Atleetit VS Kotletit

Kaupunki
The pits of Utumno
Tuli toisesta ketjusta mieleen semmonen Atleetit VS kotletit debaatti, mikä ollu mielessä lähiaikoina. Kaikki jotka on nostellu, urheillu tarpeeks pitkään on todennäkösesti vähintään kärsiny jostain pienestä rasitusvammasta. Vähän alkavaa Sulkapallokyynärpäätä, Pingispolvea tjs. ei tappavaa. Sohvaperunat on monesti niitä ''joo ei pysty mavettaa eikä mitää muutakaan, sehän raiskaa selän ihan paskaks heti'' tyyppejä. ''Miul on rakennevika!'' Mut tälleen erilaisia ihmisiä, oman ikäsiä, nuorempia, vanhempia observoiden se on ihan selkee homma, että kotletit on yleensä ihan romuna. Ja yleensä todella nopee. Liikkuvilla, treenaavilla ihmisillä on kuitenki kertyny suojapanssariaki, jolla vastustaa mahdollisia ruhjeita. Ei tää oo mitään hirveen hämmästyttävää, mut tavallaan on. Miten tarkalleen nää kotletit hajottaa ittensä, ja kuinka pitkä se prosessi on? Hyvin pitkälti 100% kavereista, tutuista jotka ei kuntoile oireilee. Joku maaginen, helvetillinen rutina kiertäjäkalvossa, selkä menee paskaks pahvilaatikkoa kantaessa ties mitä. Mistäs ihmeestä nää vaivat tuli, jos mitään ei ikinä tee? Rakennevika ilmeisesti kaikilla, isoisoisoisoäidiltä peritty :unsure:.

En tunne monia erityisen intohimosia kuntoilijoita, vaan se on heille lähinnä jonkin sortin rutiini mitä tehdään jostain vähän kyseenalasista syistä. Terveys se yleensä tuskin on, vaikka se siinä kohenee silti. Kaljan juonti on Suomen bravuurilaji. Ton lajin kiihkeitä harrastajia löytyy kyllä, ja romukopassa suurin osa enemmän/vähemmän. Esim. omal salil perus Ville Voimanostajia keskivertoo enemmän. Monet iäkkäitä, polvet leikattu viidesti, ja varmaan 10+ päänsiirtoa alla. Silti porskuttavat menemään, ja huomattavasti kovemmalla temmolla ku muut ikäsensä. Sit on jtn max vähän päälle 20v jannuja, jotka on siel romukopassa myös. Tautikuva: pyllyyn kiinni sulanut sohva & osteoporoosi. Ite oon saattanu joskus ajatella, etten tehny oikeen mitään ennen ku aloin salilla käymään hieman alle 10v sitte. Mut se on kyllä paskaa. Oon tehny aina ihan vitusti kaikkee todellisuudessa. En vaan kyenny lapsena keskittyyn, panostaan mihkään kunnolla, josta tämä harhaluulo. Eikä sitä ees oo tajunnu ku on ollu liian hauskaa, ja se on tullu niin luontasesti. Joten se oli semmosta spedeilyä/höntsäilyä, mut jos jtn tekee tunteja päivittäin, ni kehittyy väkisin silti. Oon varmaanki keskivertoa urheilullisempi ollu tavallaan aina, eikä oo mitään kokemusta siitä, että fyysisesti ei kykene johki. Tai on toki. Mut ei mitään, mihin ei taipuis ku kerryttää kokemusta vähäsen. Tän vastakkainasettelun pääpointtina on se, että kumpi on kannattavampaa? ''Äärimmäinen''(kts. ei höntsäily) raudan kesytys/urheilu läpi elämän, vai paikallaan olo ja/tai nallenkaato? Tiedän jo vastauksen, eikä itelle jälkimmäinen kelpaa. Kysynkin teiltä 👊. Ei oo myöskään tarkotus kuulostaa ylimieliseltä, mut jos kuulostaa silti ni a) olen, b) provosin, c) a+b. Ei mua kiinnosta mitä muut omalle keholleen tekee. Se vasta ylimielistä oliski.

Koen että Fitness on sellanen asia, jonka todellista merkitystä ei tuu kukaan tajuumaan ennenkö monesti on liian myöhästä(onko ikinä, vai täytyykö odotukset olla vaan oikeel tasolla?).
Mut et tuu yhtään nuoremmaks...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka urheilisi itsensä ''piloille'' niin todennäköisesti on silti kykenevämpi kuin se sohvaperuna. Voimailu ja bodailu kehittää ja ylläpitää lihasmassaa ja luuntiheyttä ja siitä on varmasti iso etu varsinkin iän myötä, tiettyyn pisteeseen asti toki. Eli se suojapanssari, ei siis mene niin helposti rikki. Kyllähän se niin on että ihminen on tehty liikkumaan ja minulle on jotenkin käsittämätön ajatus että ei tee mitään fyysistä, oli se sitten urheilua tai fyysisesti raskasta työtä.

Höntsäily ajatuksen kanssa olisi varmaan se optimaalinen tilanne ihan terveyden kannalta, mutta kai se höntsäilykin on suhteellinen käsite. Rakenneviat yms. on myös ihan fakta, mutta jos oletetaan geneettisesti identtiset kloonikaksoset niin löisin vetoa että se tavoitteellisesti puntteja kolisteleva elää pidempään ja terveempänä kuin kotletti.

Vaikka urheilisi itsensä ''piloille'' niin todennäköisesti on silti kykenevämpi kuin se sohvaperuna. Voimailu ja bodailu kehittää ja ylläpitää lihasmassaa ja luuntiheyttä ja siitä on varmasti iso etu varsinkin iän myötä, tiettyyn pisteeseen asti toki. Eli se suojapanssari, ei siis mene niin helposti rikki. Kyllähän se niin on että ihminen on tehty liikkumaan ja minulle on jotenkin käsittämätön ajatus että ei tee mitään fyysistä, oli se sitten urheilua tai fyysisesti raskasta työtä.

Höntsäily ajatuksen kanssa olisi varmaan se optimaalinen tilanne ihan terveyden kannalta, mutta kai se höntsäilykin on suhteellinen käsite. Rakenneviat yms. on myös ihan fakta, mutta jos oletetaan geneettisesti identtiset kloonikaksoset niin löisin vetoa että se tavoitteellisesti puntteja kolisteleva elää pidempään ja terveempänä kuin kotletti.
Juu fyysinen työ lasketaan tietenki atleettisuuteen. Mut joku mieltää hyllytyksen fyysiseks, koska kävelee ''paljon'' tjs. Rakenneviat on fakta, mut 9/10 tapauksista johtuu jostain ihan muusta. Liian rohkeeta teorisoida tollasia jos on tavan pesantti, eikä tiiä moisista mitään. Mun pappa on aika kova ikäsekseen. Oisko se koht 75, mut kalareissulla veti 10 leukaa puun oksalla 😅. Ei oo käyny ikinä puntilla, tai urheillu, mitä nyt tyyliin vaan käy juoksemassa vähäsen. Koneella töissä melkeen koko elämänsä. Mut ota näistä selvää. Jos on syntyny 40-luvulla ni varmaan ollu vähän eri meno ku nykyään. Pikkuvaivoja hänelläki vaan.

Fyysisissä töissä kyllä paskoo ittensä kuten myös sitten toimistorottana. Ehkä siitä jostain väliltä olis hyvä. Sama voi päteä salilla. Ehkä ne on paskana, jotka ei "tee mitään" ja myös ne jotka vetää 1RM:ää uhkarohkeasti flunssan jälkeen, koska pakko parantaa ennätyksiä. Monipuolisuus lienee valttia, kuten myös ns. terveysliikunta. Harva on vaikka kävellyt tai metsässä samoillut itteensä paskaksi. Kyllähän tässä 40:n uhkaavasti lähestyessä jotain pientä kremppaa siellä täällä silloin tällöin (=joka päivä huollettavaa riittää), mutta pidän itseäni kyllä keskivertoon verrattuna aikamoisena atleettina ja lähes säälittää kyllä katsoa, missä kunnossa mun ikäset miehet/perheenisit keskimäärin on. Toki sääliä tunnen myös, jos joku bodari on pullistanut itsensä epäinhimilliseksi epäterveeksi möykyksi vaan ihastellakseen itseänsä peilistä tai pullistellakseen muille. Voihan kotletistakin tuntua samalta katsoessaan atleettia, eli me voimme olla väärässä ja toisella foorumilla ihmetellään "mitä järkeä voimailla kun voi ohjelmoida konetta..."

Ylipaino yhdistettynä huonoon lihaskuntoon on merkittävä tekijä vammoille. Polvet hajoavat monesti jo pitkälti alle 4 kymppisenä vaikka niillä ei ole tehty muuta kuin kävelty. Selkä vammat ovat arkipäivää ylipainoisille ja myös normi painoisille jotka eivät koskaan kuntoile. Työnteko rikkoo paikkoja. Istumatyö yhdistettynä sohvaperunointiin hajottaa aivan varmasti selän ja aiheuttaa niska ja hartiakipuja. Esim rekkakuskit ovat usein käveleviä raunioita. Isäni sai tekolonkan ja olkapäähän nivelrikon kentänhoitajan töistä. Traktorilla luisteluradan jäädytystä 30 vuotta maksoi veronsa. Ei selkä ole tarkoitettu istumiseen 12 tuntia päivässä. Tehdastyö ja raksatyöt romuttavat kropan. Sähkäreillä ja kampaajilla kaularanka ongelmat ja hartiaseudun vammat ovat ovat tyyppivikoja. Kuntoilu on todella tärkeää terveyden kannalta. Perinnöllisyyskin vaikuttaa. Meidän suvussa on ollut selkä ongelmia sukupolvesta toiseen. Äidin selkä leikattiin ekakerran 16 vuotiaana. Nyt leikattu 6 kertaa yhteensä. Samoin hänen isän selkä leikattiin ja viimeisenä pikkuveljeni sekä setäni selkä. Kukaan ei ole paskonut selkää urheilulla. Tavallisia silloin tällöin kuntoilevia ihmisiä. Vähemmän yllättäen olen myös itse kärsinyt selkä ongelmista teinistä asti. Tosin sitä on avittanut voimailu, mutta selkeästi heikommin kestää voimailua kuin treeni kavereilla. Iskias kipuja on ollut yli 15 vuotta. Kovat mave jaksot on pitänyt siitä syystä haudata. Provosoivat iskias kipuja. Eräs kaveri on kiskonut parikymmentä vuotta kissaselkä maveja ( maximi yli 300kg) aina failureen eikä koskaan selkä ongelmia. Itse olisin telakalla moisesta rykäisyistä varmaan parin viikon treenillä.

Ylipaino yhdistettynä huonoon lihaskuntoon on merkittävä tekijä vammoille. Polvet hajoavat monesti jo pitkälti alle 4 kymppisenä vaikka niillä ei ole tehty muuta kuin kävelty. Selkä vammat ovat arkipäivää ylipainoisille ja myös normi painoisille jotka eivät koskaan kuntoile. Työnteko rikkoo paikkoja. Istumatyö yhdistettynä sohvaperunointiin hajottaa aivan varmasti selän ja aiheuttaa niska ja hartiakipuja. Esim rekkakuskit ovat usein käveleviä raunioita. Isäni sai tekolonkan ja olkapäähän nivelrikon kentänhoitajan töistä. Traktorilla luisteluradan jäädytystä 30 vuotta maksoi veronsa. Ei selkä ole tarkoitettu istumiseen 12 tuntia päivässä. Tehdastyö ja raksatyöt romuttavat kropan. Sähkäreillä ja kampaajilla kaularanka ongelmat ja hartiaseudun vammat ovat ovat tyyppivikoja. Kuntoilu on todella tärkeää terveyden kannalta. Perinnöllisyyskin vaikuttaa. Meidän suvussa on ollut selkä ongelmia sukupolvesta toiseen. Äidin selkä leikattiin ekakerran 16 vuotiaana. Nyt leikattu 6 kertaa yhteensä. Samoin hänen isän selkä leikattiin ja viimeisenä pikkuveljeni sekä setäni selkä. Kukaan ei ole paskonut selkää urheilulla. Tavallisia silloin tällöin kuntoilevia ihmisiä. Vähemmän yllättäen olen myös itse kärsinyt selkä ongelmista teinistä asti. Tosin sitä on avittanut voimailu, mutta selkeästi heikommin kestää voimailua kuin treeni kavereilla. Iskias kipuja on ollut yli 15 vuotta. Kovat mave jaksot on pitänyt siitä syystä haudata. Provosoivat iskias kipuja. Eräs kaveri on kiskonut parikymmentä vuotta kissaselkä maveja ( maximi yli 300kg) aina failureen eikä koskaan selkä ongelmia. Itse olisin telakalla moisesta rykäisyistä varmaan parin viikon treenillä.
Kaveri jota ajattelin tekstiä kirjottaessa on rekkakuski. Jos tekemättömyydellä onnistuu rikkomaan ittensä, ni sit se on varmaan hankalampaa enää jälkeenpäin alkaa asiaa korjailemaan. Ehkä.

Juu, aloittaja lienee huomannut saman kuin minäkin. Pakkotoisto on paikka, jossa on väkilukuun suhteuttuna eniten maailmassa selkä- ja polvivaivaisia 21-vuotiaita miehiä. Ei pysty kyykkään, eikä mavettaan, on niin paskana. :ROFLMAO::oujee:

Tää on jännä paikka.

Tiedänköhän minäkin tuon mainitun kissanselkävetäjän. Maybe. Ainakin heti tuli etiäinen siitä.
Vetää silleen täysiä rykäsemällä ja aina failureen. Kilpaili voimamiespuolella ja ihan menestynytkin. Treeni tyyli on oikeastaan kaikessa raaka ja repivä. Mutta toimii hänelle ja kroppakin kestää niin mikäpä siinä 👍

Minkä niminen äijä? Kunnon kissanselkä on aika paljo pahempi ku sellanen semisti pehmee ranka.
En ole Predatori, mutta tiiän sen, että ei nyt ehkä ole ihan hyvän maun mukaista kirjoitella nettifoorumilla henkilöistä nimillä, jos henkilö itse ei osallistu keskusteluun tai ole vaikka ladannut videota nettiin. Kuitenkin jonkun tekniikkajutun arvostelukin tekee negatiivisen mielikuvan ja sen voi asianomainen tulkita mustamaalaamiseksi. Eikai se nyt ketään pitäisi kiinnostaa kuka on kyseessä, jos on vaan anonymiteetti säilyttäen esimerkkinä käytetty pyöreällä lannerangalla vetämisestä.

Minkä niminen äijä? Kunnon kissanselkä on aika paljo pahempi ku sellanen semisti pehmee ranka.
En lähde nimiä availemaan jos henkilö ei ole ketjussa. Ei ole sellainen koira paskantaa kissaselkä. Enempi voimamiestyylin mave. Eli jalat miltei suorana pelkällä selällä. Lähtö täysiä repäisten jolloin ala selkä pyöristyy. Liikkuvuus on ainakin huono. Kyykky on myös tyyliä puoli julle. Selkä dominoi vahvasti reisilihaksia. Tahdonvoima erittäin suuri. Pää ja uskallus eivät rajoita kiloja. Siinä on hyvät ja huonot puolet. Toisaalta kilot menevät tekniikan edelle, mutta toisaalta kisatilanteessa tai enkka nostoissa tulee aina parhaimmat suoritukset. Tosiaan JOKA treeni ja liike on aina failureen. Oli liike tai laji mikä tahansa. Kevyitä viikkoja tai treenejä ei ole ollut koskaan. Paljon on häntä huomauteltu paremmasta ohjelmoinnista ja kritisoitu tekemistä. Mutta tulokset loistavia ja vammoja ei juuri koskaan vaikka treeni uraa about 25 vuotta alla. Hyvä esimerkki että kovaa tulosta voi tehdä mitä erilaisimmilla metodeilla. Sitä ei tiedä kukaan olisiko vastaavilla henkilöillä tulokset parempia eri metodeilla. Ei välttämättä jos treenityyli ei ole itselle mieluisa. On aika älyttömän tärkeää että luottaa ja uskoo omaan systeemiin.

En ole Predatori, mutta tiiän sen, että ei nyt ehkä ole ihan hyvän maun mukaista kirjoitella nettifoorumilla henkilöistä nimillä, jos henkilö itse ei osallistu keskusteluun tai ole vaikka ladannut videota nettiin. Kuitenkin jonkun tekniikkajutun arvostelukin tekee negatiivisen mielikuvan ja sen voi asianomainen tulkita mustamaalaamiseksi. Eikai se nyt ketään pitäisi kiinnostaa kuka on kyseessä, jos on vaan anonymiteetti säilyttäen esimerkkinä käytetty pyöreällä lannerangalla vetämisestä.
K. En nähny ongelmaa jos tunnettu kisaaja, jollon matsku on jo yleisessä jaossa lähes aina. Mut ei toki erityisen mielenkiintonen juttu, eikä liity ketjuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom