Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen kyseistä konetta, kannattaa tosiaan käydä katsomassa jossain.

Jep, toi ois täydellinen kyllä. Yks huono puoli tuossa mäkissä on ja se on tuettu max resoluutio kun mulla on läppäri kiinni 22" TFT:ssä niin pitäisi saada se 1680x1050. :(

Jep, toi ois täydellinen kyllä. Yks huono puoli tuossa mäkissä on ja se on tuettu max resoluutio kun mulla on läppäri kiinni 22" TFT:ssä niin pitäisi saada se 1680x1050. :(

Ei hätää:)

Lainaus apple.comista
"Grafiikka- ja videotuki
Intel GMA X3100 -näytönohjain, jossa on 144 Mt keskusmuistin kanssa jaettua DDR2 SDRAM -muistia3
Kahden näytön tila ja näytön kahdennus: tukee samanaikaisesti täyttä oletustarkkuutta sisäisellä näytöllä ja jopa 1920 x 1200 pikselin tarkkuutta ulkoisella näytöllä, molemmat miljoonissa väreissä"

Edit. Kyseinen näytönohjain siis uusissa macbookeissa.

Laitetaanpas tämä juoru tänne, kerran tästä on ollut aika paljon puhetta:

AppleInsider.com: Sources: MacBook Air battery replacements take only minutes.

Due to its ultra-thin profile, Apple's new MacBook Air was designed with an integrated 37-watt-hour lithium-polymer battery that is not user-replaceable. – – According to people familiar with the new-generation notebook, there are no special tools or knowledge required to swap out the MacBook Air's battery, which Apple has billed its "thinnest ever" in a product. Instead, the process requires a single size-0 type philips screwdriver and some diligence. Once flipped upside down, the MacBook Air's bottom cover is easily unscrewed and removed, providing immediate access to the battery cavity. From there, the battery can be unscrewed from the chassis with the same screwdriver and unplugged from the circuit board with a simple tug – it's not soldered to the board.

Tämä on tietenkin juoru joten take it with a grain of salt...

MacBook Air -koneen sisuskalut näkyvät muutaman sekunnin ajan Jobsin Macworld 2008 Keynote -videossa, kohdassa 01:02:09. Akku on koko koneen levyinen ja korkeudeltaan noin 3/5 koneen korkeudesta. Kaikesta päätellen akulla on paksuutta vain muutama milli. Onko tässä syy siihen, ettei asiakasta päästetä vaihtamaan akkua; noin suuren mutta ohuen akun rakenteen tekeminen niin ettei se taipuisi ja siten rikkoisi litiumkennojen rakennetta...

Täytyy kyllä sanoa etten ole minäkään air macin kohderyhmään kuuluva henkilö.

Jos pitäisi ostaa joku pieni, kevyt, helposti mukana kannettava kone kevyeen tietokoneen käyttöön, niin kyllä tuonne Eeepc puolelle kallistuu hyvin voimakkaasti ja ominaisuuksiltaan aika ylivoimainen tuossa hintaluokassa (jos se nyt joskus suostuu edes rantautumaan suomeen). Jos taas pitäisi ostaa tehokkaampi kannettava niin macbook/pro ajaa asiansa varsin hyvin.

Linkkiä. Onko hintakin sama? ;)

Linkki tulikin jo. Hinta on siis sama. Näyttis on kaikissa uusissa macbookeissa. Monesta paikasta ei taida noita vanhoja edes enää saada. Jos päätät tälläisen ostaa, niin varmista kuitenkin että kyseinen laite on "Santarosa" macbook. varmoja tuntomerkkejä on juuri tuo 144mb näyttis. Myös kaikki 2.2 GHz macbookit ovat uusia. (uusia on myös 2.0GHz prossuilla).
Varoitus siksi, että ainakin Stockmannilla myydään vanhoja 2.0GHz ja 2.16 GHz macbookeja uusina. Kun kysyin "koska teille tulee uusia macbookeja?" Stckmannin myyjä kysyi: "ai macbookprota vai?" Tässä vaiheessa kiitin ja poistuin. Siellä ei ainakaan tiedetä näistä koneista mitään.
Tämä siis Helsingin Stockmannilla.

Tässä on mielestäni aika hyvä asenne koko tähän vääntöön:
http://metku.net/index.html?path=articles/theswitch/index_eng
Objektiivinen asenne, PC-käyttäjän näkökulmasta, tuota voin kunnioittaa.

Olen itse hankkimassa uutta konetta, ja olen pitkään ihaillut mäkkiä (diggaan käyttiksen fiiliksestä ja sitä on oikein hieno käyttää), ja se onkin ollut vahvana ehdokkaana, mutta...

Tämänkin ketjun Mac-fanaatikkojen asenne suorastaan kuvottaa minua. En yksinkertaisesti halua kuulua joukkoonne! Kuulostaa varmasti pelkältä vittuilulta - jota se toki osittain onkin - mutta kyse on lopulta kohdallani periaatteista. Kaikki tuntemani mäkistit ovat enemmän tai vähemmän fanaatikkoja, jotka eivät voi ikinä myöntää Macin puutteita. Mäkki on kuin Jumala, joka ei voi koskaan olla väärässä.

Olenko yhtään parempi tai yhtään vähemmän tekopyhä, kun jätän mäkin ostamatta kannanottona sen käyttäjiä kohtaan? Varmaankaan en, mutta silti se tulee jäämään kaupan hyllylle.

PS. Tuo mun sigu summaa aika tehokkaasti fiilikseni koko asiasta.

No siinäpä jää sitten naurettavan periaatteen vuoksi hyvä kone hommaamatta. Elämästä muuten tulee aika hankalaa jos asenne on tuommoinen periaatteissa. Harmi sinällään, sillä kun se macci on sitten alla, niin sitä tajuaa vasta että WTF? Vähän kuin tulisi ateistiksi. Meinaan PC-porukka se vasta jeesuksia ja uskovaisia ovatkin, heillä kun ei ole edes kokemusta macista, silti ovat kovia huutelemaan.

Heh, arvelinkin jotain tällaista - tässä se mun pointti juuri onkin. Elämä on ollut itse asiassa yllättävän leppoisaa ainakin tähän asti.

Huomauttaisin vielä uudelleen, että Mac on mielestäni oikein mainio kone, tykkään pirusti designista ja varsinkin OS X:sta...koneessa se ongelma ei olekaan.

Tukee jo vanhemmatkin MacBookit tuota 1680x1050, itsellänikin 20" kiinni MBssä. Ainoa vaan että samaan aikaan ei voi olla sekä ulkoinen että läppärin näyttö jaettuna työpöytänä. Ulkoisen monitorin kytkeminen tapahtuu siten, että MacBook käyntiin, kakkosnäyttö kiinni, kone unitilaan, kansi kiinni, aktivoidaan hiplaamalla hiirtä tai näppistä, jolloin herää pelkästään ulkoinen näyttö. Kannen voi tämän jälkeen avata ja läppärin oma näyttö pysyy pimeänä.

Screen Spanning Doctorilla saa tosin sitten kuulemma molemmat näytöt työpöydäksi.

Luulis että Mac:eistä tulee ns "Full HD" näyttöisiä vempeleitä mutta ajankohtaa en uskalla arvailla.

En jaksanut keskustelua lukea kun tosiaan niin pitkäksi paisunut mutta jossain alussa jonkun kommentin laitoin.
Mac on tosiaan pysynyt ja Windows vermeitä ei ole tullut käytettyä kuin neuvonta hommissa tai netissä käydessä kun Maccia ei ole lähellä. Edelleen tuo käynnistyksen nopeus tuntuu uskomattoman mukavalta kun vertaa Windowsiin, muutama sekuntti ja Mac on iskukunnossa.
PC Läppäreitä on monia aivan kipeen kauniita niin ois huippua jos niihin sais asennettua OSX:n :)

Meinaan PC-porukka se vasta jeesuksia ja uskovaisia ovatkin, heillä kun ei ole edes kokemusta macista, silti ovat kovia huutelemaan.
Nojaa, tapa-kristittyjä korkeintaan. Windows on aina ollu, eikä olla asialle jaksettu mitään tehdä. Macci-tyypit kyllä tosiaan on samanlaisia kuin ateistit, aina huutelemassa kuinka heidän puolellaan kaikki on aina paremmin.

Nojaa, tapa-kristittyjä korkeintaan. Windows on aina ollu, eikä olla asialle jaksettu mitään tehdä. Macci-tyypit kyllä tosiaan on samanlaisia kuin ateistit, aina huutelemassa kuinka heidän puolellaan kaikki on aina paremmin.
Silti, Macin käyttäjillä yleensä on kokemusta Winkusta, pc-käyttäjällä yleensä ei mitään kokemusta maceistä. Tämä asia unohdetaan kerta toisensa jälkeen aina ja iänkaikkisesti.

Ulkoisen monitorin kytkeminen tapahtuu siten, että MacBook käyntiin, kakkosnäyttö kiinni, kone unitilaan, kansi kiinni, aktivoidaan hiplaamalla hiirtä tai näppistä, jolloin herää pelkästään ulkoinen näyttö.

Eikö kakkosnäyttö aktivoidu itsestään kun koneen käynnistää? Tässä HP:ssa teen niin että laitan virrat sekä läppäriin että näyttöön ja kuva tulee heti 22" Asukselle. HP:n kannen suljen heti virtanappulaa painettuani. Onko tuossa ompussa se virtanappula niin että läppärin saa päälle avaamatta kantta? (tässä HP:ssa ei ja se on huono).

Kuvaa en tarvitse kun ulkoisessa näytössä. Reissussa sitten tihrustetaan sitä 13" ;)

Tukee jo vanhemmatkin MacBookit tuota 1680x1050, itsellänikin 20" kiinni MBssä. Ainoa vaan että samaan aikaan ei voi olla sekä ulkoinen että läppärin näyttö jaettuna työpöytänä. Ulkoisen monitorin kytkeminen tapahtuu siten, että MacBook käyntiin, kakkosnäyttö kiinni, kone unitilaan, kansi kiinni, aktivoidaan hiplaamalla hiirtä tai näppistä, jolloin herää pelkästään ulkoinen näyttö. Kannen voi tämän jälkeen avata ja läppärin oma näyttö pysyy pimeänä.

Screen Spanning Doctorilla saa tosin sitten kuulemma molemmat näytöt työpöydäksi.

Kaikissa Intel-maceissa voi jakaa tyopoydan ulkoiselle naytolle ihan ilman mitaan Screen Spanning Doctoria.

Tässä on mielestäni aika hyvä asenne koko tähän vääntöön:
http://metku.net/index.html?path=articles/theswitch/index_eng
Objektiivinen asenne, PC-käyttäjän näkökulmasta, tuota voin kunnioittaa.

Olen itse hankkimassa uutta konetta, ja olen pitkään ihaillut mäkkiä (diggaan käyttiksen fiiliksestä ja sitä on oikein hieno käyttää), ja se onkin ollut vahvana ehdokkaana, mutta...

Tämänkin ketjun Mac-fanaatikkojen asenne suorastaan kuvottaa minua. En yksinkertaisesti halua kuulua joukkoonne! Kuulostaa varmasti pelkältä vittuilulta - jota se toki osittain onkin - mutta kyse on lopulta kohdallani periaatteista. Kaikki tuntemani mäkistit ovat enemmän tai vähemmän fanaatikkoja, jotka eivät voi ikinä myöntää Macin puutteita. Mäkki on kuin Jumala, joka ei voi koskaan olla väärässä.

Olenko yhtään parempi tai yhtään vähemmän tekopyhä, kun jätän mäkin ostamatta kannanottona sen käyttäjiä kohtaan? Varmaankaan en, mutta silti se tulee jäämään kaupan hyllylle.

PS. Tuo mun sigu summaa aika tehokkaasti fiilikseni koko asiasta.

Täysin sama fiilis:wtf:

En tiedä mikä siinä on mutta alkanu menee hermot kanssa ittelläni kun kaikki "viat" jotka macissa on ovat vain hyviä ja "ei kukaan niitä tarvi" asenteella ajatellaa. Ei mikään voi olla täydellinen toisin kuin macistit ei sitä tajua.

Olen käyttänyt PC-koneita jo vuodesta 1992. Ensimmäinen kokemus Macintosheihin tuli vuonna 2004, kun iBook G4 933MHz saapui kotiin. Mukava ja nätti kone, mutta auttamattomasti liian vähän tehoja jopa siihen aikaan sekä näyttö oli huono laadultaan.

Tämän jälkeen oli taas muutama vuosi PC-elämää ja sitten ajattelin kokeilla taas Mac-maailmaa, tilasin iMac G5 -koneen. Mukava kone, tehojakin jo vähän enemmän, mutta ei tarpeeksi omiin RAW-kuviin, rantapalli pyöri kuin puolukka *********.

Noiden tilanteiden jälkeen otin vanhemmilta vanhan Duron 1200MHz-koneen ja ajattelin, että nyt säästän kerralla kunnon koneeseen, Maceista kun käyttötuntumaltaan on jäänyt aina hyvä kuva, tehot ovat vain ollut se huono puoli niissä.

Nyt, kahdeksas päivä tätä kuuta tuli sitten tilanne eteen, ku uudet Pro:t julkistettiin, että pitihän se laittaa tilaukseen. Nyt en usko enää tehonvajaukseen, koska tuo kone on aika peto. Oikealla muistimäärällä ja näytönohjaimella uskon, että olen koneeseen tyytyväinen. MIkäli tämäkin jättää vielä tehojensa suhteen minut kylmäksi, en enää koskaan koske Mac-koneisiin, mutta en voi juuri uskoa sitä (kahdeksan ydintä 2.8GHz nopeudella).

Tässä oma pieni historiikki, jossa koneet ovat vaihtuneet kuin sukat. Nyt vain odotellaan tuota konetta saapuvaksi, 8800GT-ohjaimella on näköjään kova kysyntä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom