Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Sä ymmärrät sitten kun käytät Maccia vakituisesti. Vain silloin huomaa eron, joka noissa kahdessa käyttöjärjestelmässä on. Kun sulle on ihan normaalia, että rekisteriä putsaillaan ja virustorjuntaa päiviteteään, niin Macilla koko asiaa ei edes ajattele, kun semmoista ei ole. Koneen käyttö on yksinkertaisesti vaivattomampaa ja sillä tehdään vain sitä mihin se on tarkoitettu. Windows on IMO tarkoitettu muroilijoille, jotka tykkää säätää ja viritellä, joka on ihan fine harrastuksena.

Minulla oli samassa mbp:ssä kolmisen vuotta sekä xp, että os x. OS X vaati noista kahdesta selvästi enemmän ylläpitoa. Päivitysten suhteen eroa ei ole. Rekisteriä en putsannut wintoosasta koskaan, koska sille ei ollut tarvetta. Virustorjuntakin päivittyy automaattisesti. OS X:ssä piti korjata oikeuksia viikoittain, sille oli ihan oikeasti tarvetta, jos halusi koneen toimivan edes auttavasti. Lisäksi ajoittaiset PRAM resetit. Ei se siltikään xp:n vakauteen päässyt. Sofatkin toimivat xp:ssä vakaammin. Epävakaista softista ei toki voi Apple syyttää, mutta kyllä se silti käyttökokemukseen vaikuttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on W7 pyörinyt suunnilleen julkaisusta asti ilman ongelmia tässä läppärissä ja tyytyväinen olen ollut. Ei ole ongelmia Silverlightin kanssa (vs. Miken MAC) ja voi huoletta tilata ohjelmoitavia vapotellukamoja (vs. Miken MAC). Vaikuttaa siis siltä, että Mike ei ole käyttänyt W7 ja ei tunne ympäristöä enää ollenkaan? Myös iPhone ja iPad synkkaa ko vettä vaan joten niidenkään kanssa ei ole mitään murheita joita pitäisi purkaa. Ja kaikki leffat pyörii ongelmitta kun nakkasi yhden ainoan soittimen (BS Player) sisään joka latailee noi kodekit jostain automaattisesti.

Eli summa summarum: Onko se sittenkin se MAC joka on oikeasti se paska?

Minulla oli samassa mbp:ssä kolmisen vuotta sekä xp, että os x. OS X vaati noista kahdesta selvästi enemmän ylläpitoa. Päivitysten suhteen eroa ei ole. Rekisteriä en putsannut wintoosasta koskaan, koska sille ei ollut tarvetta. Virustorjuntakin päivittyy automaattisesti. OS X:ssä piti korjata oikeuksia viikoittain, sille oli ihan oikeasti tarvetta, jos halusi koneen toimivan edes auttavasti. Lisäksi ajoittaiset PRAM resetit. Ei se siltikään xp:n vakauteen päässyt. Sofatkin toimivat xp:ssä vakaammin. Epävakaista softista ei toki voi Apple syyttää, mutta kyllä se silti käyttökokemukseen vaikuttaa.
Mulla on ollut ja on tälläkin hetkellä enemmän Macceja kun sulla on koskaan eläissäsi ollut ja yksikään ei ole vaatinut säätöä.

- - - Updated - - -

Ei ole ongelmia Silverlightin kanssa (vs. Miken MAC) ja voi huoletta tilata ohjelmoitavia vapotellukamoja (vs. Miken MAC).
Joo Google on paska kun Chromessa ei toimi Silverlight. Ja mä teen ohjelman IOS:lle ja haukun sun koneen paskaksi kun se ei tue sitä ohjelmaa. Muron logiikka huimaa aina päätä. Ei noin tyhmä voi oikeesti olla? Eihän? Sun koneessa ei toimi Appstore, voin huoletta käyttää sitä. Ettei vain Windows olisi huono.

Virallinen Apple store toimii mun koneessa.

- - - Updated - - -

Ja mun ei tarvitse säätää koska mulla on Windows. Mun ei tarvitse tietää mitä mitkäkin tukee tai jättää tukematta.

Virallinen Apple store toimii mun koneessa.
Sit sullon Macci jos tämä sulla toimii.

ps. mullakin toimii Silverlight Firefoxissa.

Screen Shot 2012-12-09 at 21.57.13.jpg

- - - Updated - - -

Ja mun ei tarvitse säätää koska mulla on Windows. Mun ei tarvitse tietää mitä mitkäkin tukee tai jättää tukematta.
Kunnes sitten hiljaa yksinäsi asentelet ajureita ;)

Vitun säälittävää lässytystä sulta. Windows on kokoonanojen moninaisuuden takia kinkkisempi vaikka se kuinka selittäisit.

Meni aikaisemmin jo, mutta sulla ei mennyt mun pointti. Pointti oli siinä, että Windows käyttäjän ei tarvitse säätää koska se on oikeastaan standardi: jos joku toimii jossakin niin se joku on oletuksen Windows, ei MAC.

Meni aikaisemmin jo, mutta sulla ei mennyt mun pointti. Pointti oli siinä, että Windows käyttäjän ei tarvitse säätää koska se on oikeastaan standardi: jos joku toimii jossakin niin se joku on oletuksen Windows, ei MAC.

Voi jestas sentään näitä muroja, nää on oikeesti sekaisin. Eihän se nyt ole säätämistä jos Macille ei löydy jotain ohjelmaa. Sitä vai ei silloin ole. Kerroppa nyt ihan ite meille kaikille, mitä säädän jos totean, ettei Janty MiD sähköröökille ole softaa Macille?

Niin, jos sä haluat sen toimimaan sä alat säätämään jollain vm boxilla jotain OS:ää pystyyn, joka tukee ko. softaa.

- - - Updated - - -

Ja mä koodaan siinä vaiheessa mun Windowsilla sitä jo. Ollaan kato eellä jo!

Kunnes sitten hiljaa yksinäsi asentelet ajureita ;)
Voi jestas sentään näitä 95-muistoja, mitä vieläkin käytetään argumenteissa. Windows 7 asentaa päivitykset automaattisesti, jos tahtoo ja päivitysten mukana tulee näytönohjaimen softa, jos on esim. GeForce 500-sarjalainen. Toinen ajuri, mikä pitää omassa kokoonpanossa asentaa, on PreSonus AudioBox VSL ajuri, mikä pitää muuten Macillakin asentaa, jos haluat ko. laitetta käyttää.

Ei mulla ole Macista niin paljon kokemuksia, että voisin sitä paremmaksi tai huonommaksi sanoa. Mutta se, että joku väittää vailla parempaa tietoa Windowsia joksikin säätökäyttikseksi niin vähän se ärsyttää. Eikä se johdu edes tosta Windowsista vaan yleisesti ottaen, että puhuu vailla parempaa tietämystä asioista jotenkin tietona on helvetin ärsyttävää/tyhmää.

Mutta se, että joku väittää vailla parempaa tietoa Windowsia joksikin säätökäyttikseksi niin vähän se ärsyttää.

Onhan se nyt aika säätökäyttis kun vertaa vaikka Linuxiin:

Miten asennat Windowssissa seuraavat ohjelmat: Chrome, Opera, Firefox, VLC, Skype, Spotify ja LibreOffice? Kauanko arvioit siihen kuluvan aikaa?

Linuxilla kirjoitan komentoriviin: apt-get install chrome opera firefox vlc skype spotify libreoffice ja painan entteriä. :rolleyes:

Kyllä nuo Miken argumentit vielä XP:n suhteen olivat ihan oikeutettuja. Nyt valintatilanteessa PC:n ja Macin välillä on kyse lähinnä makuasioista UI:n suhteen ja Windowsin hämmästyttävästä tuesta komponentti- ja oheislaitekonfiguraatioille.

Kyllä nuo Miken argumentit vielä XP:n suhteen olivat ihan oikeutettuja. Nyt valintatilanteessa PC:n ja Macin välillä on kyse lähinnä makuasioista UI:n suhteen ja Windowsin hämmästyttävästä tuesta komponentti- ja oheislaitekonfiguraatioille.

Komppaan tätä. Henkilökohtaisesti tykkään PC-puolella siitä, että saat rakentaa juurikin sellaisen koneen kuin itse haluat. Myös komponenttien hinnat ovat paljon halvempia ja samalla rahalla saa tehokkaamman Windows-koneen, ainakin jos tietää mitä tekee. Itse en omista Macia, mutta muutaman sellaisen omistavan kaverin mukaan kyse on tosiaan makuasioista ja Macinkin kuulemma saa jumiin ihan yhtä helposti kuin Windows-PC:n.

Tuo Miken Mac-paketti on kyllä kulmakarvoja nostattava. Itse lehtikuvaajana käsittelen kuvani tällä hetkellä Windows7-PC:llä, jossa on 4Gt muistia. Enemmän toki voisi olla, mutta tuollakin muistimäärällä tulee toimeen ja 1Dx:n kuvat aukeavat helposti. Olikos sinulla Mike jotain muutakin käyttöä tuolle koneelle, kuin kuvien käsittely? Videota kenties?

...Kun sulle on ihan normaalia, että rekisteriä putsaillaan ja virustorjuntaa päiviteteään...

Luetunymmärtämisestä on täällä väännetty ennenkin mutta taas pitää ihmetellä että a) missä kohtaa minä sanoin noin tai b) edes annoin ymmärtää että teen noita juttuja näillä vehkeillä?

Se nyt on tullut huomattua että ei tästä aiheesta vääntäminen muuksi muutu joten voidaan toki antaa ollakin. Mutta nää rekisteri- ja virusjutut ovat kyllä niin aikansa elänyttä / väsynyttä / paikkansapitämätöntä settiä että tulee mieleen että yritä edes, jotain uutta mussuttamista vois keksiä nyt jo vähitellen jos kerran pitää koettaa sitä mäkin paremmuutta todistella? :D

- H

Tuo Miken Mac-paketti on kyllä kulmakarvoja nostattava. Itse lehtikuvaajana käsittelen kuvani tällä hetkellä Windows7-PC:llä, jossa on 4Gt muistia. Enemmän toki voisi olla, mutta tuollakin muistimäärällä tulee toimeen ja 1Dx:n kuvat aukeavat helposti. Olikos sinulla Mike jotain muutakin käyttöä tuolle koneelle, kuin kuvien käsittely? Videota kenties?
Kun sä alat photoshoppia käyttämään tosissaan ja layereita kertyy, niin kummasti se muisti vain loppuu. Mä voin helposti konvertoida samaan aikaan D800:n 75 megan raakakuvia, työstää layerisoppaa photoshopissa ja rendata Final cut proossa videota. Ton päälle on auki Safari, Mail, iPhoto, Spotify, iMessages, Limechat, Evernote, Appstore, iTunes. Kaikkia ajetaan 12-ytimellä, kahdella näytönohjaimella ja kolmella 30 tuumaisella näytöllä. 4 gigaa loppuis mulla jo tässä, vaikka ei ole photoshopissa edes kuvaa auki. Kaikki prosessit imaisee nyt yli 10 gigaa.

Photoshopissa ei voi ikinä olla lisää muistia. Jos käsittelisit kuvia tällä koneella, niin tajuaisit nopeuden merkityksen. Mäkin pärjäsin ihan hyvin vanhalla iMacilla 4 gigalla, mutta enpä tiennyt, että siihen filtterin lisäämiseen mihin ennen meni minuutti, kestää tällä koneella 2sec.

Screen Shot 2012-12-10 at 11.12.43.png

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom