SUPERCARB 1kg -40%

Apua helvetilliseen makeanhimoon?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja unni
  • Aloitettu Aloitettu
Ex-namihiirenä olen monen muun tähän ketjuun kirjoittaneen kanssa samoilla linjoilla, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio yhdistettynä ripaukseen itsekuria auttaa kummasti. Kannattaa myös olla itselleen armollinen, aika harva pääsee huonoista tavoista eroon sormia napsauttamalla.

Itse ostan todella harvoin kotiin mitään herkkuja, musta on tullut sosiaalinen herkuttelija ja syön pullani ja suklaani kahviloissa, kyläillessä ja työpaikalla. Kotona yksin karkin mussuttaminen tuntuu yhtä tylsältä ajatukselta kuin kalsarikännit. Ja annoskokokin pysyy seurassa syödessä hallinnassa ihan huomaamatta.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jos saisin vinkkejä kunnon syömiseen, olisin kiitollinen. Miten kannattaisi lähteä koostamaan ruokavaliota, jotta se olisi proteiini- ja (hyvä)rasvapitoinen, niin että hiilareita ei unohdeta, muttei ne näyttele pääroolia?

Suosittelen selaamaan Mitä söit tänään -ketjua, sieltä löytyy varmasti sekä hyviä että huonoja esimerkkejä!

Hyviä ruokajuttuja löytyy myös monista blogeista. Linkkauksen säännöt on mulle vähän epäselvät, mutta googlaamalla löytyy varmaan ainakin seuraavat:

Quinoaa (puhtaasta raakaravinnosta, raakasuklaasta, smoothieista ..)
Sannulin blogi (sannulin treenejä ja ruokia, ruokavalio on minusta aika esimerkillinen ja myös "tavallinen" eli ei mennä äärimmäisyyksiin .. helppo ottaa mallia kun raaka-aineet saa normikaupoista)
Gym space (blogeista halo ja faidra kirjoittaa ainakin paljon hyvästä ravinnosta)

Siinäpä näitä :)

Itsekuria se makenahimon selättäminen varmasti eniten vaatii. Kun muu ravitsemus on kohdallaan on himoja varmasti helpompi vastustaa! Tsemppiä!

ps. Söin eilen mars-patukan ja 1 dl jäätelöä :D Still alive ..

Ei siihen kyllä tarvita mitään verensokerin nousemisia, että näläntunne häviää.

Ei niin, lyhyellä aikavälillä, jolloin kylläisyyden tunteesta huolehtivat (terveellä) muun muassa vatsan hermosto ja kolekystokiini. Mutta pidemmällä aikavälillä energiantarve on merkittävin taustavaikuttaja, ja verensokerin on pysyttävä ylhäällä, jotta näläntunne pysyisi poissa. Tuo verensokeri on sitten peräisin ateriasta tai maksan glykogeenistä. Jos fruktoosi ei päädy edes vereen, vaan käsitellään maksassa haitta-aineena, ei se koskaan pääse vaikuttamaan tähän yhtälöön. Siinä mielessä kylläkin verensokeritasolla on aika paljonkin merkitystä.

sabi: aivan uskomattoman motivoiva ja hyvä kirjoitus, kiitos! Muakin jäi vähän kaivelemaan toi avocadopohjainen suklaamousse...haluisitkohan kenties kertoa siitä enempi?

On todella vaikeaa.... :wall: olen tässä nyt pähkäilly, että pienennän nyt ensin tuota kertamäärää...eli jos syön jätskiä en vedä koko litraa kerralla, vaan vaikkapa puolikkaan ja siitä sitten taas jossain vaiheessa taas vähennän. Luulen, että näin aluksi olisin todella kiitollinen ja tyytyväinen itseeni, jos voisin tyytyä vaan muutamaan karkkiin tai yhteen pullaan. Näin äkkiseltään tuntuu aika mahdottomalta laittaa sokerin syöminen kokonaan yht äkkiä poikki niks naks. Niin kuin aiemmin sanoin, se neljä päivää totaalikieltoa on enkka...

Täytyykin nyt alkaa kaivelemaan sitä "mitä söit tänään" -viestiketjua ja niitä blogeja. Luulen, että mulla on perustiedot oikeasta syömisestä, mutta ideoita toteutukseen kaipaan....ja toisaalta voi olla olla niin, että luulen syöväni oikein, mutta.... Jäi nimittäin hieman kaivelemaan jonkun aiemmin ketjussa mainitsema "oikeanlaisen ruuan syöminen käy jo työstä"...eli siis saapi syödä paljon....jostain syystä itsellä tulee kalomäärät äkkiä täyteen, vaikka yritän koostaa mielestäni terveellisesti. Tai sitten mun kaloriraja on liian alhainen....?

Onko kellään muulla tullut ongelmaksi himo protskupatukoihin :) Itse en ainakaan voi ostaa kotiin tietynmerkkisiä patukoita, koska mielestäni ne on parempia kuin suklaapatukat, ja syön ne heti samana iltana...

Luin kaikki viestit, mutta kukaan ei mielestäni ollut antanut vinkiksi proteiinin lisäämistä ruokavalioon?! Hiilareiden vähentäminen kyllä mainittiin, mutta jos vähentää jotain, niin monesti pitäisi sitten lisätäkin jotain. Mulla ainakin makeanhimoa vähentänyt selkeästi protskujen ja hyvän rasvan lisääminen. Jos ei koskaan pidä ihan harkittuja herkkupäiviä, mulla ainakin seurauksena hervoton mässäily ennemmin tai myöhemmin. Näitä herkkupäiviä on lisäksi kiva etukäteen suunnitella, ja mietiskellä missä kävisi syömässä (herkuttelen myös aina ulkona, ettei tule ostettua kotiin kauheita satseja makeaa).

kun pitää verensokerin tasaisena normaalilla proteiinipitosella ruualla niin en usko että tekee mieli mitää herkkuja.
yleensä sitä repsahtaa sillon kaikkee mäyssäämään ku on edellisestä ruokailusta kulunut liian kauan.
Maha ku on pullollaan niin ei siinä vaiheessa tee mieli alkaa patukkaa natustaan.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom