Armeija ehto viroille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu
indigof73 sanoi:
:offtopic:
Niin - voidaan kysyä, että miksi Suomessa pitää tukea sellaista maataloutta, joka ei ole kannattavaa missään mielessä. Miksi tuottaa leipäviljaksi kelpaamatonta kynäniskavehnää, myydä se pilkkahinnalla ulkomaille rehuksi, ostaa tilalle leipäviljaa ulkomailta, maksaa maataloustukiaiset viljelijöille ja maksattaa kuljetuskustannukset leivän hinnassa Alepassa ostoksilla käyvällä opiskelijalla. Suomalainen viljantuotto olisi kannattavinta, jos vilja käytettäisiin esim. talojen lämmittämiseen, mutta tämä on kuulemma eettisesti väärin.

1) kalliiksi kävisi jyväjussien kortistoonheittokin
2)omavaraisuus pitää säilyttää, näinhän on sanonut poliittinen eliittikin
3)ootko ajatellut miten monia maatalouden ylläpito suomessa työllistää?maatalousLomittajat, Valmet traktoritehtaat, Kemira,laitevalmistajat...pari esimerkkiä: tuttu maajussi jutteli että hänen käydessään muiden valmetin ostaneiden isäntien kanssa valmetin tehtaalla 70-luvulla duunarit sylki perään ja huutelivat alinomaan vittuiluja ja uhkauksia...ihan totta! 90-luvun puolivälissä uudelleen käydessään vastassa oli kahvitus ja pääkommunisti eli pääluottamusmies piti vastaanottopuheen joka alkoi sanoilla: "Hyvät TYÖNANTAJAMME!"
Samaten erään ruokalapaikan emäntä valitteli, kun kysyin miksi hän laittaa lapun luukulle, että kun maatalous on alettu ajaa suomessa alas, niin kuivuritehdaskin joutui lomauttamaan ja kun nyt tehtaan työläiset ei käy enää ruokatunnilla hänen ruokalassaan syömässä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarre55 sanoi:
1) kalliiksi kävisi jyväjussien kortistoonheittokin
2)omavaraisuus pitää säilyttää, näinhän on sanonut poliittinen eliittikin
3)ootko ajatellut miten monia maatalouden ylläpito suomessa työllistää?maatalousLomittajat, Valmet traktoritehtaat, Kemira,laitevalmistajat...pari esimerkkiä: tuttu maajussi jutteli että hänen käydessään muiden valmetin ostaneiden isäntien kanssa valmetin tehtaalla 70-luvulla duunarit sylki perään ja huutelivat alinomaan vittuiluja ja uhkauksia...ihan totta! 90-luvun puolivälissä uudelleen käydessään vastassa oli kahvitus ja pääkommunisti eli pääluottamusmies piti vastaanottopuheen joka alkoi sanoilla: "Hyvät TYÖNANTAJAMME!"
Samaten erään ruokalapaikan emäntä valitteli, kun kysyin miksi hän laittaa lapun luukulle, että kun maatalous on alettu ajaa suomessa alas, niin kuivuritehdaskin joutui lomauttamaan ja kun nyt tehtaan työläiset ei käy enää ruokatunnilla hänen ruokalassaan syömässä...

En ollut ajamassa alas koko maataloutta vaan selkeästi kannattamatonta sektoria kuten vehnänviljelytalous. Tuskin sinäkään pidät vuosikausia töissä henkilöä, josta menot ovat suuremmat kuin tulot. Jos leipävilja hankitaan ulkomailta, niin minkä ihmeen takia leipäviljaksi kelpaamatonta "viljaa" pitää tuottaa kotimaassa? Jos ainoastaan satakunnan alueelta saadaan riittävän laadukasta vehnää, niin miksi niitä tukia pitää syytää jonnekin Keski-Suomeen?
Nyt ollaan EU:ssa, jos Suomen tulevaisuus on kiinni Valmetin traktoritehtaan tai Kemiran apulannan kotimaisista markkinoista, niin mä en edes halua kuulla siitä.

