Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

ps. Air on silti liian kallis surffilaudaksi kotiin. Lienee suunnattu liian trendikkäälle harrastelijamuusikolle tai -valokuvaajalle, joka tykkää juoda lattea kahvilassa ja kuvittelee olevansa alansa rautainen ammattilainen käyttäessään Garage Bandia :D

Taitaa olla kyllä suunnattu bisneskäyttäjälle joka käyttää vempainta matkakirjoituskoneena ja powerpointalustana jne. ja osaa arvostaa keveyttä ja yksinkertaisuutta. Jos sitten haluaa vähän parempia liitäntöjä ja laajennettavuutta eikä pieni painonnousu haittaa niin voi ostaa MacBookin, tai jos tosissaan tykin isomman kannettavan niin voi ostaa MacBook Pron. Ei kai kukaan täysijärkinen osta 13" konetta ykkösvehkeeksi muutenkaan, mulla on MacBook ja se on ulkoisessa näytössä ja näppiksessä kiinni desktop-moodissa.

Porukka on kovasti dissaamassa vehjettä, mutta kukaan ei tunnu tajuavan että se istuu varsin hyvin Applen läppärilinjaan MB:n ja MBP:n väliin. Karsittu bisnesmalli on juuri sitä mitä lineuppiin on kaivattu sen jälkeen kun 12" PowerBook hävisi markkinoilta, Applella oli vain rohkeutta suunnitella koko vehje uusiksi eikä vain lykätä markkinoille 13" MBP:tä. Omaleimainen ratkaisu siis, siitä pisteet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi herran pieksut! Se yksi usb-reikä on ihan tarpeeksi, katsokaas kun mac hoitaa tulostamisenkin langattomasti. Mulle piisaa, jos siihen tikun joskus laitettua!

Mulla on ollut 15" PowerBook, 17" PowerBook G4 ja nyt viimeisimpänä MacBook Pro... Käytännössä ei yhtään vikaa, paitsi yhden uuden akun olen joutunut ostamaan (G4 oli tuolloin 4 vuotta vanha). Ehkä olen ostanut kalliilla paskoja myllyjä, mutta pitkä käyttöaika suhteutettuna hintaan ei enää olekaan kallis. Nykyään esim tuo G4 hoitelee makuuhuoneen mediakeskuksen virkaa ja sentään 5 vuotta vanha!

Parasta koneissa on hiljaisuus, (esim surffikäytössä vaimoni pc tuulettaa jatkuvasti) ja siisti ulkonäkö! Vittu ollaan sitten homoja!

Olen ollut erittäin tyytyväinen koneisiin, enkä ole yrittänyt käännyttää ketään mac puolelle.

Viimeksi muokattu:
En meinaa. Haluan vain sanoa sen, että saadakseen todenmukaisen kuvan pitäisi tuoda muutakin esille kuin "kun Macci vain toimii paremmin ja kaikki on niin vitun paljon yksinkertaisempaa!".

Minusta täällä keskustelussa on tuotu esille paljonkin muuta. Threadi on pitkä, ymmärrän toki jos et ole jaksanut lukea. Kokeilemalla itse tuotetta selviää kuitenkin paljon.

Liian moni Macin ongelmien kanssa taistellut saa itselleen trollin leiman täällä ja Macin käyttäjien foorumeilla. Ongelma ei muka koskaan ole Macissä, vaan jossakin ihan muussa.

No jos vaikka kokeilee muotoilla kysymykset uudestaan. Ei kyse nyt ole mistään mäkistä vaan yleensäkin jos menet ihmiselle valittamaan/haukkumaan jostain mitä hän pitää parhaimpana ja käyttänyt kauan, niin et voi millään saada positiivista vastausta. Kun kysyy vähemmän provosoiden niin saa vastauksiakin. Ihmiset nyt vain toimii siten, että puolustetaan sitä mikä koetaan parhaana. Netissä mielipiteiden ilmaiseminen on vain huomattavasti helpompaa. Tämä pätee ihan kaikkeen. Mene ihan mille tahansa forumille, mikä tahansa aihealue, niin törmää tähän ilmiöön.

Sitten kannattaa vielä muistaa, että forumeille kirjoitetaan ihan omana vapaa-aikana ajanvietteeksi. Et voi forumeilla vaatia keneltäkään mitään. Jos saa vastauksia, niin hyvä. Jos et, niin sitten pitää etsiä muuta kautta vastauksia.

Ehkä tämä kritiikittömyys on yksi luotaantyötävämpiä juttuja, jotka ovat minut pois Macin ostamisesta pitäneet (rahanpuutteen lisäksi). Nyt kun olen päättänyt jossain vaiheessa Macin ostaa ja luen tätä threadia, tulee vähän semmoinen fiilis, että onko kaikki muukin hypetys ja Macin ylistys pelkästään kritiikittömyyttä ja fanatismia Macin brandiä kohtaan ja Mikkisoftaa vastaan? Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kannettavaksi en Macciä ostaisi, mutta pöytäkoneeksi, ehkä. Mac Pro ja IMac vaikuttaa molemmat ainakin paperilla ja pienen testailun perusteella ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Epäilys kuitenkin herää, kun näitä ylistysjuttuja netistä lukee.

Sama juttu oli minulla, näitä juttuja lukiessani päätin että en ostakaan maccia jottei minusta ei tulee yhtä duuuspakkiä.

ps. katsokaa south park - smug alert

emmä oikeesti tiedä minkä ostan

Tuota itkemistä täyden ruudun puutteesta en ihan täysin ole vielä ymmärtänyt.
...
Myös Dockin saa piiloutumaan automaattisesti, jos siitä ei pidä. Se ei vain automaattisesti ole koko ruudun levyinen.

Joo, mun on nyt ihan pakko kanssa ihmetellä sitä että miten muiden macissa ei saa selainta ruudun kokoiseksi ja dockia piiloon, kun ne molemmat säädöt löytyi mulla (valehtelematta) 10 sekunnissa, siitä kun päätin ne muuttaa! Onko mulla sitten jotenkin erilainen käyttis? Onko kyseessä jotkut ihmeelliset päivitykset?

Ja toisaalta edelleen kritisoin sitä että se finderin oikeanpuoleinen valikko ja järjestelmäasetusten valikko ovat mikroskooppisia ja ilman säätövaraa. Näyttää tosi tyhmältä kun näyttö on täynnä tilaa. Mutta näillä mennään, kun en tahdo sotkea uutta konetta puukottamalla sitä jollain hämärillä ohjelmilla joista en mitään ymmärrä... Ehkäpä joku päivä tulee vielä sellainenkin päivitys, joka korjaa tämänkin äärimmäisen tärkeän asian.:zzzz:

Tämä ymmärretty jo aikaa sitten, mutta mun pointti olikin se, että jos jollain Mac-käyttäjällä on ongelma, moni täällä ilmaisee asian niin, että ei se ole ongelma.
Siis homma on niin, että ne joilla ei ole maccia eivätkä ole sitä koskaan testanneet eivätkä aio testata, on kauhea ongelma macista yleensä ja varsinkin sen uutuustuotteista. Voithan sinä toki kysellä vaikka näiltä "paska kone" tyypeiltä macista kokemuksia ja sitten tehdä ostopäätöksesi.

Ja toisen ongelma voi toisella olla ihan mitäänsanomaton asia. Ja näkeehän sen nyt persereiälläkin, ettei semmoista asiaa ole macissa, josta ei pc-tyyppi(joka ei edelleenkään omaa vitunkaan vertaa kokemusta macista) ei alkaisi nillittämään jo ihan vain periaatteen vuoksi.

Ja lopuksi, jokainen saa vapaasti valita, ostaa itselleen Asuksen läppärin miljoonalla usb-portilla, kolmella ethernetillä, aluvanteilla ja 100 vuoden takuulla, mutta se Asus on edelleen Windows Vista blaa blaa, se ei ole Apple Macbook Air with OS X Leopard, maailman littein läppäri. Siinä on vähän vitun iso ero.

Menee ihan samalla tavalla kuin autoissa, joittenkin mielestä se oma merkki on kaikkein paras ja sitä pitää mainostaa kaikissa mahdollisissa väleissä sekä kuittailla niille, joilla on ongelmaa omansa kanssa.
Toisille se on vaan auto eikä jaksa tehdä mitään käännytystyötä muiden merkkien omistajien joukossa.

On muuten mielenkiintoista, ettei Apple ole lainkaan ottanut kantaa Blu-Ray vs. HD DVD -sotaan.

Sen sijaan Apple toi mukaan mielestäni erittäin mielenkiintoisen näkökannan hommaan jättämällä MacBook Air -kannettavasta optisen aseman kokonaan pois sekä tuomalla TV-sarjat ja elokuvat iTunesiin Storeen. Kaistat eivät vielä oikein mahdollista Full HD:ta ainakaan laajemmassa käytössä, mutta 720p-matskua Storesta on jo nyt saatavilla. Mun mielestä tuo homma on tulevaisuutta ja Apple on tässäkin asiassa vahvana edelläkävijänä. Paljon mieluummin vuokraan leffat nappia painamalla kuin lähden räntäsateessa Ärrälle ettimään jotain kattottavaa.

P.S. Mulla ei oo koskaan ollu MacBookissa yhtä aikaa kahta USB-vehettä kiinni. Langattomasti tosin on kaks 500 gigan kiintolevyä käytössä ja kohta siihen tulee mukaan myös tulostin. Hiiren hommat hoidan bluetoothilla tai trackpadilla. USBissa ei oikeastaan ole kuin satunnaisesti kamera tai digiviritin.

Menee ihan samalla tavalla kuin autoissa, joittenkin mielestä se oma merkki on kaikkein paras ja sitä pitää mainostaa kaikissa mahdollisissa väleissä sekä kuittailla niille, joilla on ongelmaa omansa kanssa.
Toisille se on vaan auto eikä jaksa tehdä mitään käännytystyötä muiden merkkien omistajien joukossa.
Mahtaako tämä kommenttisi nyt mitenkään pitää edes paikkaansa? Onko Pakkotoiston forumilla esim jokaisessa PC-ketjussa tultu tarjoamaan Maccia? Ei ole. On se nyt jo kumma kun vain PC-miehet saisivat olla äänessä tässäkin ketjussa. Katso nyt P-pallo peiliin ja mieti pitääkö tuo juttusi edes paikkaansa.

Tuossa nyt vaikka nopea valinta ketjuksi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=68821

Onko tuolla nyt joku kuittailemassa? Onko joku tarjoamassa Maccia? Mä tiedän, että joitakin vituttaa pelkkä sana Apple, mutta paskanpuhuminen ei auta asiaa vittuakaan.

Mahtaako tämä kommenttisi nyt mitenkään pitää edes paikkaansa? Onko Pakkotoiston forumilla esim jokaisessa PC-ketjussa tultu tarjoamaan Maccia? Ei ole. On se nyt jo kumma kun vain PC-miehet saisivat olla äänessä tässäkin ketjussa. Katso nyt P-pallo peiliin ja mieti pitääkö tuo juttusi edes paikkaansa.
Mainitsinko missään välissä, että koskee pelkästään macistejä?

Menee hieman eri tavalla. Audi-kuski voi dissata Nissania, vaikkei ole koskaan sellaista omistanut tai edes ajanut. ;)

Mainitsinko missään välissä, että koskee pelkästään macistejä?
No lueppa viestisi tästä ketjusta ja kerroppa sitten uudestaan. Eiköhän se ole nyt päivänselvää, että Mac-käyttäjiä tarkoitat, olethan kovaan ääneen ollut tässäkin ketjussa vastaan jos missäkin asiassa maccia koskien, vaikkakaan SINULLAKAAN ei taida olla kokemusta maceista.

Onko tuolla nyt joku kuittailemassa? Onko joku tarjoamassa Maccia? Mä tiedän, että joitakin vituttaa pelkkä sana Apple, mutta paskanpuhuminen ei auta asiaa vittuakaan.
Ota Mike välillä vähän happea... ;) Ei kai noissa Macci ketjuissakaan PC miehet ole joka välissä tarjoamassa PC:tä?

Huomasin toisen loistavan puolen mäkeissä. Jos siirto katkeaa niin dv-formaatin filua ei voi lukea. Kiitos Apple. Ja milloin korjaatte quicktimen dv-formaatin niin, että quicktime näyttää sen oikein eikä sutulta muuallakin kuin fcp:ssä? Onhan tässä jo kahdeksan vuotta odoteltu. Kun microsoftin dv-kodekki toimii jokapaikassa ihan sama millä avaa niin quicktimen versio samaisesta kodekista vähän miten sattuu.

...vasta nyt muistin, että oon jotain tästä ongelmasta netissä lukenut.

Esim. Final Cut Prosta tai QuickTimestä exportattu DV-klippi sisältää asetuksen, jonka mukaan klippiä toistava softa valitsee näytetäänkö klippi tietokoneen näytöllä täydellä vai puolella resoluutiolla. Oletuksena asetus on "low quality". Itse DV-stream on kuitenkin skarppia ja kun stream palautetaan FireWirellä takaisin nauhuriin, se on aina HQ.

QuickTime Player 7 Pro-versiossa tsekkaa valikosta
1) Mac: QuickTime Player > Preferences... > General-välilehti > kohta Movies > Use high-quality video setting when available. Perusasetuksissa Mac-versiossa tämä asetus on päällä.

2) Windows: > Edit > Preferences > Player Preferences > General-välilehti > Use high quality video setting when available. Perusasetuksissa Windows-versiossa tämä asetus ei ole päällä.

Lisäksi tämä HQ/LQ on klippikohtainen. Kun avaat jonkin DV-klipin QuickTime Playerin Pro-versioon, valitse Window > Show Movie Properties (Mac: Cmd+J, Windows: Ctrl+J). Valitse Video Track > Visual Settings > ja siellä ruksi High Quality.

Apple Supportista löytyy artikkeli Resolving poor image quality in DV QuickTime movies.

(Sorry Pakkis että tää threadi aina välillä repeää Über Pro Broadcasting Video -threadiksi :D )

Sama fiilis mulla tuli juuri miten pesupallo sanoi.

No lueppa viestisi tästä ketjusta ja kerroppa sitten uudestaan. Eiköhän se ole nyt päivänselvää, että Mac-käyttäjiä tarkoitat, olethan kovaan ääneen ollut tässäkin ketjussa vastaan jos missäkin asiassa maccia koskien, vaikkakaan SINULLAKAAN ei taida olla kokemusta maceista.
Taitaa olla jo kolmas viesti tähän ketjuun, jossa sanon että kokemusta on. Jopa ekassa viestissäni sanoin näin.
Ja laitetaan nyt sit ihan sun ilokses vaikka linkki keskusteluun, jossa heti kaupataan maccia (viides viesti)http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=68889

Jokohan pc-hen on saatu selaimen värinhallinta johinkin kuosiin? kröhöm... macissähän se on ollut vuositolkulla!??? Ai, joo mut tälläinen puusilmä_homo_ääliö_Wanna_be_Bill_Gates ei edes näe kunnolla, joten mihin sitä oikeaa väriäkään tarvitaan????

Suukkoja kaikille, olette ihania!!!

Joo eipäs nyt tapella tällasen asian takia. Vähän voi kuittailla (puolin ja toisin) ei se ole niin vakavaa. :whip:

Ja joka väliin muistetaan kyllä kertoa kun ei ole sitä MAC-kokemusta niin ei saa kommentoida. No, en kyllä tarvi sitä kokemusta tietääkseni että ethernet liitin on aika vitun tärkeä ja ilman sitä en mitään läppäriä ostas ikinä. Oli sitten MAC tai PC. Myöskin 1 usb-liitin on aika keijoa. Silti joku MacPro houkuttelis ihan kympillä. Tämä Air on mulle ilmaa vaan. ;)

maailman littein läppäri.
Mitä mä missaan kun en ymmärrä mitä hienoutta tuossa maailman ohuimmuudessa on? Onko maailmanloppu jos kone on puoli senttiä paksumpi? Leveyshän pitkälti määrää kuinka hankala roudattava se on.

Jos tuon hommais matkaläppäriksi, mua ainakin alkaisi vituttaa dvd-aseman puute saman tien.

Suositut

Back
Ylös Bottom