Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Tuntuu että ei ole yhtään perustelua miksei kaikkien PC-käyttäjien tulisi heti siirtyä MACiin. :D

Jokaiselle toki kone tarpeen mukaan, mutta edelleen olen sitä mieltä, että (pelaamisen lisäksi) ei ole mitään syytä olla hankkimatta Maccia. Olisi mielenkiintoista kuulla hyvinperusteltuja eriäviä mielipiteitä. ;)

Kyllä se vaan niin on, että pyörittäisikö tätä mitenpäin tahansa niin mac on ylivertainen ominaisuuksiltaan, jos koneella ei ole tarkoitus pelata ensisijaisesti pelejä.

Jos taas tahtoo kasata halvalla koneen surffi tai tekstinkäsittelyyn, niin pc linuxilla on parhaimpia vaihtoehtoja.

Jos tahtoo pelata pelejä, niin konsoli on erittäin kova sana. Nintendo wii:nkin saa todella halvalla, verrattuna mihinkään pc pelikoneeseen.

Minusta tuntuu, että täällä windows pc puolustajat ovat niitä kun ovat pistäneet hurjat summat rahaa windows käyttikseen ja softaan niin pakkohan sen on olla hyvä. Rahaakin mennyt niin paljon.
Juuri näin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se vaan niin on, että pyörittäisikö tätä mitenpäin tahansa niin mac on ylivertainen ominaisuuksiltaan, jos koneella ei ole tarkoitus pelata ensisijaisesti pelejä.

Jos taas tahtoo kasata halvalla koneen surffi tai tekstinkäsittelyyn, niin pc linuxilla on parhaimpia vaihtoehtoja.

Jos tahtoo pelata pelejä, niin konsoli on erittäin kova sana. Nintendo wii:nkin saa todella halvalla, verrattuna mihinkään pc pelikoneeseen.

Minusta tuntuu, että täällä windows pc puolustajat ovat niitä kun ovat pistäneet hurjat summat rahaa windows käyttikseen ja softaan niin pakkohan sen on olla hyvä. Rahaakin mennyt niin paljon.
Ja ne ominaisuudet olivat?

Ps. ei ole penniäkään omaa rahaa kiinni koneessa, eikä käyttiksessä.

Tässä me ollaankin asian ytimessä. Kerta toisensa jälkeen PC-käyttäjä tuijottaa numeroita ja kertoo miten tällä ja tällä rahalla saa näin ja näin paljon enemmän muttereita ja transistoreita. Mutta kun edelleen Macissa ei ole kyse suoranaisesti raa-asta raudasta, vaan kokonaisuudesta, joka on omien kokemusteni mukaan täysin ylivoimainen pc-koneisiin verrattuna. Apple kasaa koko paskan yhtenä kokonaisuutena ja osat toimivat varmasti keskenään. PC-kokoonpano voi olla halvempi, mutta se on sitten palikoista kasattu. Se voi myös toimia aikansa ihan hyvin, kunnes Windows käytön myötä sitten hidastuu.
Minun kokemusteni mukaan PC ei hidastu pätkän vertaa käytössä. En tiedä mistä se johtuu, mutta sellaista vain ei käytössäni tapahdu. Käytön konetta päivittäin, pelaan sillä, luen postit surffaan netissä jne. Omituista. Eli pitkälti mutuihin se Macin paremmuus tuntuu tässäkin kohtaa perustuvan.

Ja, jos ei kerta hintaa tuijoteta, niin tossa just luin yhden testin, jossa MacBook oli jäänyt toiseksi, siis toiseksi (joku virhe varmaan). Sony oli vienyt voiton. Hintaahan sillä oli n. 2 kertaa enemmän, mutta kun hintaa ei pidä tuijottaa. Macissä oli moitittu mm. painoa ja akkukestoa. Asioita, joita tässäkin topicissa on Macin etuina pidetty... :whip:

Minun kokemusteni mukaan PC ei hidastu pätkän vertaa käytössä. En tiedä mistä se johtuu, mutta sellaista vain ei käytössäni tapahdu. Käytön konetta päivittäin, pelaan sillä, luen postit surffaan netissä jne. Omituista. Eli pitkälti mutuihin se Macin paremmuus tuntuu tässäkin kohtaa perustuvan.
Kauanko sulla on ollut Windows (VISTA?) -käyttis asennettuna? ;)

Ja, jos ei kerta hintaa tuijoteta, niin tossa just luin yhden testin, jossa MacBook oli jäänyt toiseksi, siis toiseksi (joku virhe varmaan). Sony oli vienyt voiton. Hintaahan sillä oli n. 2 kertaa enemmän, mutta kun hintaa ei pidä tuijottaa. Macissä oli moitittu mm. painoa ja akkukestoa. Asioita, joita tässäkin topicissa on Macin etuina pidetty... :whip:
Laittaisitko vaikkapa linkin kyseiseen testiin?

Nyt alkaa olee oikein kunnon väännön aineksia! :hyvä:

ps. mä olen toisaalta puolueeton tässä mutta pidän nyt PCn puolia kun täällä on niin iso kasa mäkkiläisiä paasaamassa. Ai nii, ja 2 Liinux hemmoa jotka paasaa mistä tahansa mikä on väähääkään winkkaria vastaan. ;)

Hienoa, tälläista mä oon tässä kysellyt, eli sulla on tiedossa sony joka voittaa vastaavan macbookin ja on 50% hinnasta, nyt vaan linkkiä niin päästään ihasteleen.

Hienoa, tälläista mä oon tässä kysellyt, eli sulla on tiedossa sony joka voittaa vastaavan macbookin ja on 50% hinnasta, nyt vaan linkkiä niin päästään ihasteleen.
Pointti oli se, että täällä sanotaan, että mäkki on parempi kuin PC, eikä sillä ole väliä, että se on kalliimpi.

Jos haluaisi oikeasti vertailla mäkkiä ja PC:tä niin mäkkiin pitäisi asentaa Windows, koska PC:n ei saa OS X:ää. PC:n mukana tulee Windows, muttei mäkin mukana.

Jos haluaisi oikeasti vertailla mäkkiä ja PC:tä niin mäkkiin pitäisi asentaa Windows, koska PC:n ei saa OS X:ää. PC:n mukana tulee Windows, muttei mäkin mukana.
Edelleen, pelkkää rautaa ei voi verrata. Mutta sekin toki passaa:

The fastest Windows Vista notebook we've tested this year--or for that matter, ever--is a Mac. Not a Dell, not a Toshiba, not even an Alienware.

http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html

Pointti oli se, että täällä sanotaan, että mäkki on parempi kuin PC, eikä sillä ole väliä, että se on kalliimpi.

Mun pointti oli se että yritän selvittää kuinka paljon kalliimpi se MAC on. Kun tota nyt pidetään itsestäänselvyytenä, mutta faktoja ei ole laittaa kellään.

Kauanko sulla on ollut Windows (VISTA?) -käyttis asennettuna? ;)
Mulla on ollut vista asennettuna muistaakseni

Laittaisitko vaikkapa linkin kyseiseen testiin?
Tossa linkki.

Ja Vista mulla on ollut asennettuna ~4-5kk. Tällä en kyllä pelaa, on puhdas työkone. Ja tarkoitinkin tuossa edellä XP konettani.

Tossa testissä:

Apple MacBook Pro:
CPU: 2.4-GHz Core 2 Duo T7700 • Display Size (inches): 17 • Wide Screen: Yes • Total HD Size (GB): 160 • Min. Weight (lbs.): 6.6

Ja toisena verrokkina,
Fujitsu LifeBook P1610:
CPU: 1.2-GHz Core Solo U1400 • Display Size (inches): 8.9 • Wide Screen: Yes • Total HD Size (GB): 80

Miltä osin nuo esim. ovat raudaltaan vertailu kelpoisia keskenään?

Saapuipa eilen uusi teholäppäri eli Dell Vostro 1500. Speksi: 2,2 GHz Core Duo T7500, Nvidia 8600M GT, 4 GB RAM, 250 GB kiekko, 1680 x 1050 näyttö. Käyttis Vista Ultimate, mukaan 3 v next day onsite takuu ja 3 v vahinkovakuutus. Lisävarusteena vielä toinen tehoakku eli noin 7 h käyttöaikaan eli riittää ihan ok pidemmilläkin lennoilla pitäisi päästä vaikkei mikään virtapihi laite ole kyseessä. Toimitusaika oli 4 arkipäivää. Hintaa karvan alle 2 KEur.

Applea mietin kanssa, mutta 15 tuuman kokoluokassa ei ollut noin tarkkaa näyttöä saatavilla ja törkeänhintainen (Dellin vahinkovakuutus + support noin puolet halvemmalla) Applecare takuu jne. nostivat hinnan aivan liian suuriksi. Yllämainittua Dell:iä lähin vastaava konffi (kuten todettua, esim. yhtä "hyvää" näyttöä ei ollut saatavilla, reso on IMO kaiken a ja o tuollaisessa portable workstation käytössä) olisi ollut noin ~3,3 KEur. Liian hapokasta.

Tässä siis vertailtu melkein 1:1 samaa rautaa ja tukipakettia ==> Apple yli 50% kalliimpi...

Sony tosiaan on kaksi kertaa kalliimpi. Pienempi ja hitaampi kiintolevy, ei polttavaa DVD-asemaa, ei gigabitin WLANia, ei digitaalista kuvan eikä äänen ulostuloa. Muistia sentään on enemmän. Ja modeemi ja muistikortinlukija löytyy toki. Eli vastaavia vehkeitä vertaillaan juu.

Ja Vista mulla on ollut asennettuna ~4-5kk. Tällä en kyllä pelaa, on puhdas työkone. Ja tarkoitinkin tuossa edellä XP konettani.
Kuinkas usein XP:tä joutuu formatoimaan? :D

Mun pointti oli se että yritän selvittää kuinka paljon kalliimpi se MAC on. Kun tota nyt pidetään itsestäänselvyytenä, mutta faktoja ei ole laittaa kellään.

Noniin, saatinpa sitten ihan ajantasalla oleva vertailu. Kelpaisko tämä? Täysin 1:1 samalla raudalla ja seteillä olevia kannettavia tuskin löytyy:

Tässä siis vertailtu melkein 1:1 samaa rautaa ja tukipakettia ==> Apple yli 50% kalliimpi...

Edelleen, pelkkää rautaa ei voi verrata. Mutta sekin toki passaa:

http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html
Artikkelin lopusta löytyy kiva tieto:
"Correction: The MacBook Pro's reign as fastest notebook ended on 10/25/2007, not 11/23/2007 as was previously reported. We apologize for the error."
On muuten hyvä testi, kun en ainakaan löytänyt mainintaa, että onko kaikkien valmistajien läppärit ollut testissä. Yleensä noissa testeissä on vaan ne, joita sinne on valmistajat lähettäny.

Sony tosiaan on kaksi kertaa kalliimpi. Pienempi ja hitaampi kiintolevy, ei polttavaa DVD-asemaa, ei gigabitin WLANia, ei digitaalista kuvan eikä äänen ulostuloa. Muistia sentään on enemmän. Ja modeemi ja muistikortinlukija löytyy toki. Eli vastaavia vehkeitä vertaillaan juu.

Kuinkas usein XP:tä joutuu formatoimaan? :D
Niin, mutta eihän niillä spekseillä ollu mitään tekemistä vertailun kanssa, mutterit ja hinta esim. ei ole niitä tekijöitä, joilla koneita voidaan vertaille. Tai niin minä ainakin olen aika monesta kohtaa lukenut.

Kertaakaan en ole XP:tä formatoinut ~3 vuoteen.

Mulla ei oo pääsyä tuonne, joten voitko laittaa sen sonyn mallin tänne.
Sony Vaio VGN-TZ11XN.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom