Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Siis eikö se silloin juuri sovi, jos tykkää ostella muutakin?
Pointti tuossa tavassa taisi olla se, että laina joustaa oman talouden mukaan. Eli silloin ku rahaa tulee ovista ja ikkunoista, niin lainaan tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä ja sitten ku kaivetaan nenää himassa työttömänä, niin maksetaan vain suunnitelman mukaisia lyhennyksiä. Ei tarvi työttömyyden takia mennä pankkiin neuvottelemaan siihen 10V lainaan lisää maksuaikaa, kun maksukyky on tilapäisesti heikentynyt.

Määräaikaisesta työsuhteesta on näköjään joskus jotain iloakin, tietää tarkasti mihin asti vähintään palkka juoksee. :rolleyes:
Joo kaikilla asioilla on puolensa ja tällaisessa tilanteessa parin vuoden määräaikainen työsoppari voi lämmittää paljon enemmän kuin vakkaripaikka josta on työnantajan helpompi päästä eroon.

miten niitä kannattaa eri pankeissa kilpailuttaa?

ensiasunnon ostajana, saan toki jotain etuja mitä ne ny olikaa. ainaki korkoprosentti laskee, ja palkasta jää satku lisää kk about :D

Ensiasunnon ostajana säästyt varainsiirtoverolta. Ensiasunnon lainan koroista 30% on vähennyskelpoisia pääomatuloista. Jos sulla ei ole pääomatuloja, koroista tehdään alijäämähyvitys ansiotuloverotukseen. Tuon maksimi yhdelle hengelle on 1400 €, eli tosiaan reilun satasen saat enemmän palkkaa käteen.

Tässä viestissä ainakin muutama pointti kilpailuttamiseen.

Ps. Osaako joku tässä selostaa tätä ASP-lainaa?

ASP-lainaa varten pitää säästää vähintään kaksi vuotta, joten ei taida tulla sinun tapauksessasi kysymykseen.

Olisin itsekin sitonut 1kk:n euriboriin, mutta ainakaan Sampolla ei ollut tarjota 3kk:ta lyhyempää vaihtoehtoa.
Nordea ja OP ainakin tarjosivat(piti kylläkin pyytää erikseen) 1kk euriboria ja kaveri, joka on Sampolla sijoitusneuvojana sanoi, että heiltäkin saa 1kk euriboriin sidottua asuntolainaa. Jostain syystä sitä ei tarjota oletuksena, vaan aina saa vähän vängätä asiasta. "Voi kauhistus eikö sinua pelota muuttuvat korot plaa plaa..."

Itse myös sain Sampo Pankista ilman nikottelua viitekoroksi kuukauden euriborin, mutta ei sitä kukaan tarjonnut. Siellä on taas ollut hiukan epäpätevämpi asiakaspalvelija hommissa.

Itse myös sain Sampo Pankista ilman nikottelua viitekoroksi kuukauden euriborin, mutta ei sitä kukaan tarjonnut. Siellä on taas ollut hiukan epäpätevämpi asiakaspalvelija hommissa.

:offtopic: Oletteko tarkistaneet itse, että korko tosiaankin menee sovitusti 1kk euriborin mukaan ja kuukausierien korko on laskettu oikein (esim. koronmääräytymispäivä voi olla eri kuin lyhennyspäivä näin ollen tulee kahta eri korkoa yhden lyhennyksen maksuun)? Itse juuri tarkastelin taskulaskimen kanssa kun mulla on 1kk euribori Handelsbankenista jossa koronmääräytymispäivä on joka kuun 27. ja lyhennys/koronmaksupäivä 12. päivä. Eipä ole täsmännyt korot ja alussa huomasin, että siellä on laskutettu primeä (entinen viitekorko) vaikka mulla on ollut 1kk euribor viitekorkona. Laitoin reklamaatiota ASAP ja katotaan mitä sieltä yritetään möngertää. Luulisi, että koronlaskeminen oikein olisi pankkien ydinliiketoimintaa, mutta näin se ei ilmeisesti ole...:jahas:

Olkaa tarkkana!

Kyllä kysyin 1kk:n euriboria ihan suoraan, mut virkailija sano et on puhunu läpiä päähänsä jos on sanonut semmoisen mahdolliseksi ottaa. Vaikuttaneeko 100% takaus vai mikä, en tiedä. Virkailija oli kyllä tosi loistava muuten, et en usko vedätystä tapahtuneen.

Milloin sait?
Heinä-elokuussa olisin myös saanut kuukauden euriborin mutta lokakuussa ei enään onnistunut(sampo).

:offtopic: Oletteko tarkistaneet itse, että korko tosiaankin menee sovitusti 1kk euriborin mukaan ja kuukausierien korko on laskettu oikein (esim. koronmääräytymispäivä voi olla eri kuin lyhennyspäivä näin ollen tulee kahta eri korkoa yhden lyhennyksen maksuun)? Itse juuri tarkastelin taskulaskimen kanssa kun mulla on 1kk euribori Handelsbankenista jossa koronmääräytymispäivä on joka kuun 27. ja lyhennys/koronmaksupäivä 12. päivä. Eipä ole täsmännyt korot ja alussa huomasin, että siellä on laskutettu primeä (entinen viitekorko) vaikka mulla on ollut 1kk euribor viitekorkona. Laitoin reklamaatiota ASAP ja katotaan mitä sieltä yritetään möngertää. Luulisi, että koronlaskeminen oikein olisi pankkien ydinliiketoimintaa, mutta näin se ei ilmeisesti ole...:jahas:

Olkaa tarkkana!

:offtopic:Luin taasen netistä, että handelspanken on kallein pankki, ja nordea halvin.. Toki voi vaihdella, mutta taidan marssia nordeaan ensiksi :)

:offtopic:Luin taasen netistä, että handelspanken on kallein pankki, ja nordea halvin.. Toki voi vaihdella, mutta taidan marssia nordeaan ensiksi :)

Millä mittarilla kallein? Korkein marginaali vai mitä tarkoitit? Ainakin Handelsbanken taitaa olla niitä harvoja pankkeja joilla on defaultina ilmaiset pankkipalvelut, lainanhoitokulut ja peruskortit. Itse kun hain lainaa (en asuntoa vaan opiskelua varten 70k€), niin Handelsbanken antoi myös halvimman marginaalin (0.5%), lainan järjestelypalkkio 85€ + kolme ilmaista muutosta lainaan vuodessa (viitekorko, maksuaikataulu, jne.).

Millä mittarilla kallein? Korkein marginaali vai mitä tarkoitit? Ainakin Handelsbanken taitaa olla niitä harvoja pankkeja joilla on defaultina ilmaiset pankkipalvelut, lainanhoitokulut ja peruskortit. Itse kun hain lainaa (en asuntoa vaan opiskelua varten 70k€), niin Handelsbanken antoi myös halvimman marginaalin (0.5%).

:offtopic: Opiskelua varten 70k€... vai "opiskelua"...? Mihis tutkintoon noin paljon rahaa kuluu?

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Millä mittarilla kallein? Korkein marginaali vai mitä tarkoitit? Ainakin Handelsbanken taitaa olla niitä harvoja pankkeja joilla on defaultina ilmaiset pankkipalvelut, lainanhoitokulut ja peruskortit. Itse kun hain lainaa (en asuntoa vaan opiskelua varten 70k€), niin Handelsbanken antoi myös halvimman marginaalin (0.5%), lainan järjestelypalkkio 85€ + kolme ilmaista muutosta lainaan vuodessa (viitekorko, maksuaikataulu, jne.).

No joo, kai se on riippuvainen vähä kaikesta.

http://www.lainaneuvoja.fi/lainat/lainaneuvottelu.php

:offtopic: Opiskelua varten 70k€... vai "opiskelua"...? Mihis tutkintoon noin paljon rahaa kuluu?

JPx sanoi:
Arvaus: liikennelentäjä?

Siinähän se vastaus tulikin. Tosin 70:llä ei vielä pitkälle pötkitty vaan koulutuksen hinta oli 85. Se on just sen verran lainaa, että saa illalla unenpäästä kiinni, mutta ei tee mieli aamulla jäädä sänkyyn nukkumaan.:D

Ohan siinä hommaa opiskella lentäjäksi ja maksaa siitä itsentä kipeeksi. Ja saako sitten edes töitä :)

Kaikki on suhteellista. Vaikka maailman talous on mitä on, niin alan töitä saa hyvin suurella todennäköiyydellä, jos ei ala ronkeliksi. Mutta nyt menee jo niin off topicicsi, että voidaan jatkaa jossain muussa ketjussa.

Itsekin päätin vaihtaa primen nyt 1kk euriboriin. Vaihto tapahtuu ensiviikolla sovittuna aikana kun pääsen pankkiin. Tämän tuloksena korkoni putoaa yli prosentin välittömästi ja laina-aika lyhenee 7-10 vuotta :) Tai sitten otetaan käteen sellainen abouttia satanen kuussa lisää, millä voi tehdä sitten mitä tykkää. Otetaan kaikki hyöty irti laskevista lainoista. Olisi silkkaa typeryyttä pitää nyt primessä ohjauskorkoa kun euribor laskee kovaa vauhtia ja tulee laskemaan seuraavan vuoden aikana sinne 3% läheisyyteen.

Jalat: Mikä pankki sulla on? Kun sait tuon 1 kk euriborin, joissain pankeissa kun tuntuu olevan vaikeampaa.

Nordea.

Kuulemma kaikki pankit eivät mainosta 1kk-euriboria, vaan se pitää ymmärtää itse pyytää. Nordean nettisivuilla ei esimerkiksi puhuta asuntolainan kohdalla mitään 1kk-euriborista. Vain 3kk, 6kk ja 12kk euriboreista ja primestä.
http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Lainat+luotot+ja+leasing/Asunto/Hinnat/868842.html

Itse 2-3 kertaa sähköpostailleena henk.koht. pankkineuvojan kanssa ja joka kerta mainitsin 1kk euriborin, niin kertaakaan ei sanonut vastaan. Sanoi pistävänsä paperit kuntoon, jotta voin käydä ne vaan allekirjoittamassa ensiviikolla kun ehdin pankkiin.

edit: pitäisköhän tässä välissä vielä jännittää, kun kuitenkaan en vielä ole mitään 1kk-euribor papereita allekirjoittanut.

Laitoin kyselyä asuntolainan vaihtamisesta 1kk euriboriin. Vastaukseksi sain, että lyhimmillään 3kk euriboriin voi vaihtaa. Onkos joku muu saanut Sampo pankista 1kk euriborin asuntolainaan?

Laitoin kyselyä asuntolainan vaihtamisesta 1kk euriboriin. Vastaukseksi sain, että lyhimmillään 3kk euriboriin voi vaihtaa. Onkos joku muu saanut Sampo pankista 1kk euriborin asuntolainaan?

Kesällä vielä sitä tarjotiin, nyt syksyllä enään ei kuulemma ole mahdollinen.
Näin kerrottiin Salon Sampossa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom