Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Sulla ei vissiin oikeasti ole mitään hajua, kuinka paljon pc:n osaat maksaa? 1100e+näyttö on vähän eri teholuokassa kuin 20" iMac. Voidaan vaikka laittaa vistalle pari omaa ydintä ja muutama giga muistia.
Monettakohan kertaa tässäkin ketjussa on jo sanottu, että raudan vertaaminen suoraan on turhaa, sillä raudalle optimoitu käyttis on vähän eri juttu kuin palikoista kasattu vista. Taitaa mennä seinille nämä jutut kun pesupallo kerta toisensa jälkeen ei vain tajua. En mä jaksa enää samaa jauhaa, olkoot. Pesupallollakaan ei liene pätkän vertaa kokemusta maceista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietenkin uuden version voi ostaa Upgrade-hintaan toiselle alustalle.

Nyt pitää pakittaa tuon viimeisen lauseen kanssa: "The installation process for an upgrade requires that you enter the serial number from a qualifying product, on the same platform and for the same language version, as the upgrade product being installed."

Näin siis Retail-softapakettien kanssa.

Adoben paketin voi asentaa kahdelle koneelle mikäli niillä on sama käyttäjä (esim. työkone ja läppäri). Jos on peruslisenssi (ei volume) se on mahdollistaa asentaa ainoastaan kahteen saman platformin koneeseen. Työkone on ja pysyy minulla Pc:nä joten saman paketin voi asentaa ainoastaan toiseen pc:koneeseen. Mikäli kyseessä olisi tietty volume license (en jaksa tarkastaa nimeä) voisi Adobelta tilata median ja asentaa sen sitten macille kun toinen "kopio" olisi pc:llä. Normaali lisenssiä ei voi vaihtaa lennosta volyme licenseen. Mielelläni kuulisin että asia olisi toisin...

Ja Mike on oikeassa, ei niitä prossuja ja gigoja voi suoraan verrata mitenkään. Menkää kauppaan ja kokeilkaa samoilla spekseillä maccia ja pc:tä ja se on varma että mac on nopeampi juuri Miken mainitsemasta syystä. Tästä on vuosien kokemus minulla.

Ja Mike on oikeassa, ei niitä prossuja ja gigoja voi suoraan verrata mitenkään. Menkää kauppaan ja kokeilkaa samoilla spekseillä maccia ja pc:tä ja se on varma että mac on nopeampi juuri Miken mainitsemasta syystä. Tästä on vuosien kokemus minulla.

Tästä(kin) pari pc-miestä intti sivukaupalla. Ei mennyt jakeluun miten sama rauta voi olla toisessa koneessa nopeampaa. Kaiken huippu oli kun eräskin tiesi (ilman mac-kokemusta) kertoa 5v vanhan macin hyödyttömäksi kun sillä ei pyöritä isoja 3D-kuvia täydellä resolla :)

Monettakohan kertaa tässäkin ketjussa on jo sanottu, että raudan vertaaminen suoraan on turhaa, sillä raudalle optimoitu käyttis on vähän eri juttu kuin palikoista kasattu vista. Taitaa mennä seinille nämä jutut kun pesupallo kerta toisensa jälkeen ei vain tajua. En mä jaksa enää samaa jauhaa, olkoot. Pesupallollakaan ei liene pätkän vertaa kokemusta maceista.
Kokemusta on niinkuin mainitsin ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun. Kovin on optimoitu tuo OSX, kun osaat sanoa sen nopeammaksi tietämättä edes mihin sitä vertaat :D

Kaiken huippu oli kun eräskin tiesi (ilman mac-kokemusta) kertoa 5v vanhan macin hyödyttömäksi kun sillä ei pyöritä isoja 3D-kuvia täydellä resolla :)

Äläs nyt lässytä, meeppäs takasin lukemaan mitä kirjotin ni ehkä aukeaa. Lue ajatuksella.

Äläs nyt lässytä, meeppäs takasin lukemaan mitä kirjotin ni ehkä aukeaa.

Ekana se ei kelvannut kuin kirjoittamiseen ja muutama postia myöhemmin se ei enää jaksanut pyörittää isoja 3D-kuvia :D

Noniin. Mac OS X on kyllä täysin turhaan kehuttu käyttis. Olen käyttänyt mäkkejä duunissani jo muutaman vuoden ja tällähetkellä alla oleva macpro kahdeksalla ytimellä on edelleen naurettava kapistus.

Tässä muutamia ärsyttävyyksiä. Finder on ensinnäkin aivan perseestä. Jos vähänkin tekee töitä niin kyseinen tiedostoselaimen irvikuva vie kyllä omaa aikaansa. Hiirituki on jotain uskomatonta. Mäkkien automaattisesti päällä oleva mouse acceleration jossa hiiri liikkuu nopeammin mitä nopeammin sitä liikuttaa on käsittämättömän tuhnuisen oloista. Sama hiiri liikkuu windows puolella ketterästi kuin kissa ja OS X:ssä sitten virtahepona. Ja mitä vähemmän puhutaan Applen omasta hiirestä sitä parempi. Hiiri jossa ei voi nappulaakaan painaa jos sen nostaa pöydästä...

Mäkkien luotettavuus on myös ollut jonkinlainen myytti. Verkkoselailussa moiset kapineet saa jumiin todella helposti, ei tarvitse muuta kuin logata verkkoon (mikä pc-maailmassa on helppoa, on sekin mäkissä jumalattoman vittumaista kun joka kerta kymmeniin eri koneiseen loggautuessa saa klikkeillä valintapainikkeita niin perkeleesti) ja kytkeä netti pois. Siihen jää mäkki miettimään. Viisi minuuttia jaksoin katsella ja pakko oli tehdä cold-boot. Jota en ole Windowsilla tehnyt varmaan puoleen vuoteen. Oh well.

Lisäksi naurattaa tämä "graafisen miehen" työkalu. Siis mitä vittua oikeasti? Photoshop pyörii ihan samallatavalla windowsissakin (paremmin sillä ikkunat toimivat oikein) ja ainoa missä mäc vetää pidemmän korren on fonttien selailussa. Videoeditoinnissa Final Cut Pro mielestäni häviää Adoben Premierellä kaikessa, paitsi ammattimiesten tuessa. Joka ikinen päivä kun noita paskahärpättimiä joutuu katselemaan niin ihmetyttää entistä enemmän mikä niissä kiehtoo ulkonäön lisäksi? Työntekoonhan ne ovat ihan turhia. Mikäs siinä jos ainoa tarkoitus on selata nettiä ja käyttää sähköpostia, tosihommiin mielestäni nuo voi unohtaa.

Muistan aina kun pomo jaksoi kehua mäkkejä taivaisiin, sitten vähän videotöitä ja poks. Puolen tunnin sisään koko roska kaatui. Ja turha edes yrittää etsiä syytä siihen. Ja vaikka näinkin paljon on ollut noista huonoja kokemuksia niin edelleen se jaksaa syytää mäkkejään kaikille. Aaargh. Missä se raudalle optimoitu käyttis tuntuu? Blackmagickin Decklink kortin asentaminen oli yhtä tuskaa mäkille, PC:lle meni heittämällä. Sellaista.

Onneksi sain mäc prohon buutattua Windowsin. On siinä sentään jotain plussiakin nykyään kun Intelin prossuja käyttävät.

Lisään vielä ihmetykseni siihen, että miten ihmeessä jengi jaksaa Mäkin ikkunoita? Muutaman tunnin kun tekee tehokasta työtä kolmen-neljän eri ohjelman välillä, siirrellen tiedostoja verkoista toiseen niin johon on aivan karmaisevan hirveä ikkunatilanne. Findereitä siellä täällä, klikkaat yhdestä ohi niin takaa pomppaa dvd studion yksi ikkuna (siis ei koko ohjelmaa vaan joku stanan pieni valintaikkuna vain), sitten on pakko ompputabbailla muutamaan otteeseen että saa edellisen takaisin.

Itse olen kokeillut molempia, mutta pitäydyn PC:ssä. Voisinkin käytettävyydestä väitöskirjan tehneet tuttavani kommentin väitteeseen, että Mac on helpompi käyttää kuin PC.

Ja paskat!

Editointipuolella MAC:illä on vahva kannattajakunta ja mikäs siinä. PC puolella vahvuutena on monikäyttöisyys, kustomointi ja ennekaikkea pelaaminen.

Näin niinkuin itse editointialalla olevana en käsitä miksi melkein kaikkien pikkupuljojen ohjelmistona pyörii Mäkki ja siinä Final Cut Pro. En oikeasti. Himassa Premiere ja duunissa FCP ja kyllä minä mieluummin Windows + Premiere yhdistelmällä menen. Nykyään sekin on tosin saatavilla mäkille. Plus sitten Premieren ja Afterin yhteistyö paljon parempaa keskenään.

Lisään vielä ihmetykseni siihen, että miten ihmeessä jengi jaksaa Mäkin ikkunoita? Muutaman tunnin kun tekee tehokasta työtä kolmen-neljän eri ohjelman välillä, siirrellen tiedostoja verkoista toiseen niin johon on aivan karmaisevan hirveä ikkunatilanne. Findereitä siellä täällä, klikkaat yhdestä ohi niin takaa pomppaa dvd studion yksi ikkuna (siis ei koko ohjelmaa vaan joku stanan pieni valintaikkuna vain), sitten on pakko ompputabbailla muutamaan otteeseen että saa edellisen takaisin.
Rauhotu hyvä mies, älä tee elämästäsi hankalaa, kysy neuvoa jos et osaa.

http://www.youtube.com/watch?v=pwm5dPC9UJM

Ja nyt tulee sulle varmaan ihan uutta tietoa, voit konffaa hot cornerin, eli kun viet hiiren vaikka oikeaan yläreunaan, niin sen voit konffata juurikin exposeksi. Näppärää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom