Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tuo mun primeheitto oli sit ps huonoa sarkasmia...
Ne, kenellä nyt sattuu 12kk euriborin korontarkistus jonnekin tuonne helmi-maaliskuulle, näyttäisi kohtalaisen hyvältä.
Mitenkäs muut suhtautuvat näihin otsikoihin, että "suomalaisilla on JÄTTILAINAT" "asunto velkaiset pulassa" jne.
Keskimääräiset lainatkin ovat vain jotain 50 000-100 000 euroa. Sillä saa asunnon jostain Kainuusta maksimissaan. Toki jos puolet suomalaisista tienaa jotain alle 2500 kuussa niin se on eri asia isompituloiselle.
Lukihan se, että yli puolet uusista lainoista on yli 20v. Varmasti totta se, että jos otetaan ensiasunnon ostajat, niin todella harvalla on minkään mittarin mukaan järkevän kokoinen laina.
Niin, järkevän lainan ehto on modifiedin mukaan se että se pitää voida maksaa tarvittaessa kokonaisuussaan pois samoin tein jos vaikka työttömyyttä pukkaisi. :D
Aiheeseen liittyen: mahtava katsella nyt Jimiltä noita parin vuoden takaisia kämppä maailmalta -ohjelmia, missä britit ostelee tohkeissaan sijoitusasuntoja jostain espanjasta ym. Välittäjä vakuuttelee että 20% vuodessa nousee arvo, pirun hyvä diili. Nyt kun saisi samasta jengistä where are they now -tyylisen ohjelman...
Joku ohjelma sattui kanssa silmään missä 20-vuotiaat seurustelevat pariskunnat ostavat 300 000$ taloja.
Voihan se olla, että "järkevän" lainan koko on muuttunut tuleviksi kymmeniksi vuosiksi, koska se iskisi turhan kovaa viimeiseen portaaseen jos palattaisiin takaisin siihen, että kämppä maksetaan 10v:ssa.
Ehkä tässä näkyy hyvin nykyajan "kaikki tänne heti"-mentaliteetti. Haetaan lainaa ilman omaa rahaa, kun ei ole harrastettu säästämistä, ja ostetaan kerralla iso ja kallis kämppä sen sijaan, että vaihdettais myöhemmin isompaan ja kallimpaan. Tähän liittyy myös se, että asunnoissa pitää olla 50m2 jokaista asujaa kohden, kun ennen nelihenkinen perhe mahtui mukavasti sadan neliön kämppään.
Mä oon varmaan saanut ikuiset traumat kodin menettämisestä, mutta en mä haluais edes kymmentä vuotta olla naimisissa pankin kanssa. Äkkiä vaan laina poispois, että pääsen tuhlaamaan OMAA rahaa...
Toki kaikki ei ole pankkien syytä. Kovin monet vaan ottavat pankista suunnilleen niin paljon lainaa kuin sieltä saa. Enkä usko, että pankit laskevat mitään 30% asumismenoja nettotuloista. Eikö tyyliin opiskelijatkin saaneet 100k€ lainaa takaajilla?
Sittemmin ostimme yhteisen asunnon, jossa voisi periaatteessa elää vaikka koko elämänsä. Lainaa otettiin 250.000 euroa ja nyt kuukausikulut ovat 20 vuoden laina-ajalla 1.550 euroa. Nettotuloja minulla 2500,- euroa ja vaimolla 3500,-. Yhtiövastike, sähkö, vakuutus ym. kulut tiukasti huomioiden asumiskulumme ovat 30 %:a nettotuloista. Olen pohtinut, ettei lainan tuplaaminenkaan vielä johtaisi ongelmiin. Melkoista huuhaata toitottaa jostakin 30 %:n kulukatosta.
Olemmeko ylivelkaantuneita? Ns. asiantuntijoiden puheiden mukaan olemme ilmeisen vaarassa suistua allikkoon.