Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valkoisen MacBookin topcasen voi vaihtaa takuuaikana jos se "tahraantuu". Mitenhän pc-raudan kanssa?
Otetaan puhdistusaine käteen, kaadetaan esim talouspaperille, hinkataan. Kas puhdasta on. Ei tarvitse edes sammuttaa konetta, eikä tartte lähteä kotoa.
Kätevä tapa saada koneitten hinnat taivaisiin on lähettää ne takuuseen aina, kun siinä on vähän pölyä päällä.
Edit.: PS. toimii myös valkoiseen macbookkiin, olen kokeillut.

Otetaan puhdistusaine käteen, kaadetaan esim talouspaperille, hinkataan. Kas puhdasta on. Ei tarvitse edes sammuttaa konetta, eikä tartte lähteä kotoa.
Kätevä tapa saada koneitten hinnat taivaisiin on lähettää ne takuuseen aina, kun siinä on vähän pölyä päällä.
Edit.: PS. toimii myös valkoiseen macbookkiin, olen kokeillut.
Tuokin toimii tottakai. On hyvä myös muistaa pestä kädet joskus.

Mä käytän säännöllisesti mun läppäriä kauneushoitolassa. Se sijaitsee samalla kadulla mun puudelintrimmaajan kanssa.
Sitten kun sille tulee ikää se 5v niin lienee silikoni-implanttien aika?

Fakta kun kuitenkin on, että Wintoosa ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto pc:lle. Linux-versioita löytyy pilvin pimein, ulkoasun säätö mielen mukaan onnistuu paljon vapaammin kuin wintoosalla, viruksia vähintäänkin vähemmän ja kaiken lisäksi mokoma on ilmainen. Niitä muutamaa tiedostoformaattia, jotka eivät linukalla aukea, varten voi asentaa virtual boxin ja siihen windowsin ja nauttia kahden yhtäaikaisen käyttöjärjestelmän luksuksesta.

Boldasin tuolta muutamia sanoja jotka ainakin alkavat oksettamaan itseäni. Tuo jatkuva säätäminen oli nimenomaan se mistä tahdoin eroon, pääsin siitä eroon. Kiitos OSX:n. (Huom, OSX:n, ei Macbookin, tai sen pohjamuotoilun).
Eikö olisi helpompaa siis valita vain yksi noiden kaikkien sijaan: OSX

Otetaanpa esimerkkinä sun mummos, se ostaa läppärin ja alkaa asentamaan siihen erilaisia linux-versioita ja kääntämään kerneleitä. Sitten tulee mieleen ukin vanha softa joka ei toimi kuin Windowsissa. No mummo ottaa ohjat käteen, etsii Virtual Boxin, asentaa sen ja Wintoosan siihen niin ukkikin saadaan tyytyväiseksi kun vanha Stroker-peli toimii taas... Varsin käyttäjäystävällistä siis, helppoa ja nopeaa. Itse en jaksaisi edes kirjoittaa googleen noita kaikkia sanoja saatikka alkaa asentelemaan mitään. Mistä minulle ei makseta, sitä en tee. Konetta käytän vain viihteellisen tarkoitukseen työkalun lisäksi.

Entäs kaikki mahdolliset pluginit ynnä muut paskat mitä lähes jokaisella webbisivuilla on pilvin pimein ja varmaan yksikään nettisivu ei toimi uudella koneella "out-of-box" -periaatteella vaan on edessä kauhea asennusrumba. Taisipa ryssäkin juuri käydä ostamassa PC:n ja kun sen sai laatikosta ulos, Vista ruksutteli ja asenteli itseään useamman tunnin ja käyttöliittymä on niin sekava ettei sitä osaa käyttää edes 10 vuoden Windows-käyttäjä.

Itse otin MBP:n laatikosta, pistin virrat päälle ja kone olikin jo käyttövalmiina ja kaikki "pluginit" valmiina.
(Tuo MBP:n musta laatikko jossa se tulee on muuten ultra-magea, samoiten huippudesign-muotoilut styroksit mihin kone on pakattu ovat hienoja myös. Itselleni ainakin tuli hymy korviin saakka kun sain paketin käteen ja avasin sen)

Eikö olisi helpompaa siis valita vain yksi noiden kaikkien sijaan: OSX
Väännettiin tuolla ketjun alkupuolella asiaa näytönohjaimista. PC-miehelle ei ole tärkeää yksi 100% toimiva vaihtoehto. Pitää olla kymmeniä tai satoja ehkä toimivia vaihtoehtoja, että pääsee säätämään ja päivittämään. Tämä vaihtoehtojen määrä ja säätämisen ihanuus pätee kaikkeen mitä pc-mies koneelta haluaa. Mulle riitti aikoinaan ainainen säätäminen..

Taisipa ryssäkin juuri käydä ostamassa PC:n ja kun sen sai laatikosta ulos, Vista ruksutteli ja asenteli itseään useamman tunnin ja käyttöliittymä on niin sekava ettei sitä osaa käyttää edes 10 vuoden Windows-käyttäjä.
Tämäkin käytiin ketjun alussa läpi. Vistan "alkuvalmiudella" ei tietenkään ollut mitään tekemistä mikkisoftan kanssa vaan se oli laitevalmistajan ansiota, että käyttöjärjestelmä on täysin susi.

Tässä vielä fotot laatikosta:
mbp_box.jpg

mbp_styro.jpg

mbp_pack.jpg

Tämäkin käytiin ketjun alussa läpi. Vistan "alkuvalmiudella" ei tietenkään ollut mitään tekemistä mikkisoftan kanssa vaan se oli laitevalmistajan ansiota, että käyttöjärjestelmä on täysin susi.

meinasitko että jos jankkaat tarpeeksi kauan, niin faktalta tippuu pohja pois ja siitä tulee vaan gatesin valheita?

kyse lienee siitä että valmistajat tahtonevat tietynlaisen käyttispaketin joka voidaan ajaa vaikkapa 20% kaikista konemalleista ihan samanlaisena. sit kun rupeaa etsimään kaikki hp:n vista home premiumia pyörittävät kannettavat niin tulee "muutama" vaihtoehto enemmän kuin

1 mb
2 mb pro
3 mb air

Väännettiin tuolla ketjun alkupuolella asiaa näytönohjaimista. PC-miehelle ei ole tärkeää yksi 100% toimiva vaihtoehto. Pitää olla kymmeniä tai satoja ehkä toimivia vaihtoehtoja, että pääsee säätämään ja päivittämään. Tämä vaihtoehtojen määrä ja säätämisen ihanuus pätee kaikkeen mitä pc-mies koneelta haluaa. Mulle riitti aikoinaan ainainen säätäminen..

Tämä oli yksi niistä asioista, joihin OS X/Mac -kombossa rakastuin. Toisaalta BSD-unixin ollessa pohjalla, pääsee OS X:ää säätämään unix-tapaan tarvittaessa.

Kaikissa OSX:ssä on "kaikki" kielet mukana, myös suomi. Ei siis ole eri kieliversioita.
Jep. Kieltä voit vaihtaa myös lennosta. Ja se muuten toimii ihan oikeasti.

Minä ostin Leopardini eBaysta, kun sain melkein 50 euroa halvemmalla kuin Suomesta. Eli käyttistä ostaessa ei tarvi ensin valita useasta eri versiosta, sitten miettiä hankkiiko päivitys- vai täysversion ja sen jälkeen tuumailla mitä kieliä mahdollisesti saattaisi tarvita.

Helppoa eikö totta? Mutta Windows-miesten mielestä lukemattomat eri vaihtoehdot ovat ensiarvoisen tärkeitä. ;)

Sehän se just on idea :) Omppulogo oli tommonen kun minä aloin noitten kanssa touhuamaan.

Tiedän... Sehän toimii pienenä logona näppiksissä jne. , mutta isona... hmmm yök! Eikös silloin joskus slogan ollut: THINK DIFFERENT tjsp? Eihän me enää ajatella eri tavalla, kun kohta kaikki käyttää maciä? Paha, paha...

Eikös silloin joskus slogan ollut: THINK DIFFERENT tjsp? Eihän me enää ajatella eri tavalla, kun kohta kaikki käyttää maciä?

"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples." ;)

Back
Ylös Bottom