tearsof tuossa ylempänä jo antoikin yhden esimerkin, mutta itse suosisin hieman usemapia ruokailuja pitäen annoskoot maltillisina, esim. näin:
n. 7.30 aamupala: 200 grammaa maitorahkaa / raejuustoa, pala ruisleipää (levite, kinkku, juusto), kahvi, 0,5 litraa vettä
vettä
n. 11.00 lounas: n. 200 g kasviksia/ salaattia, n. 100 grammaa vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa + vähän jotain kastiketta jos haluaa
vettä
n. 14.00 välipala: 200 gramaa rahkaa / raejuustoa + omena
vettä + jotain kevyttä tai vähemmän kevyttä kuntoilua tässä välissä
vettä
n. klo 17.00 päivällinen: n. 100 grammaa vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa, 2 pientä perunaa/tai n. 1,5 dl keitettyä täysjyväriisiä tai -pastaa, salaattia/kasviksia
vettä
n. klo 19.30 iltapala: esim. kaksi keitettyä kananmunaa / rahka / pieni salaatti tonnikalalla / raejuustolla
Tuossa olisi yksi esimerkki millä voisi lähteä liikkeelle. Muutamia pointteja:
- Määrät ovat noin arvioita ottaen huomioon aloituspostaajan sukupuolen, painon ja iän.
-Itse suosin aamulla proteiinivoittoista aamupalaa, mutta toki esim. kaurapuuro sokerittomalla mehukeitollakin voisi olla aloittajalle ihan hyvä vaihtoehto aamupalaksi.
- runsas veden juonti pitkin päivää on tärkeää aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi. Lisäksi vesi auttaa itselleäni ainakin hieman hillitsemään nälkää kun dietataan
- kahvi ei ole mikään välttämättömyys missään vaiheessa. Kahvia ilman ylettömiä määriä maitoa/kermaa voi huoletta nauttia tai olla nauttimatta dietillä sen verran kuin tykkää (HUOM! ilman sokeria!)
Toivottavasti tästä oli jotain apua, zemppiä elämäntapamuutokseen.
DISCLAIMER: Edellä olevan olen kirjoittanut vain omien kokemuksieni opettamana enkä väitä yllä olevan paras/optimaalisin/juuri oikea tai ollenkaan ainut mahdollinen tapa muodostaa ruokavalio aloituspostaajalle. Olen kertonut sen vain viitteellisiksi suuntaviivoiksi, joista aloituspostaaja voisi lähteä kehittämään/miettimään omia ruokailutottumuksiaan.