pönttöä ja sen kuulee jo korvalla onko siellä suoraputki vai ei. Päästöistä saattaakin vielä mennä etenkin vanhemmat dieselit, mutta uudempien kanssa saattaa tehdä tiukkaa.

Joo ja lisäksi verotus muuttui vuoden vaihteessa niin, että katsastuksen yhteydessä mitataan päästöt mitkä vaikuttaa Käyttövoimaveroon..
 
Joo tuntuu olevan aika samoja vikoja painavissa maastureissa. Kevyemmissä olisi mm. Vw Tiquan ja mb GLK.
Olikohan se nyt uudemmassa Tiquanassa tehtaan toimesta "korjattu" vakio vag vika eli takajarrusatuloiden jumiutuminen sillä, että kun kytkee viiksestä tuulinlasin pyyhkijät päälle, niin samalla takasatuloista tulee männät vähän ulos, että jarru alkaa laahaamaan. Näin saadaan jarrut kuumaksi eikä pääse korroosio iskemään. Asiakkaalla oli tuollainen 60tkm ajettu ja kolmeen kertaan vaihdettu jarrupalat taakse
 
Taitaa kaikissa autoissa olla nykyään mitä mielenkiintosempia vikoja, pitää vaan karsia ne kaikkein ikävimmät pois. Noista BMW vaihteistoista muistaakseni e60 535da vai 535xda oli vahvin ja ilman mitään muille malleille tyypillisiä vikoja, esim. turbiinin ennenaikainen sulaminen. Varmaan sama vaihteisto myös 335d:ssä...
 
X5 niin etupään nivelet väljistyy iloisen nopeasti, koska painava auto. Vaihdelaatikon mekatroniikkaa saanut vaihdella joihinkin yksilöihin. Plus etujouset tykkää katkeilla, X6 sama vika jousien kanssa ja muutama yksilö hiljattain alkanut savuttamaan ja sen jälkeen palaneet kuin soihdut.

MB ML samat kuin yllä, paitsi jos on ilmajousilla niin niitä saa sitten vaihdella, pussit eivät kestä. Hintaa vaihdolle en enää muista.

Cayenne, näistä ei juurikaan kokemuksia mutta kyseisellä merkillä työskentelevä kaveri kirosi noita jonkun verran, etenkin enemmän ajettuja.

Jeeppi niin samat nivel jutut kuin kaikissa maastureissa.

Painaviahan nämä isot maasturit on ja saattaa tuoda omat vikansa. Mutta mitä tässä kohta hankkii, kun kaikissa on vikaa :) toisaalta mikäs siinä jos vikaa tulee, niin seteliä tiskiin ja sitten kestää ja takuuajan samalla rahalla. Pikku maasturit ei oikein iske, kun nyt tuollaisella välimallin "maasturilla" ajaa. Pitää olla kokoo ja tehoo!!
 
Zone-sarja -42%
Parilla työkaverilla on tollasia. Varmaan tekniikaltaan hyviä, mutta muotoilu jotenkin antiikkinen ja perseestä. Ainakin uudempi kori tosta tarvis... voishan tuollaisen uudemman koeajaa.

Samaa mieltä kyllä tosta korin mallista. Jos uudempaan on varaa niin kannattaa ehdottomasti käydä ainakin koeajamassa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom