Hakureissusta on kokemusta, kyseisistä autoista ei.
Eli itse asiaan... Henk.koht voin vahvasti suositella auton ostoa Saksasta omiin ja lukuisten ystävieni kokemuksiin viitaten. Ohessa muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon riskien välttämiseksi:
- Tee mahdollisimman paljon tutkivaa työtä ennen maahan lähtöä. Mobile.de ja muut nettiportaalit kannattaa käydä tarkkaan läpi ja selvittää hintataso paikan päällä.
- Älä sokaistu mobilesta löytämästäsi superhalvasta yksilöstä. Rehellisyyden nimissä unohda kaikki heti superkaupalta tuntuvat autot. Joko autojen historiassa jotain häikkää tai sitten varusteissa vakavia puutteita tai muuta erikoista (esim porkkanan väriset penkit tms)
- Hintataso Saksassa tuntuu olevan varsinkin BMW:n kohdalla alempi mitä etelämmäs mennään. München ja ympäristöt mielestäni parasta aluetta. Sieltä tietenkin pidempi matka ajaa lautalle pohjoiseen.
- Osta auto merkkiliikkeestä. Vältät riskit, että joku muu sulle paskaa. Saksassa autoissa samanlainen kuluttajasuoja kuin Suomessakin ja merkkiliikkeet (samoin muut liikkeet) velvoitettuja kertomaan sulle auton historian, entiset omistajat, huollot, jne. Merkkiliikkeestä saat usein myös autollesi takuun normaalin kuluttajansuojan päälle. Jos merkkiliike myy autoa, jonka historia ei ole selvillä, se on merkitty jo myyntivaiheessa selkeästi. Tämä ei tod päde turkkilaisten jobbareiden keskuudessa.
- Vältä private jobbareita, jos et halua hakureissusta extra päänsärkyä.
- Kun olet löytänyt sua kiinnostavan auton, ota yhteyttä liikkeeseen, pyydä lisäkuvia ja tiedot auton historiasta.
- Kun olet tehnyt alustavan päätöksen jo Suomessa ja lähdet varmistamaan ostostasi Saksaan, pyydä liikettä tekemään auton rekisteröinti puolestasi. Tämä toiminut kohdallani hienosti. Olen vaan ilmoittanut, että jos auto vastaa kuvausta, otan sen ja liike on hoitanut puolestani väliaikaisen rekisteröinnin ja auto on odottanut pihassa seuraavana päivänä.
- Varaa matkaan riittävästi aikaa. Jos et ole varma valinnastasi ja tarvitset aikaa paikan päällä, varaa perilläoloon ainakin pari päivää. Minimissään olen suoriutunut reissusta niin, että lento ammulla Saksassa, auto noin tunnin parin ajomatkan päässä kentältä ja paperit kuntoon iltapäivän aikana. Seuraavana aamuna rekisteröinti ja siitä saman tien autolla pohjoiseen. tämä siis ehdoton minimi.
Nämä tuli nopeasti mieleen... Toivottavasti sait lisätietoa. Kysy jos jäi epäselväksi.