Asuntomarkkinat suhdannekäänteessä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Titaani
  • Aloitettu Aloitettu
eikö nää kaikki asiat ole käyty läpi asuntovelallisilla ongelmia jo nyt- tredissä?

Eikö siellä ole moneen kertaan laskettu, minun ja muidenkin toimesta, että vuokralla asuminen ja asuntojen hintojen romahtamisen odottelu tulee mitä todennäköisemmin kalliimmaksi kuin asunnon ostaminen tällä hetkellä?

Eikö ole jo selvää että hyviä ja huonoja ostoksia voi tehdä aina, suhdanteista riippumatta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin toivon hintoihin kunnon romahdusta, voisi ostaa oman kämpän! Toki ihmisiä joutuu pulaan, sille ei taas mahda mitään..
 
Tuntuu siltä, että asuntojen hinnat eivät tule hetkeen liikahtamaan erityisen voimakkaasti mihinkään suuntaan. Velkaantumisaste suomalaisilla alkaa olla sillä tasolla, että velkavetoisesti hintataso tuskin jaksaa kiivetä edellisvuosien tahdissa. Toisaalta laskusuuntaankaan ei ole suurempia paineita, jos suhdannetilanne pysyy hyvänä. Pyyntihinnat todennäköisesti laskevat lähemmäksi toteutuneita hintoja myyntiaikojen pitkittyessä, mutta merkittävämpi lasku tuskin lähtee vauhtiin ilman ulkoisia shokkeja. Jos talous sakkaa pahasti, tulevat asuntojen hinnat luonnollisesti laskemaan ja monissa tapauksissa työttömyys ja vakuusarvojen lasku voi johtaa paikoittain hintojen reilumpaan laskuun.
 
Itse ainakin toivon hintoihin kunnon romahdusta, voisi ostaa oman kämpän! Toki ihmisiä joutuu pulaan, sille ei taas mahda mitään..

Jos kerran odottelet romahdusta olet varmasti laskenut millasella vuokralla vuokra-asuminen tulee edullisemmaksi kuin omistusasuminen näillä hinnoilla?

Olet varmaan myös tietoinen REALISTISISTA hintojen laskun/nousun pysähtymisen odotuksista?

Kun lasket sitä vuokra-asumisen kannattavuutta muistathan sitten ottaa mukaan lainan korkojen verovähennys ja se että lainat kallistuvat asuntojen hintojen laskun myötä.
 
... se että lainat kallistuvat asuntojen hintojen laskun myötä.

Lainat kallistuvat myös niillä jotka nyt ostavat asunnon, jos korot nousevat. Ellei sitten ole ottanut "tylsää lainaa" tai korkokattoa. Annuiteetilainassa jos esim. laina-aika on 30 vuotta on 15 vuoden jälkeen vielä yli puolet velkapääomasta jäljellä.
 
Oman kämpän möin lokakuussa. Toivottavasti vähän hinnat notkahtaa. 2-3 vuoden sisällä pitää varmaan uuteen kämppään taas sijoittaa.

Hyvinhän toi toimii jos muuttaa tarpeeksi pieneen kämppään vuokralle ja asumiskulut olisivat pienemmät kuin lainaa maksaessa.
 
Joskus 3-5 vuoden päästä saattaisi olla kerrostalokämpän vaihto rivariin tai omakotitaloon. Silloin en pistäisi pahaksi jos hintataso olisi halvempi, sillä vaihtohon tossa on luonnollisesti kalliimpaan ja mitä havemmat hinnat, sitä pienempi väliraha.
 
Joskus 3-5 vuoden päästä saattaisi olla kerrostalokämpän vaihto rivariin tai omakotitaloon. Silloin en pistäisi pahaksi jos hintataso olisi halvempi, sillä vaihtohon tossa on luonnollisesti kalliimpaan ja mitä havemmat hinnat, sitä pienempi väliraha.

Jos on hinnat korkealla, niin aina voi jättää vanhan vuokralle.

Oletettavasti omakotitalojen hinnat tulevat tippumaan keskustojen ulkopuollla kun suuret ikäluokat vanhenevat eikä nuoremmilla ole välttämättä samanlaista hinkua asua OKT:ssä.
 
Jos hinnat on korkealla, niin eikö nimenomaan kannattaisi myydä nopeasti vanha pois, eikä laittaa vuokralle. Matalilla hinnoilla taas kannattaisi laittaa vanha kämppä vuokralle, ja odotella hinnannousua. Toki jos tykkää kahden asunnon loukusta niin hintojen ollessa korkealla ostaa uuden, ja laittaa vanhan vuokralle.

Vanhemmissa OKT:ssa voi kyllä tulla hintojen laskua joskus. Työmatka kulkee vanhan OKT-alueen läpi, ja muutaman vuoden seuraamisen tuloksena olen havainnut, että aika iäkästä porukkaa siellä tuntuu asuvan. Muutenkaan nuo vanhat rintamamiestalot eivä välttämättä vastaa nykyajan vaatimuksiin. Muutamaa taloa käynyt katsomassa, ja kyllä jotkut vanhukset ovat laimilyöneet kaikki uudistukset muutaman vuosikymmenen. Ei välttämättä ole edes sisävessaa tai kuumaa vettä.
 
Jos kerran odottelet romahdusta olet varmasti laskenut millasella vuokralla vuokra-asuminen tulee edullisemmaksi kuin omistusasuminen näillä hinnoilla?

Olet varmaan myös tietoinen REALISTISISTA hintojen laskun/nousun pysähtymisen odotuksista?

Kun lasket sitä vuokra-asumisen kannattavuutta muistathan sitten ottaa mukaan lainan korkojen verovähennys ja se että lainat kallistuvat asuntojen hintojen laskun myötä.
En ole laskenut, mutta sen olen päättänyt, että vuokralla en aio asua. En todellakaan ala rikastuttamaan jotain toista asumalla tämän omistamassa asunnossa. Tällä hetkellä siirrän kaiken rahan sivuun minkä vain pystyn ja se kasvaa pientä korkoa. Kun tulee kämpän hommaaminen ajankohtaiseksi, niin sitten ei tarvitse ottaa sitä lainaa niin hirveästi. Olen säästänyt rahaa, ja en todellakaan vaihtele mitään autoa tai muuta turhaa. No moottoripyörä syö vähän, mutta pitää sitä jotain kivaa olla.. :)

Ongelmana on siis vakituinen työpaikka, tällä alalla sitä joutuu odottamaan, mutta aika hyvin on kuitenkin pätkähommia ja sijaisuuksia. Mutta koskaanhan ei voi tietää mikä tilanne on huomenna, mielestäni minulla on ihan toimiva suunnitelma..
 
Hyvinhän toi toimii jos muuttaa tarpeeksi pieneen kämppään vuokralle ja asumiskulut olisivat pienemmät kuin lainaa maksaessa.

Joo on melkein 300€ kuussa halvempi vuokra kuin laina+vastike. Toisaalta en myynyt mitenkään sijoittamisen periaatteella, vaan ihan elämäntilanne muuttui sen verran, että nyt on kannattavampaa asua vuokralla.

Voittorahat on toki jo tuhlattu sijoituksiin...
 
Jos hinnat on korkealla, niin eikö nimenomaan kannattaisi myydä nopeasti vanha pois, eikä laittaa vuokralle. Matalilla hinnoilla taas kannattaisi laittaa vanha kämppä vuokralle, ja odotella hinnannousua. Toki jos tykkää kahden asunnon loukusta niin hintojen ollessa korkealla ostaa uuden, ja laittaa vanhan vuokralle.

Lainasta. Itse ajattelin ottaa 50/50 euriborin ja tasakorkoisen lainan. Mielestäni kiinteäkorkoisista lainoista on sen verran hyviä tarjouksia että se kannattaa ottaa lyhennysten kurissa pitämisen varmistamiseksi.

Ei se tarkoita että jos omistat kaksi asuntoa olet jossain loukussa. Varsinkin jos kämpälle on kysyntää (saa sellaista vuokraa että sillä kattaa lainan + vastikkeet) kannattaa vuokralle laittaminen useammin kuin myyminen. Enkä oikeen ymmärrä sitäkään miksi heti pitäisi myydä kämppä kun yleinen hintataso on suht korkealla. Sehän tarkoittaa sitä että tod näk joudut ostamaan tilalle toisen kämpän yhtä lailla kalliimmalla tai vastaavasti maksamaan korkeaa vuokraa (ja nehän ovat myös ennätys korkealla).
 
Mitä nyt halutaan sanoa kahden asunnon loukulla? Jos oikein ymmärrän niin Timballakin on 5v päästä asunto melkein velaton. Vuokralaisia aina löytää jos asunto järkevässä paikassa ja kohtuullinen vuokra. Se täytyy tietenkin muistaa, että isoihin asuntoihin on vaikeampi saada vuokralaista kuin kaksioon. Voihan niitä kimppakämpiksi tarjota.
 
En ole laskenut, mutta sen olen päättänyt, että vuokralla en aio asua. En todellakaan ala rikastuttamaan jotain toista asumalla tämän omistamassa asunnossa. Tällä hetkellä siirrän kaiken rahan sivuun minkä vain pystyn ja se kasvaa pientä korkoa. Kun tulee kämpän hommaaminen ajankohtaiseksi, niin sitten ei tarvitse ottaa sitä lainaa niin hirveästi. Olen säästänyt rahaa, ja en todellakaan vaihtele mitään autoa tai muuta turhaa. No moottoripyörä syö vähän, mutta pitää sitä jotain kivaa olla.. :)

Ongelmana on siis vakituinen työpaikka, tällä alalla sitä joutuu odottamaan, mutta aika hyvin on kuitenkin pätkähommia ja sijaisuuksia. Mutta koskaanhan ei voi tietää mikä tilanne on huomenna, mielestäni minulla on ihan toimiva suunnitelma..

En ole varma ymmärsitkö sinä mitä yritin sanoa edellisessä viestissäni sulle, tai päin vastoin.
Jos ei ole vakityöpaikkaa, niin sitten odottelu voi ollakin järkevää. Voihan sitä hankkia toisen työpaikan johon pääsee heti jos hommia ei omalta alalta löydy niin ei tarvi harmaantua odotellessa
 
Jos asunnon haluaa vuokrata, niin ole kuullut vinkin eräältä tutulta asuntosijoittajalta...

Kannattaa vuokrata asunto kansallispukuun pukeutuneille tyypeille. Kuulemma naisväki pitää paikat erittäin siistinä, ja sosiaalihuolto maksaa vuokran aina ajallaan. Jos vielä on jäänyt jotain hampaankoloon vanhoja naapureita kohtaan, niin kosto on suloinen.
 
Eilen tuli uutisissa jotain juttua, että euron suhde dollariin on ennätyskorkealla. Tämän pitäisi olla hyvä asia asuntovelallisille. Teollisuudelle ei niinkään hyvä.

Jotain yksittäisiä pointteja uutisista:

Korkojen huippu pitäisi tässä tilanteessa kuulemma olla nähty jo ensi vuoden alussa.

Raha siirtyy virtaamaan Eurooppaan USA:n sijaan.

Optimi tilanne Suomelle on, että Euroopalla hyvä nousu jatkuu ja Aasiassa nousu jatkuu tai kiihtyy ja Suomi pystyy vastaamaan kasvuun.

Joku voi tarkentaa ja korjata, jos näissä joku mättää. Lähdettä en löytänyt, mutta taisi olla puoli yhdeksän uutiset.
 
Eilen tuli uutisissa jotain juttua, että euron suhde dollariin on ennätyskorkealla. Tämän pitäisi olla hyvä asia asuntovelallisille. Teollisuudelle ei niinkään hyvä.

Jotain yksittäisiä pointteja uutisista:

Korkojen huippu pitäisi tässä tilanteessa kuulemma olla nähty jo ensi vuoden alussa.

Raha siirtyy virtaamaan Eurooppaan USA:n sijaan.

Optimi tilanne Suomelle on, että Euroopalla hyvä nousu jatkuu ja Aasiassa nousu jatkuu tai kiihtyy ja Suomi pystyy vastaamaan kasvuun.

Joku voi tarkentaa ja korjata, jos näissä joku mättää. Lähdettä en löytänyt, mutta taisi olla puoli yhdeksän uutiset.
En uskalla ennustaa suhdanteita, mutta kerron yhden näkökannan asiaan. Olen lukenut useammasta lähteestä, että USA:ssa luodaan paljon uutta rahaa verojen pitämiseksi matalana. Tämä aiheuttaa selvästi EU:ta nopeampaa inflaatiota, mutta virallisia inflaatiolukuja kaunistellaan kansan pitämiseksi rauhallisena.

Oma päätelmäni on, että tämä pitkään jatkunut politiikka on paljolti suorana syynä dollarin heikkenemiseen. Toisena syynä on, että dollarin inflaation ja muidenkin syiden takia monet tahot ovat alkaneet siirtyä valuuttavarannoissaan euroihin.
 
Pistänpä tähän esimerkin elävästä elämästä ja Suomen pankin pääekonomistin kannan asuntomarkkinoista vuodelta 2001 kun ostimme ensi-asuntoamme. Tuossa vaiheessa asunnoissa (HKI) oli hintakupla puhkeamaisillaan ja olisi viisasta myydä asunto ja muuttaa vuokralle odottamaan vakaampia markkinoita. Kuinkas on nyt käynyt 5 vuotena peräkkäin? Asuntomme arvo on vain ja ainoastaan VAIN noussut.

Hieman samanlaiset puheet ovat nyt ilmassa, itse odottelen niiden unohtumista...
 
Minun tietääkseni asuntojen hinta ei ole aina mennyt ylöspäin enkä usko niin käyvän tulevaisuudessakaan. Sen sijaan kupla tai romahdus lienee aika kärjistetty termi. Jos hinnasta lähtee 10-20% pois, niin en puhuisi mistään kuplasta taikka romahduksesta. Ennemminkin jostain tasokorjauksesta.
 
Back
Ylös Bottom