Se halu muuttua pitää lähteä itsestä. Mä yritin vuosia aina päästä "bikinikuntoon" kesäksi, mutta todellista halua ja tietoa asiasta ei todellakaan ollut. Yritin aina päästä sinne oikoteiden kautta eikä se toimi. Pitää tehdä kokonainen elämäntapamuutos - ja asennemuutos, kuten sanoitkin. Pari vuotta sitten mulla oli kausia jolloin jaksoin puuhata tosissaan, sitten taas kausia jolloin sohva, telkkari ja suklaakeksit kiinnosti huomattavasti enemmän. Aina kävin silti jumpissa ja liikuin jonkin verran. Hitaasti ne kaudet kuitenkin alkoi olla pidempiä ja nyt voisin kyllä puhua jo elämäntavasta. Tärkein potku perseelle mulla oli ero ex-miehestä, ruokavalioapu ja treeniapu personal trainerilta (vaikka etänä sitä apua sainkin). Myös Emmahin löytäminen treenikaveriksi viime vuoden keväänä oli
todella merkittävä apu. Muutamien ihmisten tapaaminen edellisenä kesänä näytti mulle millainen tämä elämäntapa voi parhaimmillaan olla, ja miten siitä pidetään kiinni päivittäin. Ehkä lopullisen asennemuutoksen minussa sai kuitenkin aikaan se, kun tajusin että yrittämällä en saavuta mitään. Jatkuva yrittäminen ei vie mihinkään, vaan
toteuttaminen vie. Selvät suunnitelmat, TAHTO tehdä jotakin riittävästi. Se halu pitää lähteä itsestä sisältä: ulkopuoliset avut kuten valmentaja, kannustava kumppani, loistava treenikaveri vaan puskevat sitten lisää tehoja siihen lopulliseen muutokseen. Jonkinlaisen filosofiankin oon onnistunut kehittämään kai kaiken sen taakse, mitä urheilullinen elämä mulle merkkaa: joka ikinen päivä se on haaste, jonka otan vastaan kun nousen sängystä. Kukaan muu ei sitä haastetta kuitenkaan sun puolesta täytä kuin sinä itse.
Kirjoita sunnuntaina seuraavan viikon ohjelma vihkoon. Mulla se näyttää esim. tältä:
MA: aamupäivä: aerobinen 30min, venyttely 30min
iltapäivä: jalkatreeni, aerobinen 30min
TI: aamupäivä: venyttely 30min
iltapäivä: selkätreeni, aerobinen 30min
ilta: hieronta, jalat
...jne. Sitten toteuttamaan. Harmittaa viivailla jälkeenpäin vihkosta yli ei-toteutuneita treenejä. Se on ikäänkuin lukujärjestys, mutta tunneilta ei pinnata!
Kukaan ei sun puolesta pistä sitä konetta kiinni, paina telkkarin off-nappia tai hilaa sun persettäsi sohvalta. Jos et itse ota niistä asioista vastuuta, ei kukaan muukaan niin tee.
EDIT: Pakko muuten lisätä vielä yksi juttu. Eräs asia mun elämässä on saanut mut tajuamaan että pystyn saavuttamaan lähes mitä vaan jos mulla on riittävästi motivaatiota. Ensinnäkin pitää sanoa, että en ole erityisen älykäs tai lahjakas. Ihan tavallinen tyttö. Olin koko peruskoulun ja lukion läpi aivan totaalisen paska matikassa, kemiassa ja fysiikassa ja siitä huolimatta pääsin TTY:lle opiskelemaan, pääsin kaikki noiden em. aineiden kurssit läpi koska HALUSIN sitä riittävästi. Luin kaikki diplomi-insinöörin tutkintoon tarvittavat kurssit kolmessa vuodessa. Mulla oli motivaatio tehdä kaikkeni sen eteen. Kerran kun on puskenut ittensä semmosen läpi mitä ei koskaan voinut uskoa tekevänsä, tietää että pystyy myöhemmin tekemään sen uudelleen ihan niin monta kertaa kuin huvittaa. Mä en epäile sitä ettenkö kykenis. Toivoisin niin suunnattomasti että pystyisin valamaan sen saman uskon niihin muihin jotka joka päivä miettii "emmä pysty, en osaa, en kykene, en oo ihan varma haluanko edes, en jaksa". Voisin sanoa että
motivaatio on mun mielestäni maailman kaunein sana, ja sellainen jossa on enemmän potkua kuin missään personal trainerissa ikinä
Toivoisin ettei kukaan ota tätä itsekehuna, koska sitä se ei ole. Mutta se on ylpeyttä siitä, että oon pystynyt ylittämään itseni. Toivottavasti jokainen täysin tavalliseksi itsensä tunteva, mitättömänä itseään pitävä, silloin tällöin itsesäälissä rypevä tyttö tajuais ettei tarvitse olla mitenkään erityinen pystyäkseen täysin samaan - ja vielä enempään!
kääk.. sori mikä selostus... nyt hiljenen
ei suomalainen saa kirjottaa tällasia!