Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Timba79 sanoi:
Asun joo ja kalliitahan nuo ovat, no ei tietenkään pk-seudun tasoa. Mutta Jyväskylässä on noin yleisesti ottaen paska palkkataso ja siihen suhteutettuna kalliit kämpät. Me onneksi ostettiin tää osake jo 4,5 vuotta sitten ja maksettiin siitä 65.000 euroa, että ei tässä mitään ylivelkaantuneita olla vaikka autolainaakin ollaan ihan reilusti otettu tohon päälle.

Niin, en tiedä noista palkkatasoista - mutta pk-seudulta saa tolla 65 donalla yksiön korsosta, tai koivukylästä... :D Kaveri myi vuos sitten 50m2 kaksion ekasta kerroksesta kirstinmäestä, sai se siitä muistaakseni joku 90k€ :eek:

Käytiin viime sunnuntaina tuusulassa katsomassa yhtä ok-taloa: 1100m2 tontti, as.pinta-ala jotain 125m2 + autotalli + aputilat, rv. 1979 = 265000€, eli ihan kohtuullinen hinta ? Remppaahan tuossa olis joutunu tekemään, mutta ei nyt kovin karmeesti ensi alkuun. Ei sit kuitenkaan lähdetty tarjoamaan, päädyttiin ennemmin tuohon mökkiin ja vuokra-asumiseen.

Kattoo sitä asumista sitten muutaman vuoden päästä uudestaan...johan noi vanhemmat nassikat alkaa harkitsemaan muuttoa pois himasta kymmenen vuoden päästä :rolleyes:

Itseäni kiinnostaisi että minkälaisilla tuloilla olette ottaneet minkäkin verran lainaa?
Mullakin tuo asuntolainan hakeminen on lähitulevaisuudessa edessä..

Meillä on muutto Espoon suunnalle edessä vielä tänä keväänä, jahka nykyinen kämppä saadaan myytyä. Vähän kyllä pistää mietityttämään, että ostaako oma vai mennä vuokralle..

jp-84 sanoi:
Itseäni kiinnostaisi että minkälaisilla tuloilla olette ottaneet minkäkin verran lainaa?

Meidän käteenjäävät tulot pyörii yhteensä jossain 2000-2200 paikkeilla. Nyt lainaa on jotain vajaat 80.000 euroa jo tossa on mukana tämä uusi korotus remppaa varten ja autolaina, enempää en näillä tuloilla ota, nuo pystyy vielä maksaan vaikka korot nousiskin johonkin 6-7% tietämiin.

jp-84 sanoi:

Mun ja vaimon bruttotulot vuosi sitten 3600€/kk + lapsilisät 210€, silloin tarjottiin sammosta 165k€, nordeasta 180k€ ja handelsbankenista 200k€, takaukset/vakuudet löyty n. 30%:lle lainasummasta.

Nyt mun liksa noussu muutamalla huntilla, mutta kun vaimo kotona, niin ei "ihan" noihin lukemiin pääse :(

Ennen ostettiin ensin pieni ja paska kämppä ja sitten joskus se kunnon kämppä. Nykyään hommataan suoraan se melkein unelmakämppä. Silti joillain on ajatuksena asuminen kerrostalossa kunnes hommataan omakotitalo.

Tässä elämänvaiheessa ei ole mitään havaintoa missäpäin Suomea asuu vaikka 10v päästä.

Tarkotus ois itekin joskus omakotitalo ostaa, tosin näillä tuloilla sitä ihmettä saa odottaa varmaan 10 vuotta vähintään. No eipä tässä kiirettä ole.

omakotitalo pitäis olla parin kilsan päässä keskustasta. Koskakohan noi 70luvul rakennetut olis purkukunnossa? Olis yksinkertaista heittää siihen pakettitalo päälle.

Prioni77 sanoi:
Tosiaan mun mielestä asuntoasioisssa on tärkein mittari asunnon hinta. Ihan kuten se on osakemarkkinoillakin. Kalliilla ei kannata ostaa.... siitä jää vain luu käteen.
Itse kyllä lähestyin osakemarkkinoita järjellä ja asuntokauppaa puhtaasti tunteella. Kun tarkoitus on 10 vuotta asua tässä kämpässä ja jälkikasvun tässä ympäristössä kasvaa aikuiseksi, niin hinta oli kyllä puhtaasti eliminointitekijä: aluksi piti sulkea ulos sen ikäiset ja kokoiset kämpät mihin ei ollut varaa.

Vaikka mitä tapahtuisi taloudessa käteen ... tai siis ympärille jää tää kämppä kuitenkin. Ja kun tämä on oma, on sen saanut itse rempata sellaiseksi, mikä omaa silmää miellyttää.

Varmasti jos olisi oikeaan aikaan ostanut sen ensimmäisen kämpän niin olisi taloudellisesti aivan eri tilanteessa, mutta shit happens. Toiset menee töihin korkeasuhdanteessa (alkupalkka sen mukaan) ja ostaa laman aikana ekan asunnon. Itsellä nää meni päinvastoin, joten lifetime earnings lienee vähintään parisataa tuhatta miinuksella verrattuna optimiin. Shit happens.

Mites sitten tämmönen ASP tili? Mun mielestä ainakin vaikuttais homma jokseenkin järkevältä. https://www.op.fi/op?id=c150254600 Mulle lupailtiin että saan 4% takuuvarmaa korkoa. Rahastoistahan saisi enemmän mutta niissä on vähän riskiä mukana. Mielestäni kohtuullinen korko 100% varmana tuottona. Sitten kun on vähintäänkin sen 10% säästänyt aikomansa asunnon hinnasta niin voi ottaa sen asp lainan jossa on lain määräämä ilmainen korkojen alennus jos ne nousee tarpeeks ylös. Muistaakseni jossain 3-4% välillä oli se raja että jos sitä ylemmäs nousee korko niin valtio maksaa muistaakseni 75% tuon rajan yli menneestä korosta. Ainut huono tuossa on se että rahat on pakko käyttää asunnon ostamiseen tai jos ei käytä niin sitten korko tipahtaa tuohon 1% eli aika olemattomiin. Hirveen isoja summia tuonne ei siis oikeastaan kannata laittaa vaikka onkin "varma" että asunnon ostaa. Mitä tahansa voi tapahtua.

Dopey sanoi:
Itse kyllä lähestyin osakemarkkinoita järjellä ja asuntokauppaa puhtaasti tunteella. Kun tarkoitus on 10 vuotta asua tässä kämpässä ja jälkikasvun tässä ympäristössä kasvaa aikuiseksi, niin hinta oli kyllä puhtaasti eliminointitekijä: aluksi piti sulkea ulos sen ikäiset ja kokoiset kämpät mihin ei ollut varaa.

Juu siis toi mun pointtini oli lähinnä teoreettinen... ja mitä käytäntöön tulee osa meistä on tunneihmisiä, osa järki-ihmisiä ja loput siltä väliltä. Edelleenkään en halua puuttua siihen mitä ihmiset tekevät. Tärkeintä on kait tietoisuus valintojen mahdollisista seurauksista. Itse lukeudun kait enemmän järki-ihmiseksi... tai kunnes tulee jotain sellaista vastaan että tunteet vie :)

Dopey sanoi:
Varmasti jos olisi oikeaan aikaan ostanut sen ensimmäisen kämpän niin olisi taloudellisesti aivan eri tilanteessa, mutta shit happens. Toiset menee töihin korkeasuhdanteessa (alkupalkka sen mukaan) ja ostaa laman aikana ekan asunnon. Itsellä nää meni päinvastoin, joten lifetime earnings lienee vähintään parisataa tuhatta miinuksella verrattuna optimiin. Shit happens.

Juu tästä olen kanssasi samaa mieltä... sattumalla on siis sittenkin hyvin iso rooli elämässä, vaikka jotkut toisin väittävätkin. :thumbs:

modified sanoi:
omakotitalo pitäis olla parin kilsan päässä keskustasta. Koskakohan noi 70luvul rakennetut olis purkukunnossa? Olis yksinkertaista heittää siihen pakettitalo päälle.
Olen nähnyt talon vm.79 jossa kupariputket oli syöpynyt ihan paskaks.
Teen siis putkihommia.Tuossa aiemmin oli vm.79 talo 265000€ Tuusulassa jonka rakentaminen on maksanut noin 100000mk.Sitten joku saatanan idiootti kysyy vielä täällä kohtuullinen hinta?Järki on jo ajat sitten lähtenyt asuntokaupoista johonkin ;viety kai Kiinaan.265000€+vesijohdot+viemärit+ilmanvaihto n.305000€, että näin mun alalta
katsoen.Sitten mitä muuta löytyy.......

Se on Kimmo vähän sillä tavalla, että jos noita hintoja jää itkemään, ei asu omistusasunnossa lainkaan. Jokainen tietää, että asuntojen hinnat ovat korkealla varsinkin pk-seudulla, mutta mitä teet? Odotat? Mistä joku tietää että hinnat vielä laskevat? Tai nousevat? Kukaan ei tiedä. Jos tietäisi, olisi mehevät voitot sijoituspuolella tiedossa.

Se on yksi paskan maku, mitä jonkin talon rakentaminen on maksanut. Markkinat määräävät sen nykyisen hinnan. Varmaan Katajanokaltakin on joku aikoinaan saanut hehtaarin tontin kilolla perunoita, mutta se oli silloin se.

Asiaan: eli voimme sanoa, että 0,38 on siis erittäin hyvä marginaali?

Mua kyllä ihmetyttää miten jotkut ottaa ikivelan (siltä se ainakin tuntuu kun oma maanpäällinen tallustelu kestänyt suunnilleen sen 30 v minkä pituisia lainoja otetaan) ja ostaa jonkun tunkkaisen omakotitalon, missä ei ole edes koneellista ilmanvaihtoa. Oon käynyt pyörimässä jonkun verran näytöillä ja rehellisesti sanottuna aivan helvetin huono ilma niissä taloissa missä ei ole koneellisesti vaihtuva ilma. Puhumattakaan sitten irvistelevistä laminaattilattioista ja muista remonttireiskan ihmeistä. Uusi talotekniikka tullut vasta tässä 90 luvun lopussa enkä voi käsittää miten noista 70- ja -80 luvun aataminaikuisista läävistä maksetaan noita hintoja. Ei herneitä nenään tämä on vain minun offtopic-pohdiskeluani. :piis:

luumu sanoi:
Asiaan: eli voimme sanoa, että 0,38 on siis erittäin hyvä marginaali?

Kyllä! Tuohon marginaaliin pitää olla jo kovat vakuudet/suuri omarahoitusosuus. Tai sitten on piiloitettu kuluja johonkin. Normaali taitaaa olla 0,45-0,55 30% omarahoitusosuudella/vakuudella ja loput 70% vakuuksista ostettavan talon panttauksesta.

Toisaalta OP tarjosi mulle sijoitusluottoa 12kk euribor/OP-prime + 0,7 marginaalilla aina 85 000 asti laina aika 15v ekat 2v pelkkää koron maksua. Ja voin sanoa, että kun tuollaisia tarjouksia tulee niin pankilla alkaa olemaan realiteetit kadoksissa. Vaikka niitä luottotappioita ei vielä kauheasti tulekkaan niin tuollaisten lainojen tarjoamisella ja vielä noilla ehdoilla uskon terveen lainanantamisen jo kauan aikaa sitten menneen ohi.

Ihan samaa mieltä olen Dean, mutta vastaus ihmettelyysi on yksinkertainen: useimpien ihmisten varat esim. pk-seudulla eivät riitä kuin kuvailemaasi.

Mikä on vaihtoehtosi? Ei se ole tilava cityasunto, koska siihenkään eivät rahat sitten noilla ihmisillä riitä. Jokin vanhahko kerrostaloasunto korkeintaan keskinkertaisella seudulla. Ihmiset tavoittelevat unelmiaan ja tuo voi olla asumisen kohdalla lähin, mihin keskituloinen omakotifani pääsee.

Vähänkään uudempi omakotitalo pienellä tontilla maksaa yleensä vähintään noin 320-330000€. Rakennuttaminen aavistuksen halvempaa, mutta kun ottaa kunta-askelia Hgistä vaikka länteen niin vielä kolmannessa kunnassa normaalikokoiset tontit maksavat helposti 70-80000€ ja ollaan jo aika metsässä.

Dean Kuntz sanoi:
Mua kyllä ihmetyttää miten jotkut ottaa ikivelan (siltä se ainakin tuntuu kun oma maanpäällinen tallustelu kestänyt suunnilleen sen 30 v minkä pituisia lainoja otetaan) ja ostaa jonkun tunkkaisen omakotitalon, missä ei ole edes koneellista ilmanvaihtoa. Oon käynyt pyörimässä jonkun verran näytöillä ja rehellisesti sanottuna aivan helvetin huono ilma niissä taloissa missä ei ole koneellisesti vaihtuva ilma. Puhumattakaan sitten irvistelevistä laminaattilattioista ja muista remonttireiskan ihmeistä. Uusi talotekniikka tullut vasta tässä 90 luvun lopussa enkä voi käsittää miten noista 70- ja -80 luvun aataminaikuisista läävistä maksetaan noita hintoja. Ei herneitä nenään tämä on vain minun offtopic-pohdiskeluani. :piis:
Muistaakseni 40% suomalaisista asunnoista on huono sisäilman laatu.
Luumu voi haistaa paskan vertauksillaan;Alaska maksoi dollarin joskus.
Se ei silti selitä näitä järjettömiä hintoja: Ai niin ne on ne MARKKINAT.Markkinat ei voi olla väärässä raha,raha,raha.
Saatana 70-luvulla vaimon vanhemmat rakensi ILMAN VELKAA 200 neliön täystiili-talon 2-auton tallilla 10000mk:lla(talkootyövoimalla+suvussa oli kaikkien alojen edustajia).Ja vanhan talonsa tontille kylläkin.
Saattaa olla ne markkinat ottaa jostain omansa korkojen kanssa.

Olisiko jollain tilastoa 70-luvun palkoista ja nykypalkoista suhteutettuna talojen hintaan? Silloin ainakin(vähälläkin) rahalla vielä sai jotain toisinkuin nyt euroaikaan.Rahanarvon tajuaminen on täysin kadonnut nykyisessä
velkaan perustuvassa maailmassa.Voisin antaa esimerkkejä,mutta ei voi rikkoa
vaitiolovelvollisuutta.Pienistäkin asioista koko ihmisten velanmaksu voi kariutua.:itku:

kimmo2543 sanoi:
Luumu voi haistaa paskan vertauksillaan;Alaska maksoi dollarin joskus.
Se ei silti selitä näitä järjettömiä hintoja: Ai niin ne on ne MARKKINAT.Markkinat ei voi olla väärässä raha,raha,raha.

40v kaveri?:thumbs:

Markkinat määräävät hinnat. Ei sitä nuo sun vittuilut muuta.

luumu sanoi:
40v kaveri?:thumbs:
Markkinat määräävät hinnat. Ei sitä nuo sun vittuilut muuta.
15v kaveri?:thumbs:
Näinhän se on.Markkinat ei silti ole mikään absoluuttinen totuus...
Ainoat rehelliset markkinat on Rovaniemellä.
Peace:piis:

Back
Ylös Bottom