"Olisi hyvä, jos koko maailmasta poistettaisiin maataloustuet, voip olla kylläkin että ruokakorisi vois HIUKAN!! kallistua."

Emme voi koko maailmaan vaikuttaa. Eiköhän muualta tänne rahdattaisi halvemmalla kuin mitä tukina maksamme. Mehän sen tuenkin maksamme vai onko se joku muu kun noin innostuit? Jokainen saisi toki ostaa suomalaista jos haluaisi. Olisi joskus mukavaa, että myös porvarillinen maanviljelijämme kohtaisi sen saman markkinatalouden todellisuuden, jossa me muutkin elämme. Eli jos firma ei elätä, vaihda alaa.

Ei nyt tosin ole lopullista kantaa maataloustukiin. Kunhan joskus maajussien asenteet pistävät vituttamaan.

raskausarpi sanoi:
Puolustusvoimien asessorina ei (ainakaan enää) ole naista
http://www.mil.fi/perustietoa/henkiloita/teemu_penttila.dsp
Turun yliopistossa saa suurinpiirtein 20 opintoviikkoa RUK:in käymisestä.
Eikös se Björn Walroos ilmoittanut että RUK:in käymisestä on runsaasti hyötyä jos hänen firmaansa aikoo töihin. Eli joillekkin on väliä ja joillekkin ei.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena että poliisia susta ei voi tulla, mutta ei sun kadulla persettäs tarvii ruveta myymään

Se nainen (sukunimi oli joku -Hägglund tms) muistaakseni edelsi tuota Penttilää. Oli kuitenkin ensimmäinen nainen PV:n huipulla. Ai Turussa saa 20 ov RUK:ista? Oletko itse saanut vai kuulopuheita? Stadissa ei saa missään tiedekunnassa ensimmäistäkään.

Tukkk:ssa saa max vissiin 5 ov:ta, mutta vain jos tekee hirveät järjestelyt jo ennen kuin menee inttiin. Eipä ne asiat kyseisessä koulussa suoraan mitään kursseja voisikaan korvata. En ainkaan itse ole katkera etten saanut korvattua.

jarmot sanoi:
Kyllähän moni työhönottaja asettaa varusmiespalveluksen suorittaneen muutoin samantasoisen sivarin edelle, mikä tietysti ihan oikein onkin. Sivariin menijät ovat suurelta osin vastuuttomia laiskimuksia, jotka valitsevat sivarin helppouden ja mukavuuden takia. Miksipä ei sama meno jatkuisi työpaikallakin? Armeijan käyminen on edes jonkinlainen osoitus vastuunottokyvystä.

Täyttä :anssi: :a. Itsellä on sellainen sairaus (epilepsia, nykyään kohtaukseton) joka on nyt aiheuttanut sen että olen kaksi kertaa jo kutsunnoissa käynyt ja saanut kummallakin kerralla E:n paperit, ensi syksynä luultavasti saan B:n paperit. Sen verran mitä olen kavereitteni inttijuttuja kuullut, niin b-miehenä intissä saa niin turhia ja tylsiä nakkeja että pää hajoaa. Ja kun astuisin palvelukseen, olisin 22-23 -vuotias, olisi varmasti hyvin motivoivaa olla 18-19 -kesäisten bemareiden kanssa tekemässä jotain :david: -hommia, kun ainoa este kunnolliselle palvelukselle on tuo mainitsemani sairaus, joka ei vaikuta millään tavalla esim. fyysiseen kuntooni, mutta a:n papereita minulle ei voida (käsittääkseni) antaa. Jos sen sijaan saisin suorittaa palvelukseni normaalina a-miehenä, voisin hakea sellaisiin tehtäviin tai erikoisjoukkoihin jotka oikeasti kiinnostavat ja palvella motivoituneena. Mieluummin tässä tilanteesa melkeinpä valitsen sen siviilipalveluksen sellaisessa paikassa jossa siitä saattaa olla esim. työkokemuksena hyötyä ja suoritan sen motivoituneena, kuin menen inttiin hajoamaan; olenko siis vastuuton laiskimus?

Rin Tin Tin sanoi:
Täyttä :anssi: :a. Itsellä on sellainen sairaus (epilepsia, nykyään kohtaukseton) joka on nyt aiheuttanut sen että olen kaksi kertaa jo kutsunnoissa käynyt ja saanut kummallakin kerralla E:n paperit, ensi syksynä luultavasti saan B:n paperit. Sen verran mitä olen kavereitteni inttijuttuja kuullut, niin b-miehenä intissä saa niin turhia ja tylsiä nakkeja että pää hajoaa. Ja kun astuisin palvelukseen, olisin 22-23 -vuotias, olisi varmasti hyvin motivoivaa olla 18-19 -kesäisten bemareiden kanssa tekemässä jotain :david: -hommia, kun ainoa este kunnolliselle palvelukselle on tuo mainitsemani sairaus, joka ei vaikuta millään tavalla esim. fyysiseen kuntooni, mutta a:n papereita minulle ei voida (käsittääkseni) antaa. Jos sen sijaan saisin suorittaa palvelukseni normaalina a-miehenä, voisin hakea sellaisiin tehtäviin tai erikoisjoukkoihin jotka oikeasti kiinnostavat ja palvella motivoituneena. Mieluummin tässä tilanteesa melkeinpä valitsen sen siviilipalveluksen sellaisessa paikassa jossa siitä saattaa olla esim. työkokemuksena hyötyä ja suoritan sen motivoituneena, kuin menen inttiin hajoamaan; olenko siis vastuuton laiskimus?

Eikös jarmot sanonut jotta sivariin menijöistä _suurin_osa_ on laiskureita. Joten sinut sairauksinesi voidaan varman laskea siihen sivareiden marginaaliryhmään, joka koostuu reippaista (ja täyspäisistä) nuorista miehistä. Muuten, onhan se kolmen-neljän vuoden ikäero niin järkyttävän suuri ettei vanhempana kehtaa olla noin paljon nuorempien kanssa missään tekemisissä. Varsinkaan jos ne nuoremmat ovat b-miehiä. :david:

ymi sanoi:
Eikös jarmot sanonut jotta sivariin menijöistä _suurin_osa_ on laiskureita. Joten sinut sairauksinesi voidaan varman laskea siihen sivareiden marginaaliryhmään, joka koostuu reippaista (ja täyspäisistä) nuorista miehistä. Muuten, onhan se kolmen-neljän vuoden ikäero niin järkyttävän suuri ettei vanhempana kehtaa olla noin paljon nuorempien kanssa missään tekemisissä. Varsinkaan jos ne nuoremmat ovat b-miehiä. :david:
Noniin, eli b-miehet ovat käsityksesi mukaan typeriä?
En usko että Rin Tin Tin tai minä itse b-miehenä on sen typerämpi kuin vaikkapa joku rukkilainen, päinvastoin, itse pidän itseäni keskivertoa älykkäämpänä vaikka olenkin b-mies (muut saattavat olla toista mieltä :lol2: ). Olen myös menestynyt mielestäni hienosti koulussa/työelämässä kuin muutenkin eikkä bertta-statuksesta ole ollut kertaakaan mitään haittaa. No ehkä et osannut pukea ajatustasi sanoiksi oikein, mutta moni on varmasti virheellisesti tuota mieltä että b-mies on :david:

Huppe sanoi:
Noniin, eli b-miehet ovat käsityksesi mukaan typeriä?
En usko että Rin Tin Tin tai minä itse b-miehenä on sen typerämpi kuin vaikkapa joku rukkilainen, päinvastoin, itse pidän itseäni keskivertoa älykkäämpänä vaikka olenkin b-mies (muut saattavat olla toista mieltä :lol2: ). Olen myös menestynyt mielestäni hienosti koulussa/työelämässä kuin muutenkin eikkä bertta-statuksesta ole ollut kertaakaan mitään haittaa. No ehkä et osannut pukea ajatustasi sanoiksi oikein, mutta moni on varmasti virheellisesti tuota mieltä että b-mies on :david:

Sitä mun kommenttia voisi luonnehtia sarkasmiksi - hmm.. oli tietysti virhe luulla, että sarkasmi välittyisi netin kautta. Ehkä olisi pitänyt jokin hymiö laittaa perään.

En usko että Rin Tin Tin tai minä itse b-miehenä on sen typerämpi kuin vaikkapa joku rukkilainen, päinvastoin, itse pidän itseäni keskivertoa älykkäämpänä vaikka olenkin b-mies

Suurin osa ihmisistä varmaan pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä. Siihen kuuluu luonnollisesti sellaisiakin, jotka eivät oikeasti sitä ole... :D

Itse vietin aikoinaan intissä 11 kuukautta. Olen siis Mensan kunniajäsen, Nobel-palkittu ja suuret kansainväliset yritykset kilpailevat saadakseen minut palkkalistoilleen.

Huh...onneksi tuli silloin 18-vuotiaana kloppina tehtyä oikea ratkaisu. B-miehenä elämä ei olisi elämisen arvoista..

indigof73 sanoi:
Nyt ollaan EU:ssa, jos Suomen tulevaisuus on kiinni Valmetin traktoritehtaan tai Kemiran apulannan kotimaisista markkinoista, niin mä en edes halua kuulla siitä.

Niinpä. Mutta SDP:n aikanaan lanseeraama "tapa talonpoika päivässä" tappaa samalla muutaman muunkin elinkeinonharjoittajan .Harvapa näitä tulee miettineeksi.

luumu sanoi:
"Olisi hyvä, jos koko maailmasta poistettaisiin maataloustuet, voip olla kylläkin että ruokakorisi vois HIUKAN!! kallistua."

Emme voi koko maailmaan vaikuttaa. Eiköhän muualta tänne rahdattaisi halvemmalla kuin mitä tukina maksamme. Mehän sen tuenkin maksamme vai onko se joku muu kun noin innostuit? Jokainen saisi toki ostaa suomalaista jos haluaisi. Olisi joskus mukavaa, että myös porvarillinen maanviljelijämme kohtaisi sen saman markkinatalouden todellisuuden, jossa me muutkin elämme. Eli jos firma ei elätä, vaihda alaa.

Ei nyt tosin ole lopullista kantaa maataloustukiin. Kunhan joskus maajussien asenteet pistävät vituttamaan.

Kuule luumu:

-lähes kaikissa maissa tuetaan maataloutta. Jos tuet poistetaan Suomessa, niin kyllä ne pitää poistaa myös espanjasta, ranskasta, USA:sta, hollannista...ja jos näin tehdään jää kaksi vaihtoehtoa:

a)maatalous loppuu maapallolta
b)elintarvikkeiden hinnat nousee ja paljon!

Mua vituttaa niiden asenteet, jotka nostavat itse ties-mitä-opintotukia, asumistukia ja lapsilisiä ihan noin vaan, ja suu täynnä leipää ulvotaan maataloustukien määristä.

jarre55 sanoi:
Kuule luumu:

-lähes kaikissa maissa tuetaan maataloutta. Jos tuet poistetaan Suomessa, niin kyllä ne pitää poistaa myös espanjasta, ranskasta, USA:sta, hollannista...ja jos näin tehdään jää kaksi vaihtoehtoa:

a)maatalous loppuu maapallolta
b)elintarvikkeiden hinnat nousee ja paljon!

Mua vituttaa niiden asenteet, jotka nostavat itse ties-mitä-opintotukia, asumistukia ja lapsilisiä ihan noin vaan, ja suu täynnä leipää ulvotaan maataloustukien määristä.

Ensimmäinen väite on väärä, toinen harhaanjohtava:

a) Maatalous ei loppuisi maapallolta, ainoastaan niissä maissa joissa se on kannattamatonta muihin verrattuna. Maatalous ei ole Suomessa kannattavaa ilmastollisista syistä.
b) Kotimaisten elintarvikkeiden hinnat nousisivat varmasti, toisaalta kuluttaja säästäisi huomattavasti mikäli valtion pienentyneet menot huomioitaisiin verotuksessa. Kuluttaja voisi siirtyä käyttämään halvempia ulkomaisia elintarvikkeita tai ostaa jatkossa kallista kotimaista.

Maatalous on kannattamatonta Suomessa, siitä ei päästä yhtään mihinkään. Ainoita syitä tukea maataloutta taloudellisesti on säilyttää maamme omavaraisuus kriisitilanteita ajatellen ja toisaalta säilyttää maaseutu asuttuna. Maatalouden tukiaiset ovat siis ainoastaan turvallisuus- ja aluepoliittisia ratkaisuja, elintarvikehuollon kanssa niillä ei ole juurikaan tekemistä globaalissa taloudessa.

Edit: Ainiin, en ole koskaan nostanut opinto- tai asumistukea; vanhempani toki ovat saaneet minusta lapsilisää aikoinaan.

Antzu sanoi:
Stadissa ei saa missään tiedekunnassa ensimmäistäkään.

Ei saakkaan. Turku on ainoa "koulu" (sori amppareita ei lasketa) josta saa. Enkä halua viedä mitään kunniaa naispuoliselta asessorilta (uranuurtajia tarvitaan aina) tuo oli vain off topic nipottamista ettei ENÄÄ ainakaan ole

Kuule jarre:

"-lähes kaikissa maissa tuetaan maataloutta. Jos tuet poistetaan Suomessa, niin kyllä ne pitää poistaa myös espanjasta, ranskasta, USA:sta, hollannista...ja jos näin tehdään jää kaksi vaihtoehtoa:
a)maatalous loppuu maapallolta"

Ei lopu. Ihminen syö.

"b)elintarvikkeiden hinnat nousee ja paljon!""

Ai emmekö me nyt itse maksakaan sitä tukea, joka laskee hintaa... meille itsellemme? Ei se raha niihin tukiin mistään taivaan laarista ilmesty.

Ja Suomen maatalouden kannattavuustaso on pääasiassa eri kuin monissa muissa maissa. Ei kai tänne muuten erityistukia vinguttaisikaan.

"Mua vituttaa niiden asenteet, jotka nostavat itse ties-mitä-opintotukia, asumistukia ja lapsilisiä ihan noin vaan, ja suu täynnä leipää ulvotaan maataloustukien määristä."

Onhan se ymmärrettävää, että ei haluta maksaa siitä, että joku voi harjoittaa ammattia, jolla ei muutoin useimmissa tapauksissa olisi täällä hyviä edellytyksiä. Varmasti moni haluaisi jatkaa esim. niillä tehtailla, jotka nyt ovat siirtyneet muihin maihin. Yhtä lailla merkittävän osan maataloustuotteista voi tuoda meille muista maista.

No itse ainakin selvästi ilmoitin, että minulla ei ole lopullista kantaa Suomen maatalouden tukemiseen.

raskausarpi sanoi:
Ei saakkaan. Turku on ainoa "koulu" (sori amppareita ei lasketa) josta saa.

Editti aika oli mennyt umpeen eli Turussa 5ov RUK:sta :nolo: ja Lappeenrannan Teknillisessä yliopistossa AUK/RUK 3ov

Päivän :david: titteli minulle

Willie sanoi:

Ensimmäinen väite on väärä, toinen harhaanjohtava:

a) Maatalous ei loppuisi maapallolta, ainoastaan niissä maissa joissa se on kannattamatonta muihin verrattuna. Maatalous ei ole Suomessa kannattavaa ilmastollisista syistä.
b) Kotimaisten elintarvikkeiden hinnat nousisivat varmasti, toisaalta kuluttaja säästäisi huomattavasti mikäli valtion pienentyneet menot huomioitaisiin verotuksessa. Kuluttaja voisi siirtyä käyttämään halvempia ulkomaisia elintarvikkeita tai ostaa jatkossa kallista kotimaista.

Maatalous on kannattamatonta Suomessa, siitä ei päästä yhtään mihinkään. Ainoita syitä tukea maataloutta taloudellisesti on säilyttää maamme omavaraisuus kriisitilanteita ajatellen ja toisaalta säilyttää maaseutu asuttuna. Maatalouden tukiaiset ovat siis ainoastaan turvallisuus- ja aluepoliittisia ratkaisuja, elintarvikehuollon kanssa niillä ei ole juurikaan tekemistä globaalissa taloudessa.

Edit: Ainiin, en ole koskaan nostanut opinto- tai asumistukea; vanhempani toki ovat saaneet minusta lapsilisää aikoinaan.

maatalous (tuotteesta saatava hinta vs. kustannukset) on huonosti kannattavaa missä tahansa maailmankolkassa. Lähes jokaisessa maassa maatalousyrittäjät saavat tukea. miten suomi voisi olla poikkeus?????

Kansalaisten maksamat tukimarkat menevät myös EUn yhteiseen tukibudjettiin...suomi muuten on tilastollinen nettomaksaja eu:ssa...vain osa maataloustuesta tulee kansallisesta lisäosasta. Maatalouden lopettaminen suomessa ei auta kuluttajaa, koska tuenmaksu suomen valtiolta eu.lle jatkuisi kuitenkin.

maatalousyrittäjän suurimmat tuet tulevat ylivoimaisesti LFA ja CAP-tuista, jotka ovat eu-tukia.

nosta ihmeessä sulle kuuluvat tuet, ei maailma siinä pelastu jos yksi jättää tuet nostamatta.Toisaalta...

jos olet joskus opiskellut etkäole nostanut esmes opintotukea...jos näin on niin kuulutko pappa betalar-kerhoon, vaiko muuten vaan syntynyt kultalusikka suussa?

Ainakin virkamiesten ehdoista on säädetty Suomen perustuslaissa seuraavaa...

Virkamieheksi nimitettävän tulee olla täyttänyt 18 vuotta. Virkamieheksi voidaan kuitenkin nimittää 15 vuotta täyttänyt ja oppivelvollisuutensa suorittanut henkilö, jos nimittämistä voidaan virkamiehen tehtävien asianmukaisen hoitamisen kannalta pitää sopivana.

Jollei valtion virkaan vaadittavista tutkinnoista ja muista vastaavista erityisistä kelpoisuusvaatimuksista ole laissa säädetty, niistä voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella, jos se on asianomaiseen virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseksi perusteltua. Valtioneuvosto voi erityisistä syistä antaa erivapauden asetuksella säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista, ei kuitenkaan tuomarin virkaan pääsemistä varten. (17.3.2000/281)

Tuo kursivoitu osa hieman ihmetyttää ainakin tuon puollustusvoimien ylipäällikön osalta. Ei ole ollut tarvetta lakia muokata.

Joku viittasi, että rukissa opitaan johtamista. Itse koin sen lähinnä henkisen kantin mittarina, kuin johtamisopistona. Ei siellä ihmeitä opita, ja harvemmalla pakkislaisella tuo kuntokaan tuskin kohenee. Inttiin vaan vaikka soittokuntaan. Onhan se kuitenkin meidän velvollisuus ja naisille myös mahdollisuus!

Niin vielä tuosta maatalouskaupan rajoittamisesta ja tukien poistamisesta.

OK, ostetaan vaan sitten ruoka sieltä mistä halvimmalla saa. Passaa, mutta miksi kohdella vain yhtä elinkeinoa "kaltoin"...sitten tasapuolisuuden vuoksi vapautetaan aivan muutkin toimialat , pois säännöt ja rajoitteet. Aloitetaan vaikka työvoimasta. Pois yleissitovuus, kun kerran vapautetaan...kuluttajien eduksihan se on, kun vaikkapa talot,koneet ja laivat rakennetaan ulkomaalaisten (virolaiset ja puolalaiset) voimin. hyvää työvoimaa, ja halvalla! Valmiiden asuntojen hinnat laskevat, kun niiden pystytyksetkin ovat sitten kovasti halvempia.

Tasapuolisuuden vuoksi, pois kaikki tuet ja rajoitteet, suorat ja välilliset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom