Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Sama "ässä" täälläkin hihassa. Tiedä sitten tuleeko käytettyä.
1kk euribori olisi ollut varmaan se "optimein" mutta eipä sellaista tarjottu lainkaan.

Oma asunto tuli ostettua ja vaikka lainan määrä (alle 10K€) on nykymittasuhteissa aika inhimillinen kahdelle ihmiselle maksettavaksi, niin silti 15v laina-ajalla ja (tosi?) matalalla marginaalilla (0.3) tuo kk erä + vastike (joka sekin aika edullinen) on aika ison tuntuinen.
Tämä ehkä todisti sen, että palkka on vaan yksinkertaisesti huono. Minkäs teet, suomalaiseen tyyliin pitää olla onnellinen niin kauan kun saa edes jotain.

Ainahan laina-aikaa pidentämällä voisi kk-erää pienentää, mutta oman näkemyksen mukaan tuo 15v on jo pitkä laina-aika. Haluaisin joskus omistaa asunnostani ihan oikeastikin enemmän kuin vain sen eteisen...
...ja ehkä vessan.

Oma asunto tuli ostettua ja vaikka lainan määrä (alle 10K€) on nykymittasuhteissa aika inhimillinen kahdelle ihmiselle maksettavaksi, niin silti 15v laina-ajalla ja (tosi?) matalalla marginaalilla (0.3) tuo kk erä + vastike (joka sekin aika edullinen) on aika ison tuntuinen.
Tämä ehkä todisti sen, että palkka on vaan yksinkertaisesti huono. Minkäs teet, suomalaiseen tyyliin pitää olla onnellinen niin kauan kun saa edes jotain.
Siis 5000€ ja 15v:eek:? Voihan sitä aina tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.

PS. Oiskohan se laina kuitenkin 100 000 eikä 10 000?

Mä jo kyselin pankista 1 kk euriboria ja kiinteetä kk erää. Onnistuu hyvin. Ennen maaliskuun puoliväliä pitäisi tehdä päätös kun siinä tienoilla vaihtuu taas tuo korkojakso, eli käytännössä korko lainalla nousee jonkin verran. Jos ottaisin tuon 1 kk euriborin, ei tällä korkotasolla tulisi juuri mitään korotusta. Tuo toki heiluu, mutta käsittääkseni ollut pitkässä juokusussa vuoden euriboria edullisempi.

Tässä on tilanne muuttunut vakituisen työn ja paremman palkan saamisen vuoksi sellaiseksi, että voisi alkaa itsekin konkreettisesti miettiä asunnon ostoa. Espoossa jo VVO:lta halutunlaisen kämpän vuokraaminen maksaa tonnin, niin alettiin pohtimaan, että miksi ei maksaisi sitten omasta uudesta lyhennyksiä ja vastiketta noin. 1500 erkkiä kuussa. Tosin kaupungin rajan länsipuolella.

Nyt olisi perheen nettotulot n. 2700/kk. Vaimo nyt ei tienaa paljon (kotihoidontuki), mutta kohta taas 9 kuukauden ajan aika hyvin äitiysrahan muodossa ja lapsen (se on toinen) syntymästä vuoden puolentoista päästä palaisi taas varmaan töihin myös.

Tässä olen koittanut miettiä alijäämähyvityksen optimointia. Nelihenkinen perhehän saa vähennyksiä maksimissaan 3600 euroa vuodessa. Eli siinä mielessä kannattaisi maksaa ennemmin suurempaa lainaa pois, kuin maksaa pieni myyntihinta ja maksaa hirmuista vastiketta, eikö?

Tässä on tilanne muuttunut vakituisen työn ja paremman palkan saamisen vuoksi sellaiseksi, että voisi alkaa itsekin konkreettisesti miettiä asunnon ostoa. Espoossa jo VVO:lta halutunlaisen kämpän vuokraaminen maksaa tonnin, niin alettiin pohtimaan, että miksi ei maksaisi sitten omasta uudesta lyhennyksiä ja vastiketta noin. 1500 erkkiä kuussa. Tosin kaupungin rajan länsipuolella.

Nyt olisi perheen nettotulot n. 2700/kk. Vaimo nyt ei tienaa paljon (kotihoidontuki), mutta kohta taas 9 kuukauden ajan aika hyvin äitiysrahan muodossa ja lapsen (se on toinen) syntymästä vuoden puolentoista päästä palaisi taas varmaan töihin myös.

Tässä olen koittanut miettiä alijäämähyvityksen optimointia. Nelihenkinen perhehän saa vähennyksiä maksimissaan 3600 euroa vuodessa. Eli siinä mielessä kannattaisi maksaa ennemmin suurempaa lainaa pois, kuin maksaa pieni myyntihinta ja maksaa hirmuista vastiketta, eikö?

Kyllä tuolla jo ihan mukavasti lainaa maksaa. Ehdottomasti aina pitäisi pyrkiä ostamaan velattomana asunto. Kirkkonummeako olet miettinyt vai mitä?

... uudesta lyhennyksiä ja vastiketta noin. 1500 erkkiä kuussa. ...i perheen nettotulot n. 2700/kk.
Minun silmääni 1200 euroa /kuussa lapsiperheen elämiseen näyttää vähältä. Ainakin minä lyhentäisin pikkuisen hitaammin ja eläisin pykälää leveämmin. Elämästä pitää nauttia, jos ja kun mahdollista. Jos tulot nousevat, maksaa sitten nopeammin pois tai kerää ylimääräistä sukanvarteen.

Kyllä tuolla jo ihan mukavasti lainaa maksaa. Ehdottomasti aina pitäisi pyrkiä ostamaan velattomana asunto. Kirkkonummeako olet miettinyt vai mitä?

Missäs asut sen aikaa, kun odottelet säästäväsi asunnon hinnan? Harva haluaa asua äidin luona 30-vuotiaaksi varsinkaan parisuhteessa.

Itse otin (lokakuussa -07) OP-Primen (4,25%) sillä ehdolla, että laina-aikana voin kerran vaihtaa viitekorkoa maksutta.

?!? Itselläni (vaikkakaan ei ole asuntolaina) on ainakin ehto, että 3xvuodessa saa tehdä maksutta muutoksia lainaan. Useimmalla tutulla on myös samanlaisia ehtoja. Muutenkin lainan viitekorkoa saa (yleensä?) vaihtaa maksutta aina korkojakson vaihtuessa. Oma korko on 4.25% Handelsbanken prime joten aika kova säästö tulee kokoajan verrattuna vaikkapa 12kk euriboriin.

Missäs asut sen aikaa, kun odottelet säästäväsi asunnon hinnan? Harva haluaa asua äidin luona 30-vuotiaaksi varsinkaan parisuhteessa.
Olettaisin että velattomalla asunnolla tarkoitettiin, että maksetaan asunnosta velaton hinta eikä mahdollista pienempää myyntihintaa - ei siis jätetä osaa lainasta yhtiölainaksi jolloin joutuu maksamaan suurempaa vastiketta (/nimellistä yhtiölainan lyhennystä).

Espoossa jo VVO:lta halutunlaisen kämpän vuokraaminen maksaa tonnin, niin alettiin pohtimaan, että miksi ei maksaisi sitten omasta uudesta lyhennyksiä ja vastiketta noin. 1500 erkkiä kuussa. Tosin kaupungin rajan länsipuolella.
Itse kyllä kattelisin jonkun aikaa ennenkuin tässä markkinatilanteessa alkaisin jotain 200 000€ kämppää ostamaan. Millaisesta kämpästä on edes kyse noin suurinpiirtein? Onko sen tarkoitus olla miten pitkän aikavälin sijoitus?

Olettaisin että velattomalla asunnolla tarkoitettiin, että maksetaan asunnosta velaton hinta eikä mahdollista pienempää myyntihintaa - ei siis jätetä osaa lainasta yhtiölainaksi jolloin joutuu maksamaan suurempaa vastiketta (/nimellistä yhtiölainan lyhennystä).

Näin minäkin tämän käsitin. Ja yleensä tämä on mahdollista, uudikohteista en tiedä. Ainakin meillä voi marraskuussa ja toukokuussa lyhentää reilummin tai maksaan kokonaan pois yhtiölainat jos sellaisia on. Onnistunee muutenkin, mutta sitten joutuu maksamaan siitä lystistä.

uudiskohteissa on sama käytäntö, voi ostaa velattomalla tai myyntihinnalla. Velattoman ja myyntihinnan erotuksen voi maksaa taloyhtiölle kerran/pari vuodessa tiettynä kuukautena. Muuna aikana se ei tietääkseni ole mahdollista edes "fyrkalla" ;)

Rohkaisua epäröiville:
Asunnoista ja hintakehityksestä. Viimeisin fakta 2 vuoden aikana on kämppien hinnat noussut 5x neliön asunto 154t euroa -> 168t euroa pyynti, todellinen arvo lienee n. 162-165t euroa. Pieksee vuokra-asumisen "tuotot" jos lyhennystä on tapahtunut edes jossain määrin alkuperäiseen lainahintaan. EDIT: säästämiskeino ? ehkä, ehkä ei. Riskialtis, no enpä tiedä. Saatpahan aina omasi takaisin ja miksi myisit silloin kun hinnat on alhaalla ?

1999 ostettu asunto huonona markkina aikana 450t markkaa -> 160-170t (arvio 2007) euroa pääkaupunkiseutu. vuokratuotto 600-700e kuukaudessa - yhtiövastike(sen voi vähentää verotuksesta), veroprosentti nousi yhdellä normaalista.

Uusin hankinta on 88 neliötä perhekoti/kerrostalo vm 200x ja todennäköisesti viimeiseksi jäävä sellainen. Harkinnassa on myös tuon 5x neliön asunnon jatkovuokraus tai myynti. Molemmissa on sama taloudellinen tilanne jatkoa ajatellen, omaisuus karttuu tosin paremmin vuokra-vaihtoehdossa.

Ei en ole diplomiinssi enkä korkeasti koulutettu. Oon perus/it duunari (palkka n. 3200-4000e/kk (ylityöt) 9 vuoden "ikälisillä" jonka vaimo on nyt kotona hoitovapaalla 500e/kk tuloilla). Teemme vaan rohkeita päätöksiä, ensimmäiseen asuntoon tarvitsin pienen takauksen enää en tarvitse edes 300t asuntoon.

Pieniä vinkkejä ?:
Kannattaa tosiaan jättää käyttörahaa enemmän kuin äkkiälaskettuna tarvitsisi. 500e käyttörahaa per hlö -> 750e, pidempi laina-aika mieluummin. Ylimääräiset lyhennykset ei maksane mitään muissakaan pankeissa kuin nordeassa. Elämä ei ole maksamista, se on elämistä varten. Maksupuoli hoituu sivussa.

Pelkäätkö jääväsi työttömäksi, liity johkin liittoon/työttömyyskassaan. Saa 500 päivää korotettua työttömyysrahaa ja jos teki em. päätöksen eli jättää enempi käyttörahaa niin etköhän löydä työtä 500 päivän aikana.

Rahaa pankkiin, minkä helvetin takia. 10-20t eurolla pärjää melkein vuoden. Enempää ihminen harvoin tarvitsee edes pahan päivän varalle.

Nopeat autot, ne on pelleille. Jos on paljon ylimääräistä niin osta japsi diesel ja jätä perseturbot muille (no joo mulla on 200heppanen jota kadun ihan saakelisti).

Tässä mun mietteitä ja varmasti mukana on jotain järkevääkin asiaa ;)

?!? Itselläni (vaikkakaan ei ole asuntolaina) on ainakin ehto, että 3xvuodessa saa tehdä maksutta muutoksia lainaan. Useimmalla tutulla on myös samanlaisia ehtoja. Muutenkin lainan viitekorkoa saa (yleensä?) vaihtaa maksutta aina korkojakson vaihtuessa. Oma korko on 4.25% Handelsbanken prime joten aika kova säästö tulee kokoajan verrattuna vaikkapa 12kk euriboriin.
Kirjoitan nyt muistini mukaan, joten täysin varmaa tämä ei todellakaan ole: mulla on ollut asuntolainoja pari kertaa OP:ssa ja kerran Sammossa. Molemmissa on voinut tehdä maksuttomia muutoksia (laina-aika, lyhennystyyppi, lyhennyserä). Viitekorkoa ei kuitenkaan, käsittääkseni, pysty muuttamaan maksutta. Tosin taisi muutoksen hinta olla jotain 50 tai 100 euroa per laaki, joten aivan älytön kustannus tuo ei olisi jos toisen tai kolmannen kerran täytyisi kikkailla. En myöskään ole varma, voiko tämän muutoksen maksaa OP:n bonuksilla.

Asuntolainoja mulla on ollut n. seitsemän vuotta ja koskaan en kyllä ole tarvinnut tätä viitekoron muutosta. Se ei tarkoita, etteikö olisi kannattanut muutosta tehdä. :hyper:

Pitänee joku päivä penkoa lainapaperit esiin ja tarkistaa tämä muutosasia.

Tarkoitus oli hankki uudiskohde Kirkkonummelta, pitkäksi aikaa, rivitaloasunto, 4 huonetta. Tämä on siis alustavaa pohdintaa.

Tuossa ekassa laskelmassahan ei oltu huomioitu esim. korkovähennyksiä, joista tulee varmaan n. 180 euroa kuussa. Lisäksi vaimo on kohta taas sen 9 kuukautta äitiyspäivärahalla, jolloin rahaa tulee nettona jotain 700-800 enemmän kuussa nykytilanteeseen verrattuna.

Molemmilla on hyvä koulutus ja vakituinen työ, johon vaimokin siis taas joskus palaa, kun keväällä syntyvä lapsi on vähän vanhempi.

Autokin löytyy. Muuttoautona verottomana tuotu uudehko tylsä perhefarmari, joten sitä ei enää tarvitse ostaa.

Näin minäkin tämän käsitin. Ja yleensä tämä on mahdollista, uudikohteista en tiedä. Ainakin meillä voi marraskuussa ja toukokuussa lyhentää reilummin tai maksaan kokonaan pois yhtiölainat jos sellaisia on. Onnistunee muutenkin, mutta sitten joutuu maksamaan siitä lystistä.

Juurikin tätä tarkoitin, että asunto ostetaan ilman yhtiön lainaosuutta.

Karuotsan kannattaa mennä pankkiin käymään ja lähteä sen jälkeen miettimään asioita. Noi lainalaskurit on suuntaa antavia ja ei välttämättä kovin tarkkoja. Paljon mukavampi katsoa asuntoja kun on se konkreettinen lainalupaus. :thumbs:

Juurikin tätä tarkoitin, että asunto ostetaan ilman yhtiön lainaosuutta.

Karuotsan kannattaa mennä pankkiin käymään ja lähteä sen jälkeen miettimään asioita. Noi lainalaskurit on suuntaa antavia ja ei välttämättä kovin tarkkoja. Paljon mukavampi katsoa asuntoja kun on se konkreettinen lainalupaus. :thumbs:
Kyllä mä mielummin ensin katsoisin millainen kämppä on hakusessa ja sitten miettisin paljonko tarttee lainaa. Eikä niinpäin, että kysytään pankista paljonko saa lainaa ja sitten sen perusteella miettii kämppää.

Oletushan on se, ettei kukaan osta kämppää johon ei ole varaa, joten lainankaan ei pitäisi olla mikään ongelma.

Kyllä mä mielummin ensin katsoisin millainen kämppä on hakusessa ja sitten miettisin paljonko tarttee lainaa. Eikä niinpäin, että kysytään pankista paljonko saa lainaa ja sitten sen perusteella miettii kämppää.

Oletushan on se, ettei kukaan osta kämppää johon ei ole varaa, joten lainankaan ei pitäisi olla mikään ongelma.
Kyllä mä luulen, että se lainan saaminen sopivilla ehdoilla ei tule olemaan se suurin ongelma. Katsotaan nyt ensin niitä kämppiä vähän tarkemmin ja lasketaan tarkempi arvio vuoden tuloista ja menoista.

Kyllä mä luulen, että se lainan saaminen sopivilla ehdoilla ei tule olemaan se suurin ongelma. Katsotaan nyt ensin niitä kämppiä vähän tarkemmin ja lasketaan tarkempi arvio vuoden tuloista ja menoista.
Olen samaa mieltä. Lainan saa alta päivässä, mutta "oikean" kämpän löytymiseen voi mennä vuosi.

sitten kun vuoden jälkeen osuu kohdalle vihdoinkin se unelma-asunto niin silloin se lainalupaus on oltava että voi jättää tarjouksen, yleensä ne helmet kun menee heti, jos ei aiemmin.
Itellä on op:ssä laina ja haluan vaihtaa 3kk:n euriborista 1kk:hon. Maksaa 50e. Ensimmäinen kerta kun olen pettynyt op:seen. Eikä vähiten siksi että olen muistavinani, myönnettäköön että mulla on huono muisti, että kun olin lainaa hakemassa niin kysyin että saako tota mihin korko on sidottu vaihtaa maksutta ja vastaus oli että kerran vuodessa saa. Typerää tässä on se että olin jo päättänyt aikoja sitten että ota 1kk:n mutta kun pankkitädin silmät meinas tipahtaa päästä ja tuntui että piti mua ihan hulluna ja otin sitten ton 3kk:n. Sanoi vaan että koko hänen uransa aikana yksi oli ottanut 1kk:n ja tullut melkeen heti vaihtamaan sen koska ei kestänyt sitä. Kun kysyin että mikä siinä on sitten huonompi kun kuitenkin tilastoista näkee ihan selvästi että se 1kk euribor on pitkällä aikavälillä halvin, niin siihen täti ei osannut sitten sanoa oikeen mitään konkreettista. Ja minä menin vielä tollasen takia vaihtamaan päätöstäni. Pitää tosin lähipäivinä soitella sinne pankkiin ja vedota siihen että mulle on sanottu että sitä saa vaihtaa ilmaseks kerran vuodessa. Vittu että osaa ihminen välillä olla tyhmä

sitten kun vuoden jälkeen osuu kohdalle vihdoinkin se unelma-asunto niin silloin se lainalupaus on oltava että voi jättää tarjouksen, yleensä ne helmet kun menee heti, jos ei aiemmin.
Kerrotko minulle miksi sinulla pitäisi olla lainalupaus, että voit tehdä tarjouksen? Oleellista on, että pystyt maksamaan käsirahan seuraavana pankkipäivänä.

Back
Ylös Bottom