Autoimmuunisairaudet ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mari91
  • Aloitettu Aloitettu
Sicceli, joo voi hyvinkin olla että osa on myös esim stressiperäistä.

Locklear, tää mua just hämmentää että miten rajata "viljaton"? Eikö riisi ole vilja? Entäs nää meillä harvinaisemmat, kuten amarantti tai hirssi?
Sama maidon kanssa, jossain sanottiin (oisko ollu just joku Sovijärven teksti) että maidon ongelmia aiheuttava osa on kaseiini, jolloin esim hera ja voi olis ok??

SteveBerman, se just mua mietityttää että mitä sitten maidon tilalle (soija"maitoja" käytin yhessä vaiheessa mutta ne ei vissiin tässä suhteessa ole yhtään sen parempi)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja ettei asia menisi liian yksinkertaiseksi, niin viime vuosina on australialaisen tutkijaryhmän suunnalta esitetty, että gluteiini ei olisikaan se viljojen suurin pahis, ei edes niillä jotka ovat "gluteiinisensitiivisiä". Sen sijaan syyttävä sormi alkaa pikku hiljaa osoittaa nimenomaan FODMAP-hiilareihin. Jos asia kiinnostaa, niin pronutritionist-sivustolta löytyy asiasta enemmän juttua Reijo Laatikaisen kirjoittamana.

Tää on mielenkiintoinen keskustelunaihe.

Mä ite painin kanssa sekoilevan mahan kanssa. Kaikki yleisimmät jutut on jo testattu lääkärissä, maitoalleria, laktoosi-impotentti, keliakia jne jne ja mitään ei oo löytyny. Huomenna sitte gastoenterologin (joku asiaan perehtynyt spesialistilääkäri???) juttusille jos vaikka sais jotain tolkkua..

Ja tällä hetkellä koitan vetää tota fodmap-diettiä tosin sitä vasta muutama viikko takana..

Mitenkähän tuo yks rivi hyppi mun vastauksessa jotenkin oudosti. En pääse enää muokkaamaankaan. No anycase.

Riisissä, nimenomaan puhdistetussa riisissä ei ole antiravinteita. Antiravinteet ovat siinä kuoressa, myös viljoissa ja
valkoista riisiä ainakin paleopiireissä kutsutaan turvalliseksi tärkkelykseksi. Eli kokeilemalla selviää.
Viljattomalla ruokavaliolla ainakin minä tarkoitan nimenomaan viljatonta, johon ei esim. hirssi ja amarantti ei kuulu.

Hera on ok, mutta maidon homogenointi voi olla pelkästään ongelmallinen, joten ei myös laktoosittomalle maidolle.
Usein vatsa alkaakin kestämään maitotuotteita, jos ollaan ihan täysin ilman useamman kuukauden ts. yliherkkyyttä
ei enää ole.

Mantelimaito vois olla ihan hyvä.

CrookedJaw: Täytyy vilkaista. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

FODMAPit on kyllä (liiankin) tuttu juttu, mutta mitä oon viime aikoina testaillu niin ei ne ainakaan pieninä määrinä tunnu erikoisemmin pahentavan tilannetta (esim. avokado tai fenkoli).

Pähkinöille ja manteleille oon allerginen. :( Entäs sitten esim. riisimaidot? Tai nythän niitä on jotain uusia kookosjuomiakin? Proteiinia noista ei toki saa, mutta johonkin ruuanlaittojuttuihin aattelin...

Sicceli, joo voi hyvinkin olla että osa on myös esim stressiperäistä.

Locklear, tää mua just hämmentää että miten rajata "viljaton"? Eikö riisi ole vilja? Entäs nää meillä harvinaisemmat, kuten amarantti tai hirssi?
Sama maidon kanssa, jossain sanottiin (oisko ollu just joku Sovijärven teksti) että maidon ongelmia aiheuttava osa on kaseiini, jolloin esim hera ja voi olis ok??

SteveBerman, se just mua mietityttää että mitä sitten maidon tilalle (soija"maitoja" käytin yhessä vaiheessa mutta ne ei vissiin tässä suhteessa ole yhtään sen parempi)?

Soijatuotteita, riisi- ja kauramaitotuotteita. Niitä siis lehmänmaidon tilalle. Kyseessä siis lehmänmaidon proteiinin aiheuttamat ongelmat.

