Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Mike, itse en ole vielä tota fiilistä saanut.
No eihän sulla ole edes Maccia. On hieman eri asia oikeasti käyttää Maccia kuin subjektiivisesti koittaa sitä pari minuuttia tietäen jo etukäteen, ettei hyväksy mitään Macissa. Kyllä ihminen itselleen osaa uskotella, että Macci on paska jos vain niin haluaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä noita bluescreenejä kyllä oikeasti pahemmin tartte katsella. En edes muista milloin olisin viimeksi sellaisen omalla tai työkoneella nähnyt.
Ei tässä topikissa saa kärjistää kuin vain toiseen suuntaan. Ihan uskomatonta pelleilyä. Joku näistä fanaatikoista saa luvan tulla mun luo kylään kuukaudeks ja katsotaan näkyykö bluescreenejä ja tarviiko rekisteriä siivoilla.

Laita digikamera kiinni ja ota valokuvat iPhotoon.

Jonka jälkeen huomaat, että oma kamerasi ei ole tuettu. No siitähän selviää uuden sopivan kameran ostolla. Tai lähes ilmaisella Lightroomilla.

Näyttö on valmiiksi tehtaalla kalibroitu ja profiloitu. Valokuvat näyttää näytöllä just siltä kuin ne tulee kuvapalvelusta paperilla ulos. Tilauksenkin voi hoitaa suoraan iPhotosta yhdellä napilla.

Pitääkö tuo oikeasti paikkansa? En ole kuullut suuremmin kehuja imaccien glossy-näytöistä, negatiivista kommenttia kyllä.

Ja vaikka saisinkin kasattua itseäni miellyttävän kokoonpanon, niin siinä olisi silti Windows... Se sama kaäyttöjärjestelmä, joka on tässä nykyisessä koneessani ja jonka ansiosta ovat ärräpäät niin useasti lennelleet...

Eikä ole. Kun itse kasaa koneen, voi asentaa juuri sellaisen käyttiksen kuin haluaa.

Se on kyllä Winkun hyvä puoli, että se tosiaankin menee vaikka partakoneeseen, mutta vielä kun sen saisi toimimaan.

Jos partakone on X86-pohjainen. Windows ei toimi juuri missään muussa kuin tavallisessa tietokoneessa.

Kyllä ihminen itselleen osaa uskotella, että Macci on paska jos vain niin haluaa.

Eihän tuo voi kovin vaikeaa olla, osaavathan aika monet uskotella Windowsinkin olevan helppo ja toimiva käyttöjärjestelmä. :)

Sitten lyöt koneen pöydälle ja ...

Opettele OSX tai iPhone ohjelmointia xCodella. Tai ...

Jos tarvitset softia niin ...

Joo joo. Minäkin tekisin noita mielelläni, jos Applella vain olisi jotain minulle sopivia laitteita myytävänä. Mac Pro:n tehoa en tarvitse, eikä hintakaan sovi budjettiin. Läppäriä en tarvitse. iMaccia en osta, koska minulla on jo parempi näyttö, kuin mitä iMaceissa on. Ainoa suurin piirtein sopiva olisi Mac mini. Mutta sen hinta on päässyt vähän karkaamaan käsistä. Tai voisin sen 600 euroa koneesta maksaa, mutta kun kun sen lisäksi pitäisi ostaa itse lisää muistia ja uusi kovalevy, jotka sitten pitäisi itse asentaa koneeseen, jota ei ole suunniteltu komponenttien vaihtamista ajatellen. Tai voihan ne ostaa Appleltakin, mutta jos joudun maksamaan yhdestä gigasta muistia ja 200 gigasta levytilaa 200 euroa, niin aiheutunut vitutus negatoi kyllä kaiken OS X:n tuottaman ilon.

Tilannehan on siis se, että minä olen köyhä ja Apple valitsee asiakkaansa, joten en voi muuta kuin valittaa. Ja odottaa, että Hackintosh-porukka saa homman vietyä niin pitkälle, että voin ostaa kaupasta OS X:n ja asentaa sen ilman kikkailuja tehokkaaseen JA halpaan PC:hen.

Jonka jälkeen huomaat, että oma kamerasi ei ole tuettu
Kun tulee uusi kamera ei se tietenkään ole tuettu samana päivänä. 5D II:lla taisi kestää nafti viikko ennenkuin tuli RAW-update käyttikseen. Sen jälkeenhän KAIKKI softat osaavat käyttää sen kuvia - jopa ne itse koodatut.

Pitääkö tuo oikeasti paikkansa? En ole kuullut suuremmin kehuja imaccien glossy-näytöistä, negatiivista kommenttia kyllä.
Oletko käyttänyt?
Glossy voi jakaa mielipiteitä voimakkaasti mutta välillä tuntuu etteivät sen haukkujat tunnu ihan tarkkaan ymmärtävän mistä puhuvat. Toki se voi olla ongelma jos taustalta tulee voimakkaasti valoa. Tosin siitä selviää kun näyttöä kääntää edes vähän eri suuntaan. Matta näytöllä ei auta mikään vaan puolet näytöstä on eri himmeää blobia.
Ja kannattaa muistaa että kaikki näytöt ovat glossyjä alkujaan. Se mattakalvo siinä päällä on se ylimäärinen lisätty osuus.

Mutta kuten sanoin niin mielipideasiahan tuo on. Itselläni ei ollut entuudestaan kokemusta glossyistä mutta mielestäni tuo 24" iMacin näyttö oli ihan pirun hyvä. Ainoa ongelma siinä todelliseen Pro-käyttöön on liian suuri valoteho. Kalibraattorit ei oikein tykkää vaikka brightness olisi nollissa.
Out-of-the-box se hakkaa tarkkuudessaan ja värien toistoissa 99% normaaleista PC:n näytöistä ja on aivan varmasti "riittävän hyvä" ellet nyt satu tekemään jotain SWOP-tarkkuutta vaativia hommia työksesi.

20" iMacin näytöstä ei valitettavasti voi sanoa samaa. Se on oikeasti hävyttömän huono.

Joo joo. Minäkin tekisin noita mielelläni, jos Applella vain olisi jotain minulle sopivia laitteita myytävänä.
Niinpä. Applella ei ole (eikä tule) sitä xMaccia eli laajennettavaa minitornia. Se kun ei kuulu Applen markkinsegmenttiin. Tästä löytyy sitten ziljoona threadia netistä miksi näin on tai ei ole ja sama määrä mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Ainoa suurin piirtein sopiva olisi Mac mini. Mutta sen hinta on päässyt vähän karkaamaan käsistä.
Yksi vaihtoehto on etsiä esim. Hopeisenomenan forumilta käytetty mini jossa valmiiksi 4GB muistia. Hinnat on siellä 3-400 euroa. Siitä saa saman kun myy pois joten isoa menetystä ei pääse syntymään jos ei tarvitsekaan.

Tai voisin sen 600 euroa koneesta maksaa, mutta kun kun sen lisäksi pitäisi ostaa itse lisää muistia ja uusi kovalevy, jotka sitten pitäisi itse asentaa koneeseen, jota ei ole suunniteltu komponenttien vaihtamista ajatellen.
Kovalevyn ja muistien vaihto kestää 5 minuuttia henkilöltä joka ei ole sitä koskaan tehnyt - ei edes PC:hen.

No eihän sulla ole edes Maccia. On hieman eri asia oikeasti käyttää Maccia kuin subjektiivisesti koittaa sitä pari minuuttia tietäen jo etukäteen, ettei hyväksy mitään Macissa. Kyllä ihminen itselleen osaa uskotella, että Macci on paska jos vain niin haluaa.

Olen käyttäny mäkkiä yli viikon kotona (ja muualla useasti totta kai) eli reipas viikko nyt ei ainakaan vielä tuonut sitä fiilistä.

Ei tässä topikissa saa kärjistää kuin vain toiseen suuntaan. Ihan uskomatonta pelleilyä. Joku näistä fanaatikoista saa luvan tulla mun luo kylään kuukaudeks ja katsotaan näkyykö bluescreenejä ja tarviiko rekisteriä siivoilla.

Tämä asia on kyllä naurattanut ihan alusta lähtien itseäni. PC-miehet ei tajua kuinka paljon asiat ovat siellä "aidan toisella puolella", vaikka olisivat kuinka paljon mäkkiä käyttäneet. Toisaalta myös Apple-mies voi kertoa, että kaikkien Windowsit ovat täynnä viruksia ja rekisteriä saa putsata koneesta koko ajan. Siis sen liikenevän ajan mitä liekkitarrojen liimailulta ja nestetypen kaatamiselta ehtii :david:

Taidanpa jättää tämän threadin sekoittamisen tähän, saa muut jatkaa provoamista :hyvä:

Buuttasimpa pitkästä aikaa OS X:n puolelle. Otin vasiten aikaa. Siitä kun valitsen os x:n meni 61 s siihen, että kone oli ottanut yhteyden wlaniin ja oli siten käyttövalmis. Jos koneessa olisi vain yksi käytttis olisi käynnistymiseen yhteesä menevä aika n. 70s. Tuon jälkeen sitten tottakai päivitykset, joita oli kertynty 250 megan edestä. Applen kunniaksi on tässä tapauksssa sanottava, että päivitykset tulevat koneelle nopeasti. Asennus, buutti ja oikeuksien korjaus. 14 kohtaa olivat nuo päivitykset saaneet rikki.
Fujin kameralle ei löytynyt edelleenkään tukea päivitysten jälkeenkään.

Yksi vaihtoehto on etsiä esim. Hopeisenomenan forumilta käytetty mini jossa valmiiksi 4GB muistia. Hinnat on siellä 3-400 euroa. Siitä saa saman kun myy pois joten isoa menetystä ei pääse syntymään jos ei tarvitsekaan.
Aika niukasti minejä siellä näyttää myynnissä olevan, joten jos laitteen oikeasti haluaa, niin kyllä sen melkein joutuu kaupasta hakemaan.
Kovalevyn ja muistien vaihto kestää 5 minuuttia henkilöltä joka ei ole sitä koskaan tehnyt - ei edes PC:hen.
Uskoisin kyllä operaatiosta selviäväni, mutta levyn vaihtaminen 500 gigaiseen ja muistin lisääminen 4 gigaan nostaisi hintaa 180 eurolla 780 euroon. Ja olisi kuitenkin mukavaa, jos tämmöistä "it just works"-laitetta ei tarvitsisi heti alkaa itse säätämään. Kasaakohan Steve noita koneita ihan omin käsin, vai miten on mahdollista, että 45 euron komponenttipäivitys (+ 5 minuuttia työtä) maksaa 200 euroa?

Aika niukasti minejä siellä näyttää myynnissä olevan, joten jos laitteen oikeasti haluaa, niin kyllä sen melkein joutuu kaupasta hakemaan.
Ne kun viedään käsistä. Pari vuotta vanhat koneet 2/3 siitä hinnasta mitä uusi maksaa. Kertoo tietysti jotain jostain...
Mutta kun hetken odottelee ja on nopea niin kyllä sieltäkin niitä saa.

Uskoisin kyllä operaatiosta selviäväni, mutta levyn vaihtaminen 500 gigaiseen ja muistin lisääminen 4 gigaan nostaisi hintaa 180 eurolla 780 euroon. Ja olisi kuitenkin mukavaa, jos tämmöistä "it just works"-laitetta ei tarvitsisi heti alkaa itse säätämään. Kasaakohan Steve noita koneita ihan omin käsin, vai miten on mahdollista, että 45 euron komponenttipäivitys (+ 5 minuuttia työtä) maksaa 200 euroa?
Mulla makso 4 gigaa miniin about 40 euroa (ddr2). HTPC-koneeseen riitti ulkoinen vanha USB2-levy joten eipä siitä hinta juurikaan muuttunut. Ensin kannattaa tietenkin miettiä ja perustella (itselleen) miksi sitä muistia tai levytilaa tarvitsee. Eikös uusissa ollut 2 gigaa vakiona? Gigallakin pärjäsi hienosti ennenkuin laittoi EyeTV-digitikun. Tai olishan se HTPC:ksi kelvannut edelleen mutta kun samaan lähetykseen kaverin tilauksessa sai halvalla muistia niin tuli harjoiteltua tuokin operaatio.

Buuttasimpa pitkästä aikaa OS X:n puolelle. Otin vasiten aikaa. Siitä kun valitsen os x:n meni 61 s siihen, että kone oli ottanut yhteyden wlaniin ja oli siten käyttövalmis.
Mulla menee about 30 sekuntia. Vistalla 2 minuuttia ja sitten vielä toiset 2 minsaa että kovalevy lakkaa huutamasta prefetchin kanssa.

Tuon jälkeen sitten tottakai päivitykset, joita oli kertynty 250 megan edestä.
Ei riittänyt Vistalla tuo määrä. Eikä yksi päivityskierroskaan. Taisi 3 kertaa bootata välissä ja latailla taas lisää päivityksiä.

Fujin kameralle ei löytynyt edelleenkään tukea päivitysten jälkeenkään.
Sopiiko tiedustella mikä malli on kyseessä? Eikö toimi lainkaan vai jääkö Raw (RAF)-tuki uupumaan?
OSX:n RAW-engine pohjautuu dcraw:n joka ei tue RAF:ia. Ainakaan silloin alkuaikoina ei tukenut.

Mulla menee about 30 sekuntia. Vistalla 2 minuuttia ja sitten vielä toiset 2 minsaa että kovalevy lakkaa huutamasta prefetchin kanssa.
Itse oon poistanu prefetchin käytöstä. Toimii nopeammin ainakin tällä raudalla.
Ei riittänyt Vistalla tuo määrä. Eikä yksi päivityskierroskaan. Taisi 3 kertaa bootata välissä ja latailla taas lisää päivityksiä.
Kun valitsee itse päivitysten tarkistamisen, niin tulee kaikki eikä tarvitse käynnistää monesti.

Mulla makso 4 gigaa miniin about 40 euroa (ddr2). HTPC-koneeseen riitti ulkoinen vanha USB2-levy joten eipä siitä hinta juurikaan muuttunut. Ensin kannattaa tietenkin miettiä ja perustella (itselleen) miksi sitä muistia tai levytilaa tarvitsee. Eikös uusissa ollut 2 gigaa vakiona?
Uudet minit tarvitsevat DDR3 SO-DIMM:ejä, ja 4 gigan satsi maksaa Verkkokaupassa 73 euroa.

Ei ole uudessa halvemmassa (tai siis vähemmän kalliissa) minissä kuin 1 giga muistia. Kahdella gigalla uskoisin kyllä jo pärjääväni, mutta jos konetta pitäisi alkaa heti päivittämään, niin pitäisi se sitten tehdä kunnolla. Tällöin yksi mahdollisuus olisi tietysti päästää mopo täysin käsistä ja vaihtaa kovalevyksi jokin nopea (tosin pieni) SSD-levy :D

Meitsi duunaa kuvat aina lähes pimeessä huoneessa niin ei glossy hirveesti vaivaa.
Kohta pitäis kyl ottaa tilalle Eizo, mut se vaatis päivityksen iMase->Pro.

S100 FS on tuo kyseinen malli. RAF-tuki on se joka uupuu.
Eikös tässä ollut Fujin proprietary sensori jossa bayer-patterni on poikkeuksellisesti 45-asteen kulmassa?
Olisikohan tuon rajallisen erikoisuuden takia jäänyt tukematta?
dcraw:kaan ei osaa tuota suoraan vaan vaatii erillisen filtterin.

Meitsi duunaa kuvat aina lähes pimeessä huoneessa niin ei glossy hirveesti vaivaa.
Aivan. Jos huoneessa on niin paljon kontrastia että glossyn heijastukset haittaavat niin homma on mennyt pieleen jo aikoja sitten. Ihan turha puhua profiloidusta työskentelystä enää siinä vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom