Muutama fakta:
– Applen markkinaosuus kasvaa koko ajan. Kasvu ei selitä hintalähtöisellä polkumyynnillä vaan "jollain muulla".
– Applen nykyinen markkinaosuus Jenkeissä retail-puolella on 17,6 %, dollarimääräisestä myynnistä 31,3 %.
– Jenkkien edu-markkinoilla Apple on tietokonevalmistajien #1 ohi HP:n ja Dellin. USEdu-markkinalla Applella läppärimyynnissä 39 % markkinaosuus.
– Applella on edu-strategia ja se toteuttaa sitä strategiaa. Applella ei tiettävästi ole sellaista enterprise-strategiaa, mitä se tällä hetkellä toteuttaisi. Vielä. Apple haluaa kasvaa, joten eiköhän tuokin päivä vielä nähdä.
Suomesta en voi kertoa suuryritysesimerkkiä, mutta Saksassa Axel Springer AG (liikevaihto 2,6 mrd €) on ilmoittanut hyppäävänsä työpöytäpuolella ~100% Mac-pohjaiseksi. Se tarkoittaa 12000 työasemaa. Vaikka kyseessä onkin "mediafirma", sillä on muiden kokoistensa yritysten tavoin HR/Payroll, Legal, CRM, ERM ym. järjestelmät taustalla.
12000 Mac-käyttäjää ei tee Axel Springeristä maailman suurinta Mac-keskittymää. Suurin on Google Inc.