Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Luulisi onnistuvan tuon remonttilainan saanti. Me otetaan myös asuntolainan päälle toinen laina, sillä maksan kaikki luotot pois sekä saadaan vähän uutta huonekalua hankittua.
Ei ole takaajia meillä ainakaan. Mutta tämän avulla säästämme 150€/kk siihen verrattuna jos ottaisin pelkän asuntolainan ja makselisin luottoja vielä erikseen.

Eli meinasitte ottaa kokonaan uuden lainan? Itsellä oli tarkoitus saada kasvatettua tuota asuntolainan summaa, ja maksella pois samaa hieman isompaa asuntolainaa.

Antaako pankki miten narisematta lainaa remonttiin (autoon)? Puhutaan noin 20k eurosta. Olisi helpompi kasvattaa lainasummaa, eikä ottaa toista kalliimpaa lainaa kylkeen. Asuntolaina on vasta otettu. Ostaisin auton mieluummin lainarahalla ja sijoittelisin omat vähäiset pennoseni tuottavimpiin kohteisiin.

Tottakai riippuu ihan henkilön resursseista myönnetäänkö laina, mutta painotan kysymystä juuri tuohon "remonttia varten" haettuun lainaan, onko kovin yleinen käytäntö myöntää remonttilainaa jälkeenpäin?

Elän siinä käsityksessä, että remonttiin ei saa lainaa, joka on samalla asuntolaina. Sillä asuntolainan korot saa vähentää verotuksessa, mutta remonttiin otettua lainaa ei saa vähentää.
Eli pankki tekee väärin, mikäli se antaa asuntolainaa, joka kuitenkin käytetään remonttiin.

Autolainaan taas pankki tarvitsee vakuudet jostain, koska auto ei käy pankille vakuutena. Autoliikkeiden myöntämät rahoitukset (GE money ja muut rahoituslaitokset) taas hyväksyvät auton takaukseksi lainasta.

Eli meinasitte ottaa kokonaan uuden lainan? Itsellä oli tarkoitus saada kasvatettua tuota asuntolainan summaa, ja maksella pois samaa hieman isompaa asuntolainaa.

Joo näin meidän täytyy tehdä, koska asuntolainaa ei ilman takaajia saa kuin juuri sen asunnon myyntihinnan verran.
Mutta mitä olen kuullut tutuilta ja työkavereilta niin he ovat ottaneet asuntolainaan mukaan "remonttilainaa" juuri esim. auton ostoon, heillä luultavasti jotain vakuutuksia/takaajia.

Edit. Tai sitten hekin ovat ottaneet erillisen lainan, jos tuo Saarnamiehen juttu pitää kutinsa. Itse olen aika huono näissä lainahommissa.

Kohta sitä olis ilmeisesti mullakin asuntovelkaa ihan kohtalaisen paljon. Niin rupesin tuossa miettimään että minkä verran tuollainen vajaa 150000€ laina vaikuttaa veroprosenttiin? Vai onko mulla verotoimiston mielestä lainaa 75000€? Koska laina on muijan kanssa yhteinen.

Ensiasunnon ostaja, jolla ei ole pääomatuloja, saa 30 % maksetuista koroista (max 1400 €) alijäämähyvityksenä ansiotuloverotukseen. Jos vaikka lainan korko (viitekorko + marginaali) olis ens vuoden ajan 5,3 %, maksaisit korkoja vajaa neljä tuhatta euroa. Alijäämähyvityksen ansiosta saisit käteen vajaan satasen enemmän kuussa.

Edit. "Remppalainoista" on puhuttu tässä ketjussa aikaisemminkin. Korot saa vähentää verotuksessa jos laina on on otettu verovelvollisen tai hänen perheensä vakituisen asunnon peruskorjaukseen. Ei kuitenkaan ns. vuosikorjaukseen eli esim. maalaamiseen tai tapetointiin. Pankkien pitäisi ilmoittaa lainat ja maksetut korot verottajalle käyttötarkoituksittain, joten autolainan korkoja ei pitäisi päästä vähentämään.

Edit2. Ihan hyvä täydennys kas-vain, tosin Nick_in lainapääomalla ei ylärajoja hätyytellä ainakaan nykyisellä korkotasolla. Lapset myös nostavat alijäämähyvityksen maksimia, yksi lapsi 400 € ja kaksi tai useampi 800 €.

Viimeksi muokattu:
Ensiasunnon ostaja, jolla ei ole pääomatuloja, saa 30 % maksetuista koroista (max 1400 €) alijäämähyvityksenä ansiotuloverotukseen. Jos vaikka lainan korko (viitekorko + marginaali) olis ens vuoden ajan 5,3 %, maksaisit korkoja vajaa neljä tuhatta euroa. Alijäämähyvityksen ansiosta saisit käteen vajaan satasen enemmän kuussa.

+ se että laina on molempien nimissä kerryttää perheen kokonaisalijäämähyvityksen 2800€ eli n. 100€ per nuppi enemmän kuukaudessa käteen.

Edit. "Remppalainoista" on puhuttu tässä ketjussa aikaisemminkin. Korot saa vähentää verotuksessa jos laina on on otettu verovelvollisen tai hänen perheensä vakituisen asunnon peruskorjaukseen. Ei kuitenkaan ns. vuosikorjaukseen eli esim. maalaamiseen tai tapetointiin. Pankkien pitäisi ilmoittaa lainat ja maksetut korot verottajalle käyttötarkoituksittain, joten autolainan korkoja ei pitäisi päästä vähentämään.

Täytyykös tästä näyttää pankille jotain tositteita tai kuitteja? Eli mistä pankki tietää onko rahat käytetty peruskorjaukseen vai autoon?

Täytyykös tästä näyttää pankille jotain tositteita tai kuitteja? Eli mistä pankki tietää onko rahat käytetty peruskorjaukseen vai autoon?

Tuskin se pankkia kiinnostaa, mutta verottaja saattaa kuitit pyytää.

Edit2. Ihan hyvä täydennys kas-vain, tosin Nick_in lainapääomalla ei ylärajoja hätyytellä ainakaan nykyisellä korkotasolla. Lapset myös nostavat alijäämähyvityksen maksimia, yksi lapsi 400 € ja kaksi tai useampi 800 €.

Meiltä löytyy yksi lapsi ja lainaa tulee olemaan n.140000€, eli säästämmekö avokin kanssa molemmat verotuksessa n.100€/kk? :) Vai käsintinkö nyt ihan väärin?

Meiltä löytyy yksi lapsi ja lainaa tulee olemaan n.140000€, eli säästämmekö avokin kanssa molemmat verotuksessa n.100€/kk? :) Vai käsintinkö nyt ihan väärin?

Jos toi on ensiasunto niin säästätte koko vuoden aikana 30 % maksetuista koroista. Esim. korko 5,3 % -> korkoja maksatte 7420 € (en huomioi pienenevää pääomaa kun se ei kauheesti vaikuta). Tuosta alijäämähyvitys 2226 € vuodessa eli 185,5 € kuussa yhteensä, eli molemmat säästää vajaan satasen.

Jos toi on ensiasunto niin säästätte koko vuoden aikana 30 % maksetuista koroista. Esim. korko 5,3 % -> korkoja maksatte 7420 € (en huomioi pienenevää pääomaa kun se ei kauheesti vaikuta). Tuosta alijäämähyvitys 2226 € vuodessa eli 185,5 € kuussa yhteensä, eli molemmat säästää vajaan satasen.

Ok. :) Kiitos sinulle, hienoa että tässä maailmassa joku tajuaa näistäkin asioista että voi aina kysyä kun ei itse ymmärrä.

Kiitän itse myös tästä selvityksestä. En ole aikaisemmin tätä tajunnut (osanut laskea). Nyt tiedän siis millä tämä vaikuttaa omaan lainaan.

Kertokaa nyt ihmeessä myös millaisia kämppiä hankitte, ei pelkät summat hirveästi kerro.

Aika hurjalta kuulostaa jos asuntolainan lisäksi pitäisi hankkia vielä remppalainaa ja maksella vanhoja lainoja pois. Kämpät eivät nyt ole kuitenkaan ihan ilmaisia.

Olisi se hyvä, että säästössä olisi ainakin se 10 000€ kun lähtee asunnon ostoon.

Joo näin meidän täytyy tehdä, koska asuntolainaa ei ilman takaajia saa kuin juuri sen asunnon myyntihinnan verran.
Mutta mitä olen kuullut tutuilta ja työkavereilta niin he ovat ottaneet asuntolainaan mukaan "remonttilainaa" juuri esim. auton ostoon, heillä luultavasti jotain vakuutuksia/takaajia.

Edit. Tai sitten hekin ovat ottaneet erillisen lainan, jos tuo Saarnamiehen juttu pitää kutinsa. Itse olen aika huono näissä lainahommissa.

Itellä oli lainalupaus noin 20000 euroa suuremmalle summalle mitä asunto lopulta maksoi ja siinä vaiheessa kun rahoja oltiin nostamassa niin kyllä ne pankissa oikein tuputti että ota kaikki vaan. En kuitenkaan ottanut kaikkia mutta 12000 euroa otin muistaakseni ylimääräistä ja ostelin vähän elektroniikkaa sekä maksoin pari pikkulainaa pois.

Multa löytyi vakuuksia lainalle, ei takaajia.

Arzzka sanoi:
Marginaali on 0,6 tuossa lainassa tällä hetkellä. Se tulee kinuttua tässä varmaan alemmaksi samalla kun ottaa 10k "remonttilainaa."

En sitten ottanutkaan "remonttilainaa" vaan ihan rehellisen autolainan ja ennätin hoitamaan sen jo poiskin. Laskivat samalla tuota asuntolainan marginaalia 0,45:een. Täytyy tuossa kesän kynnyksellä kysellä että päästäisiinkö alle 0,4:n. Jostain syystä osuuspankki on aina pitäny mulla hiukan korkeampaa marginaalia kuin mitä yleinen taso tuntuu ko. ajanhetkellä olevan. Esim. mulla 0,8; yleinen 0,6. Ja myöhemmin meikäläisellä 0,6 ja yleinen 0,4-0,5. Voipi olla vika siinäkin että en ole ikinä jaksanut kunnolla kilpailuttaa, tai sitten mut nähdään jonkinlaisena riskinä :D

Jos ottaa nordean tarjoaman omatakauksen (100% laina, ei takaajia), voiko silloin saada myös remonttilainaa omatakauksella, vai onko tällöin pakko "tyytyä" vain täsmälleen asunnon ostohinnan kokoiseen lainaan ja "remontit" hoitaa jollain korkeakorkoisemmalla lainalla jos ei vanhempia takaajiksi halua? .

Jos ottaa nordean tarjoaman omatakauksen (100% laina, ei takaajia), voiko silloin saada myös remonttilainaa omatakauksella, vai onko tällöin pakko "tyytyä" vain täsmälleen asunnon ostohinnan kokoiseen lainaan ja "remontit" hoitaa jollain korkeakorkoisemmalla lainalla jos ei vanhempia takaajiksi halua? .

Soita asiakaspalveluun ja kysäise!

Meillä on nordea + omatakaus ja tuli otettua useampi tuhat euroa remontti + autokuluja varten =) Ei ne mitään rutkuttanut. Enempi olivat vaan suu messingillä, kun näkivät että nuorimies ottaa ison velan kantaakseen..

Mä sanoin ihan rehellisesti, että otetaan nyt sitä lainaa kerralla vähän enempi noita remontti + sisustusjuttuja varten ja siinä se.

No itse puhuit 200k€ lainasta asuntoon. Yleensä asunto kattaa 70% tarvittavan lainan vakuuksista ja lopuille tarvitaan muu vakuus.

Sitten on vielä se valtion takaus joka oli muistaakseni 15%.
Joten yksityiselle jäi taattavaksi se toinen 15%.
Jotenkin noin se meni. En muista tarkalleen.

Eroa 0,4%-yksikköä, omassa tapauksessa noin 56Eur/kk.

Mitä mieltä olette Prime lainoista?
Itse otin (lokakuussa -07) OP-Primen (4,25%) sillä ehdolla, että laina-aikana voin kerran vaihtaa viitekorkoa maksutta. Tämä mahdollistaa sen, että voin vaihtaa primekorosta euriboriin, kun prime on kalliimpi.

Tämän saman ehdon olen neuvotellut ennenkin asuntolainaani ja olen siinä uskossa, että tämä on ihan hyvä kikka. :)

Back
Ylös Bottom