Apua uuden auton ostoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
xjussix sanoi:
1.1:n litran pikkukoneilla "varustetut" autot ja tiet Alpeilla kuulostaa hauskalta yhdistelmältä. :D

No niin, elikkä mikä vaikuttaa siihen, että siellä Alpeilla pääsee mäet ylös?
-Moottorin litrakoko?
-Teho?
-Vääntö?

Esim. tuo Daewoo Matiz oli vain 1.0 litraa, mutta tehoa oli 47kW. Sitten Fiat Punto oli 1.2 litraa, mutta tehoa vähemmän eli 44kW?

Antakaas jotain minimiarvoja sinne "alppiajoon" :)

Muuten, uusi Toyota Yaris näytti erittäin houkuttelevasta, kulutus vain 4.2 litraa/100km! Bensakulut olisivat enää 37% entisestä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikken japsifani olekaan, niin ne keskimäärin kyllä kiistämättä ja tutkitusti kestävät loistavasti.
Meillä on perheen kakkosautona Yaris 1,0 -99. Ajettu n.70000 (55000 kun ostettiin se 3 vuotta sitten). Tosi vähällä ajolla siis, mutta yhden pienen takuun piikkiin menneen lohkon liimauksen lisäksi ei ongelman ongelmaa. Bensaa ei mene nimeksikään eikä jää kaupungissa jalkoihin 50 kw:n teholla, vaikka mistään tykistä ei toki ole kyse eikä pienen koneen vääntö häikäisekään. Kulkee kuitenkin suomen nopeusrajoituksilla riittävästi ja on suhteellisen hauska peli kaupunkiajossa ja muussa pikkupyörityksessä. Mikään matka-auto pikkuauto nyt ei koskaan toki ole.

Edit:
Ensimmäinen auto muuten oli joskus Toyota Tercel 1,3 -80 tai -81 ja sitä rääkättiin ja rääkättiin nuoruuden innolla parisen vuotta. Ei koskaan pienintäkään vikaa vaikka kilometrejä oli about 160000 kun ostin sen. Eikä sitä missään huolloissa käytetty.
 
Japanissa tehdyt Nissan Almerat ovat myös kestäviä. Itsellä 97/98 (vanhempaa mallia) ja mitään ei ole tarvinnut autolle tehdä lukuunottamatta tietysti öljynvaihtoja ja on tohon polttimot kerran vaihdettu. Erittäin lujatekoiselta autolta vaikuttaa. Sitten on tietysti Corolla, Yaris ja ehkä se Golffikin, vaikka taitaa olla vähän kalliimpi auto.

Ja jos noista mainutuista pikkuautoista pitäis joku valita niin ehdottomasti tuo Yaris.
 
Niin sitten vielä lisäkysymys. Mitenkäs nämä vakuutukset ja muut tarraverot ( :curs: ) yms?

Eli olikos se niin, että pienemmällä moottorilla joutuu maksamaan vähemmän veroa vai muistanko nyt oikein? Mistä ne rajat menee?

Esim.

0-1.0l = paljon veroa ja vakuutusmaksuja
1.0-2.0l = tosi paljon veroa ja vakuutusmaksuja
2.0+l = niin paljon veroa ja vakuutusmaksua että itkettää
 
Kannattaa miettiä tota auton kokoa. Ihan pikkusethan on enemmän kaupunkiajoon tehtyjä= vähä hepposia pitemmällä matkalla, näin yleisesti ottaen. Toki voi olla jämäköitä pikkupurkkeja, vaikkakaan ei mun kohdalle oo sattunu tulemaan.

Onko tuo Yaris niin hyvä auto ajaa että sillä kehtais ajaa alpeille asti? Onko kellään kokemuksia? Paljon sitä suositellaan ja varmasti se on pätevä auto, mutta onko siitä näinkin pitkälle/ pitkille matkoille? On vaan pirullista ajaa jos pitää koko ajan puristaa rattia ettei auto lähde tuulen mukana... Kokemuksia?
 
Tuolla nykyisellä Carinalla kävin juuri viime kesänä Saksan Harz-vuorien huipulla ja hyvin meni. Koko ajan ajoin noin 160km/h moottoriteillä ja ohitin muita koko ajan :)
 
Sun nykysessä autossa on pahasti jotain vialla jos se kuluttaa yli 11l/100km ja on varustettua 1.6l koneella. Itse ajoin 2.0l sierralla talven kireimmillä pakkasilla 9l/100km joskin suurin osa maantieajoa. Onhan se ajajasta aina kiinni ja käytetystä matkanopeudesta mutta kannattaa ehkä kuitenkin huollossa mainita kulutuksen olevan yli 11 litraa sadalla.

Katselisin saksalaisia autoja ysikytä luvun puolelta välin tohon rahaan. Vaikka audi 80 vähän ajettuna olisi varmaan kestävä auto.
 
kruipelo sanoi:
Sun nykysessä autossa on pahasti jotain vialla jos se kuluttaa yli 11l/100km ja on varustettua 1.6l koneella. Itse ajoin 2.0l sierralla talven kireimmillä pakkasilla 9l/100km joskin suurin osa maantieajoa. Onhan se ajajasta aina kiinni ja käytetystä matkanopeudesta mutta kannattaa ehkä kuitenkin huollossa mainita kulutuksen olevan yli 11 litraa sadalla.

Katselisin saksalaisia autoja ysikytä luvun puolelta välin tohon rahaan. Vaikka audi 80 vähän ajettuna olisi varmaan kestävä auto.

Huollossa :rolleyes:

Tosimiehet ei autoaan huolla!

Ja tuossa autossa on todellakin jotakin pahasti vialla. En nyt jaksa luetella sitä 20 kohdan listaa...
 
Ite meinasin ostaa Opel Vectran, 1.6i Ecotecin. Vm. 1996 tai uudempi.
Tuo vie bensaa alle 7 litraa matka-ajossa eikä kaupungissakaan paljon enempää. Vakuutukset on halvimmat kokoluokassaan sekä se on tilava ja ihan hyvillä perusvarusteillakin jo. Hintaluokka on alle tuon 10 000 €.

Toinen hyvä vaihtoehto olis Renault Megane. Hienon näköinen ja vähäruokainen.
 
Dreamer sanoi:
Niin sitten vielä lisäkysymys. Mitenkäs nämä vakuutukset ja muut tarraverot ( :curs: ) yms?

Eli olikos se niin, että pienemmällä moottorilla joutuu maksamaan vähemmän veroa vai muistanko nyt oikein? Mistä ne rajat menee?

Esim.

0-1.0l = paljon veroa ja vakuutusmaksuja
1.0-2.0l = tosi paljon veroa ja vakuutusmaksuja
2.0+l = niin paljon veroa ja vakuutusmaksua että itkettää

No ei se ihan noin suorassa suhteessa mene, mä vaidoin 1.6 litrasin ibizan 2.0 litraseen cordobaan ja ei noussu liikennevakuutus kun muutaman kympin. Se on ilman bonusta jotain 584 euroa, siis tässä 2 litrasessa. Mutta jos ei bonuksia ole niin sitten tulee kyllä :itku: , itellä bonus 65%, omistaja-alennus 5% ja maksutapa alennus 2,5 ja maksettavaa jää 189 euroa vuodessa. Kasko määräytyykin sitten hyvin pitkälti auton merkin ja hinnan mukaan. Uusissa autoissa helposti lähellä 1000€ ilman bonuksia, tosin niihin yleensä saa jo hyvät lähtöbonukset kun kyselee eri yhtiöistä.

Mutta ite en mitään alle 1.6 litrasta ostas jos vähääkään meinaa pidempään rundia ajella ja varsinkaan jos meinaa johon Alpeille lähteä.
 
Onkos kellään omakohtaista kokemusta tuosta Fiat Puntosta? Kattelin että kauppakassiluokassa on kyllä hintansa puolesta ylivoimainen voittaja, ilmaistoinnilla varustettuna ihan sopuhintainen vielä. Vain lämmitettävät peilit (vain 80-mallissa :( ) puuttuvat.

Yaris olisi tietysti kanssa ihan jees, mutta hinta on kova ja ilmastoinnista tulee tonni lisää, ei kiitos, sillä välirahalla huollattaa Puntoa jo pitkän tovin (enkä ole itsekään kädetön auton korjaamisen suhteen). Oikeastaan kaikki vaihtoehdot tuppasivat kärsimään Puntoon verrattuna pahasta hintaerosta kun yritti saada ilmastoinnin, ABS:t yms mukaan.
 
Ite suosittelisin myös Toyotaa! Itellä tällähetkellä 3 toyota ja ei ole mitään vikaa ikinä ollut!
Toyota yaris 1.3 kannattaa käydä koeajamassa meinaan yllätti mun ainakin kohtalaisella pirteydellä!

Yarista tai Corollaa suosittelisin!
 
Näiden vastausten perusteella tuo Toyota Yaris vaikuttaa passelilta:

-Pieni bensankulutus: 4.2l/100km, eli "maksaa itsensä takaisin" 10 vuodessa
-1.4 litran moottori: tuolla pääsee jo 160km/h ja Alpit ylös (vai pääseekö? kokemuksia?)
-Pieni auto: 2 hengelle riittävä ja helppo parkkeerata
-Uutena maksaa 16970€: voin jonkin aikaa säästämällä saada tuon kokoon, joten ei ole aivan ylivoimainen hinta

Toyota Yariksen omistajat kommenttia!
 
Toyota Yariksen omistajat kommenttia!

Yariksen omistaja en ole, mutta harkitsin viimeeksi autoa vaihtaessani Yariksen ostamista. Koeajoin sen myös moottoritiellä ja pidin kovasti autosta ja sen ominaisuuksista. Ainoa mistä en pitänyt oli se kuinka surkeasti Toyota-liike olisi maksanut silloin alla olleesta -87 Audi 80:stä. Olisin saanut siitä reilut 10 000 mk, kun Volkkarilla vaihdossa Golffiin sain sitten 25 000 mk. Liikkeet olivat samassa kaupungissa.

Saksassa olin kyydissä parin päivän aikana serkkuni Yariksessa ja kyllä sillä mukavasti neljä päällä vielä puoltatoista sataa pystyi huoletta Autobahnilla päästelemään. En usko, että kyseessä oli huippunopeus. Otin vain esille, että noissa nopeuksissa ja kuormattuna auto käyttäytyi vielä hyvin. Serkut ovat käyneet sillä Suomessa, joten kai se toimisi Suomesta Eurooppaankin päin.

Taisivat olla molemmat Yarikset (koeajettu ja serkun) sillä 1.3 koneella.
 
Tuosta vaihtohinnasta minun ei tarvitsekaan paljoa välittää...Jos sitten autoa vaihtaessani saan vanhasta Carinastani edes JOTAIN, niin olen ihan tyytyväinen :)

Nimittäin jos sitä ei huolita ollenkaan, niin joudun maksamaan käytöstä poistamis maksut. Tosin saan sitten jonkinlaista tyydytystä, kun ajan romun jonnekin autojen hautausmaalle ja pistän pesäpallomailalla kaikki säpäleiksi :evil:

Ei, nyt tuli parempi idea. Jätän sen napit auki ja oven raollaan jonnekin pahamaineiselle paikalle viikonloppuyöksi. Ei tarvi maksaa niitä poistamis maksuja, kun auto varastettiin...Saisikohan vielä jotain vakuutuskorvauksiakin :eek:
 
Dreamer sanoi:
Tuosta vaihtohinnasta minun ei tarvitsekaan paljoa välittää...Jos sitten autoa vaihtaessani saan vanhasta Carinastani edes JOTAIN, niin olen ihan tyytyväinen :)

Nimittäin jos sitä ei huolita ollenkaan, niin joudun maksamaan käytöstä poistamis maksut. Tosin saan sitten jonkinlaista tyydytystä, kun ajan romun jonnekin autojen hautausmaalle ja pistän pesäpallomailalla kaikki säpäleiksi :evil:

Ei, nyt tuli parempi idea. Jätän sen napit auki ja oven raollaan jonnekin pahamaineiselle paikalle viikonloppuyöksi. Ei tarvi maksaa niitä poistamis maksuja, kun auto varastettiin...Saisikohan vielä jotain vakuutuskorvauksiakin :eek:

En jaksanut lukea kaikkeja viestejä, mutta jos autosta on valmis maksamaan 10 kiloeuroa niin SAKSAAN / RUOTSIIN. Tolla summalla saa Saksasta niiiiin paljon paremman kaaran kuin Suomesta. Itse säästin Ruotsista tuodessani semmosen 3 - 4 tuhatta euroa.
 
Dreamer sanoi:
Näiden vastausten perusteella tuo Toyota Yaris vaikuttaa passelilta:

-Pieni bensankulutus: 4.2l/100km, eli "maksaa itsensä takaisin" 10 vuodessa
-1.4 litran moottori: tuolla pääsee jo 160km/h ja Alpit ylös (vai pääseekö? kokemuksia?)
-Pieni auto: 2 hengelle riittävä ja helppo parkkeerata
-Uutena maksaa 16970€: voin jonkin aikaa säästämällä saada tuon kokoon, joten ei ole aivan ylivoimainen hinta

Toyota Yariksen omistajat kommenttia!

Täältä löytyy Yaris! Eli mitä haluait tietää?
Neljäkin ihmistä mahtuu hyvin kulkemaan ko. autossa mutta viisi menee jo epämukavaksi! Neljän ihmisen kuormalla aikakin 1.3 malli jaksaa kiihtyäkkin kohtuullisesti(Toisin kuin 1.4 Corolla). Autolla on mukava ajaa kun autosta näkee kunnolla ulos joka suunnasta, koska penkki on sopivan korkealla (tietenkin säätö löytyy)... Tolla meidän 1.3 yariksella on ajeltu 5.5l/100km sekalaista ajoa!
Meidän autolla ajettu n. 20tkm ja pienintäkään vikaa ei ole ollut! Huoltoväli tollasessa autossa taisi olla 10-15tkm ei muista tarkasti!
 
vilho_kanuuna sanoi:
En jaksanut lukea kaikkeja viestejä, mutta jos autosta on valmis maksamaan 10 kiloeuroa niin SAKSAAN / RUOTSIIN. Tolla summalla saa Saksasta niiiiin paljon paremman kaaran kuin Suomesta. Itse säästin Ruotsista tuodessani semmosen 3 - 4 tuhatta euroa.

Minkä auton toisit?
 
Jeme sanoi:
Täältä löytyy Yaris! Eli mitä haluait tietää?
Neljäkin ihmistä mahtuu hyvin kulkemaan ko. autossa mutta viisi menee jo epämukavaksi! Neljän ihmisen kuormalla aikakin 1.3 malli jaksaa kiihtyäkkin kohtuullisesti(Toisin kuin 1.4 Corolla). Autolla on mukava ajaa kun autosta näkee kunnolla ulos joka suunnasta, koska penkki on sopivan korkealla (tietenkin säätö löytyy)... Tolla meidän 1.3 yariksella on ajeltu 5.5l/100km sekalaista ajoa!
Meidän autolla ajettu n. 20tkm ja pienintäkään vikaa ei ole ollut! Huoltoväli tollasessa autossa taisi olla 10-15tkm ei muista tarkasti!

-Mikä on huippunopeus? Esim. Eurooppaan mentäessä (tai vaikka Tampere-Helsinki) 160km/h olisi mukava nopeus. Ei ole laillista, mutta...

-No jos olet käynyt jossain vuorilla, niin miten jyrkät mäet pääsee ylös? Jos ajan vaikka Mt. Blancin huipulle :)

-Onko varaosat kalliita?
 
vilho_kanuuna sanoi:
En jaksanut lukea kaikkeja viestejä, mutta jos autosta on valmis maksamaan 10 kiloeuroa niin SAKSAAN / RUOTSIIN. Tolla summalla saa Saksasta niiiiin paljon paremman kaaran kuin Suomesta. Itse säästin Ruotsista tuodessani semmosen 3 - 4 tuhatta euroa.

Paljonko uusi Toyota Yaris maksaa Ruotsista tuotuna? Kaikki mahdolliset tullit yms mukaanlaskettuna?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom