Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Jos minä Macin ostan (jossain vaiheessa sen kuitenkin ostan), asennan siihen varmasti Vistan, koska itse olen sen verran PC-softaan sijoittanut rahaa, etten viitsi jättää niitä käyttämättä vain, koska on Mac. Ja Linuxikin sinne varmasti menee, kun tykkään käydä vieraissa ja käyttää monipuolisesti konetta ja paljon ilmaissoftia (tällä hetkellä käytössä on vain XP ja OpenSuSE Linux).
Saanko kysyä että mitä helvettiä te teette koneillanne kun pitää asentaa kolme käyttistä? Onko teillä siis itseisarvona vain tietokoneen runkuttaminen raudan sekä softan osalta? Sen aikaa kun OSX käyttäjä nauttii leffoista ja tekee normaaleja duuneja koneella, niin Windows kaiffari asentelee kympillä kaikkea mahdollista vain asentamisen vuoksi. Kuulostaa typerältä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan.

Hyvä järjestelmä mulle on se mitä sillä VOI tehdä eikä se mitä sillä VOISI tehdä.

Mutta miksi ihmeessä haluaisit käyttää ohjelmia huonossa käyttöjärjestelmässä, kun on parempiakin saatavilla? Tukemalla microsoftia tuet juuri sitä, että saat pyörittää ohjelmiasi myös jatkossa surkealla alustalla. Äänestä rahoillasi.

Windowsin suuri ohjelmatarjonta ei nyt kuitenkaan liity mitenkään siihen, että se olisi ylivoimainen käyttöjärjestelmä ominaisuuksiltaan vaan siihen, että microsoftilla on hienoinen monopoli. Microsoft osaa pelata peliä hyvin. Monopoli johtaa aina alalla kuin alalla siihen, että kuluttajat joutuvat ostamaan ja käyttämään sontaa.

Onneksi microsoft on windows vistan myötä näyttänyt kansalle, että se käyttöjärjestelmä on oikeasti todella surkea.

Mutta miksi ihmeessä haluaisit käyttää ohjelmia huonossa käyttöjärjestelmässä, kun on parempiakin saatavilla?

Mutta mikä vika esim XP SP2:ssa on? Olen käyttänyt sitä monen monta vuotta ongelmitta. Se ei ole kaatunut kertaakaan, ei viruksen virusta, kaikki softa toimii moitteetta jne jne. Perustele mulle miksi se on huono järjestelmä? Työkoneessa edelleenkin XP ja sillä mennään vielä pitkään. Huonoa järjestelmää siitä ei saa tekemälläkään. Ei vaikka ois millaset Liinux rillit silmillä. Tai sitten ei kertakaikkiaan vaan osaa.

Onneksi microsoft on windows vistan myötä näyttänyt kansalle, että se käyttöjärjestelmä on oikeasti todella surkea.

Niin onhan se jo lapsen kengissä. Veikkaan että jo puolen vuoden sisällä se tulee olemaan jo perkeleen hyvä alusta. Ihan samalla tavalla kävi Xp:n julkistamisen jälkeen. Aika näyttää.

Mutta mikä vika esim XP SP2:ssa on? Olen käyttänyt sitä monen monta vuotta ongelmitta. Se ei ole kaatunut kertaakaan, ei viruksen virusta, kaikki softa toimii moitteetta jne jne. Työkoneessa edelleenkin XP ja sillä mennään vielä pitkään. Huonoa järjestelmää siitä ei saa tekemälläkään. Ei vaikka ois millaset Liinux rillit silmillä. Tai sit ei kertakaikkiaan vaan osaa.

Pitääkö aloittaa alusta kertomalla mitä kaikkia vikoja windowsissa on? Myönnän kyllä, että XP on parasta mitä microsoft on tehnyt, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi olla vielä paljon parempi. Huomattavasti parempi. Se, että olet henkilökohtaisesti tyytynyt johonkin ei tarkoita etteikö hommat voisi toimia paremmin. Kyllä ladallakin paikasta toiseen pääsee.

Windowsin markkinaosuuden selkeä romahtaminen luultavasti parantaisi huomattavasti myös windows käyttöjärjestelmää. Nykyään he pelaavat markkinoilla monopoliasemallaan, eikä sillä, että heillä olisi paras käyttöjärjestelmä. Itse ainakin tuen mielummin tekniikan kehitystä kuin monopoli sontaa.

Mitä tulee windows vistaan, niin siinä on edelleen samat windowsin ongelmat kuin ennenkin. Erona vaan, että se vie vielä enemmän konetehoja ilman, että se näkyy edes hyötynä missään.

Jos oikeasti olet niin iso windows fani niin suosittelen odottamaan edes seuraavaan windows 7 versioon asti ennenkuin alat hehkuttamaan windowsin paremmuutta. Windows 7:ssä pitäisi olla jo osa windowsin pahimmista mokista korjattuna. Siis olettaen, että he onnistuvat. Historian huomioon ottaen, en odottaisi liikoja.

Saanko kysyä että mitä helvettiä te teette koneillanne kun pitää asentaa kolme käyttistä? Onko teillä siis itseisarvona vain tietokoneen runkuttaminen raudan sekä softan osalta? Sen aikaa kun OSX käyttäjä nauttii leffoista ja tekee normaaleja duuneja koneella, niin Windows kaiffari asentelee kympillä kaikkea mahdollista vain asentamisen vuoksi. Kuulostaa typerältä.

No minä teen musiikkia ihan harrastusmielessä. Pari omistamaani ohjelmaa ja plugaria voi asentaa sekä OSX:ään että Windowsiin, mutta kaikkia ei voi, koska niitä ei tulla koskaan porttaamaan Mac-ympäristöön (esim. FL Studio). Siksi tarvitsen Windowsia. Ja mitä Linuxiin tulee, se on semmonen leikkikalu mulle. Pelailen sillä pelejä ja joskus surffailen. Ja jotkut softat, kuten esim. Blender3D ja Gimp, toimii paremmin Linuxin puolella kuin Windowsissa.

Ja tarvitsemani ohjelmat täytyy asentaa vain kerran, ihan samoin kuin OSX:ssäkin. Samalla tavalla minä voin nauttia leffoista ja tehdä normaaleja duuneja kuin kuka tahansa Macin käyttäjä. Mahdollisuuksia vain on enemmän, kun on Linuxikin käytössä. Eikä toi Windows nyt niin hirveästi ylläpitoa vaadi, että pitäisi koko ajan olla sitä korjaamassa ja softaa asentelemassa. Ei ainakaan mulle, mutta ehkä se sulle sitä oli?

Tosiasia vain on se, että eri käyttäjillä on eri tarpeet ja softat ja hardikset valitaan sen mukaan. Jos jokin softa on ilmainen ja vielä käyttökelpoinen, sen parempi. Sinä varmaan pärjäät hyvin pelkästään Macin kanssa, ihan kiva sulle. Minä tarvitsen kuitenkin Windowsia, eikä se minusta ainakaan ole mikään paha peikko. Ei ole Maccikään. Ihan mielenkiinnosta tutustun siihen ja Vistaankin sitten kun sen ostan. Itseasiassa pärjäisin pelkästään XP:lläkin, mutta haluan testata kaikenlaisia softia ja tehdä niitä juttuja, jotka kiinnostaa. Käyttöjärjestelmä tai hardis ei ole mulle mitään ideologisia tai uskonnollisia juttuja. Mä vaan käytän niitä.

Provo:
Nyt on OSX pc-raudan päällä ja kas kummaa siinä on yhteensopivuusongelmia! Eikös niitä pitänyt olla vaan Windowsissa?
/provo

Eiköhän tuo ole aika selviö. Tuskin OS X:ään on mitään järkeä tehdä tukea kaiken maailman raudalle, kun se on tarkoitettu toimimaan vain Applen koneiden kanssa. En yhtään ihmettele ettei toimi kaikella PC-raudalla.

Jos oikeasti olet niin iso windows fani

:lol2: NO OLEN! Sun linuxis on täys paska. Tämä menee taas vähän väsyneeksi.

suosittelen odottamaan edes seuraavaan windows 7 versioon asti ennenkuin alat hehkuttamaan windowsin paremmuutta.

Joo, täytyypä sitten tehdä niin. Että odottelen ensin. Ennenkun puhun. Joo.

Jatketaan kun löytyy järkeviä pointteja/perusteluja..

Hauskaa luettavaa. Kovinta ääntä tuntuvat pitävän ne, jotka eivät ole koskaan Maccia käyttäneetkään.

Meikäläinen osti ensimmäisen Mac(Book)in viitisen kuukautta sitten (Windows-maailma on tullut riittävän tutuksi aina 3.11-ajoista lähtien).

Macin kanssa pääsi alle viikossa erittäin hyvin sinuiksi. Ja mikä mielenkiintoista, Mac-väki tuntuu olevan erittäin avuliasta. Tyhmimpiinkin kysymyksiin löytyy pikaisesi asiallinen vastaus ihan suomenkielisiltä sivustoilta. Suurimmat ongelmat kun johtuivat siitä, että luuli monen asian toimivan kuten Windowsissa, kun ne toimivatkin paljon yksinkertaisemmin. Kun Windows-"lihasmuistista" pääsee eroon, on elämä uskomattoman paljon helpompaa ja mukavampaa.

Joo, tuon saman olen itsekkin huomannut. Murojen lanseeraama "viisikko" meininki tuntuu pätevän pakkiksen lisäksi myös noilla omenapalstoilla. Ja oli mukava yllätys saada sitä apua, ilman että tuli sivun verran kuittailua, ja sit asiallinen vastaus. Arvostan.:thumbs:

suosittelen odottamaan edes seuraavaan windows 7 versioon asti ennenkuin alat hehkuttamaan windowsin paremmuutta. Windows 7:ssä pitäisi olla jo osa windowsin pahimmista mokista korjattuna. Siis olettaen, että he onnistuvat. Historian huomioon ottaen, en odottaisi liikoja.

Stanner puhuu täyttä asiaa, paitsi että 2000 on parempi kuin XP.
Ei tarvitse edes odottaa uutta Windowsia, riittää kun kokeilee pari viikkoa esim. Debiania tai FreeBSD:tä niin huomaa ettei Windowsin tapa tehdä asioita todellakaan ole paras.

Mutta mikä vika esim XP SP2:ssa on? Olen käyttänyt sitä monen monta vuotta ongelmitta. Se ei ole kaatunut kertaakaan, ei viruksen virusta, kaikki softa toimii moitteetta jne jne. Perustele mulle miksi se on huono järjestelmä? Työkoneessa edelleenkin XP ja sillä mennään vielä pitkään. Huonoa järjestelmää siitä ei saa tekemälläkään. Ei vaikka ois millaset Liinux rillit silmillä. Tai sitten ei kertakaikkiaan vaan osaa.

Mikä sulla on oikeastaan tavoitteena tässä vääntämisessä? Sekö että Mac-heput täällä toteaa että: "Totta! Olet oikeassa! Kyllä XP on hyvä. Heitämpä tästä maccini roskiin ja lähden ostamaan PC:tä!" Johan täällä on monet sanoneet mitä etua OS X:ssä niiden mielestä on. Kyllähän Windowsilla saa kaiken tehtyä, ei se siitä ole kiinni. Maccia käyttäessä on vaan tyytyväisempi, eikä tarvi vittuuntua yhtä paljon.

Itse ostin iMacin pari vuotta sitten ja olen välillä miettinyt mikä Macissä oikeastaan on parempaa kuin PC:ssä. Tässä joitakin piirteitä mitä itselläni tulee mieleen:
  • Käyttis on responsiivisempi. Kun esim. vaihdat käynnissä olevasta ohjelmasta toiseen ei swappausta ainkaan huomaa.
  • Exposé on loistava avoinna olemien ohjelmien ja ikkunoiden käsittelyyn.
  • Kun minimoit ikkunan tai ohjelman se ei näy enää Command+Tab listassa (vastaa Winkkarin alt+tabia). Tällöin ne ohjelmat jotka minimoit (eli joita et juuri nyt käytä), eivät "klutteroi" alt+tab listaa.
  • OS X näyttää hyödyntävän tuplaydinprossua paljon Winkkaria paremmin. Esim. iMac Cored Duolla on paljon responsiivisempi ja esim. koodaus hommissa tehokkaamman oloinen kuin IBM:n työläppärini jossa on Core Duo 2 ja 500 MB enemmän muistia.
  • Dock, eli alapalkki, on näppärämpi kuin winkkarin alapalkki ja start-valikko. Dockissa ei näy erikseen käynnissä olevat ohjelmat ja käynnistyskuvakkeet vaan siellä näkyy vaan ohjelmat ja niiden kohdalla merkki, jos ne ovat käynnissä. Tämä on yllättävän hyvä ominaisuus verrattuna siihen miten winkkarin alapalkki täyttyy.
  • Kone ei hidastu ajan myötä vaikka asentelee ja poistaa softia.
  • Softien asennus ja asennusten poistaminen on varsin kätevää.

Toisaalta Windowsissa on myös jotkin asiat mielestäni paremmin. Esim. Explorerin "puunäkymä" olisi hyvä saada Finderiin. Käyttäjien hallinta on winkkarissa monipuolisempaa.

Varmasti jos pääsääntöisesti käyttää vain Windowsille saatavilla olevia softia on järkevämpi pysyä Windowsissa. Jos taas tarvii yksittäisiä Windows softia ajoittain on esim. Parallels tai Bootcamp hyviä vaihtoehtoja Macin kanssa.

Odota edes sen aikaa, että pääset oikeasti käyttämään maccia. Sen jälkeen voi olla jotain järkevää sanottavaakin.

En ole puhunut MACistä kun yleisellä tasolla, lue posteja niin huomaat. Lähinnä vastaillut näihin typeriin "winkka on ihan susi" - trolleihin. Järkevästä sanottavasta puheenollen. ;)

Mikä sulla on oikeastaan tavoitteena tässä vääntämisessä?

No jos herra vaivautus lukemaan enemmän kun lainaamansa postin verran niin ehkä aukeais. Tavoitteena on kait keskustella MAC vs PC niinkun tredi sanoo? Enmä tiedä mikä sun agenda on. Miksi menee heti hätä housuun jos katsoo asiaa PC:n puolelta?

Varmasti jos pääsääntöisesti käyttää vain Windowsille saatavilla olevia softia on järkevämpi pysyä Windowsissa.

Tän koko 34 sivusen väännön vois kiteyttää tähän lauseeseen. Ja jos ei käytä niin mäkki on varmaan erittäin hyvä vaihtoehto.

HC76, Osta oikeasti seuraavaksi mac ja käytä sitä useamman kuukauden ja tule kertomaan tänne kokemuksistasi. Ei mitään "kokeilin vähän macin hiirtä kaupan hyllyllä ja ei sopinut käteen". Vaan siis ihan oikeasti käytät sitä.

Nuo kaikki kommenttisi viittaa vaan siihen, että olet käyttänyt windowsia liian kauan. Itse ajattelin meinaa ihan samalla tapaa joskus kun en ollut vielä tutustunut muihin kuin windowsiin. Ajattelin täysin samalla tapaa. Yllätys voi olla suuri, kun oikeasti jaksat perehtyä muihin vaihtoehtoihin.

HC76, Osta oikeasti seuraavaksi mac ja käytä sitä useamman kuukauden ja tule kertomaan tänne kokemuksistasi.

Kyllä tässä on ollut mietinnässä mäkin hankkiminen. Jos pääsis ensin kokeilemaan sitä kunnolla. Ja eihän se tietenkään ihan ilmanenkaan ole. Lupaan kyllä sitten tulla tänne posket punasena kertomaan miten ihana se on. ;) Voidaan sitten yhdessä hykerrellä onnellisina.

Toisaalta Windowsissa on myös jotkin asiat mielestäni paremmin. Esim. Explorerin "puunäkymä" olisi hyvä saada Finderiin.
Mun mielestä Leopardin Finder on huikeasti edeltäjäänsä parempi ja pesee Explorerin 6-0. Varsinkin Quick Look ja älykkäät kansiot on todella näppäriä.

Käyttäjien hallinta on winkkarissa monipuolisempaa.
Minä taas tykkään Leopardin käyttäjien hallinnan helppokäyttöisyydestä. Parental Control on myös ihan näppärä työkalu emännän surffailun rajoittamiseen. :D

Vaan mitäpä sitä täällä Maccia ylistämään käyttäjille, jotka eivät itse ole sitä koskaan kokeilleet. Joka tapauksessa kannattaa rohkeasti ottaa myös Mac vaihtoehdoksi seuraavaa konetta hankkiessa. Vaikka joissakin malleissa korkea hankintahinta saattaa aluksi hieman hirvittää, täytyy muistaa, että koneiden käyttöikä ja jälleenmyyntiarvo on myös huomattavasti parempi kuin PC-koneissa. Eikä tarvi laittaa virustorjuntaohjelmien lisensseihinkään rahaa... ;)

Tästä hieman katsomista illan ratoksi. :kippis1:

Kelläs winun käyttäjällä on koneellaan Photoshoppi? Laittakaas tämä juttu ajamaan ja kellottakaa se. Frendin Mac pro pisti tämän pakettiin alle 6 sekunissa.

- Avaa uusi dokumentti.
- Laita kooksi 8inch x 10inch 300dpi ja paina ok.
- Add noise, uniform monochrome 400%
- Filter, blur, radial blur, zoom best quality 100%

Kun painat ok zoomin jälkeen, niin kellota kauanko menee tuon ajamisessa.

Hyväkin kone antaa kymmeniä sekunteja.

Mikä versio Photoshopista? Seiska tuntui ajavan tuon hätäisempään kuin CS, toisaalta CS3 kuulemma on melkoisesti ripeämpi kuin aiempi versio. Verrokkina tähän väliin MacBookilla meni tuohon pieni ikuisuus CS:llä ajettaessa. Pistän kellotusajan kohta tähän perään.

iMac 2,16giganen prosa, 2g rammia 47sec. (rullaa rosetan kautta photari)

Peruskokoonpanolla Mac pro vain gigalla muistia muistaakseni 2 gigasilla prossuilla noin 20sec mitä liikkeessä koitin.

Ja tuo alta 6sec hirviö omaa jotain yli 10 gigaa rammia, pari kovaa näytönohjainta ja 8 ydintä. Naurattaa kyllä kun joku inisee ettei Macilla pysty pelaamaan. Toisella frendillä on Mac pro ja bootcampin kautta vetää täysillä graffoilla Crysista ilman mitään ongelmia. Siinä koneessa ei ole tuommoisia mielettömiä määriä muistia.

Niin ja tuossa alle 6sec koneessa oli ajossa samaan aikaan HD-leffa, useita ohjelmia jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom