Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Ei mitenkää pysty ostaa 150 000e kämppää yksin, ku pitäs lyhentää 800e kk. :jahas: perc

Tai sitten otat pidemmän laina-ajan niin kuukausierät pienenevät. Tosin eri juttu on miten fiksua on ottaa vaikka >30 vuoden laina kun maksettavien korkojen määrä nousee aika paljon.

Jos alle 150 k€ asunnot on koirankoppeja eikä kuitenkaan ole halua/kykyä lyhentää sellaiseen vaadittavaa lainaa niin se on voivoi. Elämä on valintoja.

Mulla on ensiasunto haussa ja tulen nostamaan sitä varten tuloihini nähden ison lainan. Pankkitädit vähän kohottelivat kulmiaan kun pelkkään lainanlyhennykseen ja korkoihin tulee menemään noin puolet nettotuloista. Siitä huolimatta ainakin kolme suurinta pankkia on innolla myöntämässä lainaa. Tuossa on kyllä varaa tarvittaessa pidentää laina-aikaa korkotason ja/tai elämäntilanteen muuttuessa.

Viimeksi muokattu:
Siitä huolimatta ainakin kolme suurinta pankkia on innolla myöntämässä lainaa.

No tottakai ne myöntää. Kyllähän ne pankissa saa rahansa takaisin tavalla tai toisella, vaikka sulla menisikin asiat päin mäntyä. Ei sitä kaikkea välttämättä kannata ottaa, mitä myöntävät.

Pari vuotta sitten kävin kysymässä paljonko saisin lainaa ilman takaajia asuntoon. Silloin lupasivat 70-80 kiloa. Viime kesänä lupasivat 150 kiloa, eli melkein tuplat. Tulot on kuitenkin pysyneet suunnilleen samana. Mistä moinen lisääntynyt luotamus minun talouteen?

Keski-Suomalaisen sunnuntain asuntoliitettä selaillessa huomasin että uudehkoja omakotitaloja on suhteellisen paljon myynnissä 230-280 tuhatta euroa haitarilla. Aloin miettiä mikä lienee taustalla noin uusien talojen myyntiin. Olisiko lainat laskettu liika tiukalle vai kokeileeko ihmiset kepillä jäätä josko kämpästä saisi hyvän hinnan?

Tai sitten otat pidemmän laina-ajan niin kuukausierät pienenevät. Tosin eri juttu on miten fiksua on ottaa vaikka >30 vuoden laina kun maksettavien korkojen määrä nousee aika paljon.

Kannattaa laskeskella myös muita pakollisia asumiseen liittyviä kuluja. Yhtiövastike, vesimaksut, sähkö, autopaikka, netti jne... noistakin kertyy usein yllättävän paljon, esim. 200-300 €/kk.

Mulla on ensiasunto haussa ja tulen nostamaan sitä varten tuloihini nähden ison lainan. Pankkitädit vähän kohottelivat kulmiaan kun pelkkään lainanlyhennykseen ja korkoihin tulee menemään noin puolet nettotuloista. Siitä huolimatta ainakin kolme suurinta pankkia on innolla myöntämässä lainaa. Tuossa on kyllä varaa tarvittaessa pidentää laina-aikaa korkotason ja/tai elämäntilanteen muuttuessa.

Mulla on ollu täs ensiasunnon ostoprojekti jo puolivuotta käynnissä ja olen ottamassa sellaista lainaa jossa lainanhoitokulut olisisi noin kolmasosa nettotuloista ja tuokin on vähän siinä ja siinä että onko liikaa. Itselläni ei tulis mieleenkään ottaa lainaa jossa lainanhoitokuluihin uppoaa puolet nettotuloista. Noh elämä on, vai miten se meni :)

Meillä myös ensiasunnon haku päällä koko ajan.
Haetaan sellaista asuntoa ja lainaa, jossa lainanhoitokuluiksi on laskettu kolmasosa nettotuloista ja laina-ajaksi 15 vuotta.
On mahdollisuus sitten pidentää laina-aikaa tarvittaessa, mutta tällä hetkellä jäisi vielä hyvin rahaa säästöön joka kuukausi laskujen jälkeen. :)

Itselläni ei tulis mieleenkään ottaa lainaa jossa lainanhoitokuluihin uppoaa puolet nettotuloista. Noh elämä on, vai miten se meni :)

Joo, elämä tosiaan on... Oon laskenut omat menoni tarkkaan ja toki ylöspäin pyöristäen, joten uskon pärjääväni tuollaisen lainan kanssa vaikka korot muutamalla prosenttiyksiköllä nousisivatkin. Olisi toki helpompaa jos nettotulot olisivat useamman tonnin kuukaudessa, silloin ei se puolet lainanhoitokuluihin tuntuisi niin pahalta. Harmi vaan että mun tilanne ei oo ihan tollanen.

Kannattaa mietti lainaa ottaessa tarkkaan, haluaako korkojen noustessa maksaa kuukausierää enemmän vai tuleeko maksuvuosia lisää. Vaihtoehtoja on ainakin annuiteetti, kiinteä tasaerä ja tasalyhennys. Itsellä kiinteä tasaerä eli kuukausikulut ei nouse, viitekoron noustessa.
Kannattaa myös miettiä mahdollisia vakuutuksia tai korkokattoja.
Itsellä lainanlyhennys on n. kolmasosa nettotuloista.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, onko teillä asuntovelallisilla käsitystä siitä kuinka korkoherkkiä kuukausilyhennyksenne on? Esim. kuinka paljon nousee lyhennys koron noustessa puoli prosenttia? Se kun on selvillä on helppo suhteuttaa se siihen vaihtoehtoon että pidentää laina-aikaa.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, onko teillä asuntovelallisilla käsitystä siitä kuinka korkoherkkiä kuukausilyhennyksenne on? Esim. kuinka paljon nousee lyhennys koron noustessa puoli prosenttia? Se kun on selvillä on helppo suhteuttaa se siihen vaihtoehtoon että pidentää laina-aikaa.

Lyhennys ei nouse vaan laskee tai pysyy samana koron noustessa. Kuukausi era taas nousee tai pysyy samana ja laina-aika pitenee. Esim jos korko on 50% ja lyhennys 50% kuukausierasta ja korkotaso on nyt 4% niin 6% korkotasolla kuukausiera nousee 25%.

Lainanhoitokulut + vastikkeet + yms sais varmaan olla enintään puolet tuloista.

Miten voi olla mahdollista se mitä on uutisoitu eli, että asuntolainakanta kasvaa 15% KUUKAUSITTAIN. Ei tuollainen voi kauaa jatkua.

Vieläkin olen katsellut asuntoja, mutta kyllä tällähetkellä jalka on oikeastaan jarrupolkimella. Oma mielipiteeni on, että mitä pitempään mennään tätä vauhtia niin sitä kovempi rytinä käy alaspäin. Veikkaukseni on se, että varsinaisesti mikään lama ei ole tulossa vaan laskun aiheuttaa jokin muu esim. taloyhtiöihin tulossa olevat remontit jota asunnon ostaneet eivät ole ajatelleet yms. Lisäksi toki korkojen nousu joka varmasti tulee vaikuttamaan ihmisten kulutukseen -> pieni taantuma.

Kannattaa mietti lainaa ottaessa tarkkaan, haluaako korkojen noustessa maksaa kuukausierää enemmän vai tuleeko maksuvuosia lisää. Vaihtoehtoja on ainakin annuiteetti, kiinteä tasaerä ja tasalyhennys. Itsellä kiinteä tasaerä eli kuukausikulut ei nouse, viitekoron noustessa.
Kannattaa myös miettiä mahdollisia vakuutuksia tai korkokattoja.
Itsellä lainanlyhennys on n. kolmasosa nettotuloista.

Ja ottakaa tässä huomioon että 30 vuoden laina-aikaa ottaessa ei sitä laina-aikaa enää pidennellä. Ja vaikka pankki suostuisiki pidentämään, on se pidentämisen vaikutus hyttysenpaskanluokkaa itse lyhennykseen, käytännössä maksat pankille pelkkiä korkoja, eli asut pankilla vuokralla mutta kannat kaikki riskit itse.

Älkää ottako lainaa kuin maksimissaan 3 x vuosittaisien bruttotulojenne verran.

Älkää ottako lainaa kuin maksimissaan 3 x vuosittaisien bruttotulojenne verran.

Varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö, mutta hankalampi noudattaa kun pääkaupunkiseudulla normituloilla yksin lainaa lyhentää.

Törmäsin mielenkiintoiseen eroon pankkien vakuustarpeissa kun kilpailutin lainoja. Asunto-osake kelpaa siis lainan vakuudeksi yleensä 70 %:lla ostohinnasta. (Nordeassa sanoivat 75 % mutta oletetaan että kaikissa on tuo sama.)

Jos esimerkiksi ostaisin 100 k€:n asunnon ja mulla sattuis olemaan sukan varressa 30 k€, en siis Nordeassa ja Okossa tarvitsisi 70 k€:n lainalle muita vakuuksia kuin tuon ostamani asunnon, eli ei edes valtiontakausta tms. Tämä on mun mielestä täysin ymmärrettävä käytäntö. Sammossa kuitenkin ovat sitä mieltä, että tuota 70 % ei lasketa ostohinnasta vaan lainan määrästä. Eli tarvitsisin lainaa 70 k€, mutta asunto riittäisi vakuudeksi ainoastaan 70 prosenttiin lainasta eli 49 k€, joten tarvitsin lisävakuuden vielä 21 tonniin. Näillä luvuilla asunto siis olisi riittävä vakuus alle puolesta ostohinnastaan. Onko muilla tullut vastaan tällaista eli onko Sammon yleinen käytäntö vai onko mun kohdalla pankin täti vain soveltanut luovasti?

Eli tarvitsisin lainaa 70 k€, mutta asunto riittäisi vakuudeksi ainoastaan 70 prosenttiin lainasta eli 49 k€, joten tarvitsin lisävakuuden vielä 21 tonniin. Näillä luvuilla asunto siis olisi riittävä vakuus alle puolesta ostohinnastaan. Onko muilla tullut vastaan tällaista eli onko Sammon yleinen käytäntö vai onko mun kohdalla pankin täti vain soveltanut luovasti?

Ei varmasti voi olla noin. Jos sulla olisin säästöjä vaikka 90 k€, niin asunnon vakuusarvo olisi enää 7 k€, vai? :) Tätillä oli huono päivä tai sitten se väärällä alalla.

Ja tuo prosentti on jossain pankeissa tosiaan asunto-osakkeille 70% ja joissa 75%. Omakotitaloilla (kiinteistöillä) yleensä sitten pienempi ja aso-osuuksilla suurempi, jopa 100%.

Ei varmasti voi olla noin. Jos sulla olisin säästöjä vaikka 90 k€, niin asunnon vakuusarvo olisi enää 7 k€, vai? :) Tätillä oli huono päivä tai sitten se väärällä alalla.

Ihan samoilla linjoilla oon itekin ja yritin kovasti selittää kantaani ko. virkailijalle, mutta ei vaan mennyt läpi. Kuulemma konttorinjohtajakin oli samaa mieltä hänen kanssaan. Eipä toi mun tapauksessani kauheesti vaikuta, kun niitä säästöjä ei juurikaan ole ja lisävakuuksia tarvitaan joka tapauksessa reilusti. Huvitti vaan tuollainen laskentatapa :)

Sambo tätsyllä oli pakko olla jokin väärinkäsitys.

Jos asunto maksaa 100 000€. Säästöjä olisi 90 000€, niin tarvitseeko muka vielä ulkopuolisen vakuuden 3 000€:lle:D .

Ystäväni (avopari) hakivat asuntolainaa ensin Sammosta. Eivät mitenkään osanneet laskea oikeita takaussummia ja vastaavia kun oli ilmeisesti niin vaikeaa kun olisi tullut erikseen asp lainaa ja erikseen normaalia asuntolainaa. Menivät sitten Nordeaan ja kaikki meni nappiin.

Olen itte funtsinut pidemmän aikaa noita asunnon ostokuvioita. Tällä hintatasolla ja tämän ikäisenä ensiasunnon ostajana en näe omalla kohdallani mitenkään järkevänä enää omistusasunnon hankkimista. Vaikka 0-marginaalilla lainan saisinkin. En kyllä aio vuokrallakaan asua tulevaisuudessa.
Mieleisen asunnon ostamiseen pitäisi ottaa omasta mielestäni liian iso laina, ja en uskalla ottaa sitä riskiä. Siltikin saattaisi jäädä haaveeksi se kämppä mitä himoitsee.

Nyt metsästän mieleistäni aso-kämppää ja kun se löytyy, niin katson samalta alueelta vastaavan omistusasunnon hintatason. Sitten säästötilille menee aso-asunnon vastikkeen ja tuon omistusasunnon hankkimiseen tarvittavan lainalyhennyksen + vastikkeen välinen erotus säästöön. Osa korkotilille ja osa sitten sijoitettuna.
Kuulostaa varmasti dorkalta, mutta mitä muuta voi insinööriltä odottaa :)
Vielä kun saan naisen vakuuttuneeksi tämän idean erinomaisuudesta, niin se saattaa jopa toteutua :D

Back
Ylös Bottom