Haku - Lääkärikirja - Tohtori.fi

Hei fodmapia noudattavat, tiedättekö onko malto ihan ok vai pahis? Palkkarin kannalta siis mietin, nyt siis sekoitellut heraa ja maltoa (maltoa aika vähän, ehkä 25%?), mutta vatsa on palkkaripäivinä erityisen kipeä. Voihan se tulla siitä herastakin toki, mutta ennen ei vastaavia ongelmia ollut, ennenkuin loppukesästä vatsa sekosi täysin (jonka jälkeen olen kokeillut fodmap-ruokavalioon siirtymistä).

tuulis, mä en ole ainakaan huomannut että hera+malto palkkarista olisi mitään haittaa, mutta voihan sekä ihmisissä että tuotemerkeissä olla eroja?

Autoimmuunisairaudet :: Terveyskirjasto

Autoimmuunisairaus ei altista toiselle autoimmuunisairaudelle, etkä voi elintavoilla ehkäistä autoimmuunisairauksia. Ne tulee jos on tullakseen. Miulla tuli aivan välittömästi aloittajan aloituksesta mieleen, että nyt on vähän lueskeltu nettiä ja raksittu monta diagnoosia, mitkä vähänniikusopii(tm). Trendikästä.

Kyllä musta vähän tuntuu että jos olisin itse nuorempana liikkunut, syönyt terveellisemmin, nukkunut enemmän ja juonut vähemmän kahvia niin olisin välttänyt paksusuolen tulehduksen. Yökaudet hereillä aina juniorina ja pannukaupalla kahveeta ja pussikaupalla karkkia naamariin. Ei ihme että noilla elintavoilla sairastui.

Jooh meikäläisellä diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli, minkä nyt itekki jo arvasin..
Nyt sitten ettimään itelle sopivaa ruokavaliota. Lääkäri ei oikein mitään neuvoja tosin siihen osannu antaa...

857kuittaa, sepä se noissa on tosi ärsyttävää kun eivät anna mitään hoito-ohjeita. Kannattaa vaan ite lähteä kokeilemaan pystyykö oloa helpottamaan ruokavaliota muuttamalla (fodmap, gluteeniton, laktoositon tms.), maitohappobakteereilla, kuitulisillä, muilla käsikauppalääkkeillä tms.

Tähän kysymykseen mitä sitten syödä, olisiko hyviä ehdotuksia? Jos siis alkais jonkinlaiselle paleolle / maidottomalle tms.
Nyt syön yleensä aamulla esim. rahkapohjaisen smoothien ja diy sämpylää vaihtelevilla päällisillä, tai sitten maitoon keitettyä kaurapuuroa valinnaisilla hiluilla. Lounaaksi ja iltaruuaksi yleensä kalaa/kanaa + riisiä/maissipastaa/bataattia/perunaa/muita juureksia + yleensä joku kastike + mahdollisesti salaattia tms. Esim eilen söin lounaaksi uunilohta ja uunijuureksia, iltaruuaksi kanakastiketta ja riisiä. Väli- ja iltapaloiksi menee useim rahkaa ja/tai banaania ja joskus sämpylä esim. juustolla. Tosiaankin pähkinät ei tule kyseeseen ja muutamille hedelmille ja kasviksille olen myös allerginen.
Eniten mietityttää just noi pikkuateriat ts jos ei voi syödä rahkaa niin mitä sitten? :D

Fodmap-ruokavaliota kai yleensä suositellaan kokeiltavaksi ärtyvästä suolesta kärsiville. Eli ensin jätetään kaikki fodmap-hiilarit pois muutamaksi viikoksi, ja jos helpottaa, niin sitten yksi kerrallaan kokeilemaan lisätä noita fodmap-hiilareita takaisin, jos pääsisi sen jäljille, mitkä erityisesti aiheuttavat oireita.

Mutta tosiaan joillekin myös laktoosittomat maitotuotteet aiheuttavat oireita, vaikka ovatkin fodmapissa "sallittuja".

Vittumaista puuhaa tosiaan tuo itselle sopivan ruokavalion metsästys. Mä en ole ihan orjallisesti fodmapia noudattanut, eli esim. vehnää sisältäviä juttuja tulee silloin tällöin syötyä. Esim. toissailtana söin pienen annoksen pastaa, ja eilen olikin sitten saatanan kipeä vatsa ja aivan kuralla. Ennen oon kyllä vehnää sietänyt, ruis on ollu se suurempi paha, mutta nykyään kyllä vehnän syöminen kostautuu heti. Mutta kipeytyy se vatsa edelleenkin aina välillä vaikkei vehnääkään yms muita fodmap-hiilareita olisi syönyt.

Se on jännä miten toi ruokavaliomuutos on joskus muka niin pirun vaikeeta.

Mulla on aina ollut enemmän tai vähemmän iho-oireita. Viitisen vuotta sitten aloin karppaamaan ekan kerran elämässäni ja kaikki iho-ongelmat katosivat. Muutos oli jokseenkin uskomattoman radikaali. Siinä sitten erinäisten tapahtumien vuoksi lipsuin ruokavaliosta ja iho-ongelmat palasivat. Nyt vaikka elänkin VHH-ruokavaliolla, iho-ongelmat ovat vaivana. Alan epäillä maitotuotteille herkistymistä. Ja alan epäillä maitotuotteita siksi, että tiedän jo niin monta ihmistä joille maito ei yksinkertaisesti ravinnoksi sovi. Ex-mieheni on maitoallerginen, samoin 4 lastani.

Se vaan on se suurinpiirtein ainoa elintarvikeryhmä, josta EN haluaisi luopua, joten kokeilu jäänyt sikseen. Aika jännää, kun niin helpolla kuitenkin saattaisi päästä inhottavasta vaivasta eroon. Ja ne mistä en luopua halua, ovat lähinnä juusto ja turkkilainen jogurtti, muuten en maitoa edes käytä. Toinen mahdollisuus voisi tietysti olla kananmunat, mutta en sitten tiedä aiheuttavatko ne oikeasti mitään ihottumia jne.

Mulla alkoi pari vuotta sitten vatsavaivat ilmeisesti stressistä ja vuoden verran asian kanssa painin ja mulla todettiin sitten colitis ulserosa (eli haavainen paksusuolen tulehdus) ja keliakia. Lääkkeillä ja gluteenittomalla ruokavaliolla koitin ensin pakkia saada kuntoon, mutta mitään kestävää parempaa oloa ei tullut noilla keinoilla. Stressi (työstä johtuva) ei helpottanut asiaa... No viimein rupesin muuttamaan elämäntapoja ja ruokailutottumuksia jolloinka rupesi vatsakin paraneen.
Seuraavat asiat on mua ainakin auttanut:

-Lopetin asioiden liiallisen murehtimisen ja stressaamisen (-> maailma ei kaadu vaikka on keskeneräisiä asioita)

-Kiinnitin huomiota pesuaineisiin, eli käytän pesuaineita mihin EI ole käytetty Sodium laureth sulfaattia Sodium laureth sulfate - Wikipedia, the free encyclopedia
(sitä kannattaa tutkia enemmänkin, vaikuttaa aika paljon moneen asiaan...)
*tämän kokeilu ei vaadi niin suurta uhrausta, joten tätä kannattaa kokeilla, etenkin jos on iho-oireita. Vaatii vain tarkkuutta pesuaineiden yms kanssa. Luontaistuotekaupat myy hyviä pesuaineita ja parturiliikkeistä saa sulfaatittomia hyviä shampoita yms...

-Puhtaampaa ruokaa, eli pikaruuat pois ja muutoinkin suosin vähemmän prosessoitua ruokaa

-Syön enemmän vitamiineja ja lisäravinteita, mm. magnesiumia

-Gluteeniton ruokavalio ei varmastikkaan ole ainakaan mitään pahentanut.

Hirmu tärkeää oman terveyden kannalta on yleisesti ottaen ottaa huomioon kropan tarpeet ja rajoitteet, mutta jos niin tekee niin se palkitsee!. Ei sitä ihminen uskokkaan kuinka paljon arvostaa hyvin toimivaa kehoa, kun se on välillä ollut "rikki". Tässä oli mun 5 penniä aiheesta, toivottavasti joku saa jotain tästä irti.

Itsekin iho- ja suolisto-ongelmista kärsivänä, enemmän kuin kiinnostunu aiheesta. Eipä oo tullu mieleenkään kiinnittää pesu-aineisiin huomiota, muuten ku valitsemalla mahdollisimman mietoja ja neutraaleja (hajusteettomia, parabeenittomia yms.). Niissäki kaikissa ollut tuota Sodium laureth sulfatea. Meneepä heti kokeeksi pesuaineet vaihtoon. Jos auttaa niin ei voi muuta sanoa ku hattua nostaa sulle Dirtcreeper! :) Sen oon kyllä huomannu hyvinki pian ihon kunnossa, jos jääny ruokavaliossa d-vitamiini ja omega-3 rasvat vähälle. Niin näyttäis olevan monella muullakin.

Suffeli, eikös sulle olisi just vaan helpompaa syödä samaa (maidotonta) ruokaa kun muut perheenjäsenet..? :) Mutta joo muutokset on yllättävän vaikeita.

Mä ite vähän aattelin että ootan ainakin seuraavat labrat ja juttelen lääkärin kanssa (nämä ens viikolla) ennen kun lähen muuttamaan mitään. Nimittäin muuten on paljon mahollista että mulla olo paranee vaan siksi että kilpirauhasarvot korjaantuu ja sitten on mahdotonta tietää mikä johtuu siitä ja mikä ruokavaliosta. Mutta sitten kun arvot on suunnilleen ok meinaan kyllä kokeilla jonkin muotoista paleota.

Mä Mari syön muutenkin ihan omaa ruokaani =D Mä olen vuosien saatossa rakentanut oman unelmailtapalani, josta pidän kiinni kynsin hampain....mun turkkilaista ette vie =D

No ei, tarvii psyykata itteensä sellaseen pikku kokeiluun tässä lähitulevaisuudessa. Tarvii keksiä joku korvaava iltapala...ja jättää ne juustot pois. Eka kyllä kokeilen kananmunien heivaamista! Niitä menee nyt meinaan parikymmentä viikossa :)

Moikka pitkästä aikaa!

Olen tästä varmaan joskus aiemminkin kirjoittanut, eli moninaisten vatsavaivojen taklaamisessa kaikkein parhaiten on toiminut itsellä makrojen ajoitus ja FODMAP -hiilareiden välttäminen osittain. Osittain, koska mm. vaaleasta vehnäleivästä en aamupalalla ole koskaan luopunut, ja nykyisellään vaikuttaa, että ihan turhaa se olisi ollutkin. Ainoat diagnoosit omille vaivoille ovat olleet laktoosi-intoleranssi ja huono ruoansulatus. Joista tosin jälkimmäisen olen sittemmin kyseenalaistanut, viime keväänä mulla parhaimmillaan tai pahimmillaan kun olivat pelkät ylläpitokalorit n. 3500, ja jonka osalta ei muita ongelmia tullut, kuin se että tuntui että elämä oli pelkkää syömistä.

Tuo makrojen ajoitus tarkoittaa käytännössä, että jos syön paljon proteiinia sisältävän ruoan/välipalan, ohessa on vain vähän rasvaa ja hyviä helppoja hiilareita eli kasviksia/vihanneksia. Mutta melkein puhdas hiilariruokakin eli annos kaurapuuroa ja päällä rasvaksi vaikka kookosöljyä (paljon) menee myös ihan oireitta, jos sen ohessa ei sitten taas erikseen proteiinia. FODMAP -hiilareita olin käytännön sanelemana oppinut jo aiemmin karsimaan, mutta ongelmia tuli myös proteiinista ja rasvasta.

Tällä periaatteella syöminen on kieltämättä aika simppeliä, ja kulinaristiset, saati visuaaliset nautinnot lautasella vähemmällä. Koen kuitenkin arvokkaammaksi sen, että poissa on turvotukset, vatsakipu, ummetus jne. Huomattuna myös on, että ilmeisesti kun ruoansulatus saa keskittyä enemmänkin vain sen yhden, max. kahden päämakron pilkkomiseen kerrallaan, vatsa ei ole enää niin herkkä myöskään satunnaisille poikkeuksille, ja nykyään pystyn syömään myös aiemmin itselleni täysin sopimattomia ruokia huomattavasti vähemmin jälkioirein.

FODMAP -ruokavaliosta ja koostamisesta on juttua täällä:

Kehonrakennus ja FODMAP-ruokavalio, osa 1 | Kettunen
Kehonrakennus ja FODMAP-ruokavalio, osa 2 | Kettunen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom