Apuja laihdutukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kilis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heipä hei!

Homman nimi seuraava: Paino tällähetkellä noin 145kg ja pituus 193cm, painoindeksi noin 40(kuoleman vakava)

Olen entinen "aktiivi" urheilija, Jenkkifudista pelannut sm ja maajoukkue tasolla, Lähes kaikki mailapelit tullut pelattua puhki ja urheilu on aina ollut hyvin lähellä sydäntä. Nyt kuiteskin parin loukkaantumisien(mm. olka pää leikkauksia ja polvivammojen) takia olen joutunut lopettamaan rakkaimman harrastuksen eli jefun. Tähän viellä yhdistettynä ryhtyminen yksityisyrittäjäksi, eli työpäivät ovat saattaneet venyä jopa noin 21 tuntisiksi. On treeni jäänyt viimeisen vuoden aikana vähän vähemmälle ja painoa kertynyt niinkin miehekäs kuin 145kg. Normaali paino on viime vuosina ollut 110-120kg välissä, johon olen ollut kohtalaisen tyytyväinen.
Eikä tässä ole nyt kyse että lihakset ja kunto olisi kadonnut kokonaan vaan rasvaa on vain kerääntynyt huonojen ruokailu tottumusten takia.

Nyt olen kuiteskin aloittanut uudestaan aktiivi urheilun ja kun töistäkin on lomaa niin siihen on erittäin hyvä sauma aloittaa rutiinin omainen treenaaminen. Kuten jo sanottu treenaaminen ja urheilu yleensäkkin ovat aina olleet mieluista, eli se ei tuota ongelmaa.
Tällä hetkellä harrasta omatoimisesti mm. puntilla käyntiä, sulkkista, aerobikkia ,squashia,kuntopyörää ja juoksemista.

Tällähetkellä treeni määrä päivässä on esim ollut , aamulla punttis+ kuntopyörä, päivällä sulkkista/squashia ja illalla esim. aerobiccia.

Onko tämä treenimäärä liikaa yhdelle päivälle? Jos olo on mitä mainioin ja energiaa riittää ja paikat ovat pysyneet ehjänä.

Treenaamisesta olen pyrkinyt pitämään kokonaan yhden välipäivän viikossa.

Sanottakoon vielä että "tuloksia" on alkanut vähän huomata esim. niistä paikoista missä rasvakerros on muutenkin ollut ohuenlaista tuntuu että on kiinteytynyt jo. esim pohkeet ja käsivarret.

Toinen ongelma on että kaloreita palaa aivan hirveästi.
Peruskulutuksellani ja liikunnasta saamallani hyödyllä saisin syödä kalorilaskuri.fi:n mukaan noin 7000 kaloria päivässä. Olen kuiteskin yltänyt vain noin 1700 kaloriin. Täten miinus kalorit ovat hurjaa luokkaa per päivä.
Ja kuten sanottua energiaa on riittänyt varsin hyvin treenaamiseen.
Olen rekisteröitynyt kalorilaskuri.fihin ja tätä käytän treenipäiväkirjana/syömisten laskemiseen.

Proteiineja mielestäni saan tarpeeksi ( ? ) eli 1g per 1kg. Tässä ei ole tarkoitusta lisätä voimaa puntilla koska mielestäni sitä on jo ihan tarpeeksi :D Ja lihasten kasvattelua voi sitten harkita lisää laihdutuksen jälkeen. Mutta en kuitenkaan haluaisi menettääkkään lihaksia eli onko tämä 1g per kg tarpeeksi mielestänne ylläpitämään lihasmassaa?

Tällähetkellä syön paljon vihanneksia, marjoja, hedelmiä, rahkaa, jugurtteja, ruis leipää, kinkkua, jauhelihaa(10%), kalkkunaa ja kanaa.

Vitamiineja yritän saada hedelmistä ja päivittäin käytän mivitotalia jossa pitäisi olla aika paljon kaikkea.
Myös lisäravinteita käytän, palauttavia juomia ja proteiini juomia lähinnä.

Tässä alkaa nyt jo ajatus loppumaan kesken että mihin kaikkeen pitikään kysyä apua, mutta lähinnä onko tuo treenin/ravinnon määrä ihan kuoleman pahasti pihalla?

Toivottavasti ymmärsitten edes jotain, kirjoittaminen ei ole niitä parhaita puolia:D

Ja kyllä olen kahlannut aika lailla kaikki löytämäni keskustelut laihduttamisesta täällä pakkiksessa.

Kiitos ja kumarrus jos joku viitsii jakaa tietämystään kanssani!

t. Kilis

Viimeksi muokattu:
Itseasiaas luin juuri vähän aikaa sitten tuosta HIITistä ja tuli luettua vähän huonosti silloin, mutta toihan vaikuttaa ihan kokeilemisen arvoiselta.

Oma näkemykseni on tällä hetkellä se, että aamuaerobiset, hiitit ym on täyttä paskaa, eikä auta sen enempää, kuin mikään muukaan liikunta. Loppujen lopuksi energiatasapaino ratkaisee, eikä väliä mihin aikaan, taikka miten liikkuu. Ketjun aloittaja alkaa laihtumaan siis, kun syö vähemmän mitä kuluttaa ja sitten kun ollaan vähäsissä rasvoissa jo, niin täytyy taata elimistön optimaalinen toiminta syöttämällä sille kaikki tarvittavat ravintoaineet, jolloin on mahdollista päästä eroon niistä viimeisistäkin läskeistä.

Eli mielestäsi ei ole ongelma jos kuluttaa noin 5000 kaloria päivässä?

Eikös se ole vaan hyvä asia. Kunhan sitten muistaa syödä :D eli sie kulutat 5000 kaloria liikunnalla, mutta siitä kulutuksesta lähtee pois ne kalorit mitä sie syöt. Osasinkohan ilmaista sen oikein? Eli kulutus - tankkaus = päivän kalori kulutus, eikö?

Mä voisin melkeen lyödä vetoa että jos syö alle kolmasosan mukamas tarvimastaan kalorimäärästä, niin ei pahemmin jaksa liikkua. En yleistä, mutta näinhän sen vaan pitäis olla? Meinaatko muuten, että urheilet 3000kcal edestä/pv?

Arvioitu PERUSKULUTUS 3915 kcal vuorokaudessa (ilman vajetta sekä liikuntaa)

Mies 19-vuotias mies (193 cm / 145 kg)

Toi 19v mies oli ihan heitto, kalorikulutushan sitten tosta vaan laskee eikä suinkaan nouse kun vuosia tulee. Salilla pystyy kuluttamaan n.600kcal/tunti jos tekee kovaa treeniä. 5h salilla? En taida uskoa...

Tässä taas tullaan sitten siihen, että jos liikut noinkin paljon päivässä nii voisinpa lyödä vetoa että jossain vaiheessa se "huippufiilis" katoaa ja tulee helposti repsahduksia. Helposti sitten ruokailut lähtee käsistä ja liikunta jää. Tuohon liikuntaan nähden kun kaloritkin ovat noinkin alhaalla. Itse voisin suositella sen liikunnan esim. vain kerran päivään esim. sen juoksun ja yksi päivä viikossa ihan vapaalla. Ja kalorit 2000kcal olet kuitenkin noin iso kaveri. Hitaasti hyvä tulee voi kuulostaa masentavalta mutta on usein totta.

Ikää 21v. Enhän nyt pelkästä salitreenistä puhunutkaan. Vaan squashista, lenkkeilystä, salista ja aerobicista. Esim eilisen urheilu kulutus oli n. 3600 kaloria. ja 1700 kaloria tuli syötyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten lasket kalorit ja ruoan painon? Mä en ole pienen elämäni aikana ikinä kuullut kenestäkään joka vetää pahimmillaan 21h päivässä duunia, syö alle 2000kcal ja urheilee mukamas 6h päivässä. Toki voi kävellä vaikka vuorokauden putkeen, mikä kuluttaa rapiat 100kcal. Mutta salijutut sitten erikseen.

-5000kcal sun pitäis laihtua semmotteet 8-10kg viikossa näin arviolta. Joku enemmän tietävä voi vahvistaa.

Miten lasket kalorit ja ruoan painon? Mä en ole pienen elämäni aikana ikinä kuullut kenestäkään joka vetää pahimmillaan 21h päivässä duunia, syö alle 2000kcal ja urheilee mukamas 6h päivässä. Toki voi kävellä vaikka vuorokauden putkeen, mikä kuluttaa rapiat 100kcal. Mutta salijutut sitten erikseen.

-5000kcal sun pitäis laihtua semmotteet 8-10kg viikossa näin arviolta. Joku enemmän tietävä voi vahvistaa.

Kalorit laskun tuolla kalorilaskuri.fi:llä Ruokia en käytännössä punnitse kun harvemmin sellaista ruokaa tulee syötyä. paketin kyljestä yleensä suoraan katson ne. Enkä nyt sanokkaan että joka päivä teen duunia 21h. Tämä oli vain esimerkkinä niistä pahimmista ajoista mitä oli kesällä sesonki aikaan ja tällöin tulikin syötyä huonosti ja paljon. Tällä hetkellä en tee duunia ollenkaan joten kalorikulutukset tulevat vain liikunnasta.

Ja urheilu ajat ovat esim eiliseltä: 1h Squash, 55min aerobic. 30min kuntopyörää ja 1h puntti eli 3.5 tuntia
Puntti ja kuntopyörä aamulla noin 9 aikaan, squash päivällä 14.00 ja 18.30 oli aerobic.

Ikää 21v. Enhän nyt pelkästä salitreenistä puhunutkaan. Vaan squashista, lenkkeilystä, salista ja aerobicista. Esim eilisen urheilu kulutus oli n. 3600 kaloria. ja 1700 kaloria tuli syötyä.

Onko tuo 3600 kaloria katsottu ihan sykemittarilla vai kalorilaskurin jollain "laskimella". Kalorilaskurissa kun näyttäis "autolla ajosta ruuhkassa" saada jo kohtuullisen määrän kaloreita kulutettua :david:
Jos sitä läskiä on kohtalaisen paljon poltettavana niin kyllä aluksi voi mennä ihan kohtuullisen isoillakin miinuskaloreilla. Sitä ei vain jaksa kovin kauaa tehdä ja muutaman viikon jälkeen elimistö alkaa polttamaan lihaksia rasvan sijasta. Siksi tulisikin esim. parin viikon jälkeen alkaa tiputtelemaan painoa maltillisilla miinuskaloreilla.
500-1000 kaloria miinusta on ihan hyvä tahti. Parin viikon välein voi sitten syödä yhtenä päivänä hieman yli kulutuksen jos tuntuu, että alkaa paino jumittamaan.
Tuollaisella maltillisella painonpudotuksella saa pysyvämpiä tuloksia aikaiseksi!
Tsemppiä diettiin!

Kuten arvelinkin...Nuo kalorilaskurin kulutukset on sitten vain "sinnepäin" Itse mittailen sykemittarilla treenit ja kulutukset vaihtelee 300-650 kalorin välissä per tunti.
Joskus tuollainen 300 kalorin treeni tuntuu aivan helvetin raskaalta ja jälkeenpäin ihmetteleekin miten kaloreita kuluikin niin vähän. Eli ei kannata aivan sokeasti niihin kalorilaskurin mittareihin luottaa!

Osaksi on ihan mitattu sykemittarilla ja osaksi ton kalorilaskurin laskimella. Mutta juuri tuo kiinnostaa että paljonko pitäisi proteiineja oikeasti saada että lihakset eivät palaisi loppuun.

7000 kaloria = 1 kilo läskiä
5000 kaloria päivässä, 7 päivän aikana = 5 kiloa läskiä

Osaksi on ihan mitattu sykemittarilla ja osaksi ton kalorilaskurin laskimella. Mutta juuri tuo kiinnostaa että paljonko pitäisi proteiineja oikeasti saada että lihakset eivät palaisi loppuun.

Aika yleinen suositushan taitaa olla 2 grammaa per painokilo (joidenki mukaan per rasvaton painokilo).
Itsellä on käytössä ruokavaliopohja jota käytän päivittäin. Ei tarvitse miettiä mitä syö kun muistaa ulkoa. Jokaisella aterialla nautitaan 25-35 g proteiinia ja ruokailukertoja tulee 6 päivässä.

Mulla siis varmaan joku 80 kiloa on toi rasvatonpainokilo? eli about joku 160g päivässä? Yritän kyllä haalia kaikki proteiinit kehoon mitän vaan saa.
Yritän tänne päivitellä miten tämä alkaa tuottaa tulosta, Nyt painoa ei ole saanut kunnolla mitattua kun uudessa asunnossa ei ole vielä vaakaa, mutta käyn vaikka huomenna ostamassa.

Back
Ylös Bottom