Apua rasvanpolttoon

Ikä
48
Hei, osaisikohan joku auttaa epätietoista...

Noudatan vähähiilihydraattista diettiä, hoikistumistarkoituksessa, vaihtelevalla menestyksellä... Kilot pirulaiset ovat vaan todella tiukassa, koska laihdutan kuitenkin normaalipainon sisällä (nainen 30 v :wanha: , 180 cm ja 70 kg).

Punttia teen 3 x viikkoon, aerobista se toinen 3 x viikkoon :whip: .

Nyt mietin, että olisiko jostakin purkista saatavilla apua läskin lähdetykseen? Ei siis mitään rasvansieppareita (koska otan energiaa hiilareiden sijasta hyvistä rasvoista) vaan apua siihen rasvanpolttoon.

Onko kukaan kokenut saavansa mitään hyötyä esim. CLA:sta tai vastaavista valmisteista?

Kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuitenkin kohta joku sanoo että pistä esille päivän ruokailusi, niin on helpompi auttaa.

Eli pistä päivän ruokailusi tähän, niin on helpompi auttaa :)

No tässäpä aika normipäivä, esim. tänään:

Aamulla muutama vadelma, 150 g maustamatonta jogurttia, jossa 10% rasvaa.

Päivällä kunnon pala lohta, salaattia, porkkanaraastetta ja pari siivua juustoa.

Illalla aikeena syödä n. 150 g nautaa, wok-vihanneksia ja raejuustoa, loraus oliiviöljyä.

Iltapalaa en yleensä syö, koska syön tuon ilta-aterian vasta treenin tai lenkin jälkeen. Joskus syön ilta-aterialla myös pari palaa hapankorppua hiilarin lähteeksi, jos tuntuu että sitä tarvii.

Nyt joku varmaan sanoo, että syön liian harvoin, mutta tuo on mun hyvinvoinnille passaava rytmi. Vatsa ei tykkää, jos syön usein, vaikka söisinkin pieniä annoksia.

Itse pistäisin aamulle jonkin näköisen protskun lähteen vaikka prode drinkki tjsp.
Iltapalaan en laittaisi lainkaan hiilareita naamaan, lenkin jälkeen jolloin ruumis ottaa sen energian läskistä eikä käytä vatsassa olevia hiilareita. Ennemmin sitten vaikka tonnikala purkki ja loraus öljyä

Olisko nuina aerobisina päivinä parempi syödä ennen sitä lenkkiä tms, eikä lenkin jälkeen enää mitään? Palaisikos se fläsä parhaiten niin? Vai onko parempi syödä samoin kuin puntinkin jälkeen, mutta hiilarit vaan vielä vähemmälle?

Kävin justiin lenkillä tyhjällä mahalla, ja nyt tässä odottelen jonkun aikaa kunnes syön. Jätän nyt ne hiilarit vähemmälle.

Aamuun voisi tosiaan lisätä vaikka protskudrinkin. Syöminen on mulle aamuisin tooosi vaikeeta, mieluiten olisin syömättä mitään... Suositelkaas hyvän makuista (ei kahvin makuista!!) protskudrinkkiä! Yleensä tykkään suklaan mausta... Hiilaria ei tarvi olla seassa yhtään, sitä on helppo tarvittaessa ottaa muualtakin.

Kotisiili sanoi:
No tässäpä aika normipäivä, esim. tänään:

Aamulla muutama vadelma, 150 g maustamatonta jogurttia, jossa 10% rasvaa.

Päivällä kunnon pala lohta, salaattia, porkkanaraastetta ja pari siivua juustoa.

Illalla aikeena syödä n. 150 g nautaa, wok-vihanneksia ja raejuustoa, loraus oliiviöljyä.

Iltapalaa en yleensä syö, koska syön tuon ilta-aterian vasta treenin tai lenkin jälkeen. Joskus syön ilta-aterialla myös pari palaa hapankorppua hiilarin lähteeksi, jos tuntuu että sitä tarvii.

Nyt joku varmaan sanoo, että syön liian harvoin, mutta tuo on mun hyvinvoinnille passaava rytmi. Vatsa ei tykkää, jos syön usein, vaikka söisinkin pieniä annoksia.
Syö useammin päivässä, vaikkapa 5 kertaa. Ja ota hiilarit reenin jälkeen ja aamulla. Niitäkin on hyvä vähän saada kun kerta salillakin reenaat. Muista ruuista sitten jätät hiilarit aika minimiin. Vedä useita sapuskoja päivässä, mutta pidä niiden koot pieninä, ettet tule ähkyksi. Aerobista lisäisin ainakin yhden harjoituksen viikkoon...

toi 3 kertaa viikossa on aika vähän. ei lisää hirveästi viikon energiakulutusta ellei ole vähintään jotain puolimaratoneja. :) kuitua tuossa ruokavaliossa on tosi vähän.

Varmaan se perus hera, ainakin itsellä menee hyvin alas (maustamatonta ja sen sekaan kaakoa tai sitten valmiiksi maustettua esim. fastin)

Itse olen ainakin ymmärtäny että aerobisen jälkeen se rasvanpoltto vaikuttaa vielä, eli ite teen ainakin niin että syön perus ruuan pari tuntia ennen lenkille lähtöä että se ehtii sulamaan ja vähän sen jälkeen kun lenkiltä tuun illalla syön jotain proteiini pitoista ja menen nukkumaan, mutta jokaisella on omat tapansa:)

Kotisiili sanoi:
Hei, osaisikohan joku auttaa epätietoista...

Noudatan vähähiilihydraattista diettiä, hoikistumistarkoituksessa, vaihtelevalla menestyksellä... Kilot pirulaiset ovat vaan todella tiukassa, koska laihdutan kuitenkin normaalipainon sisällä (nainen 30 v :wanha: , 180 cm ja 70 kg).

Punttia teen 3 x viikkoon, aerobista se toinen 3 x viikkoon :whip: .

Nyt mietin, että olisiko jostakin purkista saatavilla apua läskin lähdetykseen? Ei siis mitään rasvansieppareita (koska otan energiaa hiilareiden sijasta hyvistä rasvoista) vaan apua siihen rasvanpolttoon.

Onko kukaan kokenut saavansa mitään hyötyä esim. CLA:sta tai vastaavista valmisteista?

Kiitos!

Brutaalia, mutta toimivaa.

Aamupala kokonaan pois, lisää aerobista liikuntaa aamuisin, myös kovalla sykkeellä, jolla päästään kovaan jälkipolttoon. Ensimmäinen ateria vasta iltapäivällä. Kevyttä ja proteiinipitoista. Unohda pillerit, niistä ei ole apua, ennenkuin puhutaan apteekkitavarasta.

Panosta illan syömiseen ja syömiseen ennen nukkumaanmenoa, jotta kehollasi on rakennusaineita yöksi. Hitaasti imeytyvää proteiinia siis mukaan iltapalaan.
Hiilaripitoisena ravintona suosittelen jotain kuitupitoista pieniä määriä. Mitä vähempi sen parempi, mutta kuitua vatsa vaatii :)
Näläntunteen on pysyttävä koko dieetin ajan. Jos syö todella vähän ja nälkä loppuu, on syytä syödä pari päivää normaalisti tai ehkä hieman ylikin, jotta säästöliekiltä vältytään.

Itse olen tiputellut kahdessa kuukaudessa 12kg, kyllä se siitä =)

Tsemppiä dieetille, et ole yksin, meillä muillakin on nälkä :thumbs:

Nightkin sanoi:
Brutaalia, mutta toimivaa.

Aamupala kokonaan pois, lisää aerobista liikuntaa aamuisin, myös kovalla sykkeellä, jolla päästään kovaan jälkipolttoon. Ensimmäinen ateria vasta iltapäivällä. Kevyttä ja proteiinipitoista. Unohda pillerit, niistä ei ole apua, ennenkuin puhutaan apteekkitavarasta.

Panosta illan syömiseen ja syömiseen ennen nukkumaanmenoa, jotta kehollasi on rakennusaineita yöksi. Hitaasti imeytyvää proteiinia siis mukaan iltapalaan.
Hiilaripitoisena ravintona suosittelen jotain kuitupitoista pieniä määriä. Mitä vähempi sen parempi, mutta kuitua vatsa vaatii :)
Näläntunteen on pysyttävä koko dieetin ajan. Jos syö todella vähän ja nälkä loppuu, on syytä syödä pari päivää normaalisti tai ehkä hieman ylikin, jotta säästöliekiltä vältytään.

Itse olen tiputellut kahdessa kuukaudessa 12kg, kyllä se siitä =)

Tsemppiä dieetille, et ole yksin, meillä muillakin on nälkä :thumbs:

Vaikka aloittelija olenkin niin mä en kyllä tekis näin. Musta tämä tapa kuullostaa enemmän tavalta menettää sitä lihasta. Esimerkiksi aamulenkin jälkeen kroppa janoaa noita rakennusaineita kun jo yö on oltu syömättä. Tohon vielä jotain 4 tuntia ennen lounasta niin huh huh. Sitten tuon takia nälkä kasvaa niin suureksi että tulee himoja erilaisiin naposteltaviin ja liian suuriin annoksiin. Ja tuota nälkää ei kyllä tartte musta kokoaikaa nähdä, kyllä se painoo vähenee ilmankin.

GoA sanoi:
Vaikka aloittelija olenkin niin mä en kyllä tekis näin. Musta tämä tapa kuullostaa enemmän tavalta menettää sitä lihasta. Esimerkiksi aamulenkin jälkeen kroppa janoaa noita rakennusaineita kun jo yö on oltu syömättä. Tohon vielä jotain 4 tuntia ennen lounasta niin huh huh. Sitten tuon takia nälkä kasvaa niin suureksi että tulee himoja erilaisiin naposteltaviin ja liian suuriin annoksiin. Ja tuota nälkää ei kyllä tartte musta kokoaikaa nähdä, kyllä se painoo vähenee ilmankin.

Ymmärrän kyllä hyvin. Kasvu pääasiassa kuitenkin tapahtuu yöllä, kataboliaa tapahtuu aina dieetillä, sille ei voi mitään. Rasvanpolttoon aamu on paras aika, joten siksi esim. itse uhraan aamun täysin sille. Illalla ja yöllä pyrin epätoivoisesti pitämään lihoista kiinni :)

Jostain on aina tingittävä, siksi saliharjoittelua tehdään dieetillä, jotta lihas saataisiin pysymään edes jotenkuten. Ilman apteekin rojuja tuo ei ole helppoa, mutta on palkitsevaa kun huomaa että se on mahdollista.

Nälän näkemisellä tarkoitan sitä, että kun kroppa ilmoittaa että on nälkä, kaikki on kunnossa. Silloin aineenvaihdunta toimii, ja painokin putoaa. Jos näläntunne loppuu kokonaan, on elimistö säästöliekillä jolloin rasvan vähentäminen kehosta käy hankalammaksi.

Jokainen tekee silti tyylillään, toisella on kovempi itsekuri kuin toisella, toisella paremmat geenit ja nopeampi aineenvaihdunta jne. Kyseinen tapa on toiminut itselläni ja muutamalla tutullani. Mutta se ei tarkoita sitä että se olisi kaikkien punttaajien dieettiohjelman "se juttu"

Kerran viikossa pitää muuten muistaa syödä reippahasti... se onkin se dieetin paras päivä ;)

Kiitos vastauksista!

Vähän selvennystä tähän: mä en ole varsinaisella dietillä, millään kisadietillä ainakaan, vaan vähähiilihydaattinen ruokavalio on mulle ennemminkin elämäntapa. Pakko olla, vatsani takia. Kärsin ärtyneen suolen oireyhtymästä, ja hiilihydraattien rajoittaminen (varsinkin viljat) on lähes ainoa tapa saada vatsa pysymään edes jotenkin kunnossa.

Tämän lisäksi toivon, että laihtuisin hieman, sillä viimeisen 1,5 vuoden aikana on elopainoa tullut lisää melkein 10 kg.

Vatsani takia en voi lisätä myöskään kuidun määrää ruokavaliossani. Tuosta kuitumäärästä on pakko olla tosi tarkkana: toki sitä on saatava, muttei yhtään liikaa! Ja vatsani takia en myöskään voi syödä 5 kertaa päivässä, en kovin myöhään illalla enkä jättää päivän ensimmäistä ruokailua iltapäivään.

Aamuaerobisen hyvistä puolista panonpudotuksessa olen kuullut, mutte elämäntilanteeni vuoksi sen toteuttaminen on käytännössä mahdotonta. Tai en ainakaan ole tarpeeksi motivoitunut siihen, että heräisin aamulla klo 5 lenkille. Ja tuohon aikaan olisi pakko lähteä, mieli ehtiä ajoissa töihin monen kymmenen kilometrin päähän.

Puntilla ja lenkillä käyminen ei ole mitenkään tavoitteellista. Treenailen kyllä mulle tehtyjen ohjelmien mukaan ja kunnon painoilla yms, mutta ei mulla mitään kasvutavoitteita ole tms. Harrastus siis vaan.

Taidan siis jatkaa entisellä linjalla, jos jotain laskua tapahtuu painossa niin hyvä. Vatsan hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpää ja hyvä yleiskunto, niitä en halua menettää laihtumisen kustannuksella.

Tee kovia intervalleja. Aikaa menee kunnosta ja halusta riippuen se 4-15 minuuttia päivässä, ja kyllä, niistä on hyötyä, vaikka "vain 4 minuuttia päivässä" kuulostaakin suoraan TV-shoppikamalta.

Esimerkiksi Tabata -intervalleja tehdään 4 minuutin ajan tyyliin 20 sekuntia täysillä, 10 sekuntia kevyesti, eli yhteensä 8 kovaa 20 sekunnin rutistusta. Tämän voi sitten tietysti toteuttaa juosten, pyöräillen, uiden tai vaikka työpaikan vessassa ruokatauolla kyykkyjä tehden!

Kuten jo aikaisemmin mainittu tee nuo lenkkisi kovilla intervalleilla. Tuoreimpien tutkimusten mukaan rasvanpolttoon ei vaikuta kovia intervalleja tehdessä se tekeekö reenit aamulla tyhjään mahaan vai möyhemmin kun on ehtinyt syömään. Tämä siis pätee ainoastaan koviin intervallitreeneihin kun taas matalan intensiteetin aerobisissa rasvanpolttoon vaikuttaa se onko syönyt vai ei.

zahula sanoi:
Kuten jo aikaisemmin mainittu tee nuo lenkkisi kovilla intervalleilla. Tuoreimpien tutkimusten mukaan rasvanpolttoon ei vaikuta kovia intervalleja tehdessä se tekeekö reenit aamulla tyhjään mahaan vai möyhemmin kun on ehtinyt syömään. Tämä siis pätee ainoastaan koviin intervallitreeneihin kun taas matalan intensiteetin aerobisissa rasvanpolttoon vaikuttaa se onko syönyt vai ei.

Missäs asiasta on kirjoiteltu?:)

nimim. epäilevä Tuomas ;)

Jeh, minä päätin nyt dieetillä yhdistellä intervalleja (tabata, ei HIIT), ja pitkäkestoisia. Yhteensä tulee 1-2 pitkäkestoista ja 3-4 intervallia viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom