Täällä on yksi entinen winkkarikäyttäjä ja nykyinen mac-win -sekakäyttäjä pakon edessä, joten voisin omaa kokemusta vähän heittää.
Kotikäytössä pc-historiani alkaa jostain vuodesta 96 ja kestää vuoteen 05 -asti. Tuohon aikahaarukkaan mahtuu pari pöytäkonetta ja pari läppäriä pitäen sisällään win95, 98, ME, ja XP. Näistä viimeisin läppäri win xp:llä on vielä taloudellisista syistä kakkoskoneena. Se saa kenkää samantien kun talous antaa myöden, toivottavasti ensi kesänä. Tuolla en kuitenkaan itse tee nykyään enää mitään, vaan se "toimii" toisena surffilautana.
Töissä en käyttöjärjestelmään pysty vaikuttamaan ja vielä vähemmän siksi että käytössä olevia mekaniikkasuunnitteluohjelmistoja ei os x:lle tehdä.
Miksi minä sitten jossain vaiheessa vuonna 05 ostin Macin? No omaan käyttöhistoriaan kuuluu omaan makuun liikaa vianmäärittelyä ja käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta. En ole koskaan varsinaisesti halunnut harrastaa tietokonetta, vaikka sillä onkin tullut tehtyä monenlaista. Jossain vaiheessa sitten alkoi tulla suunnaton kyllästyminen niihin ylläreihin joita pc toi tullessaan. (Esimerkkeihin en mene yhtä pidemmälle. Viimeisin läppäri on edelleen siinä tilassa että siihen ei voi asentaa SP2:sta, koska wlanilla ei sen jälkeen enää pääse verkkoon, vaan tulee ilmoitus rajoitetusta yhteydestä jne. Sitä on koitettu saada pois aiheeseen löydetyillä skripteillä jotka nollaavat jotain rekisteriä tms. On asennettu käyttis uusiksi jne, mutta ainoa toimiva vaihtoehto on ollut SP2:sen poistaminen. Kyllä tuokin joskus vielä toimi.) Jotta niistä pääsi yli, veivät ne aikaa ja vaivaa omaan makuun ihan liikaa ja päästin siitä oravanpyörästä irti.
Töissä on kone toiminut kotikäyttöä paremmin. Voipi johtua ehkä siitä, että käyttö-/ohjelmamäärä on vähän pienempi. XP pyörii duunikoneella nykyään ja kyllähän tämäkin toimii...mutta jos tällä mallintaa päivän mittaan vähän enemmän, niin kone pitää bootata keskellä päivää jossain vaiheessa, koska muuten CAD -romahtaa muistin tullessa täyteen. Isot pojat ovat kertoneet ongelman johtuvan siitä että windows ei osaa vapauttaa RAMia niin paljon kuin mallien sulkemisesta vapautuu tms. ja jossain vaiheessa tulee sitten limitti täyteen. Ihanaa.
Siitä miten olin kuullut tai tutustunut Macciin ei sen enempää, mutta aika soitelleen sotaan lähdin sitä ostaessani. Ajattelin että kyllä mä sillä pärjään eikä se voi olla ainakaan rasittavampi kuin tähän asti käytössä olleet. No sillä tiellä ollaan, musta on tullut ihan super-gay, koska diggaan hienosta designista(ylipäänsä) ja tunnun pärjäävän noiden koneiden kanssa paremmin kuin aiemmin. Kaikki Applen tuotteet eivät multakaan saa hyväksyntää. Omaa konetta ostaessa läppärivaihtoehtoja oli PB ja iBook. Tuo valkoinen meikkirasia oli aivan perseestä, näppistaso notkui ja natisi ja näyttö aivan aunarista. Tuolloin raotin kukkaroa reilusti enemmän ja ostin PB:n jotta sain alumiinikuoret(I'm so, so gay). Sama pätee tuohon paljon kommentteja keränneeseen MBA:han. Meillä pitäisi tuo vanha pc heittää verkonpainoksi ja toiminnallisuudeltaan MBA riittää hyvin. Luultavasti tässäkin tapauksessa maksan tuon hintaeron siitä syystä että pääsen eroon valkoisista muovikuorista. Musta MB taas menee hinnaltaan liian lähelle MBA:ta, en näe siinä mieltä.
Mun mielestä tuo Hupen postaama kuva läppäreiden pohjasta kyllä summaa tuota eroa näiden maailmojen välillä jollain lailla. V**tu mikä idea laittaa läppärissä koneen pohja täyteen tuuletusreikiä. Tuollaisia ovat olleet myös edelliset läppärini. Kun sitä pitää sylissä niin on reijät tukossa. Niiden vuoksi myös pitää pöytäkäyttöä varten olla korkea kumitattitornit, jotka sitten taas takertuu laukkukäytössä vaikka mihin. Toisaalta PB on myös aika monikäyttöinen laite, sillä voi vaikka paistaa kananmunia kun reikiä ei pohjassa ole - lämpökin siihen riittää. Eikä mua kiinnosta yhtään onko jonkun 501-miehen mielestä naurettavaa katsoa koneen ulkonäköä, mulle sillä on merkitystä. Jos esteettisille asioille ei laita juuri mitään painoarvoa, niin se on ihan fine. Ainakin monissa asioissa pääsee halvemmalla.
Muutama äkkiä mieleen tullut juttu OS X:ssä on mitä windowsista haluaisin siihen apinoitavan. Leikkaa-liitä toiminto ois aika jees ja syy miksi sitä ei ole on luultavasti vain joku patoutuma Stevellä. Lisäksi mä olen nyt kohta kolme vuotta käyttänyt OSX:ää 15":n näytöllä, enkä mä ole vielä tottunut siihen että ikkunoita ei saa tuosta vaan koko näytölle. Mua **tuttaa jos ikkunan ulkopuolella näkyy jotain sillisalaattia muista ohjelmista kun mä surffaan tai kirjoitan maileja, enkä koe sen olevan mitenkään paremmin kun se vaan on niin. Siispä ikkunat on venytetty koko näytön kokoisiksi. Ja tuon ikkunoiden venyttämisenkin voisi apinoida Billiltä - se kun onnistuu nyt vain yhdestä nurkasta. Duunissa 24" näytöllä olen tästä vähän tinkinyt, koska alkaa selaimen luettavuus kärsiä jos ikkuna on koko näytön leveydeltä.