Artikkeli: Puuttuuko pohkeistasi paksuutta? Tässä syyt.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koroke varmaan päkiöiden alle? Tuntuu jotenkin kummalliselta, että istuen tehdään ultralyhyttä sarjaa ja seisten taas ihan saatanan pitkää. Käy kuitenkin osin eri lihaksille, niin miksi ei kummallekin kumpaakin? En kyllä sano etteikö se toimi kun en ole kokeillut. Mulla on toiminut kaksi kertaa viikossa toinen istuen ja toinen seisten muutama sarja joissa toistot joka treenissä 8 ja 20 väliltä. Eri pituisia sarjoja samassa treenissä siis. Mutta ei mulla ikinä ole varsinaista ongelmaa pohkeiden kanssa ollutkaan.

Joo, päkiöiden alle. Klo 2.11 kirjoitetuissa viesteissä on joskus virheitä :P

Ja siis istuen pitkää ja seisten lyhyttä. Näin pyritään ottamaan haltuun tietty lihassolutyyppi jota jokaisella on keskimäärin kummassakin lihaksessa tietty määrä. Kohdistavaa treeniä, mutta kyllä siellä toki muutakin aktivoituu samalla.

Onko tuossa varsinki 1. päivän jälkeisessä venytyksessä kohonnu luokkaantumisriski, vaikka varsinaisia happosarjoja ei ollakaan tehty, mutta lihas kuitenki väsytetty kunnolla? Aika hurjalta kuulostaa tuo "lataa niin paljon painoa kuin pystyt" ja muutenki treenin jälkeiset pitkät venytykset.

Ja siis istuen pitkää ja seisten lyhyttä. Näin pyritään ottamaan haltuun tietty lihassolutyyppi jota jokaisella on keskimäärin kummassakin lihaksessa tietty määrä. Kohdistavaa treeniä, mutta kyllä siellä toki muutakin aktivoituu samalla.
Joo, nyt mäkin kirjoitin väärinpäin. Mutta ehkä se tuli siitä kun ajattelin, että luulisi asian olevan niin, että istuen käytetään enemmän nopeita lihassoluja ja seisten hitaita, koska kaikki pitkäkestoinen rasitus tapahtuu jalat enemmän tai vähemmän suorassa. En jaksa tarkistaa onko asia edes näin. Kunhan mutuilen. Jos asia olisi näin, niin silloin noi on tavallaan ristiriidassa ja lyhyet pitäisi olla istuen ja pitkät seisten. Tai sitten noilla pyritäänkin vaikuttamaan juuri niihin lihassoluihin mitä siellä on luonnostaan vähemmän ja hakemaan kasvupotentiaalia ärsyttämällä niitä tavalla johon eivät ole tottuneet.

Onko tuossa varsinki 1. päivän jälkeisessä venytyksessä kohonnu luokkaantumisriski, vaikka varsinaisia happosarjoja ei ollakaan tehty, mutta lihas kuitenki väsytetty kunnolla? Aika hurjalta kuulostaa tuo "lataa niin paljon painoa kuin pystyt" ja muutenki treenin jälkeiset pitkät venytykset.

Ei jos se tehdään järkevästi. Esim. prässissä istuen tämä voidaan tehdä hyvinkin väsyneillä jaloilla turvallisesti. Ja pitkä venytys pohkeille on joskus ainoa keino saada kalvorakenteita venymään.

- - - Updated - - -

Joo, nyt mäkin kirjoitin väärinpäin. Mutta ehkä se tuli siitä kun ajattelin, että luulisi asian olevan niin, että istuen käytetään enemmän nopeita lihassoluja ja seisten hitaita, koska kaikki pitkäkestoinen rasitus tapahtuu jalat enemmän tai vähemmän suorassa. En jaksa tarkistaa onko asia edes näin. Kunhan mutuilen. Jos asia olisi näin, niin silloin noi on tavallaan ristiriidassa ja lyhyet pitäisi olla istuen ja pitkät seisten. Tai sitten noilla pyritäänkin vaikuttamaan juuri niihin lihassoluihin mitä siellä on luonnostaan vähemmän ja hakemaan kasvupotentiaalia ärsyttämällä niitä tavalla johon eivät ole tottuneet.

No, hitaat aktivoituu aina ensin, vaikka minkälaista sarjaa niille lihaksille tarjoaisi. Istumisen ja seisomisen ero on ensisijaisesti treenin kohdistaminen joko gastroon tai soleukseen.

Kuinka tarpeellisena pidätte noita istuen tehtyjä pohjenousuja? Itse olen käsittänyt, että kyseessä on jo suoranainen hifistely liike, sillä suorin jaloin tehdyt ottavat mainiosti koko pohkeeseen, toisin kuin istuen tehdyt, jotka ottavat siis aika yksinomaan siihen soleukseen. Onko niitä oikeasti järkevä tehdä, jos vaihtoehtona on tehdä vaikkapa enemmän sitten suorin jaloin pohjeliikkeitä? Kun ottaa huomioon kuinka pieni lihas se soleus vieläpä on.

Pitää ottaa toi Kettusen ohjelma muistii, että voi joskus sopivassa välissä ottaa ton kokeiluu. Kuulostaa ainaki, että hyvin tulee erillaista rasitusta.

Kuinka tarpeellisena pidätte noita istuen tehtyjä pohjenousuja? Itse olen käsittänyt, että kyseessä on jo suoranainen hifistely liike, sillä suorin jaloin tehdyt ottavat mainiosti koko pohkeeseen, toisin kuin istuen tehdyt, jotka ottavat siis aika yksinomaan siihen soleukseen. Onko niitä oikeasti järkevä tehdä, jos vaihtoehtona on tehdä vaikkapa enemmän sitten suorin jaloin pohjeliikkeitä? Kun ottaa huomioon kuinka pieni lihas se soleus vieläpä on.

Tärkeämpänä, gastrocnemius on päälimmäinen pohjelihaksista ja hyvin lyhyt lihas eli sen dominointi tekee pohkeesta lyhyen ruman möykyn polvitaipeen alapuolella.
Alapuolellla sijaitseva soleus sen sijaan jatkuu polvitaipeesta aina nilkkaan asti ja sen kehittyminen tekee pohkeesta hyvän mallisen ja lihasta riittää alas asti, lisäksi hyvinkehittynyt soleus korottaa gastrocnemiusta korkeammaksi ja lisää vähissä rasvoissa näyttäviä detailjeja pohkeen muotoon.

calf.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli pohkeen ympärys puolimetriä kun pääsin ripille ja isoina on pysyt sen jälkeise 15 vuottakin, (lisäksi olleet ainoa osa meikää joka ei ole rasvan peitossa)
olen jättänyt pohje treenit lähes kokonaan, kun ei mahdu enää saappaaseen ja se on näissä kalahommissa melko ikävää.

Mutta toinen suurempi ongelma on niiden krampaaminen öisin tai hiukan pitemmässä pännissä, millä jeesuksella sen saa loppumaan?
Magnesiumia tulee vedettyä ainakin se 400mg pilleri/vrk.

Mulla oli pohkeen ympärys puolimetriä kun pääsin ripille ja isoina on pysyt sen jälkeise 15 vuottakin, (lisäksi olleet ainoa osa meikää joka ei ole rasvan peitossa)
olen jättänyt pohje treenit lähes kokonaan, kun ei mahdu enää saappaaseen ja se on näissä kalahommissa melko ikävää.

Mutta toinen suurempi ongelma on niiden krampaaminen öisin tai hiukan pitemmässä pännissä, millä jeesuksella sen saa loppumaan?
Magnesiumia tulee vedettyä ainakin se 400mg pilleri/vrk.

Merisuolaa ?

Hyviä vinkkejä, kiitos! Jatkokysymys: onko pohkeita treenatessa tarpeen vaihdella askelleveyttä? Toisin sanoen niin, että välillä teet jalat yhdessä, välillä jalkaterät sisään/ulos, välillä todella leveältä jne?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom