Apuja esimmäiseen dieettiin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi olen tässä juuri nyt aloittamassa ekaa kertaa kunnollista dieettiä, joten kapaisin vähän neuvoja.

Painan tällä hetkellä 105kg ja olen jotain 180cm(?). Ja nainen.
Tarkoitus olisi tämän vuoden loppuun mennessä päästä 80 kg paremmalle puolelle eli 1kg viikossa.

Mutta olisi aluksi pari pientä ongelmaa:

1. Meillä ei juurikaan löydy koskaan mitään syömistä :( . Ja minulla ei ole kauhesti rahaa ostaa itse mitään erikoista. Tosin jotain itsekkin voisin pystyä ostamaan, joten toivoisin jotain sellasita mitä saisi halvalla.

2. Meillä sattuu luonas olemaan välillä miten sattuu, joten sen tarvisi saada jotenkin sovellettua tai korvattua jollain muulla.

3. Unirytmi on näin kesäisin ihan hukassa. Mutta yritän parhaani saadakseni sen taas normaaliksi, kun koulutkin alkavat kohta.

Elikkä tälläistä itse olisin ajatellut:

Aamupala: Cheerious murot tai kaurapuuro. Pitäisikö tähän vielä syödä ruisleipää (sitä meiltä löytyy aina ja paljon xD)? Ja mitä tuon ruisleivän päälle usklaltaa laittaa flooran lisäksi?

Tämän pidämmälle on oikein ole vielä miettinyt, koska meiltä ei juurikaan löydy mitään muuta kuin ruisleipää :( . Joten toivoisin jos joku voisi ehdotella jotain sellaista mitä pystyy helposti tekemään tai saa halvalla ostettua. Niin ja mites nuo kunnon ateriat voisi korvata, jos sattuu käymään niin että äiti ei aina jaksa/kerkeä tekemään mitään? Itse ainakin tykkään syödä paljon nudeleita tai makarooneja. Tosin ne eivät taida olla mikään paras vaihtoehto? Taitaa enimmäkseen lihoittaa... Niin ja välipailla varmaan ruisleipää tai sitten jotain hedelmiä (kuten omena), entä mahtaako banaani olla terveellistä? Kun olen kuullut että se on aika rasvapommi. Tietysti juon rasvatonta maitoa ja paljon kahvia, mutta paljoko tuota kahvia uskaltaa päivässä juoda? Mikäköhän mahtaa olla sellainen terviilleinen juoma, mitä kannattaisa juoda?

Liikuntaa päivässä vähintaa ~2km kävelylenkki, että ainakin se 10k askelta tulee päivässä.

Niin ja ~3h välein olisi varmaan hyvä syödä jotain?

Lisäilen tähän sitten vielä jotain, jos tulee mieleen..

Tuotanoin, kannattaa syödä muutakin kuin kaurapuuroa ja ruisleipää...

Mene porukoiden kanssa kauppaan ja lastaa kärryyn sitä safkaa mitä syödä. Osta nuudelien tilaan jotain ruispastaa. Ja kasviksia kannattaa vetää tosissaan. Niillä täyttyy hyvin mahakin mutta kaloreita ei ole nimeksikään. Mikään ruoka itsessään ei lihota, ainoastaan silloin kun sitä syö niin paljon että kaloreita tulee yli kulutuksen. Banaani rasvapommi? :confused: Ja kannattaa pyrkiä liikkumaan enemmän. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän voit syödä ja rasva palaa...

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927 (Tämä on ehkä jossain määrin suunnattu punttia nostaville miehille, mutta pätee 99-prosenttisesti sinullekin. Lähinnä nuo annetut kalorimäärät eivät päde, esim. mainittu 2500kcal päivässä on varmaan liikaa...)

ja tästä mitä voit esim. vedellä...
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=241

Tossa banaanissa taitaa olla hedelmistä eniten rasvaa...

^Jostakin syystä on jääny tommonen kuva päähän, mutta eipä tuo näköjään ollutkaan...

Juu nyt kun olen noita muitakin ketjuja jonku verran lukenut. Niin huuomasin että ainakin mehukeitto voisi olla hyvää. Ja sitten tonnikalaa ja rahkaa voisi ostaa, kuhan sitä ylimäärästä rahaa tulee..

Niin ja noita kasviksia pitää kokeilla =)

Ensinäkin opettele kertomaan vanhemmille mitä pitää ostaa ja tekemään ruokalistoja, toiseksi opettele itse tekemään terveellistä ruokaa ja jätä turhat hiilihydraatit pois ruokavaliosta kuten vaaleat pastat,murot sun muut.

Lidlistä milbona maitorahkaa (halpaa ja hyvää) ja mehukeittoa. Sit tosiaan ruispastaa, tonnikalaa ja raejuustoa. Kaurapuuro ja ruisleipä on tietenki paras aamupala. Kahvia saa juoda ihan huoletta. Kasviksia ja hedelmiä paljon. Vettä ainaki 2-3 litraa päivässä. Leivän päälle kasvirasvaa ja vähärasvaisia kinkkuja tms.
Noilla eväillä pitäs pärjätä eikä tarvi nähä ees nälkää. Malttia ja tsemppiä!

Itse kanssa suunnittelin omaa dieettiäni, tarkoituksena on siis vähentää läskiä. Treenimuodoksi on valittu juoksu/lenkkeily, jota tehdään 2-3 kertaa viikossa riippuen kropasta ja palautumisesta.

Laskin kalorilaskuri.fi avulla peruskulutuksen(23v, mies 175/115) ~3000kcal ja lenkkipäivinä ~3500kcal. Noista luvuista olisi ilmeisesti tarkoitus vääntää -500kcal jotta paino lähtisi putoamaan. Yritin sitten laskea finelin avulla itselleni aterioita(5kpl/per päivä), enkä saanut aikaiseksi kuin ~1700kcal. Joko pitää syödä kuin hevonen laihtuakseen tai sitten en osaa arvioida kunnollisia ateriakokoja... Omat päivän ateriat koostuivat puurosta, leivästä yms. rahkasta, raejuustosta, tonnikalasta, pastasta, jauhelihasta, kanasta yms. yms.

Yksi asia joka kiinnostaa on myös ruokakustannukset. Pitäisi opiskelijan talouden kestää terveelliset elämäntavat, ja olisi mukava jos jäisi vähän rahaa muuhunkin kun pelkkään ehrmanniin...

Yksi asia joka kiinnostaa on tuo palkkari. Joskus vuosia sitten join pelkkää protskua lenkin jälkeen. Nykyisin en ole käyttänyt mitään. Onko tuo palkkari kuinka välttämätön ja tärkeä kehityksen(=fyysisen kunnon kasvaminen+läskin väheneminen) kannalta? Voiko sen jättää kokonaan pois vai pitäisikö sitä ehdottomasti juoda? Ja riittääkö pelkkä proteiini vai pitäisikö siihen lisätä jotain muutakin?

hmm... on kyllä nyt pakko sanoa että jos on vähäinen liikuntatausta ja paljon ylipianoa niin ei todellakaan kannata aloittaa esim kuntopyöräilyllä tai juoksulla.. Lopputulos on se että A) tulee rasitusvammoja pitkäkestoisesta liikunnasta (totta) ja b) kroppa alkaa kuluttaa vähemmän energiaa, koska se tottuu pitkäkestoiseen liikuntaan. Ainoa liikuntamuoto mitä voin vakavalla naamalla suositella on kuntosalitreeni, tai vastaavanlainen kuntopiiri esim kotona. Faktahan on se että lihas kuluttaa energiaa, siispä ei ainakaan kannata harrastaa liikuntaa joka pyrkii siihen että lihakset olisivat pienempiä ja säästäväisempiä. Ja jos ruokailut on ollut tyyliin nuudelia ja pastaa niin toi kyllä vaatii jo aika isoa elämäntapamuutosta.

edit: ja palkkarista sen verran että monet puhuu että siinä on päivän tärkeimmät hiilarit. itse oon juonu jo pitkään pelkkää prodepalkkaria enkä ole karmeasti mitään eroa huomannu, kunhan on syöminen muuten kunnossa. Ja jos maltoa on pakko ottaa niin ite otan ennen treeniä, jotta saan treenistä tehokkaamman.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hmm... on kyllä nyt pakko sanoa että jos on vähäinen liikuntatausta ja paljon ylipianoa niin ei todellakaan kannata aloittaa esim kuntopyöräilyllä tai juoksulla.. Lopputulos on se että A) tulee rasitusvammoja pitkäkestoisesta liikunnasta (totta) ja b) kroppa alkaa kuluttaa vähemmän energiaa, koska se tottuu pitkäkestoiseen liikuntaan. Ainoa liikuntamuoto mitä voin vakavalla naamalla suositella on kuntosalitreeni, tai vastaavanlainen kuntopiiri esim kotona. Faktahan on se että lihas kuluttaa energiaa, siispä ei ainakaan kannata harrastaa liikuntaa joka pyrkii siihen että lihakset olisivat pienempiä ja säästäväisempiä. Ja jos ruokailut on ollut tyyliin nuudelia ja pastaa niin toi kyllä vaatii jo aika isoa elämäntapamuutosta.

edit: ja palkkarista sen verran että monet puhuu että siinä on päivän tärkeimmät hiilarit. itse oon juonu jo pitkään pelkkää prodepalkkaria enkä ole karmeasti mitään eroa huomannu, kunhan on syöminen muuten kunnossa. Ja jos maltoa on pakko ottaa niin ite otan ennen treeniä, jotta saan treenistä tehokkaamman.

Pari vuotta olen juossut 2-3 viikossa, en kovin kovaa mutta juossut kuitenkin noin 1-1.5h lenkkejä. Tähän päälle 2-3krt viikossa kamppailulajitreenit. Alas on tultu jo 30kg joten ihan nollista ei tarvitse aloittaa. Paino on pysynyt samana nyt pidemmän aikaa, joten tarkoitus on ruokavaliota ruuvaamalla saada se taas laskemaan. Nyt olen syönyt lähinnä mitä huvittaa ja milloin huvittaa, joten luultavasti se on juuri syynä "kehityksen" pysähtymiselle.

Salilla ei ole kun säkki ja prässi josta tykkään, muut laitteet, koneet ja painot on niin perseestä ettei vaan yksinkertaisesti nappaa. On tosi perseestä vääntää väkisin jolloin motivaatiokin loppuu aika nopeasti. Nykyisen kaupungin salilla ei ole edes säkkiä joten en viitsi pelkästä prässistä kuukausikorttia maksaa.

Ruokavaliossasi on aivan liian vähän proteiinia.
Hyviä ja suht. halpoja proteiinilähteitä ovat esimerkiksi tonnikala ja rahka.

Mielestäni sinun kannattaisi vähentää tuota hiilihydraattien syömistä, varsinkin iltaa kohden. Olet näköjään suunnilleen elänyt niillä aikaisemmin.

Jätä ainakin noi murot pois, ja vähennä ruisleivän syöntiä.
Ehdota äidillesi vaikka että antaa sulle rahaa niin voit käydä kaupassa, tai sit vaan sanot mitä haluaisit sieltä.

Liikuntaa päivässä vähintaa ~2km kävelylenkki, että ainakin se 10k askelta tulee päivässä.
Tarkoitatko sitä 10 000 askelta päivässä -juttua? Ei kahden kilometrin kävely riitä.
Kävely kyllä voisi olla ihan sopiva liikuntamuoto ainakin aluksi sinulle, mutta kannattaa pikemminkin mitata ajassa kauanko kävelet, kuin sitä kilometrien määrää. Esim. 45min reipasta(!) kävelyä joka päivä, enemmänkin jos jaksat. Sykemittarin käyttö voisi olla ihan hyvä idea myös.. :)

Ja olisi tosiaan hyvä syödä kolmen tunnin välein.
Jätä ruokavaliosta herkut pois.
Esimerkiksi maustetut jogurtit, pakaste-/mikropizzat, vaalea riisi, vaalea leipä, vaalea pasta ja nuudelit joita ilmeisesti syöt melko lailla, eivät ole kunnon ravintoa vaikka "oikeaa" ruokaa ovatkin..

Tutustu tosiaan noihin finelin sivuihin. Opettele laskemaan ruokien makroravinteita, eli yksinkertaisemmin katsot niitä pakkaus-/tuoteselosteita.

Kasviksia tosiaankin, niitä voi ihan huoletta syödä..

Ja sitten voisit ruveta tekemään niitä kävelylenkkejä ennen aamiaista, elimistön hiilihydraattivarastot ovat silloin tyhjät joten rasva palaa tehokkaammin..

Vähäsen :offtopic:, mutta pitääkö tuo kehon kulutus laskea koko kehonpainon mukaan, vai rasvattoman kehonpainon... Ainakin toi jälkimmäinen kuulostais järkevämmältä, koska eihän läski tarvitse energiaa, vai miten on?

hmm... on kyllä nyt pakko sanoa että jos on vähäinen liikuntatausta ja paljon ylipianoa niin ei todellakaan kannata aloittaa esim kuntopyöräilyllä tai juoksulla.. Lopputulos on se että A) tulee rasitusvammoja pitkäkestoisesta liikunnasta (totta) ja b) kroppa alkaa kuluttaa vähemmän energiaa, koska se tottuu pitkäkestoiseen liikuntaan. Ainoa liikuntamuoto mitä voin vakavalla naamalla suositella on kuntosalitreeni, tai vastaavanlainen kuntopiiri esim kotona.
Minkä tyylistä salitreeniä tässä tarkoitat? Varmaan 1-jakoista, mutta millä sarjapituuksilla? Itse yritän karistaa kiloja ja teen 20 toiston sarjoja. Onko se liikaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom