Apuja videopuuhiin amatöörille =)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dex1
  • Aloitettu Aloitettu
Näitä eri videomuotoja ja pakkaustapoja ym. on miljoonia näin amatöörin silmin, ja mulla on yksinkertainen tarve:

Mulla Mini-DV digikamera josta otan videon koneelle ensin Ulead mediastudion kaappausohjelmalla, tuollaista firewire kaapelia pitkin. Se tulee jonkinlaisena "raakatiedostona" joka vie aivan järkyttäviä tilaa, kymmeniä gigoja joku hiukkasen pitempi pätkä.

Sitten seuraavaksi leikkaan "turhat" pois editorilla, ja sitten se pitäisi tallettaa johonkin muotoon.

Tässä kohti tulee se ongelma. :david:

ELI, mikäs muoto nyt on sellanen järkevä mihin tollasia kannattas tallettaa?

- Pitäisi mahtua järkevään tilaan että noita voi arkistoida kovalevylle / levyille
- Pitäisi olla sitten poltettavissa DVD:lle kotivideolevyksi jos tahtoo että sopii sitten töllöstä koko suvun tuijotella tms. Tai siis arkistoin varmaan myös DVD:ille näitä.
- Kenties editoitavissa vielä sitten tossa editorissa jos tahtookin muutella tai tehdä lyhyempiä versioita.

Tuossa editorissa on mm. Avi, Mpg, sit on mov (quicktime) ja tusinan muuta tallennusmuotoa.

Näiden alaisuudessa on sitten vielä eri "formaatteja", mm. HDV, DVD 5.1, DVD, SVCD ja VCD. Nämä ilmeisesti liittyy resoluutioon ja kuvanlaatuun? Sitten jokaista noita on vielä NTSC ja PAL erikseen ja sitä rataa.

Sitten vielä on lisäominaisuustaulu mistä saa itse muutella resoluutiota tai äänien bitrate tai muita, ja kaikkea tämän tällaista.

Mulla menee täysin yli hilseen, joka muodosta tulee ihan eri kokoinen, ja sitten nyt vielä huomasin sellaisen ongelman juuri kun viimeisimmän latasin, että video kutistui "poikittain" jos PAL muotoon tallensi, ja NTSC muodossa taas levisi poikittain. Kuva siis vääristyi, tätä en viimeksi kyllä huomannut eli en tiedä mitäs olen nyt ropeltanut.

Auttakaas miestä mäessä enneku on kamera lumihangessa/nurmikolla/jossain :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran vielä lisäystä, että siis DVD:lle nuo palaa nätisti kyllä mutta ongelma koskee nyt että missä muodossa ne tulisi säilyttää koneella, vai onko ainoa keino polttaa ne DVD:lle jos haluaa pitää videot jollain tavon laadukkaana?

Ja toinen, että kun pieniä pätkiä haluaa kavereilla jakaa tai nettiin, niin mikä muoto silloin?

Nyt olen laittanut esim. VCD formaatissa MPG:nä ja silloin kokoa tulee melkein 20mt / minuutti joka on aika paljon. :(

WMV:nä kokoa saa pienemmäksi mutta laatu menee ihan älyttömän huonoksi.

Joku varmasti osaa kertoa tarkemmin, mutta ainakin seuraavilta sivuilta löytyy ohjeita erilaisiin ohjelmiin.

http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

http://www.digivideo.fi/content/ind...ent&task=category&sectionid=4&id=70&Itemid=43

http://www.nefernetti.com/oppaat.php

Jos ihan koneella haluaa säilyttää, muuttaisin esim. Virtualdubilla tiedoston .avi muotoon. Avi:n voi myös muutta dvd:llä katsottavaan muotoon esim. ConvertXtoDvd ohjelmalla, mutta luulen että siinä kärsii laatu enemmän kuin on tarpeen.

En pistä pippeliäini vinkkien pantiksi..

edit- Varsnikin tuohon toisille lähettämiseen voisi avi olla paras. Eli se pakataan jotain kodekkia käyttäen. Ohjeet varmasti löytyy jostain edellämainituista linkeistä.

Joku varmasti osaa kertoa tarkemmin, mutta ainakin seuraavilta sivuilta löytyy ohjeita erilaisiin ohjelmiin.

http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

http://www.digivideo.fi/content/ind...ent&task=category&sectionid=4&id=70&Itemid=43

http://www.nefernetti.com/oppaat.php

Jos ihan koneella haluaa säilyttää, muuttaisin esim. Virtualdubilla tiedoston .avi muotoon. Avi:n voi myös muutta dvd:llä katsottavaan muotoon esim. ConvertXtoDvd ohjelmalla, mutta luulen että siinä kärsii laatu enemmän kuin on tarpeen.

edit- Varsnikin tuohon toisille lähettämiseen voisi avi olla paras. Eli se pakataan jotain kodekkia käyttäen. Ohjeet varmasti löytyy jostain edellämainituista linkeistä.

VirtualDub:n (ilmainen ohjelma) käyttöä suosittelisin kanssa. Noista Mäntin linkeistä vaikka http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/kopioi_dvd_divxksi.cfm
Tuon ohjeeen loppuosa näyttäisi (VirtualDub kohdasta eteenpäin) sopivalta.
Eli tuo DivX4 2-vaiheisella pakkauksella sopinee arkistointiin, kavereille ym.

Ja kun käytät kunnon laatua niin purkaminen ja uudelleen pakkaaminen DVD:ksi ei pitäisi tuottaa ongelmia (siis ainut ongelma on kuvanlaadun huonontuminen). Eli kun tuo sun arkistointimatsku on riittävän hyvää, niin sen saa aina raakadataksi ja uudelleen pakattua käyttötarkoituksen mukaan.

Tuo 2-vaiheinen pakkaus taitaa olla yksi tehokkaimmista tällä hetkellä, joten käytä sitä. Siitä on parisen vuotta aikaa kun pakkailin tuon tyyppisellä ja koko/laatu-suhde oli erinomainen.

Eli hommaat VirtualDub:n (ilmainen, googlaa). Se ei sisällä koodekkeja, joten hommaa tarvittavat koodekit niin videon kuin äänen pakkaamiseen. Voit leikellä tuolla ohjelmalla raakadataa ja myöhemmin pilkkoa sitä lopullista .avi tiedostoa.

Ja tuo kunnon laatu, testaamalla selviää. Pilkot raakadatasta noin 1-5 minuutin pätkän ja testailet sillä. Kokeile myös muuntamista DVD soittimeen sopivaksi ennen lopullisten asetusten valitsemista. Tuo uudelleen pakkaaminen huonontaa aina kuvanlaatua, joten tee tuosta arkistointimatskusta hieman liian hyvää, jotta kuvanlaatu säilyisi uudelleen pakattaessa edes jotenkin.

Ja jotta tiedät (vuodenkin päästä) mitä asetuksia, koodekkeja ym. olet käyttänyt, niin merkkaile vihkoon/tiedostoon ylös jokainen pakkauskerta. Ja polta noille datalevyille aina joskus nuo koodekit mukaan, niin löytyvät sitten 5-vuodenkin päästä.

Heittele kysymyksiä tuosta VirtualDub käytöstä jos ilmenee ongelmia.

En ole pakkaillut pariin vuoteen, joten seuraa noita ohjeita. Tuossa ylhäällä vain tuollaista yleistä höpinää.

Tarvitset muutaman :kippis1: että pääset alkuun.

Mulla Mini-DV digikamera josta otan videon koneelle ensin Ulead mediastudion kaappausohjelmalla, tuollaista firewire kaapelia pitkin. Se tulee jonkinlaisena "raakatiedostona" joka vie aivan järkyttäviä tilaa, kymmeniä gigoja joku hiukkasen pitempi pätkä.
Raakadata vie aina paljon tilaa, mutta sen ei pitäisi olla ongelma nykyisillä kovalevyillä. Ja tuo Ulead mediastudio, käytä leikkaamiseen jos se on hyvä siinä. Käytä pakkaamiseen tuota VirtualDubia, saat sillä haluamaasi jälkeä. Helppo käyttää pienen totuttelun jälkeen.

Näiden alaisuudessa on sitten vielä eri "formaatteja", mm. HDV, DVD 5.1, DVD, SVCD ja VCD. Nämä ilmeisesti liittyy resoluutioon ja kuvanlaatuun? Sitten jokaista noita on vielä NTSC ja PAL erikseen ja sitä rataa.
PAL on käytössä lätäkön tällä puolen. Unohda SVCD ja VCD jos et välttämättä tarvitse (noita tarvitsee vain jos ulkoinen soitin ei toista muuta). DVD 5.1 viittaa monikanavaääniin, joten et tarvi.

Sitten vielä on lisäominaisuustaulu mistä saa itse muutella resoluutiota tai äänien bitrate tai muita, ja kaikkea tämän tällaista.
Käytä sitä resoluutiota mikä raakadatassa on. Tarvittaessa muutat jos ei sovi esim. DVD:n tekoon.

Mulla menee täysin yli hilseen, joka muodosta tulee ihan eri kokoinen, ja sitten nyt vielä huomasin sellaisen ongelman juuri kun viimeisimmän latasin, että video kutistui "poikittain" jos PAL muotoon tallensi, ja NTSC muodossa taas levisi poikittain. Kuva siis vääristyi, tätä en viimeksi kyllä huomannut eli en tiedä mitäs olen nyt ropeltanut.
En ymmärrä mitä olet tehnyt, älä tee toiste :kippis1:

Itse tallennan videot MPG muotoon ja DVD "laadulla" (bitrate n. 6000)

Tuolta fileä pystyy sitten tarvittaessa myös editoimaan.
Editointi softana on Pinnacle studio 10.

Nettijakoon teen sitten DIVX pakkauksen tuosta MPG:stä niin saa fileä aika paljon pienemmäksi. (ohjelmana esim. DIVX converter)

Kiitoksia paljon vinkeistä! :worship:

Lataan tuon virtualdubin ja kokeilen ohjeiden mukaan, mulle ei ole hienoilla ominaisuuksilla niin väliä - mun mielestä tää MediaStudio on turhan monimutkanen, pärjäisin ihan sellasella missä voi jolain napilla katkoa videota (leikata) ja sitten muutama nätti siirtymätehoste, ja mahdollisuus lisätä tekstiä. :)

Eli koitan sitten vaikka tuon ohjeen mukaan mpg:ksi pakata koneelle, ja joko sitä ennen polttaa ne DVD-laatuna levylle arkistoon :) Eihän noi DVD levyt enää paljoa maksa ja tollasta talletettavaa videota jota myöhemmin jaksaa kattoa, tuskin montaa levyä vuodessa tulee :) Ainoa on se että jos sitä tahtois myöhemmin editoida.

Pari juttua viel:

Jos haluan säilyttää videon parhaassa laadussaan koneella, niin mihin muotoon se siis tulee silloin tallentaa? Tarkoitan sellaista muotoa että siitä ei lähde pois mitään laatua siinä määrin mitä tuo mini-dv kamera nyt antaa. (Antaahan se kai ns. "dvd laatusta" kuvaa...) Raaka Avi? :eek:

Toinen juttu, jos tällasia lyhyitä 30sek -> 5min pätkiä tahtoo laittaa kaveriporukalle jakoon nettiin tms. kätevästi, niin mikä silloin on sellanen mahdollisimman tehokas laatu/koko suhteeltaan oleva? Onko se sitten Wmv vai yhä tuo Mpg pakkaus mistä oli puhetta? :)

(Sori termit voi olla mitä sattuu... :D )

Nyt kokeiltu monenlaista ja ihan tällä mediastudiollakin sais näemmä järkevän näköisiä tiedostoja kun valitsee DVD PAL ja mpg muotoon.

Mitähän pakkausta tuo sitten käyttää vai...?

Mutta, tuosta ongelmasta en nyt pääse eroon että kun kaappaan kuvan kameralta koneelle niin sen reso on tietojen mukaan 720x576 ja mittasuhteet oikeat.

Kun pakkaan sen mihin tahansa muotoon samalla 720x576 resolla, se on hitusen sivuttain "litistynyt"...? Miksihän, ja millä tuosta pääsisi eroon?

720x480 (NTSC) resolla se taas leviää sivuttain...

En kehtaa uutta threadiä tehdä niin nostetaan tämmönen ylös.

Eli pientä traileria ja myöhemmässä vaiheessa jonkin sortin "elokuvan" poikasta viimekesän riennoista pitäisi alkaa vääntämään.

Ohjelmana: Adobe Premiere Pro
Kamera: Panasonic NV-GS280 Mini DV

Aikaisemmin olen yhden pätkän editoinut. Pääasiassa pätkien yhdistelyä, siihen musiikit taustalle ja joitain hidastus/nopeutus efektiä. Nyt olis tarkoitus panostaa hieman enemmän tuohon editointiin ja siinä varmasti joku enemmän asiaan perehtynyt osaa auttaa. Muistelin että täältäkin palstalta löytyy muutama jotka on ihan kunnon kotielokuvia editoinut ja leikkaillut.

Pari kysymystä alkuun.

1. Mikä on järkevin tapa kaapata pätkät koneelle? Tähän mennessä olen vain lyönyt firewire piuhan kiinni ja avannut Premierestä "Capture" toiminnon jonka jälkeen vain rec/stop nappulalla ottanu pätkiä kasetilta sen kummemmin asetuksia muuttamatta. Raaka tiedostoinahan nuo tulee, kun 10 sekunnin pätkä vie lähemmäs 400mt

2. Löytyykö editoimiseen/efekteille selkeitä tutoriaalisivustoja samalla tavalla kun Photoshoppaukselle? Yritin tuossa parillakin eri hakusanalla googlettaa mutta tuloksetta. Suomalaiselta Digivideo foorumilta löytyy muutamia, mutta nihkeesti sieltäkin.

Lisää kysymyksiä ja ongelmia tulee matkanvarrella ja olisin kiitollinen jos joku sillontällöin jaksaisi antaa kysymyksiin vastauksia :thumbs:

1. Mikä on järkevin tapa kaapata pätkät koneelle? Tähän mennessä olen vain lyönyt firewire piuhan kiinni ja avannut Premierestä "Capture" toiminnon jonka jälkeen vain rec/stop nappulalla ottanu pätkiä kasetilta sen kummemmin asetuksia muuttamatta. Raaka tiedostoinahan nuo tulee, kun 10 sekunnin pätkä vie lähemmäs 400mt
No tämä on juuri se järkevin tapa. Editoidessa käsitellään aina raakamateriaalia ja se on suurta. Valmiista versiosta voit sitten tehdä eri kokoisia - ja muotoisia tiedostoja tarpeesi mukaan.

2. Löytyykö editoimiseen/efekteille selkeitä tutoriaalisivustoja samalla tavalla kun Photoshoppaukselle? Yritin tuossa parillakin eri hakusanalla googlettaa mutta tuloksetta. Suomalaiselta Digivideo foorumilta löytyy muutamia, mutta nihkeesti sieltäkin.

Lisää kysymyksiä ja ongelmia tulee matkanvarrella ja olisin kiitollinen jos joku sillontällöin jaksaisi antaa kysymyksiin vastauksia :thumbs:

bart-google.gif

Tämänkin ohjeen googlettamiseen meni minuutti :)

Edit: miksi olet ostanut PRO-version, jos olet aloittelemassa editointia? Elements-versio on huomattavasti halvempi ja selkeämpi ohjelma ja sopii juuri kuvailemaasi tarpeeseen. Vai kyseleekö warettaja täältä ohjeita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom