Arvostele einesateria -ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaapeli
  • Aloitettu Aloitettu
qugbhsa8j9ftyq0nlsura.jpg

5V02WGZl.jpg

Tällä kertaa vuorossa

Findus Teriyaki Beef

Annoskoko 380g. 460 kcal ja 21g proteiinia.

Pakkaus oli houkuttelevan näköinen ja 7 minuuttia mikrossa ei ollut sekään turhan pitkä aika odotella.
Sisältöön pettyä ei tarvinnut hirvittävästi suhteessa pakkauksen kuvaan.

Maku :3:
On aikalailla täsmälleen mitä pakkaus lupaa. Nuudeleita, vaatimaton määrä rehuja sekä pari palaa ihan siedettävän makuista lihakönttiä (ei kokolihaa vaan jotain puristettua kamaa). Itse jäin kuitenkin kaipaamaan sen lisäksi muutakin kastiketta ja makuelämystä kuin suola, soija ja einekset. Lihaa on säälittävän vähän, mutta ei kuitenkaan pakkauksen kuvasta poikkeavassa määrin. Makua kannattaa petrata maustekastikkeilla, koska muutoin saattaa suuta kuivata aterian aikana.

Hinta/laatu :3:
Halpa tämä ei ole. Normihinta taitaa olla noin 3,8e ja jos sen yhdistää sisällön määrään, kaloreihin ja proteiiniin, niin kyseessä on kalliimmanpuoleinen eines. Kohtuullinen laatu kuitenkin estää putoamisen kahden tähden ateriaksi hintalaadultaan. Kyseessä ei ole pahanmakuinen tai edes erityisen heikkolaatuinen tuote, joten maksaahan tuon ellei parempaa ole tarjolla ja mikro on pääasiallinen lämmitysmuoto. Hinnaltaan suhteutettuna laatuun ja annoskokoon siis keskikastia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^itse kerran kokeilin. Annan 1½ tähteä. Ne Thai Cubet ovat 10x parempia...Jostain syystä noissa Finduksissa yms. ei uskalleta käyttää mausteita ollenkaan.

Mun lempparihätävara on Kokkikartanon pinaattikeitto - keitettyjä kananmuniahan on aina valmiina jääkaapissa. Ne oikeat thaikuutiotkin menee.

Pienen tauon jälkeen palataan arvosteluihin.

cseELOIm.jpg

WmzUv8Ub.jpg

Billy's Pan Pizza Bolognese

Annoskoko 170g. 408 kcal ja 19g proteiinia.

Billy's Pan Pizzat tulivat markkinoille joskus 90-luvulla ja muistan niitä teininä syöneeni. Nyt sitten noin 20 vuoden tauon jälkeen päätin maistaa ja virkistää muistoja.
Tuotteen voi lämmittää mikrossa tai uunissa ja sen syöminen onnistuu paksun tukevan pohjan ansiosta vaikka käsin. Eli varsin näppärä tuote, jos käytettävissä on mikro, mutta ei ruokailuvälineitä.

Maku 3/5
Nämä olivat parempia kuin muistin. Parempia jopa kuin monet isommat ja kalliimmat pakastepizzat, joita yleisesti pidän aika karmeina. Ei kyseessä kuitenkaan mikään makuelämys ollut, mutta ihan syötävä välipala..

Hinta/laatu 3/5
Hinta oli 1,69e, joka on minusta kohtuullinen tämän kokoiselle ja laatuiselle annokselle. Hyvästä hintalaatu-suhteesta ei voida kuitenkaan puhua sentään. Samaan hintaan ei taida saada kovin laadukkaita isompia pakastepizzoja, joten tämä on ihan hyvä vaihtoehto, jos haluaa kelvollisen makuista einesruokaa maksamatta 3-4 euroa kalliimmista einespizzoista ja nälkä ei ole kovin suuri.

XYCvzEBm.jpg

GIWjEuLm.jpg

Saarioisten lihamakaronilaatikko

Annoskoko 400g. 450 kcal ja 23g proteiinia

Kyseessä on etikettinsäkin mukaisesti klassikko. Yksi Suomen suosituimmista kotiruoista einesmuodossa perinteisellä reseptillä ja ilman lisäaineita (herättää tosin kysymyksiä kuinka tällä voi olla viimeinen käyttöpäivä yli viikon päässä ostohetkestä, kun kypsennettyä jauhelihaa ei suositella säilytettävän jääkaapissa yli 3 päivää...). Ainakaan pakkauksen perusteella on vaikea keksiä miten tämä ei voisi olla mainiointa mättöä. Mutta maistetaan nyt kuitenkin ensin...

Maku 4/5
Maku on juuri sitä mitä pakkaus antoi odottaakin. Tuote on tyypillistä koulu/lounasruokala-makaronilaatikkoa, joka ei tietenkään kotitekoiselle pärjää, mutta einekseksi keskivertoa parempaa maultaan sekä koostumukseltaan. Lisää vain ketsuppi ja ihan mielelläänhän tätä syö. Itselleni annoksen koko sopii välipalaksi tai kevyeksi ateriaksi, mutta kunnolliselle lounaalle kaipaa ehkä vielä jotain muutakin tämän rinnalle.

Hinta/laatu 3/5 tai 4/5
Tämän laatikon hinta oli 2,25e, mutta olen kuullut, että Lidlissä täysin vastaavan ilmeisesti saman valmistajan eri etiketillä varustetun tuotteen saisi noin 50c halvemmalla. Alle 2:lla eurolla tuote yltää kohtuullisen annoskokonsa sekä ruokalatasoisen laatunsa ansiosta arvosanaan 4/5. Tuolla 2,25e normaalihinnalla kuitenkin täytyy pudottaa 3/5:een. Eli tässä tapauksessa hintaerojen ollessa näin huomattavia Lidlin ja kilpailijoiden välillä, riippuu hinta/laatu-arvosanani siis ostopaikasta.

Arvostan @Kaapeli ajatustasi, ja mielelläni luen arvostelujasi.

Kehitysehdotus: lisää postauksen alkuosaan annoskoon (g) ja proteiinin määrän (g) lisäksi muutkin makrot (g) ja kilohinta (€/kg). Tämä helpottaa mielikuvan luomista itse tuotteesta.

Mitä einesruokiin muuten tulee, niin ongelmat niissä ovat väestötasolla liian suuri suolan, nopean hiilihydraatin ja transrasvojen korkea määrä. Myös tavallisesti suurista säilöntä- ja e-ainepitoisuuksista voi olla montaa mieltä. Lihaskasvua tavoittelevan on hyvä muistaa että proteiinin määrä ja laatu tavallisessa einestuotteessa suhteessa muihin ravintoarvoihin voi olla heikko. Tällöin voi auttaa selfmade proteiinimanipulaatio: lisätään ateriaan raejuustoa lisukkeeksi, kananmunia, juodaan aterian yhteydessä maitoa/lisäproteiini.

Makuasiat ovat mielipideasioita, ja voin puhua vain omasta puolestani kun sanon, että einesruoka on aika ilotonta. Sitä pitää maustaa itse, jos haluaa sen olevan jonkunlainen nautinto. Siitähän ravinnosta/ruokailusta pitäisi myös olla kyse, eikö vain?

Kehitysehdotus: lisää postauksen alkuosaan annoskoon (g) ja proteiinin määrän (g) lisäksi muutkin makrot (g) ja kilohinta (€/kg). Tämä helpottaa mielikuvan luomista itse tuotteesta.

Tätä olen harkinnut, mutta laiskuuttani jätin pois alunperin, koska itse seuraan vain kaloreita ja proteiinimäärää. Mutta ihan hyvä kehitysehdotus ja jatkossa laitan arvosteluihini loputkin ravitsemustiedot sekä jopa suolan määrän, jos se löytyy pakkauksesta.

Sitä pitää maustaa itse, jos haluaa sen olevan jonkunlainen nautinto. Siitähän ravinnosta/ruokailusta pitäisi myös olla kyse, eikö vain?

Noissa aiemmissa pizza-arvosteluissani olen ottanutkin huomioon, että etenkin juustoa (ja tietty oreganoa) kannattaa lisätä ja lisään itsekin, koska ovat muuten vähän ankean näköisiä ja makuisia. Puhumattakaan vaikkapa ketsupista makaroonilaatikkoon yms.

Poutun Lasagne Bolognese on hinta-määrä-suhteeltaan hyvä. Pakkauskoko miehekäs 1000 g ja paikallisessa vihreässä supermarketissa hinta alle 4 euroa.

Ohjeen mukaan pitäisi mikrottaa jotain 5-6 minuuttia, mutta jo kolmessa minuutissa eines muuttuu syömäkelpoiseksi pastamagmaksi. Maku ei tuolloin ole OldTimePowerin peräänkuuluttamaa kulinaristista nautintoa, mutta ape soveltuu erinomaisesti ruokatunnilla pikaiseen nälän lykkäämiseen mikä mielestäni on eineksien ensisijainen funktio. Itselleni paketissa on kaksi annosta, jolloin yhdessä annoksessa 850 kcal ja proteiiniakin pakkisstandardit täyttävät 40g. Optimaaliset aminohappokoostumukset, suolan määrä yms. on syytä unohtaa. Ruokajuomaksi suosittelen maitoa, mielellään suoraan purkista juotuna.

@Kaapeli Saarioisten lihamakaronilaatikko on einesmittapuulla tosiaan keskivertoa parempaa. Lisähuomiona voisi sanoa että ei taida edes sisältää e-aineita.

imOqjyx.jpg

Findus World Selection Chicken Hot Salsa Wrap

Annoskoko 150g
270 Kcal, 6g rasvaa, 38g hiilareita, 13g proteiinia

Pakkauksen perusteella tämä vaikutti kokeilemisen arvoiselta, vaikka hintaa olikin liikaa suhteessa annoksen luvattuun 150g kokoon. Pakkauksen avattuani petyin kokoon kuitenkin entistäkin enemmän, koska kuten kuvastakin käy ilmi, oli sisältä löytynyt wrap-pötkylä selvästi laatikkoaan pienempi. Muutoin ulkonäkö ei antanut mitään vihjettä tuotteen laadusta, joten siirryin kolmen minuutin mikrolämmityksen jälkeen suoraan maisteluvaiheeseen.

Maku 2/5
Tuotteen maku ja koostumus olivat pettymyksiä. Kyllä tämän syömään pystyi eikä se mitään inhoreaktiota saanut aikaiseksi, mutta epämääräisen mössöinen sisältö ei muistuttanut lähellekään kelvollista tuoretta kanawrappia tai edes kunnollista eineswrappia. Itse kanaa oli mukana vähemmän kuin olisin toivonut (tuoteselosteen mukaan 15% painosta) ja se katosi muun täytteen sekaan tehokkaasti. Nimestään huolimatta tulisuusaste oli mieto.
Mitättömän kokonsa vuoksi tämä kelpaa vain aterian lisukkeeksi tai pieneksi välipalaksi.

Hinta/laatu 2/5
Hintaa tuotteelle tuli muistaakseni noin 2,5e, joka on aivan liikaa näin mitättömän pienestä ja samalla laadultaan sekä maultaan vaatimattomasta tuotteesta. Jotta hinta- ja laatu kohtaisivat, olisi tämän oltava noin euron hintainen.

Linkki valmistajan kotisivuille tuote-esittelyyn: http://www.findus.fi/tuotteet/tuote?product_id=255

Suositut

Back
Ylös Bottom