Autojen koeajo?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Joskus kävin koeajamassa sen Cosworth Escortin, olivat ryökäleet laskeneet ahtopaineita koeajopäiväksi.
Sanoivat, että 10 000mk on omavastuu, että sen mukaan ajat.. sanoin, että jep... äijä kyytiin ja sitten mentiin.
Ajoin hivenen pienemmälle tielle ja urut auki, se ukko tais mainita sillä tiellä 2x että se omavastuu on 10 000mk :D
Hain Sports Car Centeristä vuosi takaperin BMW M3:n (uusin malli eli 4.0 V8) koeajoon ja kyllähän tuota varoittelua riitti silloinkin: "tässä on sitten sen verran paukkua että väärässä kohtaa kun polkasee niin tulee seuraava mutka äkkiä vastaan". Kaveri relas pikkusen kun kerroin ajelevani myös 1000 cc sporttikyykyllä, joka kuitenkin vie M3:sta suorituskyvyssä aika 6-0. Ihan itsekseni sain lähteä parin tunnin lenkille, olin kai sen verran potentiaalinen ostajaehdokas. Omavastuu taisi olla muistaakseni vain 500 Eur, mutta tottahan se on että jos kunnolla tyrii voi vakuutusyhtiöltä tulla laskua perästä.

Miinusmerkki sanoi:
Kyllä se vagin 1.8T taitaa tota A3takin suht mukavasti kiikutta. Noistaki tosi monet automaatteja niin kyllä menee helposti pensaan läpi
"Suht mukavasti" taitaa olla aika liukuva käsite. Kulkee paremmin kuin 1.2 Micra, muttei tuota ripeäksi voi sanoa. Mulle edellinen auto oli A3 CC 3.2 ja sekin oli vähän sellainen rajatapaus, sanoisin että korkeintaan pikkusen pirteä.
 
Miksi automaatti menisi helpommin pensaan läpi kuin manuaali? On vielä isompi jarrupoljin joten pitäisi olla siihenkin helpompi osua.:rolleyes:

Sitä vaan meinasin, että kun kaveri on noinkin taidokkaasti saanut auton parkkiin niin ei tainnut rallikuljettajan geenit olla veressä.
Jos vaikka orava hyppää tielle, suljet silmät alat kirkua ja painat kaasun pohjaan. Jos on automaatti se vaihtaa luultavasti kakkoselle ja kiihdyttää kovaa.
Jos ajat manuaalilla 40kmh ja on vitonen tai kutonen silmässä niin ei ei kiihdy niin rivakasti ja mene heti puskaan.

Toki voi olla, että kaverilla oli kolmonen ja nasta laudassa mutta sitä taas tarina ei kerro :)

Kyllä tuolla nyt nopeammin pääsee kuin suurimmalla osalla käytössä olevista autoista täällä. Toyota corolla ja citikat sekä pösöt. 2.0 dieseli tai 1.6.
Ei tuo 911 turbo S ole mutta nopeampi kuin se micra. Jos hyppäät vanhasta sunnysta tuon audin kyytiin niin kyllä suorituskyvyssä ja kiihtyvyydessä varmasti on eroa ja kokemattomalle kuskille ehkä liikaakin. Kaikkeen toki tottuu mutta ei viidessä minuutissa :)
 
Sitä vaan meinasin, että kun kaveri on noinkin taidokkaasti saanut auton parkkiin niin ei tainnut rallikuljettajan geenit olla veressä.
Jos vaikka orava hyppää tielle, suljet silmät alat kirkua ja painat kaasun pohjaan. Jos on automaatti se vaihtaa luultavasti kakkoselle ja kiihdyttää kovaa.
Jos ajat manuaalilla 40kmh ja on vitonen tai kutonen silmässä niin ei ei kiihdy niin rivakasti ja mene heti puskaan.

On tosiaan ihan turha spekuloida, mutta tuskin kaveri nyt on mitään kick-downia polkaissut. Ja oikeasti toi 140hv diesel ei ole mikään tykki, mulla oli ennen nykyistä autoa WV Jetta samalla moottorilla ja DSG-tomaatilla. Tossa on kuski vain ollut todella onneton. Tai sitten on käynyt tojotat ja matto jumitti kaasun pohjaan. :whip:
 
Ei suostunu runkkarit antaa WRX toissapäivänä ajoon.

Ite kävin joku vuosi sitten kysymässä Imprezaa koeajoon ja keskustelu meni näin.

Meikä: WRX STI:tä koeajoon?
Myyjä: Ei oo
Meikä: Tava WRX:ää koeajoon?
Myyjä: Ei oo
Meikä: 2-litraista 160 heppasta Imprezaa koeajoon?
Myyjä: Ei oo sitäkään, on vaan tuo 1.6 105hv.

No ajoin sitten sitä 105 heppasta mikä ei tietysti nelivetona kulkenut mihinkään. Muutenkin aika huono laatuvaikutelma Subarusta jäi varsinkin sisätiloiltaan.
 
Olitko ostamassa?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ollut sillä hetkellä. Ja sellainen fiilis jäi etten ainakaan tuota 1.6 Impukkaa ikinä osta.

Tarkotin itseasias tuota Miinusmerkkiä..lainaus unohtu.
 
Kyllä mä jo omaa autoa tarjosin ja olisin saattanukki ostaa. Muutaman viikon uutta autoa toivonu ja tossa näin itseni jo sorateillä.
Mut ei sitä oltu halukkaita myymään ja antamaan ees testiin niin ainaki rahat säästyy :)
Käydään sit ibanaan lastu laittamassa :whip:
 
Kyllä mä jo omaa autoa tarjosin ja olisin saattanukki ostaa. Muutaman viikon uutta autoa toivonu ja tossa näin itseni jo sorateillä.
Mut ei sitä oltu halukkaita myymään ja antamaan ees testiin niin ainaki rahat säästyy :)
Käydään sit ibanaan lastu laittamassa :whip:

Paljos sulla on ikää? Varmaan nimittäin sekin vaikuttaa.
Itse olen saanut jokaisen haluamani auton koeajoon, mutta sitten kun olisin erään bemarin halunnut pitempään parin päivän koeajoon niin siihen tyssäsi. Ihan täysin ostoaikeissa olin ja en tiedä onko nuo parin päivän koeajot liikekohtaisia vai miten. Siis tämä sen jälkeen kun olin ~puolen tunnin lenkin käynyt juuri autolla heittämässä. Joka tapauksessa appiukko ainakin on saanut halvemmankin pelin useamman päivän koeajoon ongelmitta.
 
Paljos sulla on ikää? Varmaan nimittäin sekin vaikuttaa.
Itse olen saanut jokaisen haluamani auton koeajoon, mutta sitten kun olisin erään bemarin halunnut pitempään parin päivän koeajoon niin siihen tyssäsi. Ihan täysin ostoaikeissa olin ja en tiedä onko nuo parin päivän koeajot liikekohtaisia vai miten. Siis tämä sen jälkeen kun olin ~puolen tunnin lenkin käynyt juuri autolla heittämässä. Joka tapauksessa appiukko ainakin on saanut halvemmankin pelin useamman päivän koeajoon ongelmitta.
Ikä vaikuttaa ihan takuulla noissa WRX/Evo/Z350 jne. koeajoon saatavuudessa. Ex-muija harkitsi muinoin Audin vaihtoa Z350:een ja automyyjä jutteli tuolloin että tuota Z:taa käy parikymppiset pojut pyytämässä koeajoon jatkuvalla syötöllä ja jos kaikilla antaisi tuon ajoon kertyisi kilometrejä ja huudatuskeikkoja aika äkkiä; tai vaihtoehtoisesti saisi istua useamman tunnin viikossa jonkun kyydissä.

Useamman päivän koeajot on vähän niin ja näin. Mitä iloa niistä ylipäätään on? Eikös se lyhyt lenkki jo kerro miltä auto omaan hanskaan tuntuu, onko kuskin paikalla riittävästi tilaa, onko se 2.0 TDI riittävän pirteä, ettei moottorista kuulu outoja ääniä ja auto kulkee suoraan. Jos olisin autokauppias en hirveästi innostuisi myöskään: helposti satoja kilometrejä per koeajo, tyhjä tankki, auto 100% varmasti pestäväksi ja lapsiperheen viikonloppureissun jäljiltä sisäsiivoukseen jne. ==> ihan kivasti kuluja ja varastossa olevien autojen mittarilukemat senkun nousee.

En myöskään keksi missä tilanteessa se, ettei saa autoa useaksi päiväksi käyttöön vaikuttaisi mitenkään ratkaisevasti ostopäätökseen.
 
Itse tykkään pitää koeajoautoa yön yli ihan sen takia, että pääsee ajamaan samoja päivittäisiä reittejä kuin omallakin autolla. Yleensä haen auton töiden jälkeen, ajan kotiin, pienet rundit perhe kyydissä, aamulla joko suoraan palautus tai sitten palautus lounasaikaan. Näin saa hyvän kuvan esim. alustan toimivuudesta paikassa X jossa oman auton pohja kolahtaa ikävästi. Ja saapahan perheen toisen autoasioista päättävän eli pojan myös kyytiin. :)

Aina on yön yli saanut halutessa pitää. Veikkaisin, että aivan uunituoreiden mallien kanssa ei kovinkaan helposti onnistuisi.

Huvikseen ei ole tullut koeajoilla käytyä, mutta tuskinpa se myyjä nyt päältä näkee, että onko huviajelija vai tosiostaja.
 
Eipä ole kyllä koskaan edes tullut mieleen pyytää autoa yli yön koeajoon. Toisaalta aina olen tiennyt tasan tarkkaan mitä autoa, millä varustelulla ja moottorilla olen hakemassa joten koe-ajo on ollut luokkaa 1-5 km toteaminen että mitään ihmeellistä ei kuulu.

En kyllä autokauppiaanakaan olisi autoa yön yli antamassa ihan helpolla.
 
Riippuen vähän autosta, mutta kyllä itellä muutama tunti menee koeajossa: kaupunkipörräily ja mukulakivet, parit liikennevalokisat, mutkapätkä, ohituskiihtyvyys 80-100km/h rajoituksilla ja moottoritiellä huippujen testaus.
 
Eipä ole kyllä koskaan edes tullut mieleen pyytää autoa yli yön koeajoon.

En kyllä autokauppiaanakaan olisi autoa yön yli antamassa ihan helpolla.

Miksi? Ja jotta ollaan varmasti samoilla linjoilla, niin nyt puhutaan uusista autoista, eli liikkeiden koeajoyksilöistä.

Varsinkaan asiakkaan näkökulmasta en ymmärrä asennetta, että pitäisi hoitaa koeajo mahd. nopeasti mikäli haluaa tutustua ajokkiin vähän enemmän. Kun puhutaan esim. 50teur hintaluokan autosta haluan itse ainakin olla varma valinnasta.

Hitto kun Suomessa noutaa liikkeestä sen ostamansa 50teur auton ja tankissa on 5l löpöä, niin silloin viimeistään katoaa suomalainen "voi eihän ketään vain harmita kun kulutin koeajolla 20l polttoainetta" -fiilis. :)
 
Joo niinkuin sanoin niin oon tiennyt aina mitä oon hakenut niin en ole hirveän pitkiä koeajoja tarvinut.

Ja joskus kun olen randomilla jotain merkkiä uteliaisuudesta testannut, on sekin hyvät/huonot puolensa näyttänyt aika nopeasti.

Ehkäpä luontan alkufiilikseen. Jos malli, merkki, moottori ja varustelutaso on se mitä hakee ja ensimmäisten satojen metrien aikana fiilis on YES niin ei se siitä kokemuksen mukaan toiseksi muutu. Ja kääntäen, vaikka koeajaisin Toyota Avensis 1.6 manuaalia koko viikonlopun niin ei se sellaiseksi muutu että sen haluaisin (tämä nyt vain esimerkkinä kun satuin tutun alle 5000 km ajettua uutta sellaista tuossa ajamaan)...
 
Joo niinkuin sanoin niin oon tiennyt aina mitä oon hakenut niin en ole hirveän pitkiä koeajoja tarvinut.

No tää nyt on ihan turhaa off-topikkia, mutta kyllä minäkin tiesin viime hankinnassa mitä mallia, moottoria, vaihteistoa, varusteita haen kyseiseltä valmistajalta, siksi sen koeajoinkin. Auto oli kuitenkin uusi tuttavuus itselleni ja hintalappu haluamineni varusteiden kanssa reilut 50teur, joten olisi ollut melko erikoista (=helvetin tyhmää) tyytyä johonkin nurkkapyörittelyyn.

Ihmettelen vain tota asennettasi joka heijastaa mielipidettä, että ei saisi vaivata autokauppaa koeajoilla. Sitä varten niillä on ne koeajoautot.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom