Aspartaami ja Asesulfaami-K eli älä juo niitä 1000 pulloa Maxia tänään

Hello, tällainen tuli mieleen kun Pepsi-kisan myötä suuria määriä kolajuomia porukka hamstraa että Aspartaami (E951) ja Asesulfaami(950) on joissain piireissä "hirveitä myrkkyjä" kun taas panimoteollisuus sanoo "harmitonta normaaliannoksina, maailman tutkituimpia lisäaineita ja vaaraa ei ole" mutta näin pikalukemalla netistä löysin suosituksen 40mg/painokilo päivässä. Ei mulla oo aavistustakaan(edit: alempana sanotaan että limuissa voi olla 600mg/l) että paljonko 1.5l Max pullossa Aspaa on mutta elkää hyvät pakkislaiset vetäkö 10 pulloa päivässä vaikka se kivaa olisikin :)

Keskustelua asiasta:
Kuluttajavirasto

"Aspartaamin haitat?
Olen käyttänyt rasvattomia, aspar*taamilla makeutettuja jogurtteja sekä 1,5–3 litraa light-limsaa päivässä. Olen lukenut aspartaamin haitoista ja vaaroista. Onko kaikissa näissä aspartaamiin liittyvissä huhuissa perää? Mietityttää vain, että jos aine on niin vaarallinen, miksei sitä vedetä markki*noilta? Mikä on suositeltava päiväan*nos? Miten sen voi laskea?
Tiina

Elintarvikelainsäädännössä on tarkat mää*räykset lisäaineiden kuten aspartaamin (tuoteluettelossa E951) käytöstä elintar*vikkeissa. Ennen hyväksyntää lisäaineet arvioidaan kansainvälisissä, riippumatto*missa asiantuntijaryhmissä. Arvioinnin pe*rusteella lisäaineelle annetaan ns. ADI-arvo, joka tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä enimmäissaantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa koko ikänsä ilman terveydelli*siä haittavaikutuksia. Aspartaamin ADI-arvo on 40 mg/painokilo. Jos oletetaan, että juomaan on käytetty aspartaamia suurin sallittu määrä (600 mg/l), saa 60-kiloinen henkilö käyttää turvallisesti joka päivä neljä litraa aspartaamilla makeutettua juomaa.
Aspartaamista on erityisesti internetissä paljon väärää tietoa. Luotettavia linkki*lähteitä löytyy muun muassa Elintarvike*viraston lisäaine-esitteestä (www.elintarvi*kevirasto.fi/kuluttajalle). Jos käyttää paljon keinotekoisesti makeutettuja tuotteita, on suositeltavaa valita tuotteita, jotka on makeutettu eri makeutusaineilla. Tällöin minkään yksittäisen makeutusaineen saan*ti ei ylitä hyväksyttävää rajaa"

eli limussa voi tuon mukaan olla maksimissaan 600mg/litrassa...

sitten enemmän kauhukuvia tai vaaroista keskustelua
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

http://www.buy-from-us.com/detox/1/aspartame-poisoning.html

Pahimmillaan tuolla väitetään aspartaamin aiheuttavan MS-tautia, syöpää, vakavia keskittymishäiriöitä... lievempinä sitä että se lisää ruokahalua :D eli googlella löytyy ja kaikkea ei kannata uskoa mutta ei tosiaan niitä sokerittomia tuotteitakaan kannata taivaanlahjoina aina pitää.

MEGAEDIT: Tosiaan täälläkin tästä on jo keskusteltu ja threadeja löytyy mutta ajattelin nostaa taas pintaan (ja tunnustan että olen mätämuna enkä searchannu kunnolla :) voitte lukita/poistaa/piiskata jos katsotte tarpeelliseksi)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aspartame: scientific evaluation in the postmarketing period.

Butchko HH, Stargel WW.

Medical and Scientific Affairs, The NutraSweet Company, Mt. Prospect, IL 60056, USA.

Prior to marketing, the safety of the high-intensity sweetener aspartame for its intended uses as a sweetener and flavor enhancer was demonstrated by the results of over 100 scientific studies in animals and humans. In the postmarketing period, the safety of aspartame was further evaluated through extensive monitoring of intake, postmarketing surveillance of anecdotal reports of alleged health effects, and additional research to evaluate these anecdotal reports and other scientific issues. The results of the extensive intake evaluation in the United States, which was done over an 8-year period, and the results of studies done in other countries demonstrated intakes which were well below the acceptable daily intakes set by the FDA and regulatory bodies in other countries, as well as the Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives. Evaluation of the anecdotal reports of adverse health effects, the first such system for a food additive, revealed that the reported effects were generally mild and also common in the general population and that there was no consistent or unique pattern of symptoms that could be causally linked to consumption of aspartame. Finally, the results of the extensive scientific research done to evaluate these allegations did not show a causal relationship between aspartame and adverse effects. Thus, the weight of scientific evidence confirms that, even in amounts many times what people typically consume, aspartame is safe for its intended uses as a sweetener and flavor enhancer.

Tosin onhan tuokin NutraSweet companyn tutkimus. :rolleyes:

En itse kyllä täysin varauksettomasti suosittele aspartaamin runsasta käyttöä, mutta luulen että suuri osa ko. aineeseen liitettävistä peloista on sokeriteollisuuden aikaansaamaa propagandaa.

Mä oon sitä mieltä, että jengi stressaa vähän liian helposti tollasista asioista. Itse tulee vedettyä vähintää kerran kuussa kännit ja samalla aski röökiä, joiden haitat on varmasti paljon suuremmat kuin kymmenen pulloa Pepsi Maxia päivittäin. :kippis1:

exitusletalis sanoi:
En itse kyllä täysin varauksettomasti suosittele aspartaamin runsasta käyttöä, mutta luulen että suuri osa ko. aineeseen liitettävistä peloista on sokeriteollisuuden aikaansaamaa propagandaa.

No mulla ainakin tulee hirveä päänsärky jos juon samana päivänä yhden 2-pacin Pepsi Maxia tai Light Coca Colaa. Ja aivan sama reaktio jos juon aspartaamilla makeutettuja Light mehuja - infernaalinen päänsärky.

Järjenkäyttö on sallittua. Fiksuintahan se olisi,jos pyhittäisi viikossa sen yhden päivän limun litkimiselle, mutta eihän sellainen tule herkkuperseille kuuloonkaan, limsaa pitää saada pari litraa joka päivä.

-Marchi- sanoi:
Järjenkäyttö on sallittua. Fiksuintahan se olisi,jos pyhittäisi viikossa sen yhden päivän limun litkimiselle, mutta eihän sellainen tule herkkuperseille kuuloonkaan, limsaa pitää saada pari litraa joka päivä.

Niin pitää. Pepsi Max, nam nam nam. :rock:

Colaonpahaa.

Ja ei kai minkään lisäaineen yletön vetäminen oo terveellistä.

Eikös fun lightissäkin ole aspartaamia?

B.O.S.S. sanoi:
Colaonpahaa.

Ja ei kai minkään lisäaineen yletön vetäminen oo terveellistä.

Näin on! Tuo munkin heitto oli lähinnä noitten keinotekoisten makeutusaineiden ylettömän ihailun vuoksi heitetty. Silloin harvoin kun limpparia juon(pizzan kera), niin kyllä siinä täytyy sokeria olla...muutenhan se maistuu kuselle.

Kokeilkaa fun lightien ja pepsi maxien sijasta joskus vaikkapa ihan vettä tai kivennäisjuomia.

Minusta alko vähän tuntuun siltä, että taidan heittää nuo fun lightit helvettiin. On ne kyllä pirun hyviä rahkamössöjen kanssa, mutta niitä on kyllä tullu vedettyä viime aikoina liikaa.

Mä juon päivässä vähintään 1,5 litraa light-limuja, mutta nyt oon ajatellu vähän hillitä ku on tullu luettua kaikkia pelottavia tekstejä niiden vaaroista...

protsku sanoi:
No mulla ainakin tulee hirveä päänsärky jos juon samana päivänä yhden 2-pacin Pepsi Maxia tai Light Coca Colaa. Ja aivan sama reaktio jos juon aspartaamilla makeutettuja Light mehuja - infernaalinen päänsärky.
Se, mikä laukaisee migreenin, vaihtelee yksilöllisesti. Joillain se voi olla kofeiini, joillakin muilla joku tietty haju. Sulla se on makeutusaineet. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että makeutusaineet aiheuttavat päänsärkyä. Siis yleisesti. No, et sitä kyllä väittänytkään, mutta kunhan tarkensin.

Edit: Ja makuasiat on makuasioita. Itse tykkään paljon enemmän maxista kuin tavallisesta pepsistä. Yksi kaveri sanoi hyvin, kun puhuttiin siitä kumpi on parempaa, max vai tavallinen. "Maxissa on joku outo makea maku, joka ei ole kuitenkaan sokeri." Olin vähän, että no shit, mitä väliä sillä on mistä se makeus tulee, kunhan tykkää siitä pienestä sivumausta jonka makeutusaineet tuo. Kaikki ei tykkää, mutta joillakin voi olla syynä se, että limussa vaan kuuluu olla sokeria, ja silloin makeutusainelitkut on paskaa.

Mä en tykkää yhtään noista makeutusaineitten mauista. Samoin kaikki funlight-juomat maistuu aivan hirveälle. No kaikki makunsa mukaan..
Ohan tosta aspartaamista aika hurjaa juttua, mutta mistäs sitä tietää onko totta vai ei. Pitihän lyijynkin bensan lisäaineena olla täysin harmiton alun perin..

Mutta en usko, että mitään MS-tautia saa pepsi maxilla :)

winnie the poo sanoi:
Mutta en usko, että mitään MS-tautia saa pepsi maxilla :)

PEPSIN TALVIKAMPANJA:
10 pulloa Sony Walkman 512 MB - mp3 soitin
100 pulloa Sony Walkman 3 GB - mp3 soitin
1000 pulloa Sony Vaio 13,3" - kannettava tietokone
10000 pulloa Sony MS 30 vuotta - tauti

Powerhousu sanoi:
Se, mikä laukaisee migreenin, vaihtelee yksilöllisesti. Joillain se voi olla kofeiini, joillakin muilla joku tietty haju. Sulla se on makeutusaineet.
Tuota, köh köh, migreeni ja päänsärkyhän on eri asioita. Tai migreenikin on mm. päänsärkyä, mutta suurin osa päänsäryistä ei ole migreeniä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom