Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jos jotain saa sanoa ilman vittuilua, anteeksi taas, niin isoin virhe ikinä oli ostaa uusi S3. Voi jeesus sitä pudotusta hinnassa, 30 tonnia katosi kuin pieru saharaan alle 1,5 vuodessa. Ei enää koskaan kalliimpaa autoa uutena.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllähän leikkikalut olisi hyvä olla iästä riippumatta kohdillaan ja sekin olisi hyvä muistaa, että viimeisessä pyjamassa ei ole taskuja laisinkaan. Itseäni on jo pitkään himottanut ostaa joku V8 peli alle, koska nyt se on vielä mahdollista. Kohtahan ne saatana kieltävät kaiken kivan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Uusin auto ollut 5 vuotta vanha ja vanhin öö 25 vuotta vanha? Yksikään ei ole jättänyt tielle, tai noh yhdestä puhkesi rengas joten ehkä ei lasketa. Ostaessa on hyvä katsoa muutakin kuin hintaa. Paskimpia autoja olleet pösö ja cdi-mersu. Toimivimpia olleet japsit. 2xtoyota, 2xmazda ja 1xhonda. Hondaa voi jo sanoa ihan hyväksi ajettavaksi ja muutenkin hauskaksi peliksi. Seuraavaksi sitten hybridi-honda tai toyota. Kesäautoksi olisi joskus haaveena E39 540 tai M5. Varsinkin ulkonäkö viehättää. Mutta täysiä pommejahan ne on, eikä perse eikä järki kestä korjaamista.
 
Itsellä ollut autot aina sellaisia, mitkä olen voinut ostaa n. kuukausipalkalla. Kilometrejä mittarissa on ollut ostettaessa about 200 - 350t. Ensimmäistä lukuun ottamatta varusteet ovat olleet aina vähintäänkin kohtuulliset, eli automaatti ilmastointi, nahkasisusta, vakkari jne. Näillä muutaman tonnin koslilla olen suhaillut menemään yhteensä joku 200 tkm viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tasan yhden kerran olen tielle jäänyt. Lähes kaikki huollot on itse tehty ja ne ovat olleet lähinnä nivelien ja öljyn vaihtoa, muutamaa vähän isompaa remppaa lukuun ottamatta. Ei näihin remppoihin rahaa ole kuitenkaan mennyt satasia enempää. Keskimäärin arvonalenema on ollut varmaan n. 500€/vuosi. Jos Mike taas tulee kohta kertomaan, että takuuajan ylimenevällä autolla ei kannata ajaa metriäkään, niin se on ihan täyttä hevonpaskaa. Nyt tosin itseänikin kiinnostaisi jo hivenen uudemman koslan hankinta, kun talous siihen antaa myöten. Silti koko ajatus tuntuu todellä typerältä.

Ootko ollut merkkiuskollinen vai vaihdellut?
Itselläni on ollut vähän samanlaisia tapauksia. Edullisesti saatu lähemmäs 400 tkm (eli aivan hitosti) ajettu siisti peli, johon teki vähän maaliremppaa (kolhu) ja kuluvia osia päivitti. Automaatti, ilmastoitu, vakkari, nahkasisusta jne. löytyy. Tämä osoittautui ihan taloudellisesti fiksuksi valinnaksi. Tosin valehtelisin, jos väittäisin, etteikö uudempi vähemmän ajettu auto olisi mieluinen. :D
 
Annoin puolisolle tehtäväksi hävittää kaksi dieselrouskua tuosta pihalta ja tulla kotiin yhden bensa-/hybridiauton kanssa. Budjetti vapaavalintainen, saa käyttää säästöjä tai ottaa lainaa, ihan sama. Saa tuoda minkä tahansa mieleisensä auton ja lupasin olla tyytyväinen. Väritoiveen esitin, mutta ei pakollinen ja jos nyt oikein haluaa mua hemmotella, niin mun toivemalli on myös tiedossa, mutta se voipi mennä yli budjetin.

Vähän jännittää, mitä sieltä tulee, mutta kas näin tehdään auton hankkimisesta siedettävää. :LOL:
 
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllähän leikkikalut olisi hyvä olla iästä riippumatta kohdillaan ja sekin olisi hyvä muistaa, että viimeisessä pyjamassa ei ole taskuja laisinkaan. Itseäni on jo pitkään himottanut ostaa joku V8 peli alle, koska nyt se on vielä mahdollista. Kohtahan ne saatana kieltävät kaiken kivan.

Juurikin näin. Vähän 50/50 fiilikset seuraavan auton suhteen. Toisaalta täyssähkö houkuttelee, mutta ajatus jostain kunnon bensa koneesta houkuttelee kanssa.
 
Laskeskelin jonkun verran käyttäisinkö autoetua töissä. Päädyin kuitenkin ottamaan sen rahana palkkaan ja ajelemaan n 10v vanhalla autolla.

Takaraivossa kuitenkin hitusen kummittelee, että jossain vaiheessa vaihtaisi Skoda Octavia -farkkuun
 
Mulla on nykyään X3, E61 oli edellinen kiulu. Oon kyllä miettiny lastuttamista, on toi hinnat alkaen bensakone aika nuhainen. E61 oli kuusisylinterinen vapaasti hengittävä. Ikävä on sitä nakutusta kun kierroksia laitto koneeseen. :-) Tosin sillä oli pakko laittaa lämä tiskiin tosi usein liittymässä, pienillä kierroksilla vääntö oli aika olematonta.
X1 olis riitäny mulle koon puolesta ja muuten ja olisin saanu kunnon koneella, mutta tossa kohden tuli tosiaan se huomattava hyppäys mukavuudessa/hiljaisuudessa. Useamman X1:n kävin koeajamassa, en päässy sinuiks. X3 on ihan eri kärry, mieluummin otin sen pikkukoneella.

Itellä onneks 535da, eli tuplatturbo. On vääntöä aina ja kaikkialla, yläkierroksilla ei uskoisi että dieselillä ajaa. :heart:





 
Zone-sarja -42%
yläkierroksilla ei uskoisi että dieselillä ajaa.
Ei siinä edes ole yläkierroksia. Diisselit on pappa-autoja mun mielestä, semmoista matalalla nussimista, auton pitää kulkee kun painaa kaasua ja mennään kierroksille. Äänet vielä kaupanpäälle, niin voi jeesus miten laiskaa menoa merkistä riippumatta. Yksinkertainen fakta, diisseliä ei ole tehty sportteihin.

Diisseleille on tosin paikkansa, mutta aivan turha niitä viedä nopeiden bensakoneiden kategoriaan, niin eri juttu ne ovat. Montako ralliautoa on diisselinä, montako formulaa, ei ainuttakaan, ne ei vain ole sportteja. Toki valmistajat koittaa tehdä niistä sportteja, mutta Audikin laittaa SQ seiskaan kaiuttimet pakoputkiin, että sais feikattua ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Rata- ja ralliautot erikseen, mutta kyllä tolla pärjää suoralla tiellä ihan riittävän hyvin bensa koneiden seassa. Ja jossei tosta ylemmästä viestistä ja lainatusta vielä tajunnut, niin tarkoitin että ei puudu yläkierroksille mentäessä niinkun usein tapana diiseleillä..


bmwafter_1080x.png
 
Kyllä riittävällä iskutilavuudella varustetut sekä diesel että bensakoneet turbolla tahi parilla ryyditettynä on käyttöominaisuuksiltaan parhaimpia koneita lähes ajoon kuin ajoon. Kisahommat sitten erikseen. Esim. just tuommonen Bemarin suora kolmelitranen kahdella puhaltimella lienee normiajoon yksi parhaista, koska kulutuskin lienee painettavissa kohtuu maltilliseksi, jos vain haluaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei siinä edes ole yläkierroksia. Diisselit on pappa-autoja mun mielestä, semmoista matalalla nussimista, auton pitää kulkee kun painaa kaasua ja mennään kierroksille. Äänet vielä kaupanpäälle, niin voi jeesus miten laiskaa menoa merkistä riippumatta. Yksinkertainen fakta, diisseliä ei ole tehty sportteihin.

