Automaattivaihteisto, huolto yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakari
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nyt kun olen RAV4:sen automaatilla melkein 2 vuotta ajellut, niin voin sanoa, ettei ole ikävä vaihteiden ja kytkimen kanssa söhräämiseen kaupungissa ja ruuhkissa tai trailerin kanssa peruutellessa.

Onko porukka teettänyt automaattivaihteistoon huoltoja tai itse huoltaneet? Sen mitä googlettanut ja jutellut, niin vähän puolesta ja vastaan porukka automaattivaihteiston huollosta. Toyotalla esim. automaattivaihteisto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Kuitenkin tarjoavat sitä erillisenä :)

Automaattivaihteiston Huoltoa | Toyota Autotalot Oy

Jenkeissä vissiin vaihtavat itse öljyt, mutta kuulemma vaihtuu vain n. 40% öljyistä jos vaan propusta laskee vanhat pihalle. Ja jotkut sanoo, ettei kannata koskaan vaihtaa öljyjä, voi lähteä vanhat paskat liikkeelle ja aiheuttaa hajoamisia.

Omassa autossa alkaa olemaan 140tkm mittarissa ja ei varmasti ole vaihteistoa huollettu, niin pian pitäisi valita vaihtaako autoa vai huollattaako ja pitää jokusen vuoden vielä. Omassa siis ihan perinteinen 4-vaihteinen automaattiloota.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ehdottomasti kannattaa vaihtaa. Tosin automaattiin se on "pakko" teettää liikkeessä, koska öljyt vaihdetaan "huuhtelemalla" eli läpivirtauksella. Laatikon läpi valutetaan öljyä läpi niin kauan, että vain puhdasta öljyä tulee propusta. Suositeltu öljynvaihtoväli perämurikalle ja vaihteistolle on noin 100 tuhatta kilometriä.

Milloin sitten öljyn vaihtoon laatikossa ja perämurikassa sisältyy riski? Kun mittarissa alkaa olla useita satoja tuhansia6 ja/tai kymmeniä vuosia ikää, on paikat yleensä jo niin kuluneet huonosta öljystä johtuen, että uusi öljy voi hajoittaa koko mekaanikon. Joku varmasti osaa tarvittaessa perustella tämän minua paremmin.

Henkilökohtaisesti kummeksun aika kovastikin, miksi nykyään autoissa ei suositella laatikko ja peräöljyjen vaihtoa enää ollenkaan. Öljyjen käytös tai perusmekaniikka ei ole ajan saatossa muuttunut mihinkään.

Zone-sarja -42%
Öljyt nyt ainakin kannattaa vaihdattaa säännöllisesti! Monilla merkeillähän on ns ikuisuusöljyjä jotka sitten 100tkm jälkeen on ollut jo tosi huonoina.

Täällä jenkkilässä suositellaan 80t mailin välein öljynvaihtoa, mikä vastaa n. 130t km. Mulla on kyllä vuoden jälkeen ikävä manuaalivaihteistoa.

Jännää, mitä sä ikävöit siinä? Mun mielestä manuaalilla ajeleminen on vähän sama kuin katselisi mustavalko telkkaria :)

Tykkään ite kontrolloida kiihdytyksiä ja hidastamisia, ja vaikka mulla on autossa tiptronic, esim. moottorijarrutusten tekeminen on ihan turhaa kun vaihteisto vaihtaa ittensä joka tapauksessa sille vaihteelle mitä ite tahtoo. Bensaa kuluu, eikä tää tunnu oikeelta ajamiselta. Tuntuu kun ajais golfautoa :D Mulla on kans ikävä sitä tietoa, että kaikki muut tielläolijat on käyneet autokoulun ja yleensä manuaalivaihteilla ajavat on jonkin sortin koulutusta ottanut (jos ei autokoulusta niin sitten jonkun opettamana).

Jos paljon ajettu niin turbiinin vaihto voi olla edessä. Itse teetätin BMW 330da:n automaattivaihteiston turbiinin uusimisen + vahvistamisen REPCON OY nimisellä firmalla naantalissa. Hintaa tuli öljyineen 950e.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom