Apua! Jalkapöytä kipeä juoksemisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyriar
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei olen 17 vuotias 167/66. Aloitin laihduttamisen about 90 kiloisena kun pituus oli 165. Elikkäs ongelmana on että en ole ikinä ollut mikään hirveä urheilija ja laihdutin kävelylenkeillä/lyhyillä juoksulenkeillä (max 4km) ja urheilin 5-7krt/vk. Noin 1kk takaperin kun olin päässyt alle 70 kg painotavoitteeseen kokeilin ja juoksin yli 10km ilman mitään ongelmaa. Innostuin ehkä vähän liikaa koska olin onnistunut ja en ole ikinä juossut niin pitkiä matkoja.... Rupesin juoksemaan 6-7/krt viikossa joskus 2 lenkkiä päivässä 7-14km lenkkejä ja oli joka kerta hyvä olo... Mutta viikon jälkeen molempiin polviin tuli rasitusvammat, varmaan koska olin aloittanut liian kovaa...... Nyt kun olin ottanut hiukan taukoa ja rauhallisemmin polvet ovat parantuneet aika pitkälti ja jatkoin reeniohjelmaa, no sitten oikean jalan jalkapöytä rupesi sattumaan lenkillä ja on siitä lähtien sattunut eli noin 1vk sitten... en ollut juossut pariin päivään ja juoksin nopeat 3km ja ei parantumisen merkkejä.... Mitä teen? Haluan jatkaa pitkien matkojen juoksemista ja on aivan masentunut olo kun en pääse juoksemaan!!!! Onko jotain lajia minulle jota voisin harrastaa yksin ja voisi korvata juoksemisen väliaikaisesti jotta jalkapöytä parantuisi? Tämä on ensimmäinen palsta ikinä joten älkää tuomitko, kiitos! -Toni

Kengät ovat juoksijalle todella tärkeet ja olethan juossutkin melkoisia määriä, joten ei ihme jos alkaa jotain probleemia ilmenemään. Lepoa tuo vaatii, eikä se juoksukunto siinä mihinkään katoa jos pari viikkoa annat lepoa. Samoin lääkäri on tossa todella kova vaihtoehto, jos siellä on jotain rasitusmurtumaa, niin älä nyt helvetti juokse jalkaa ihan rikki.

Kiitos vastauksesta. Onko sulla ehdotuksia että millä voisin väliaikaisesti korvata juoksun? Sillä tulee ihan hirveen masentava olo jos päivät pitkät kotona lepää tekemättä mitään. -Toni

Kyllä sun pää pitää kestää taukojakin, tekee vain hyvää kropalle. Jos mieli kaatuu tommoisesta, niin mitäs jos sulle tulee joku isompi loukkaantuminen ja tulee parin kuukauden paussi? Et voi ikuisesti vain juosta, joskus on pakko antaa paikkojen levätä. Ja sit ne kengät, millaisilla juokset?

Se myös kannattaa huomioida, että kun olet kuntouttanut jalkasi, niin rupeat juoksemaan ensin pehmeällä alustalla (pururadat, kuntoreitit) etkä asvaltilla.

Voisin kokeilla uintia. :) Ja juoksin ~20-30€ halpiskengillä, mutta ostin juuri uudet laadukkaat kengät mutta en ole päässyt vielä niillä juoksemaan.... Kiitos vastauksista

Voisin kokeilla uintia. :) Ja juoksin ~20-30€ halpiskengillä, mutta ostin juuri uudet laadukkaat kengät mutta en ole päässyt vielä niillä juoksemaan.... Kiitos vastauksista

Mulla kipuili oikea jalkapöytä, mitään syytä siihen ei röntgenissä/lekurissa löytynyt. Rupesin juoksemaan enemmän päkijöillä, kenkiä en vaihtanut, ja nyt homma toimii hienosti ilman kipua.

Voin sanoa että vesijuoksu, kun nyt parantelet jalkaasi. Ei rasita niveliä/jalkapöytää ollenkaan kun ei iske mihinkään kovaan. Itsellä mennyt nivelsiteet toisesta jalasta vuosia sitten ja vieläkään ei ole kunnolla kunnossa mutta nyt vesijuossut muutaman kuukauden ja taidan kohta uskaltaa jo maalenkkeilyäkin kokeileen :)
Pistä tekniikka kuntoon vain vesijuoksussa ja kyllä on raskasta hommaa. Itsellä palaa tunnissa ~1000kcal
Hieman se on erilaista mutta suosittelen ja olen huomannut muitakin jalkavaivaisia käyvän samassa paikassa kuin itsekin vesijuoksemassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom