Pakko puuttua tähän Air -keskusteluun
Mihin niitä "puuttuvia" liitäntöjä tarvitaan? Mac on kokeillut tulevaisuuden ideaa, jossa tietokoneet olisivat pitkälti vain terminaaleja.
Ethernet on oikeastaan nykyään aika turha, firmat voivat sitä edelleen tarvita. Kotona toimin langattomasti.
DVD-soitinta en ole kotikoneella käyttänyt yli vuoteen (en tosin ole ohjelmia pitkään aikaan asentanutkaan). Ohjelmistot, musiikit, leffat, ym. ladataan/vuokrataan netistä, ainakin lähitulevaisuudess. Näin ainakin itse uskon ja toivon. Sitäpaitsi, eikö ohjelmia voisi mielummin änkeä Flash -muistitikkuihin (kunhan halpenevat)?
Yksi USB on vähän, mutta jostain on jouduttu karsimaan. Jäin ihmettelemään Applen päätöstä jättää pois Firewire. Hiiri, kuulokkeet, ym. laitteet voidaan kytkeä Bluetoothilla, tai sitten laajennetaan se yksi USB -paikka. On mielestäni huono argumentti kysyä, että mihin niitä äsken ostettuja USB -laitteita sitten käytetään. Onhan se hienoa jos uusi tekniikka tukee vähän vanhempiakin laitteita, mutta itseäni ärsyttää esim. VGA-liitännän tukeminen, varsinkin läppäreissä, jossa sitä tilaa joudutaan karsimaan. Repesin eilen kun näin Acerin pöytäkoneen, jossa oli edelleen disketti-asema.
Mielestäni tätä terminaali-käytäntöä tukisi vielä paremmin se, jos kovalevynä toimisi esim. 32GB Flash -levy.
Itse ainakin pidän ideasta, että olit sitten kotona tai kaverisi luona, olet aina yhteyksissä palvelimeesi kotona, josta kuuntelet musiikkia tai katsot elokuvia. Tähän suuntaan mentiin Airin kanssa, ja vaikka itse en ainaan vielä ostaisi kyseistä konetta, se on mielestäni askel oikeaan suuntaan.