Asiaa lohko- ja sisätilanlämmittimistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Eli tosta mun 307:sta puuttuu lohkolämmitin ja kohta tulee aika jolloin sitä tarvitaan.

Meidän talon parkissa on vain 10 ampeerin sulakkeet, joten perinteistä sisätilanlämmitintä ei voi käyttää. Onko siis tänäpäivänä olemassa jotain lohkolämppäri ja sisälämppäri yhdistelmää joka ei olisi kova virtasyöppö? Sen auton kun ei tartte olla lämmin, riittäs ettei tartte ikkunoita skrabailla tai että ne ainakaan ole sentin jäässä johon tarvitaan taltta ja vasara.

Ja kertokaapa samalla paljonko suurinpiirtein maksaa pelkän lohkarin hankkiminen asennuksineen ja että vaikuttaako takuu siihen miten/missä toin voi teettää? Tiedänpä vähän jotain faktaa kun lähden tota kyselemään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja kertokaapa samalla paljonko suurinpiirtein maksaa pelkän lohkarin hankkiminen asennuksineen ja että vaikuttaako takuu siihen miten/missä toin voi teettää? Tiedänpä vähän jotain faktaa kun lähden tota kyselemään.
Oisko 300 euron pintaan ja ei kai se takuu nyt voi vaikuttaa tuommoseen.
 
Oisko 300 euron pintaan ja ei kai se takuu nyt voi vaikuttaa tuommoseen.

Se kuitenkin asennetaan moottoritilaan ja sinne nyt ei ihan mitä tahansa saa asennella ettei takuu raukea. Voisihan tämän tietty kysyä Peugeotilta, mutta vähän vaikeeta näin la-su välisenä yönä. ;)
 
Siellä lohkossa on paikka sille ja minkä vaan hyväksytyn lohkolämmittimen saa sinne laitaa/laitattaa. Jos siellä lohkossa ei sitä paikkaa ole, niin sitten voi laittaa vesiletkuun tulevan lämmittimen. Eikä tarvi mistää takuista huolehtia. Mää pysyn kannassa. :D
 
Hyvä jos on noin, itsellä ei tosta minkäännäköistä faktatietoa. Parempi vaan jos saa teetättää siellä missä haluaa, eikä tartte kustakkaan merkkiliikkeeseen päin.

EDIT: Mutta tätäkin enemmän kiinnostaa onko mitään järkihintaista ratkaisua tohon sisätilalämppäriasiaan.
 
Itse mittailin oman lohkolämmittimen vievän noin 2.5 A jolloin 10 A sulakkeesta jäisi sisätilanlämppärille 7.5 A (=1700 W) tai jos saman sulakkeen takana on kaksi autoa niin 2.5 A (=570 W). Jos siis hankit noiden tehorajojen alle menevän sisätilanlämmittimen niin pitäisi sulakkeen kestää.
Itse käytin koululla 6 A sulakkeen perässä sisätilanlämmitintä 550w teholla ja kyllähän tuo kesti.

Tietysti lohkolämmitien tehoissa voi olla eroa. Kyseiset mittauksen on tehty 405 pösöllä.
 
Kaksi autoa on samassa tolpassa ja siis yksi 10 A:n sulake.

Onko käytännön kokemusta miten pienellä sisätilalämppärillä saa ikkuna pidettyä auki?
 
Ei välttämättä paksuja jääkerroksia sulatella pienellä lämmittimellä, mutta kyllä se vähintään helpottaa jään irrottamista.
 
Moottoria lämmittää 'vesiletkumallinen' lämppäri, maksoi asennuksineen 139e. Sisätilaa olen lämmittänyt noin 600W:n voimalla, kovemmalla pakkasella voi joutua hieman raappaamaan, mutta toimenpide on huomattavasti mielekkäämpi ja nopeampi kuin ilman lämmittämistä.

Auto on pienehkö vw...
 
Tuon avulla pitäisi pystyä käyttämään lohko- ja sisätilan lämmitintä. Ei ole kokemusta toiminnasta mutta luulisi toimivan.
Linkki

"Mahdollistaa sisätilanlämmittimen käytön paikoissa, joissa se on kielletty ylikuormituksen takia. Toimii vuorottelemalla moottorin- ja sisätilanlämmittimen välillä jäähdytinnesteen lämpötilan mukaan. Sopivuus vain Defa-järjestelmiin."
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko tuollainen 10 A:n sulake maksimissaan kestää lämmitintehoja?

En mä voi muutenkaan laittaa sellasta lämppäriä että ikkunan on auki koko ajan, tulee varmasti sanomista kun noita ei periaatteessa saisi edes käyttää. Mutta jos sitä laittaa pienen lämppärin kiinni joka helpottaa jään irrottamisen ruuduista, riittää se minulle jo mainiosti. Mutta jos tällaista yhdistelmää, joka minun tapauksessa toimii ongelmitta, ei edes ole niin turhaanhan sitten maksan koko sisätilalämppäristä ja haaroituksesta yhtään mitään.

EDIT: Ei pysty muistamaan enää miten noita energiapuolen laskuja laskettiin, mutta kestikö tuo 10A: sulake jotain reilut 2000 wattia yhteensä?
 
Zone-sarja -42%
Paljonko tuollainen 10 A:n sulake maksimissaan kestää lämmitintehoja?

EDIT: Ei pysty muistamaan enää miten noita energiapuolen laskuja laskettiin, mutta kestikö tuo 10A: sulake jotain reilut 2000 wattia yhteensä?

P=U x I
eli 230V x 10A = 2300W
 
P=U x I
eli 230V x 10A = 2300W

Jep, eli se oli just tasan noin yksinkertainen laskukaava. Kestäähän tuo sitten n. 1000 w per auto ja mikään lohkolämppäri ei tota tonnia ota, ainakaan perusautossa ja järjellä laitettuna.
 
Eli jos tohon ottas sitten jonkun pienen sisälämppärin vain auttamaan ikkunoiden skrabailussa ja pitämään pikkupakkasella lasit auki, niin voisi hyvin toimiakkin.
 
Eli jos tohon ottas sitten jonkun pienen sisälämppärin vain auttamaan ikkunoiden skrabailussa ja pitämään pikkupakkasella lasit auki, niin voisi hyvin toimiakkin.

Tosson pari aiheeseen ainakin jotenkin liittyvää linkkiä, niin ja en sitten mainosta tätä tiettyä merkkiä. :)

http://www.defa.com/doc/24115.970208581.8asennussisalammitin.pdf

http://www.defa.com/doc/23939.970208468.6Asennusmv.pdf

Joku 500W tai ehkä pienempikin sisälämppäri riittää ihan hyvin pitään ikkunat auki (tai ainakin tuulilasin ja etusivut kun sopivasti sijoittaa sen lämppärin, jotka on tietenkin ne tärkeimmät) suurimman osan talvesta ellei sitä lunta nyt ihan hiton paksua kerrosta ole päässy kertymään.

Jos on ylimäärästä rahaa, ja olet mukavuuden haluinen, hommaa joku puhelinohjattava webasto tms. ;)

EDIT: Itse uusin viime talvena vastuksen (koska se perkele kärähti tietenkin niillä kovimmalla pakkasilla...) ja kaikki johdot saadakseni sen pienemmän pistokkeen, sekä samalla hommasin sisähaaroitussarjan. Muistelisin että tuo vastus johtoineen ja sisähaarasarja oli yhteensä ehkä jotain 120-130€ luokkaa. Hyvän sisälämppärin saa varmaan jollain viidellä kympillä.

Asennuksen hintaan en osaa ottaa kantaa, koska nuo tuli kaverin kanssa itse väkerrettyä paikalleen. :) ..Mutta kysy Timba vaikka Tekevältä mitä se kustantaa, veikkaan että halvempaa paikkaa ei jyppäkylästä löydy.
 
Joku 500w sisälämppäri on kyllä yhtä tyhjän kanssa, ellei ole kyse mopoautosta ja pakkasta on korkeintaan -5.

tommonen kilowatti melkein pitäis olla, että sulattaa edes lasit.

Tosin mä oonki oulus :D
 
Joku 500w sisälämppäri on kyllä yhtä tyhjän kanssa, ellei ole kyse mopoautosta ja pakkasta on korkeintaan -5.

tommonen kilowatti melkein pitäis olla, että sulattaa edes lasit.

Totta.
Riippuu tietty auton ohjaamon tilavuudesta. FarmariPassatille 900W:nen oli ihan onneton, mutta sportin kanssa se toimi jo paremmin. Mulla oli 550W (lohko)+900W 6A sulakkeen perässä.
Kannattaa ottaa max. tehot siihen sisälämppäriin, koska joskus tulee tilanteita että lämmitysaika on rajoitettu (esim. jos unohtaa laittaa yöksi tai jotkut taloyhtiöt pätkii virtaa) niin pystyy sitten puskemaan kuumemmalla sen lyhyen aikaa.
Harvemmin talvella on sitä ongelmaa että tulee auto liian kuumaksi - yleensäkin päinvastoin. Tai jos tulee kuuma - ovi auki minuutiksi :)
 
Totta.
Riippuu tietty auton ohjaamon tilavuudesta. FarmariPassatille 900W:nen oli ihan onneton, mutta sportin kanssa se toimi jo paremmin. Mulla oli 550W (lohko)+900W 6A sulakkeen perässä.
Kannattaa ottaa max. tehot siihen sisälämppäriin, koska joskus tulee tilanteita että lämmitysaika on rajoitettu (esim. jos unohtaa laittaa yöksi tai jotkut taloyhtiöt pätkii virtaa) niin pystyy sitten puskemaan kuumemmalla sen lyhyen aikaa.
Harvemmin talvella on sitä ongelmaa että tulee auto liian kuumaksi - yleensäkin päinvastoin. Tai jos tulee kuuma - ovi auki minuutiksi :)

nussitaan nyt pilkkua,menee yli 6A noi sun ilmoittamat tehot,että varmaankin silloin tällöin pitää sulaketta vaihdella tai automaatti sulake kuittaa.
 
Jos on ylimäärästä rahaa, ja olet mukavuuden haluinen, hommaa joku puhelinohjattava webasto tms. ;)

Webasto on kyllä hyvä, kaukosäädölläkin selviää. 30 min ja saa nakata takin takapenkille kun lähtee ajamaan, eikä tarvi ikkunoita rappailla.

Mulla oli Xsarassa 600/1200 w sisätilalämppäri. Sulake kärähti aina kun katkaisija jäi 1200 w:n asentoon. No sehän nyt ei ollu kummonen vaihtaa, varsinkaan kun ne hommasi etukäteen hanskalokeroon. Naapuri ei tosin arvostanut tolpan pimenemistä hirveästi. Ja talkkari varoitteli että hyvällä säkällä saan koko tolpparivin pimeäksi sisätilalämppärillä, näin ei kyllä koskaan käyny. 600 w:n asennossa ei menny yhtään sulaketta tolpastakaan vaikka siinä oli toinenkin auto.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom