Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Musta tuntuu että toi Airi on nyt liikaa aikaansa edellä kun mikään ei kelpaa vielä pakkotoistokansalle.

Kaikki ratkaisut on hyviä vasta tulevaisuudessa kommenttien perusteella.

- Wlania ei ole kuulemma ikinä saatavilla, pitäis olla ethernet-portti

- Usbi-portteja on vain yksi, se on huono juttu kun läppäriä pitäisi pystyä käyttämään työkoneena, kotikoneena ja armottomana myllynä kaikkiin eri tarkoituksiin. Usbiportteihin pitäis saada ainakin hiiri, tulostin, ledivalo, kahvinkeitin, tuuletin, muistitikku ja erillinen näppäimistö. Näistä mitään ei voi hoitaa langattomasti.

- Akkua ei voi vaihtaa...On ehdottoman huono juttu ja estää koneen ostamisen. Täällä porukka pitää keskimäärin vähintään 5 vuotta samaa läppäriä, eikä suostu viedä sitä missään vaiheessa vaihdettavaksi.

Eli kaikki pitää olla piuhoilla ja niinkuin on aina ennenkin ollut!
Kerta piuhat on todettu toimiviksi, niin niistä ei kertakaikkiaan voi luopua! Piste :D

Ehkä toi vehje saa hyväksyntää suuremmallekkin yleisölle vasta muutaman vuoden päästä.
Sitä kun ei ole ilmeisesti edes tarkoitettu kaikkeen mahdolliseen käyttöön ja ainoaksi läppäriksi työkäyttöön, niin älkää nyt hyvät ihmiset yrittäkö edes tehdä siitä sellaista. Järki käteen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei multa lopu ikinä virta, olen jossain vaiheessa kuitenkin sähkön päässä.

Se on hyvä juttu. Multa on useamman kerran. Viimeksi junassa (ei saanut pistokepaikkaa).Akku vaihtoon ja hetken pääsi eteenpäin. Toisaalta mulla ei ole mäkkiä :(

Sä et mike nyt nää tätä hommaa kuin omalta kantilta. Sulle pikku viritykset himaan voi olla ok homma, mutta yritysympäristössä aletaan kyselemään kun lisäilet mokkuloita seinään. Puhumattakaan siitä, että joka paikassa ei ole wlania käytössä ja jos on niin sillä ei välttämättä kikkailematta pääse verkkoresursseihin kiinni.

Nuo on ne syyt mihin ainakin minä kaipaan piuhaa ja vaihtoakkua enkä usko,että olen ainoa.

MB pro kyllä näyttää hyvälle.

mutta yritysympäristössä aletaan kyselemään kun lisäilet mokkuloita seinään. Puhumattakaan siitä, että joka paikassa ei ole wlania käytössä ja jos on niin sillä ei välttämättä kikkailematta pääse verkkoresursseihin kiinni.

Nuo on ne syyt mihin ainakin minä kaipaan piuhaa ja vaihtoakkua enkä usko,että olen ainoa.

MB pro kyllä näyttää hyvälle.

Juuri näin!
Airi ei ole tarkoitettu ainoaksi koneeksi yrityskäyttöön (varsinkaan jos tekee sillä muutakin kun lukee postit, surffailee ja näyttää diaesityksiä) varsinkaan kun wlan ei ole vielä yleistynyt sinne asti.
MB pro sopis siihen paremmin niinkun sanoitkin.
Eli älä yritä väkisin saada sitä airia sinne työmaalles ja sen takia dissata koko vehje, jos se ei sovi juuri sun käyttöön sun yritykseen.

Perustelut suorastaan huimaavat päätä.

Huonoa on:

Kiinteä akku = kerran kolmessa vuodessa joutuu viemään huoltoon(pc-läppärit on huollossa kerran pari vuodessa)
Ethernet uupuu = läppärissä wlan on turha keksintö, se pätkii ja siksi pitää olla piuhan päässä aina. Tämä tosin vesittää tuon akkukeston ja vara-akun, sillä jos läppäri on aina kiinni internetpiuhassa, on myös sähköä akulle lataukseen.
Usb palikka ethernettiin = se on huono, mutta lattialla lojuvat ethernet piuhat ovat ok. Jos väliin laitetaan usb palikka, niin sitten vain se palikka on huono, lattialla lojuva piuha on edelleen ihan ok.
Trendikäs homoläppäri = huono juttu, koska naisia on vaikea saada kun kaikki pitävät homona.
Usb liitin = huono, koska se on luukussa, siihen ei mahdu mielikuvituksellisia laitteita, jotka ovat usb liittimelle liian isoja, tosin eivät ne sitten käy kyllä mihinkään usb liittimeen.

Kiinteä akku = Ei, vaan ei ole myöskään mahdollista tuplata akkukapasiteettia. Mitäs jos sun hienoon kameraan ei sais millään lisää virtaa ku meet aamuviideltä Ypäjälle kuvaan parittelevaa majavaa aamusumussa? Perkeleet lentäs.
Ethernet uupuu = WLAN pätkii monesti. Ja kaikki eivät tee esim. niitä duuneja kahvilassa.
Usb palikka ethernettiin = Se vie USB-paikan, joita on 1.
Trendikäs homoläppäri = Itseasiassa homohan on naisen paras ystävä, joten viekkaalla mäkistillä on aina naisia kädet täynnä.
Usb liitin = 1

Tuossa reasonin postissa käy toteen juuri se mitä tuossa hetki sitten yritin sanoa.
Varsinkin noiden usbi-porttien osalta.
No se kun olisi vain kätevää kun siihen läppäriin saisi edes kiinni hiiren ja USB-muistin ilman erillisiä usb-hubeja.

Täähän nyt velloo vaikka mihinkä :D

Ei vaan kiva huomata kuinka erilaisia näkökulmia ja tarpeita ihmisillä on. Jos kotiin sohvasurffailuun ja vapaa-ajan reissullle konetta tarvisin niin miksikäs tuo Air ei siihen sopisi. Peruskäyttöön tarvittavat kapineet, hyvä touchpadi ja akunkesto riittävä varmasti suurimmilta osin. En missään nimessä tahtoisi mitään Lenovo X60-sarjalaista joka on yhtä nätti kun reino-kengät. Mikäli sitten monipuoliseen työkäyttöön hakisin konetta niin Airi jäisi listan häntäpäähän ikävä kyllä. Sitä akkua kun tosiaan pitää vaihdella ja LANia luukuttaa vähän väliä, USBiin tökkiä muutama laite yhtäaikaa. Kone tarpeen mukaan.

Tuossa reasonin postissa käy toteen juuri se mitä tuossa hetki sitten yritin sanoa.
Varsinkin noiden usbi-porttien osalta.

hiiri tai netti?

;)

Olen nyt vähän pettynyt näihin Mac-intoilijoihin. Jos jollakin on ongelmia Macin kanssa, esim. tekstin kokoa ei saa vaihdettua jossain valikossa tai alapalkkia ei saa pois ja selainta koko ruudun kokoiseksi tai koneeseen ei voi vaihtaa akkua tai on vain yksi USB-portti, eikä yhtään ethernet-liitäntää, niin vastaus on, että ei tarvikkaan. Jos pikkusen katsoisi omaa nenää pidemmälle, niin ymmärtäisi, että ehkä joku tarvii? En minä ainakaan haluaisi konetta, jossa on 13 tuuman näyttö, eikä selainta saa koko näytön kokoiseksi. Enkä myöskään kannettavaa, joka täytyy viedä huoltoon, jos haluaa vaihtaa akun (ihan oikeesti, sillä koneella jotkut jopa tekee työtä ja tarvii sitä myös takuuajan jälkeen, eikä halua maksaa huollosta erikseen!). Tai konetta, jossa on vain yksi USB-portti. Ulkoinen hiirihän vie sen yhden, joten ethernet-mokkulan pistän... johonkin USB-hubiin, niin saan yhden ulkoisen mokkulan lisää. Great! Ja ihan oikeasti kaikki ei halua surffata langattomasti esim. tietoturvasyistä. Toki WLAN-mahdollisuus on hyvä, mutta ei se nyt ainoa vaihtoehto saa olla? Ehkä tämä kritiikittömyys on yksi luotaantyötävämpiä juttuja, jotka ovat minut pois Macin ostamisesta pitäneet (rahanpuutteen lisäksi). Nyt kun olen päättänyt jossain vaiheessa Macin ostaa ja luen tätä threadia, tulee vähän semmoinen fiilis, että onko kaikki muukin hypetys ja Macin ylistys pelkästään kritiikittömyyttä ja fanatismia Macin brandiä kohtaan ja Mikkisoftaa vastaan? Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kannettavaksi en Macciä ostaisi, mutta pöytäkoneeksi, ehkä. Mac Pro ja IMac vaikuttaa molemmat ainakin paperilla ja pienen testailun perusteella ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Epäilys kuitenkin herää, kun näitä ylistysjuttuja netistä lukee.

Voihan kekkonen sanoisi NGV... :rolleyes:

"Air is designed for the wireless world.." Eli jos tarpeina on langallinen käyttö, älä osta.

Saako hiiriä bluetöötillä? Kelpaako tatspädi? :hymiötä^1000:

Jos jollakin on ongelmia Macin kanssa, esim. tekstin kokoa ei saa vaihdettua jossain valikossa...

No johan tuohonkin on Mike vastannut: Shapeshifter.

...tai alapalkkia ei saa pois...

Tarkoitatko Dock-valikkoa? Näppäimistöltä cmd+alt+D. System Preferences > Dock voit valita, onko Dock alhaalla tai oikealla/vasemmalla reunalla.

...ja selainta koko ruudun kokoiseksi...

Oik. alakulman venytyspisteestä kiinni ja säätämään mieleiseen kokoon. Ihan täyttä Full Screen -modea tukee esim. Opera.

...tai koneeseen ei voi vaihtaa akkua...

MacBook tai MacBook Pro. Tai PC-kannettava.

...konetta, jossa on vain yksi USB-portti. Ulkoinen hiirihän vie sen yhden...

Bluetooth-hiiri. Jos tarvitset lisää USB-portteja, vaihtoehtosi ovat usb-hub, MacBook, MacBook Pro, PC-kannettava.

Ja ihan oikeasti kaikki ei halua surffata langattomasti esim. tietoturvasyistä.

VPN:llä saat lisäsuojaa. Tai WEPin käytöllä (no OK tää on kyllä huono vaihtoehto). Tai WPAn tai WPA2:n käytöllä. Huomaa toki, että julkisissa runkoverkoissa HTTP-liikenne on kuitenkin suojaamatonta. HTTPS on toki end-to-end salattua.

Toki WLAN-mahdollisuus on hyvä, mutta ei se nyt ainoa vaihtoehto saa olla?

Ei se olekaan ainoa vaihtoehto, jos sen vaihtoehdon haluat, hanki Airin mukana Apple USB Ethernet Adapter. Johan tuo linkki on tässäkin threadissa muutaman kerran ollut. Jos adapteri ei kelpaa, vaihtoehtosi ovat MacBook, MacBook Pro tai joku mieluinen PC-kannettava.

Muistutan vielä, että MacBook Air tuli omaksi mallistokseen MacBookin ja MacBook Pro:n rinnalle. Se ei korvannut muita malleja. Jos Airin ominaisuudet eivät omaan käyttöön sovi, älä perkeleessä sitä sitten osta.

Olen nyt vähän pettynyt näihin Mac-intoilijoihin. Jos jollakin on ongelmia Macin kanssa, esim. – –, niin vastaus on, että ei tarvikkaan. – – Ehkä tämä kritiikittömyys on yksi luotaantyötävämpiä juttuja, jotka ovat minut pois Macin ostamisesta pitäneet (rahanpuutteen lisäksi). Nyt kun olen päättänyt jossain vaiheessa Macin ostaa ja luen tätä threadia, tulee vähän semmoinen fiilis, että onko kaikki muukin hypetys ja Macin ylistys pelkästään kritiikittömyyttä ja fanatismia Macin brandiä kohtaan ja Mikkisoftaa vastaan?

Nettikeskustelut on tätä tasoa ja mainitsemasi ongelma on erittäin yleinen, puhutaan sitten tietokoneista, autoista, jne. Jos Macin ostaminen epäilyttää etkä luota täällä oleviin kirjoituksiin, lue kokemuksia muilta threadeilta ja yritä päästä testaamaan Maccia itse.

Vaaralliselta davelta hyvin sanottu.

Totta. Aina on mäkissäkin parantamisen varaa. Mutta älä Dave tuomitse mäkkiä muutamaman hassun ihmisen takia. Tässä ketjussa tappelevat yksilöt tappelisivat varmasti aiheesta, kuin aiheesta. Muslimit ja äärimuslimit kannattavat samaa asiaa, eri keinoin tosin.
Tätä ketjua ei pitäisi ottaa kauhean vakavasti. Erinomaista viihdettähän tämä on.

Muistutan vielä, että MacBook Air tuli omaksi mallistokseen MacBookin ja MacBook Pro:n rinnalle. Se ei korvannut muita malleja. Jos Airin ominaisuudet eivät omaan käyttöön sovi, älä perkeleessä sitä sitten osta.

Tämä ymmärretty jo aikaa sitten, mutta mun pointti olikin se, että jos jollain Mac-käyttäjällä on ongelma, moni täällä ilmaisee asian niin, että ei se ole ongelma. Sun täytyy vain oppia elämään sen kanssa ja siihen tottuu. Airia en varmasti ostaisi edellämainituista syistä johtuen ja kannettavissa 15-tuuman näytön omaavissa PC on ehdottomasti parempi sijoitus minulle. Jos MacBookeja myytäisi isommalla näytöllä siihen hintaan, mihin nykyisiä, voisin harkita kannettavan Macin ostamista.

Monellakos täällä muuten on kolme vuotta vanha läppäri käytössä? Taitaa olla läpyttimen laskennallinen elinikä tänä päivänä 2-3 vuotta...

Sit viimestään pitää saada nopeampaa/hienompaa/pienempää/jne/

Mulla on vielä tornikoneen lisäks päivittäisessä käytössä n.3 vuotta vanha hp pavilion läppäri ja on toiminut kyllä todella upeasti, ei kertakaan huollossa, mut nyt pikkunäyttövika tullut. hintansa väärti ollut. Nyt vaihtuu macci tuossa macbook prota tuli pieksettyä jonkun aikaa ja sellaisen käyn seuraavaksi, jos en tyydy sitten perus bookkiin.tuo air olis ihan jees kanssa, ehkä vähän kallis ja riisutut ominaisuudet.

Nyt kun olen päättänyt jossain vaiheessa Macin ostaa ja luen tätä threadia, tulee vähän semmoinen fiilis, että onko kaikki muukin hypetys ja Macin ylistys pelkästään kritiikittömyyttä ja fanatismia Macin brandiä kohtaan ja Mikkisoftaa vastaan?

Omasta mielestäni tässä ketjussa on hirvittävä määrä hyviä perusteluja mitä hyviä puolia macissa on verrattuna windowsiin. Siis ihan sellaisia perusteluja joilla ei ole mitään tekemistä minkään fanituksen tai microsoftin vastustuksen kanssa. Täyttä faktaa vain.

Epäilys kuitenkin herää, kun näitä ylistysjuttuja netistä lukee.

Meinaatko, että meidät kaikki on palkannut apple kirjoittamaan forum täyteen ylistyskommenttia? Eiköhän se niin ole, että maccia hehkuttavat ne, jotka oikeasti pitävät siitä. Jos noin moni prosentti macin käyttäjistä(yli 90%?) oikeasti pitää siitä, niin minusta se kertoo hyvin paljon. Ei mac silti kaikkien tarpeisiin sovellu.

Meinaatko, että meidät kaikki on palkannut apple kirjoittamaan forum täyteen ylistyskommenttia? Eiköhän se niin ole, että maccia hehkuttavat ne, jotka oikeasti pitävät siitä. Jos noin moni prosentti macin käyttäjistä(yli 90%?) oikeasti pitää siitä, niin minusta se kertoo hyvin paljon. Ei mac silti kaikkien tarpeisiin sovellu.

En meinaa. Haluan vain sanoa sen, että saadakseen todenmukaisen kuvan pitäisi tuoda muutakin esille kuin "kun Macci vain toimii paremmin ja kaikki on niin vitun paljon yksinkertaisempaa!". Liian moni Macin ongelmien kanssa taistellut saa itselleen trollin leiman täällä ja Macin käyttäjien foorumeilla. Ongelma ei muka koskaan ole Macissä, vaan jossakin ihan muussa. Kyllähän PC-puolellakin ongelmia voi olla niin itse käyttöjärjestelmässä kuin käyttäjässä, käytettävistä sovelluksista ja niiden koodausratkaisuista puhumattakaan, miksi ei siis Macissäkin? Mitä todenmukaisemmin omista kokemuksista (niin positiivisista kuin negatiivisista) täällä kertoo, sen parempi. Kukin tekee sitten itse sen oman ostopäätöksen. Jos pelkkää ylistäystä joku käyttöjärjestelmä saa osakseen ja kaikki kriittiset mielipiteet leimataan trollien trollailuksi, ainakin minulla herää epäilys, että ei taida kyseessä olla pelkästään käyttöjärjestelmästä/konetyypistä, vaan kyse on ihan oikeasta fanaattisuudesta ja ideologiasta.

Mac teki myös minusta mokeltavan idiootin, jolla ei ole omaa mielipidettä :D Vakavasti puhuen Windowsia on hyvin harvoin ikävä, kun nyt on OS X:n jekut pikkuhiljaa oppinut. Tottakai välillä tulee tilanteita, joissa kaipaisi jotakin, mikä windowsissa tuntui onnistuvan näppärämmin, mutta toisaalta vastineeksi on tullut paljon enemmän. Näinhän se on lähes aina, vaihtaa mitä tahansa uuteen merkkiin. Kyllä sitä tulee useimmiten vittumaisesti hehkutettua, kun kaverilla on ongelma Windowsin puolella. Samoin, kun porukoilla käy on mukava piruilla koneen käynnistymiseen kuluvasta ajasta, kun F-Secure hidastaa hommaa uskomattoman paljon ja moisesta joutuu vielä maksamaankin.

Tuota itkemistä täyden ruudun puutteesta en ihan täysin ole vielä ymmärtänyt. Sen ikkunan voi halutessaan vetää täydelle ruudulle jos niin haluaa, mikään ei pienennä sitä väkisin takaisin 200x100 pikselin kokoon. Ja aivan kuten Windowsissa on käynnistysvalikko palkkeineen alareunassa, mäkissä on Dock. Myös Dockin saa piiloutumaan automaattisesti, jos siitä ei pidä. Se ei vain automaattisesti ole koko ruudun levyinen.

ps. Air on silti liian kallis surffilaudaksi kotiin. Lienee suunnattu liian trendikkäälle harrastelijamuusikolle tai -valokuvaajalle, joka tykkää juoda lattea kahvilassa ja kuvittelee olevansa alansa rautainen ammattilainen käyttäessään Garage Bandia :D

Liian moni Macin ongelmien kanssa taistellut saa itselleen trollin leiman täällä ja Macin käyttäjien foorumeilla. Ongelma ei muka koskaan ole Macissä, vaan jossakin ihan muussa.

Noin fanaattista Mac-käyttäjää en ole tältä foorumilta vielä löytänyt.

Ylipäätään neuvoksi voisi antaa, että jos joku PC- tai Mac-ongelmien kanssa haluaa neuvoja tai apua, kannattaa kysyä onko kuvailemaansa ongelmaan ratkaisua tai edes minkäänlaista helpotusta. Tässä threadissa on monta esimerkkiä siitä, että tällaiseen kysymykseen on tullut erittäin asiallinen vastaus. Jos alkaa trollaamaan tyyliin "Mac on paska paska paska koska teksti on liian pientä", vastaus saattaa olla yhtä tasokas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom