Arvioikaa kulutuksenne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
44
Searchia käyttelemällä (edit: pientä vähentelyä ) sain muutaman tyypin kulutukset selville. Energian saanti jolla paino pysyy paikallaan näytti menevän 2500-2800...3000kcal tietämille. Itselläni juuri vastaavanlaiset kokemukset. Eli yli 3000kcalilla massa alkaa lisääntymään ja alle 2500 on jo jonkin verran miinuksilla olemista.

Mistä syystä kaikenmaailman olevinaan hyvätkin laskurit netissä ilmoittavat kulutuksen AIVAN liikaa yläkanttiin? Samoin katselin Bodauksesta artikkelin yhteydessä olevaa laskukaavaa; 40-50kcal * kehonpaino ~= salilla käyvän miehen kulutus.
Tuon mukaan minullakin kulutuksen pitäisi olla 4320kcal / vrk !
Ja käytännössä tuossa on siis 1400kcal liikaa.

Paljonko siis olette arvioineet oman kulutuksenne olevan

Minulla tuo kulutuksen määrittely on ollut todella vaikeaa ja se saattaa yhä heitellä parilla sadalla. 3krt punttia/vkko, 3krt kickboxing/vkko, juoksua 45-60min/vkko ja uintia 60-90min/vkko... kaikki viittaisivat kulutuksen olevan n.300kcal yli peruskulutuksen, eli siinä 2200-2300kcal. Silti toisinaan tunnun lihovan vasta ylitettyäni 2800:n ja toisinaan lihon alle 2000:ssa! Mistäköhän johtuu.. :eek:

Vastatkaa varsinkin tytöt tähän threadiin, sillä kiinnostaa onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia... :)

Chi :thumbs:

Itse söin noin kuukauden ajan noin 4000kcal päivässä, ja painoni pysyi samoissa lukemissa (90kg) joka aamu. Tämän perusteelle siis kulutukseni on noin 4000kcal. Punttia treenaan 4 krt/vk. Lisäksi silloin tällöin (2krt / kk) taekwondo-treenit. Mitään aeroobista TKD:n lisäksi en harrasta, eli siis säännöllisenä liikuntana ainoastaan kehonrakennus.

Originally posted by strike
Paljonko siis olette arvioineet oman kulutuksenne olevan

79 kg massaa, duuni istumatyötä ja salia joku 3 kertaa viikossa-> veikkaus joku 2500 kcal (14*kehonpaino paunoissa). Olisi varmasti enemmän jos duuniin kuuluisi edes pienenä osana liikkuminen mutta kun ei. Mutulla aika lähellä oikeaa.

Siis kyllä se on ollut melkoista kesällä (ennen) kun olin innostunut fillaroinnista. Nykyään ihan tavallinen kulutus.

Nuo taulukot on päin helvettiä. Unohtakaa ne. Itse takkusin niiden kanssa aikani ennenkuin tajusin miten henkkoht asia kulutus on.

Jos mä vedän noiden taulukoiden ja laskureiden mukaan nollalinjaa niin turpoan kuin joulusika vaikka syön pirun terveellistä ja pitkin päivää jakaen.

Taisi olla niin, että yleensä on puhuttu, että laskureiden jälkeen noin 3500 miinuskaloria viikossa tuo 500g-1kg painonpudotuksen. Höpölöpö.

Todistusaineistoa löytyy varmaan monen kymmenen viikon ajalta siitä, että vaikka jätän merkitsemättä osan liikunnasta niin vasta noin -4000kcal viikossa tuo jotain vaikutusta ja silloin puhutaan muutamista sadoista grammoista.

Laskekaa itse joitakin viikkoja miten käy eri kalorimäärillä ja arvioikaa sitten siitä.

Mullakin on about 4000 kcal vuorokaukdessa, ettei paino lähtis putoomaan. Tosin joudun duunissa kävelemään aika paljon ja aerobistakin tulee tahkottua viikossa aika runsaasti.

Veikkaisin normaaliukon kulutukseksi about 2500, jos siis tekee toimistoduunia eikä pahemmin treenaile.

Luumu saa kannatusta, näin olen itsekin huomannut asian olevan, meitä on erilaisia. Jhulmi taisi kirjotella että n. 10% kalorin vaihtelut keho kompensoi iteksiään, joten on oletettavissa että eipä kai siitäkän yli/ali menevät välttämättä suoraan 1:1 painona tunnu.

Selittäkää tuo "kehon kompensointi" tietämättömälle. Olen itsekin kuullut puhuttavan, että 10% kalorivaihteluihin keho reagoi plusmiinusnolla laihtumatta/lihomatta. Tämä sama kuulemma pätee myös makroravinteiden vaihtelujen kohdalla. Mutta miksi sitten jotkut hifistelevät syklittämällä kaloreitaan viikon aikana esim. 1500/1500/1600/1700/1500/1600/1400, jos keho kerta kompensoi tuollaiset vaihtelut? Dr Squatin ohjelmassa puolestaan suositellaan alle 300kalorin lisäämistä/vähentämistä peruskulutuksesta - voiko tällaisesta olla mitään käytännön hyötyä, eikö ole tehokkaampaa lisätä/vähentää kaloreita väh. se 500kcal? :confused:

Chi

Itse pudotin lahjakkaasti painoa pitämällä vajeen arkisin yli 1000kcal päivä ja viikonloppuna +-0.

Ei lähtenyt juurikaan lihaksia. Pidin protskut ylhäällä. Tiedä sitten oliko siinä. Tonnikalaa, raejuustoa, rahkaa... X ziljoona...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Chi
Mutta miksi sitten jotkut hifistelevät syklittämällä kaloreitaan viikon aikana esim. 1500/1500/1600/1700/1500/1600/1400, jos keho kerta kompensoi tuollaiset vaihtelut?

Chi

Kai siinä on ideana se että kompensointiin kuluisi jonkin verran aikaa ja kun kiskotaan hiukan ylemmäksi mitä on alimmilaan ollut niin keho ainakin seuraavan päivän olisi kovemmilla kierroksilla vaikka kalorit alenee. Jonkinlaista tottumisen estämistähän tuossa yritetään.

Itselläni ei ole mitään hajua toimiiko tuo hienoinen vaihtelu vai ei.

Mulla ei liiku paino kun kalorit pysyy siinä 3500-3800.
Omasta mielestäni se on aika paljon kun elopaino on kuitenkin vain 80kg.

Älä traktori selitä vai tuleeko kukkakeppi pistämään lättyyn?!

:D :confused:

Tuo on aivan julmetun paljon. Aivan tajuton määrä. Ollaan aika samoissa painoluokissa ja mä leviän kuin paniikki kokoomuksessa, jos vedän yli 3000kcal päivässä vaikka liikun keskimäärin 2h päivässä. Ja on tässä kuitenkin lihaksiakin kropassa eikä läskiä kovinkaan paljon...

Musta tuntuu, että porukat tuijottaa _liikaa_ noihin kaloreihin ja niiden määriin. Itsekin kyllä yritän pitää kalorit näin dieetillä tuossa 2000 paikkeilla ja jopa sen alle, mutta tärkein ja ratkaiseva asia on erottaa nälkä ja mieliteot, ja kun syö vain silloin kun on nälkä, monipuolisesti ja 4-6krt/pvä niin kyllä rasva palaa silti. Ja kun koostaa ateriat monipuolisesti niin se nälkäkin pysyy pidempään poissa eikä tuu ahmittua mitään 200g suklaalevyjä, eikä tämä dieetti tunnu niin pakkopullallekaan tällä tavalla.

Tai siis itsellä ainakin pysyn ihan automaagisesti 1800-2200kcal tietämillä ja paino tippuu, kun olen dieetillä ja syön silti suht normaalisti. Erotuksena se, etten siis osta mitään epäterveellistä kuten roskaruokaa tai karkkia / sokerilimsoja tms.

Ja joo, kyllä se yks kalja on sallittu aina parin vkon välein :D

-- Juffe

Juffe kirjotti ihan asiaa...:thumbs:

Itellä salilla ensin mittailtiin ja sitten arioitiin kulutuksen olevan tossa 3000kcal paikkeilla ja hyvin se on tuntunut paikkansa pitävän sen vähän mitä oon kaloreita laskenut. Enemmänkin nyt dietillä oon pelannut sillä, että oon pienentänyt aterioiden kokoa ja jättänyt kaiken "paskan" pois (sokerit yms mässyt) ja olokin on ollut paljon parempi. Ainoo mitä on tullut laskettua niin on toi protsku, että saa sen +160 grammaa päivässä.

Voisikohan energiamääräeroja eri ihmisillä selittää osin ruokamäärien ilmoitustavoilla. Esim. Kanan tissipala painaa raakana vaikka 200 grammaa, uunissa paiston jälkeen 140 grammaa, kummasta lasketaan ravintosisältö? Tai vielä pahempi esimerkki kanan koipi-reisi. Voi painaa raakana 250 grammaa, kypsänä 180 grammaa ja kypsien lihojen paino on 100 grammaa, mistä nyt lasketaan ravintosisältö?

Asiaan. Itse olen havainnut painon pysyvän ennallaan 3000-3800 kcal välillä. Painoa on 95 ja salilla käyn 4 kertaa viikossa, talvisin ei muuta liikuntaa.

mulla kulutus on varmaan jotain 2500kcal-2800kcal paikkeilla, 2000-2200kcal paikkeilla olin dieetillä ja laihduin kyllä, mutta lähti lihaksiakin, joten taisi olla vähän liian nopeaa laihtumista. No jokatapauksessa tällä hetkellä alle 3000kcal kun aerobinen on jäänyt vähemmälle.

Peruskulutus on luultavasti noin 1800 kcal / vrk, kokonaiskulutus saattais olla jopa 2200 - 2500 kcal, vaikka pieni olenkin.. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom