Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Kyllä mua hiukan huvittaa tuo kiinteistä koroista meuhkaaminen. Siis onhan riskien arviominen tietysti järkevää, ja sen mukaan päättää, mitä tekee, en minä sitä sano.

Mutta kun kaikenmaailman pankkien johtajia haastatellaan, ja nämä sitten kertoilevat, että kyllä nyt ehdottomasti kannattaa ottaa se kiinteäkorkoinen laina, ja sitä kyllä suosittelemme vahvasti lainan ottajille. Tätä nyt on ollut media pullollaan viimeaikoina.

Kannattaa nimittäin pitää mielessä, että pankit ovat liikeyrityksiä, ja niiden toiminta perustuu siihen, että saataisiin nyhdettyä ihmisiltä mahdollisimman paljon rahaa, ja samalla pitää kuitenkin suht tyytyväisenä.
Ei pankki oikeasti suosittele mitään siksi, että se tavalliselle lainanottajalle olisi jotenkin kannattavaa, vaan siksi mikä on heille itselleen kannattavinta.

Kyse on vaan siitä miten voidaan nyhtää kansalta uskottavasti sitä rahaa enemmän.

Lainan korossa toi Prime on aika hanurista. Ainakin Nordealla laahaa koko aika korkeampana kuin Euribor, joten vaihto tuli aikanaan meidänkin taloudessa.

Lainaakin kannattaa ottaa niin, ettei koron nousu aja heti vaikeuksiin ja ainahan pankkien kanssa voi neuvotella esim. laina-ajan pidentämisestä.
Tämä nyt oli vähän :david: kommentointia, mutta tulipahan laitettua.

Pieni :offtopic: tähän loppuun. 90-luvun alussa ostin auton johon otin kulutusluottoa. Korot sitten pompsahti laman myötä ylös ja parhaimmillaan tuon pankkilainan (ei siis mikään Ellos-luotto jossa toi on arkipäivää) korko oli 19,25% :curs:
Ei hymyilyttänyt.

IsoDino sanoi:
Eiköhän tällähetkellä kuitenkin ole melko järkevää pitää korot euriborilla sidottuina, koska korkojen noususta ei ole mitään selkeää kuvaa. Tosin ylöspäin kaiketi on menossa, mutta paljonko ja missä ajassa?

Ainakaan omassa tapauksessani: Ehdottomasti EI! Nordea prime on 2.5 ja euri 3. Lainan vaihtaminen myöhemmässä vaiheessa euriboriin sidotuksi maksaa suunnilleen satasen ja tällä hetkellä säästän tuon satasen kahdessa kuukaudessa pienentyneinä korkoina.

paksi sanoi:
Ainakaan omassa tapauksessani: Ehdottomasti EI! Nordea prime on 2.5 ja euri 3. Lainan vaihtaminen myöhemmässä vaiheessa euriboriin sidotuksi maksaa suunnilleen satasen ja tällä hetkellä säästän tuon satasen kahdessa kuukaudessa pienentyneinä korkoina.

Euribor on kyllä tässä 2000-luvun alussa ollut pääsääntöisesti edullisempi kuin Nordea Prime.

http://www.nordea.fi/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=709114

Ripe sanoi:
Jos nuo lainan korot pompsahtaa ja kokee, että oma maksukyky on tiukoilla niin mikään ei estä sopimasta pankin kanssa uutta itselle sopivampaa lyhennyserää joka sitten vaikka pidentää laina-aikaa. Sillähän sitä taas porskuttaa kuten ennenkin, pakkohan sitä on jossain kuitenkin asua...

tuossa jotain selitystä korkokatosta: http://domino.sampo.fi/external/sbd/tuotteet.nsf/tuotteet/korkokatto

Jos on jo ottanut 30 vuoden maksuajan ja lainaa on paljon, ei siinä enää kikkailla maksuajan kanssa, eli on sitten löydyttävä sitä paalua maksaa se korkeampi korkokin, joka siis tulee suoraan kk erään tollaisessa tapauksessa. Ja näitä lainoja on otettu PALJON!

Ja mitä vaikuttaa lainanmaksukykyyn jos vaimo on mahdollisesti parin pienen lapsen kanssa kotona? 20 vuodessa ehtii tapahtumaan paljon.

Ja minä en tietääkseni ainakaan meuhkaa tosta kiinteästä korosta, jos Maso sillä mua tarkotti ees. Kerroin vain vaihtoehdon jota koronnousua pelkäävän kannattaa NYT harkita kun korot on vielä suht alhaalla. Pitkässä juoksussa varmaan voittaa jos menee euriborilla, mutta jossain kohtaa voi joutua maksamaan kovaakin kk erää jos ei ole varaa maksuajan kanssa pelata.

Viime viikon kilpailutuskierroksen jälkeen OP teki selkeästi parhaan tarjouksen... 0.4 marginaalilla ja primeen sidottuna......

Bonus-systeemillä kun mennään, niin jäädään plussalle esim. hoitokuluihin verrattuna... jne...

Edittivä: lainoihinhan voi sopia jälkikäteenkin erilaisia lisäpalveluja.. ja vain osalle lainan arvosta...

Timba79 sanoi:
Jos on jo ottanut 30 vuoden maksuajan ja lainaa on paljon, ei siinä enää kikkailla maksuajan kanssa, eli on sitten löydyttävä sitä paalua maksaa se korkeampi korkokin, joka siis tulee suoraan kk erään tollaisessa tapauksessa. Ja näitä lainoja on otettu PALJON!

No toisaalta se korkohan vasta nousee tuossa 30vee lainassa sen ekan vuoden päästä (12kk euribor) ja sitten onkin 29 jonka voi korottaa 30 :D No oletus oli itsellä, että sitä laina-aikaa on jo jokunen vuosi mennyt. Tosin eikös yli 30vee lainankin voi neuvotella...

Mutta joo samaa mieltä, että ei itseään kannata liian tiukalle pistää sen lainan oton kanssa vaan huomioida tuollaiset heilahdukset. Lisäksi on hyvä ihan oikeasti laskea vähän millä summalla elää järkevästi ilman, että tarvii huolehtia ostaako näkkileipää vai vanhentuneen päivämäärän näkkileipää. No kaikkihan toki tämän tietää mutta tulipa yleisesti mieleen.

Timba79 sanoi:

Kyselin asuntolainaa nordeasta, niin 200k€ olisi napsahtanut - mutta laina-aika 26v, juuri tuosta seikasta johtuen ! Tuo lainamäärä on meidän perheen tuloilla tällä hetkellä aikalailla maksimi, mutta viisihenkiselle perheelle sillä ei asuntoa näillä hinnoilla pk-seudulta osteta... :curs:

Joten olemme päätymässä vuokra-asuntoon, kunhan koillis-espoosta vapautuu 5h+k joskus. Tällä hetkellä asutaan aso-asunnossa, siinä n. 30k€ kiinni...sillä olisi tarkoitus maksaa tuleva mökkilaina pois, kunhan toinen asunto vaan perheelle saadaan. Katsellaan sitten omistusasuntoa parin vuoden päästä uudelleen, kun vaimo menee takaisin töihin ja auto saadaan maksettua pois :piis:

modified sanoi:
Ja mitä vaikuttaa lainanmaksukykyyn jos vaimo on mahdollisesti parin pienen lapsen kanssa kotona? 20 vuodessa ehtii tapahtumaan paljon.
Riippuu vaimon palkasta ja kotona vietettävän ajan pituudesta, sekä asuinpaikkakunnan päivähoitomaksuista, kotihoidon tuista (kuntalisästä), etc.

Parempi jos lasket itse, tuo on vielä helppoa matematiikkaa :)

H.R. sanoi:
Euribor on kyllä tässä 2000-luvun alussa ollut pääsääntöisesti edullisempi kuin Nordea Prime.

http://www.nordea.fi/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=709114

Joo näinhän tuo taitaa olla. Mutta omalla kohdallani primeen sitominen n kannattavaa jo siinä tapauksessa, mikäli euribor ei romahda kahden kuukauden sisällä alle kahteen prosenttiin tai prime pompsahda 3,5:een.. Pitkällä tähtäimellä olen itsekkin euriborin miehiä luultavasti, mutta laina-ajan alun pidän primeen sidottuna, koska se on nyt halpaa.. :)

D.Yates sanoi:
Riippuu vaimon palkasta ja kotona vietettävän ajan pituudesta, sekä asuinpaikkakunnan päivähoitomaksuista, kotihoidon tuista (kuntalisästä), etc.

Parempi jos lasket itse, tuo on vielä helppoa matematiikkaa :)

Kotihoidon tukeen ei vaikuta kotona olevan, vaan töissä käyvän palkka. Ainakin espoossa vaimon "palkka" käteen on hieman vajaat 500€, mun liksa pienentää kotihoidon lisäosaa muutamalla kympillä.

Vaimo oli kotona viisi vuotta ekan ja tokan kanssa, meni töihin viikon päästä siitä, kun no.2 täytti 3v. Poika syntyi viime heinäkuussa ja ainakin pyritään siihen, että vaimo alkaa katselemaan töihin menoa siinä keväällä 2008. Ja hyvin pärjätään...autoa maksellaan ja pankkikin näyttää vihreätä valoa mökkihankkeen suhteen, kun takaukset on kunnossa !

Ei ne pienet tulot, vaan suuret menot - kuten isäni tapaa aina sanoa... :hyper:

paksi sanoi:
Mutta omalla kohdallani primeen sitominen n kannattavaa jo siinä tapauksessa, mikäli euribor ei romahda kahden kuukauden sisällä alle kahteen prosenttiin tai prime pompsahda 3,5:een..

Koko aikahan kannattaa olla tuntosarvet ylhäällä halvemman vaihtoehdon kanssa. En minäkään väkisin tuossa Euriborissa pyöri, jos Prime alkaa pärjäämään. Se on vain matka pankkiin ja nahkaruoska viuhumaan :whip: asiakas on kuningas!

paksi sanoi:
Pitkällä tähtäimellä olen itsekkin euriborin miehiä luultavasti

Tulet siis kaapista ulos? :D ...äääähhh...sori! Huono perjantai läppä.

kopsis sanoi:
Kotihoidon tukeen ei vaikuta kotona olevan, vaan töissä käyvän palkka. Ainakin espoossa vaimon "palkka" käteen on hieman vajaat 500€, mun liksa pienentää kotihoidon lisäosaa muutamalla kympillä.

Vaimo oli kotona viisi vuotta ekan ja tokan kanssa, meni töihin viikon päästä siitä, kun no.2 täytti 3v. Poika syntyi viime heinäkuussa ja ainakin pyritään siihen, että vaimo alkaa katselemaan töihin menoa siinä keväällä 2008. Ja hyvin pärjätään...autoa maksellaan ja pankkikin näyttää vihreätä valoa mökkihankkeen suhteen, kun takaukset on kunnossa !

Ei ne pienet tulot, vaan suuret menot - kuten isäni tapaa aina sanoa... :hyper:

Jos pieniä lapsia on kaksi (lue päiväkoti-ikäisiä) saa vaimo tienata aika perkeleen hyvin että kannattaa töihin mennä jos vain rahaa ajattelee. Sen minkä saa tukia enemmän, menee tosi nopeeta noihin hoitomaksuihin. Tietty jos toinen haluaa mennä töihin, ei sitä voi kotiinkaan pakottaan. Jos vaimo saa parempipalkkaista duunia kuin minä, jään itse vapaaehtoisesti kotiin ainakin vuodeksi, työtä se on kotonakin ja voisi tulla katumapäällekin, mutta pieni tauko työelämästäkin tekisi varmasti hyvää.

Me ollaan nyt ainakain laskettu, että jos ei ihmeitaä tapahdu vaimo työrintamalla, niin eipä sitä yksinkertaisesti kannata töihin mennä jos toinen lapsi tehdään. Muutama vuosi kotona on lapsillekin parempi.

Timba79 sanoi:
Jos pieniä lapsia on kaksi (lue päiväkoti-ikäisiä) saa vaimo tienata aika perkeleen hyvin että kannattaa töihin mennä jos vain rahaa ajattelee. Sen minkä saa tukia enemmän, menee tosi nopeeta noihin hoitomaksuihin. Tietty jos toinen haluaa mennä töihin, ei sitä voi kotiinkaan pakottaan. Jos vaimo saa parempipalkkaista duunia kuin minä, jään itse vapaaehtoisesti kotiin ainakin vuodeksi, työtä se on kotonakin ja voisi tulla katumapäällekin, mutta pieni tauko työelämästäkin tekisi varmasti hyvää.

Me ollaan nyt ainakain laskettu, että jos ei ihmeitä tapahdu vaimo työrintamalla, niin eipä sitä yksinkertaisesti kannata töihin mennä jos toinen lapsi tehdään. Muutama vuosi kotona on lapsillekin parempi.

Vaimo meni 1.1.2003 24/7 päiväkotiin vuorotöihin (omasta halustaan, hullu :D ), joten muksuilla tuli 6 arkivapaata/kk ja päivähoitomaksuja sitä kautta "vain" 240€/kk, kun täydet olis ollu 390€/kk.

Eikä päiväkotitäti kovin hyvin tienaa, edes vuorotöissä ! Ainakin tällä hetkellä TES ilman lisiä olis 1627€/kk - ollaan laskettu, että kun vaimo menee takas hommiin (tosin ei enää vuorohommiin), niin nettoliksa nousee kotihoidontuesta n. 800€/kk ja siitä se 200€/kk päivähoitomaksuihin...kyllä mä ainakin pidän 600€:n nettokorotusta talouden tuloihin/kk ihan kohtuullisena :thumbs:

JOS talous antaisi myöten, niin toki se mun puolesta vois olla pidempäänkin kotona, mutta kun menot kasvaa lasten mukana...

paksi sanoi:
Joo näinhän tuo taitaa olla. Mutta omalla kohdallani primeen sitominen n kannattavaa jo siinä tapauksessa, mikäli euribor ei romahda kahden kuukauden sisällä alle kahteen prosenttiin tai prime pompsahda 3,5:een.. Pitkällä tähtäimellä olen itsekkin euriborin miehiä luultavasti, mutta laina-ajan alun pidän primeen sidottuna, koska se on nyt halpaa.. :)

Mitä ihmettä? Eikö kannattavuus pidä laskea sen mukaan paljonko säästät kun et ottanut euriboria jonka arvo oli joku tietty juuri sinä päivänä kun otit primeen sidotun lainasi? 12kk euribor on voimassa 12kk joten yksi lysti mitä se sillä välin nousee/laskee, ainoastaan tarkistuspäivän arvo on se mikä merkitsee. Primestä muttuu kun pankki päättää muuttaa sitä.

Miksiköhän muuten pankit tarjoavat mielummin 12kk euriboria kuin 3kk euriboria? :rolleyes:

kopsis sanoi:
Vaimo meni 1.1.2003 24/7 päiväkotiin vuorotöihin (omasta halustaan, hullu :D ), joten muksuilla tuli 6 arkivapaata/kk ja päivähoitomaksuja sitä kautta "vain" 240€/kk, kun täydet olis ollu 390€/kk.

Eikä päiväkotitäti kovin hyvin tienaa, edes vuorotöissä ! Ainakin tällä hetkellä TES ilman lisiä olis 1627€/kk - ollaan laskettu, että kun vaimo menee takas hommiin (tosin ei enää vuorohommiin), niin nettoliksa nousee kotihoidontuesta n. 800€/kk ja siitä se 200€/kk päivähoitomaksuihin...kyllä mä ainakin pidän 600€:n nettokorotusta talouden tuloihin/kk ihan kohtuullisena :thumbs:

JOS talous antaisi myöten, niin toki se mun puolesta vois olla pidempäänkin kotona, mutta kun menot kasvaa lasten mukana...

Tuo nyt on jo ihan hyvin tienaamista. Vaimo ei tienaa tällä hetkellä kuin ehkä puolet tuosta kun on osa-aikahommissa. Mutta kuten sanoin, jos tilanne muuttuu niin todennäköisesti kotona ei kauan olla, raha ratkaisee valittettavasti todella paljon näissäkin hommissa.

Mutta on tossa tietty aika ero jos tai oikeammin kun joutuu nuo täydet vajaat 400 euroa maksamaan. Jollakin tonnin bruttotuloilla ei paljon töissä kannata olla. Eli pitäisi oikeasti tienata se 1500 päälle bruttona että kannattaa hommissa olla.

Timba79 sanoi:
Eli pitäisi oikeasti tienata se 1500 päälle bruttona että kannattaa hommissa olla.

Etkös sä asu jyväskylässä ? Minkäs hintasia kämpät siellä on ?

Niin ja otas Timba huomioon se "valtava" liksa, mitä skidit tuottaa :hyper: Kolmesta nassikasta saa 340€/kk, kahdesta tais olla 210€/kk :)

Espoosta (koillisesta lähinnä) ei meidän tarpeisiin sopivaa ok-taloa (tai oikeastaan edes rivaria/paritalon puolikasta) tartte edes unelmoida saavansa alle 300k€:n, joten tällä hetkellä asutaan aso-kodissa...vuokra vesimaksun ja autopaikan kanssa 950€/kk ja tilaa 4h+k+s 99m2, kahdessa tasossa ja snadi rivarin piha. Laitoin tunti sitten espoon kruunuun hakemusta muutamasta 5h kohteesta, jos vaikka sattuis natsaamaan...vuokra hieman pienempi kuin nykyisessä ja sais sen tarpeellisen yhden huoneen enemmän !

kopsis sanoi:
Etkös sä asu jyväskylässä ? Minkäs hintasia kämpät siellä on ?

Niin ja otas Timba huomioon se "valtava" liksa, mitä skidit tuottaa :hyper: Kolmesta nassikasta saa 340€/kk, kahdesta tais olla 210€/kk :)

Espoosta (koillisesta lähinnä) ei meidän tarpeisiin sopivaa ok-taloa (tai oikeastaan edes rivaria/paritalon puolikasta) tartte edes unelmoida saavansa alle 300k€:n, joten tällä hetkellä asutaan aso-kodissa...vuokra vesimaksun ja autopaikan kanssa 950€/kk ja tilaa 4h+k+s 99m2, kahdessa tasossa ja snadi rivarin piha. Laitoin tunti sitten espoon kruunuun hakemusta muutamasta 5h kohteesta, jos vaikka sattuis natsaamaan...vuokra hieman pienempi kuin nykyisessä ja sais sen tarpeellisen yhden huoneen enemmän !

Asun joo ja kalliitahan nuo ovat, no ei tietenkään pk-seudun tasoa. Mutta Jyväskylässä on noin yleisesti ottaen paska palkkataso ja siihen suhteutettuna kalliit kämpät. Me onneksi ostettiin tää osake jo 4,5 vuotta sitten ja maksettiin siitä 65.000 euroa, että ei tässä mitään ylivelkaantuneita olla vaikka autolainaakin ollaan ihan reilusti otettu tohon päälle.

Back
Ylös Bottom