18-vuotiaasta lähtien käynyt koeajamassa autoja, ehkä parikymmentä autoa tullut koitettua, ikinä ei ole kyllä tullut tilannetta vastaan ettei olisi koeajoa saanut. Itseasiassa, sitä kun kysyy niin yhtä kertaa lukuunottamatta vastaus on ollut mallia "ilman muuta!", se yksi kerta olikin sitten sellainen että huhheijaa. Kyseessä oli ns. "jobbari"-tyyppinen pulju, joka myi erästä kärryä n. tonnin halvemmalla kuin mitä muut vastaavalla varustelulla keskimäärin. Lisäksi ilmoituksen mukaan kunto erinomainen, kilsojakaan ei paljon mitään. Lisäksi firman nettisivut olivat vielä ihan suhteellisen siistin oloiset, mutta paikan päällä odotti ihan saatanan ahdas pömpeli täynnä autoja, myyjänä oli parikymppinen karjalalippis-amis jolla ei todellakaan ollut mitään hajua asiakaspalvelusta saati auton myymisestä. Kommentti koeajoon oli jotain luokkaa "jos oot tosissas ostamassa", ei kun huviksenihan mä tänne ajoin tunnin matkan kattomaan. Starttasin auton niin kaikki mahdolliset varoitusvalot sytty mittaristoon, bensaa ei ollu nimeksikään, ajoin 50m kunnes huomasin ettei jarrut toimi kunnolla ja ajoin takaisin. Auto vielä suhteellisen tuore ja hinnaltaankin sitä luokkaa ettei voi kuin ihmetellä että millanen edellinen omistaja on ollut. Kun ajoin takaisin liikkeen pihaan, myyjä oli sangen ihmeissään, lisäksi ei ollut tietävinäänkään moisista vioista. Ei tullut kauppoja.
Muuten on aika yleistä, että myyjät ei heti tuu hengittämään niskaan, mutta kun katsekontaktin saa niin siinä vaiheessa on yleensä alkanut varsin hyvä palvelu, varsinkin merkkiliikkeissä (itse en jobbareilta autoja osta, mutta joskus käynyt kuitenkin katsomassa), aina on kyllä "oletettu", että tosissaan ollaan liikkeellä. Toki olen varmasti semmoisen mielikuvan ehkä antanut, koska olen oikeasti myös aina tosissani ollut kiinnostunut jostain autosta kun sitä olen käynyt koeajamassa.
Koeajon pituudet on vaihdellut aika rajusti, yleensä sitä on saanut sen verran kun on kertonut tarvitsevansa. Yhdessä ainoassa merkkiliikkeessä todettiin kylmästi "puol tuntia on maksimi", palvelu tosin oli muutenkin aika huonoa, lisäksi autossa oli vikoja (viat vielä sellaisia ettei välttämättä jokainen edes huomaa puolen tunnin koeajon perusteella). Muuten yleensä 1-2h saanut, nyk. auton ostaessani kävin sitä ensin itse koeajamassa pari tuntia, jonka jälkeen sitten ajoin liikkeeseen ja sain ks. autosta tarjouksen. No, puoliso sattui olemaan töissä tuolloin (itsellä vapaapäivä), soitin tälle ja kerroin sitten auton hinnan yms. (oltiin siis oikeasti ettimässä autoa ja yhdessä tota netistä katottu, enkä mennyt ex-tempore koejamaan ja sitten soittanut tyyliin "vaimokulta...:D"), avokki oli sitten ihan suostuvainen, olis kuitenkin halunnut pari sataa pois hinnasta koska auto oli aika yläkanttiin budjetista. Soitin sitten automyyjälle, sain auton pyynnöstä loppupäiväksi koeajoon, ihan vain jotta voisin näyttää sen avokille (ja mahd. mentäis tekemään kaupat kun avokki pääsee töistä) ja valmiiksi reilusta tarjouksesta lähti vielä pari sataa pois kun myyjä kuuli että avokki oli hintaa kauhistellut :thumbs: No, kaupat sitten käytiin tekemässä avokin töiden jälkeen, ja edelleen samalla autolla ajetaan tyytyväisenä. Palvelu oli nimittäin itseasiassa niin hyvää, että ajattelin jo että myiköhän se mulle ihan paskan koslan kun noin hyvää palvelua sai :D Mutta auto on kyllä vastannut odotuksia täysin, ja se on ihan varma että seuraavaa autoa katsellessa myös katson aina ensin ko. liikkeen myynnissä olevat autot.