Diisseleille on tosin paikkansa, mutta aivan turha niitä viedä nopeiden bensakoneiden kategoriaan, niin eri juttu ne ovat. Montako ralliautoa on diisselinä, montako formulaa, ei ainuttakaan, ne ei vain ole sportteja. Toki valmistajat koittaa tehdä niistä sportteja, mutta Audikin laittaa SQ seiskaan kaiuttimet pakoputkiin, että sais feikattua ääniä.
Niinhän Audi S3:ssakin tulee koneen äänet kaiuttimista. Ja monissa nykyisissä bensakaseissakin.

Eikä noissa bensaturboissakaan mitään yläkierroksia ole, korkeaviritteiset vaparit niitä kierroskoneita on.
 
Itellä onneks 535da, eli tuplatturbo. On vääntöä aina ja kaikkialla, yläkierroksilla ei uskoisi että dieselillä ajaa. :heart:

Joo dieseleissä on toi vääntö kova, se on kyllä todella mukava ominaisuus jokapäiväisessä ajossa. Itselle se tietty työkonemaisuus eli käytännössä se pieni nakutus ja hytkytys jo tyhjäkäynnillä on ollut se miksi en kuitenkaan dieselautoon kääntyny. Onhan ne todella hienovaraisia nykyään, mut jotenkin en vaan ole lämminnyt.
Saksassa muuten ajettiin 530 E60 bensaa, saatiin mittariin 255, meneekö rajoitin miten päälle en tiedä kun pikkusen yli 250 saatiin mittariin.. Yritin löytää kuvaa mut ei löytyny... Itsekin ajoin jotain 230, tuolloin tohon malliin tykästyin.

Ei siinä edes ole yläkierroksia. Diisselit on pappa-autoja mun mielestä, semmoista matalalla nussimista, auton pitää kulkee kun painaa kaasua ja mennään kierroksille. Äänet vielä kaupanpäälle, niin voi jeesus miten laiskaa menoa merkistä riippumatta. Yksinkertainen fakta, diisseliä ei ole tehty sportteihin.

Onhan se korkeiden optimikierrosten haku vaihtamisen oikeaan hetkeen sellainen autourheilun juttu. Ja meteli mikä niistä kierroksista syntyy. Dieselin sama vääntö ihan älyttömän laajalla alueella tuon tietyllä tapaa vesittää. Mut toisaalta automaateillahan tässä ajetaan, enkä N-vaihteita enää ikinä ota ellei olis varaa johonkin kesäajan harrasteautoon.
 
Makuasioita nuo on mutta kyllä mä tykkään ainakin että koneessa on vääntöä alhaisilla kierroksilla, enkä myöskään pidä siitä että koneen äänet kantautuu koppiin mitenkään ylenpalttisesti. Nyt on tosin itsellä 1.4 TSI kaasuvempain kahdella turbolla jonka 150hp riittää meikäläiselle ihan mainiosti. Kone on sen verran pieni ettei kauheasti äänet kuulu vaikka kierroksia lisääkin.

Pieni fantasia olisi tuo uusi Touareg jossa dieselissä vähän vajaa 300hp/600nm. Ihan justiinsa ei vaan ole sataa tonnia laittaa, katsotaan sitten kun lakataan köyhtymästä.
 
Niinhän Audi S3:ssakin tulee koneen äänet kaiuttimista. Ja monissa nykyisissä bensakaseissakin.

Eikä noissa bensaturboissakaan mitään yläkierroksia ole, korkeaviritteiset vaparit niitä kierroskoneita on.
S3 Audin äänet kaiuttimista. Not. SQ7:ssa diisselissä on kaiuttimet pakoputkissa.

 
S3 Audin äänet kaiuttimista. Not. SQ7:ssa diisselissä on kaiuttimet pakoputkissa.


Pakoääniä korostetaan sisällä Soundaktorin avulla S3:ssakin. Toki sen saa myös pois päältä.

Mitä niihin yläkierroksiin tulee, esimerkiksi tuossa S3:ssa on huipputeho 5800-6500 kierroksessa. Vertailun vuoksi Toyota Corollan huipputeho on myös 6000 kierroksissa. Eivät ole kierroskoneita kumpikaan.

Esimerkiksi Honda S2000 huipputeho on 8300 kierroksessa ja rajoitin puuttuu peliin 9000 kohdalla. Siinä on yläkierroksia.
 
Pakoääniä korostetaan sisällä Soundaktorin avulla S3:ssakin. Toki sen saa myös pois päältä.

Mitä niihin yläkierroksiin tulee, esimerkiksi tuossa S3:ssa on huipputeho 5800-6500 kierroksessa. Vertailun vuoksi Toyota Corollan huipputeho on myös 6000 kierroksissa. Eivät ole kierroskoneita kumpikaan.

Esimerkiksi Honda S2000 huipputeho on 8300 kierroksessa ja rajoitin puuttuu peliin 9000 kohdalla. Siinä on yläkierroksia.
Ootko ajanut paljonkin S3:lla? Mä olen kahdella mallilla, samoin RS6, TTRS, RS3, R8 v10 PLUS ja vaikka otat pois pakoäänten tehostimen, valvet siellä kuitenkin vaikuttaa ääniin ja hiljaiseksi ei saa mitenkään edes comfort asetuksella.

Mitä kierroksiin tulee, niin tässä verrataankin diisseleihin ja fakta nyt vain on se, että ne on alakierroskoneita eikä sportteja. Usko nyt, muuten ralliautotkin olisivat diisseleitä.
 
Niin no, onhan tossa aika iso ero jos 535d kiertää 5000rpm ja S3 6700rpm, sekä Corolla 6000rpm. Ja 535d:ssä tehokäyrä nousee loppuun asti, niin onko se nyt sitten alakierroskone, vai "ei ehkä niin yläkierroskone" kuin vertailukohteet.

Ja tosta yhdestä pätkästä kyllä näkee minkä aikasemmin postasin, että miten tollanen vähän laitettu 535da pärjää bebsoja ja esim. Teslaa vastaan. Olkoon sitten ala-, ylä- tai sivukierroskone.


View: https://www.instagram.com/p/BrsQqZjBltS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=hz1zacwojgiv
 
Viimeksi muokattu:
Niin no, onhan tossa aika iso ero jos 535d kiertää 5000rpm ja S3 6700rpm, sekä Corolla 6000rpm. Ja 535d:ssä tehokäyrä nousee loppuun asti, niin onko se nyt sitten alakierroskone, vai "ei ehkä niin yläkierroskone" kuin vertailukohteet.

Ja tosta yhdestä pätkästä kyllä näkee minkä aikasemmin postasin, että miten tollanen vähän laitettu 535da pärjää bebsoja ja esim. Teslaa vastaan. Olkoon sitten ala-, ylä- tai sivukierroskone.


View: https://www.instagram.com/p/BrsQqZjBltS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=hz1zacwojgiv

Laitappa vähän samalla tapaa niitä bensavehkeitä, ne vetää vitusti nopeempaa pienemmillä koneilla. Uskokaa nyt, diisselit eivät koskaan ole samalla tasolla sporttisuudessä mitä bensa, se on yksinkertainen fysiologinen fakta. Jos näin olisi, siellä olisi moottoriurheilu väärällään diisseleitä, mutta kun ei ole.

Diisselit on loistavia isoissa maastureissa raahaamaan perässään ties mitä.
 
Vetäkööt nopeempaa rajottajaa vasten. Ihan varmaan vetää jos kierroksia on enemmän. Tehot näkyy paperilla ja kulku tuossa yhdessä videossa. Dieseleiden suurin ongelma kisahommissa on moottorin paino.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom