Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Macin läppärillä hoituu samat hommat kuin PC-läppärilläkin. Jos ei muuten, niin Boot Campin kautta. Vaan miten on toistepäin? ;)

Pakko pysäyttää. Mitäs sillä MACilla voi tehdä mikä ei winkkarilla/linuxilla onnistu?

Ja mikä sellanen MAC on jossa on bootcampissa windows? Sama rauta niissä melko pitkälle nykyään on. Voin kertoa, se on PC omenan kuvalla varustettuna.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...enkä ole tätä ketjua edes aloittanut.
Onkos sulla jo käytössä uusi promäkki? jos on niin millaiset on tähän mennessä kokemuksesi?
Olisi itsellä tarkoitus tuossa ennen kesää ostaa powerbookille tehokkaampi kaveri videoeditti käyttöön.

Pakko pysäyttää. Mitäs sillä MACilla voi tehdä mikä ei winkkarilla/linuxilla onnistu?
Lähes kaikkea ilman sitä helvetinmoista säätämistä.

Ja mikä sellanen MAC on jossa on bootcampissa windows? Sama rauta niissä melko pitkälle nykyään on.
Ei mikään. Mutta joku olisi vetänyt heti sen "Mun Ultimate 3D CAD -softaa ei saa Macille" -kortin. Boot Camppia voi siis käyttää siinä tapauksessa, jos tarvitsee aivan välttämättä jotain erittäin spesiaalia softaa, jota ei saa Macille tai sille ei löydy riittävää vastinetta. Muussa tapauksessahan Boot Camppiin ei edes kannata koskea.

Voin kertoa, se on PC omenan kuvalla varustettuna.
Tarkennus: Pirun tyylikäs PC. ;)

Lähes kaikkea ilman sitä helvetinmoista säätämistä.
Kävin tuossa hopeisessaomenaisessa pyörähtämässä ja taisipa sinullakin olla jotain ongelmaa WLANin kanssa viimeisten päivitysten takia... Mites toi nyt sitten loppupeleissä eroaa PC/Windows maailmasta? ;)

Onpa muuten alkanut vituttamaan eräiden PC:n puolesta puhujienkin fanaattisuus... :urjo:

Onkos sulla jo käytössä uusi promäkki? jos on niin millaiset on tähän mennessä kokemuksesi?
Olisi itsellä tarkoitus tuossa ennen kesää ostaa powerbookille tehokkaampi kaveri videoeditti käyttöön.
Ei ole vielä saapunut, kovasti odotellaan. Niin uusi, että taitaa olla Suomi häntäpäässä jonossa.

Mitenhän Humac hoitaa nuo tilaukset? Myyjä menee Apple Storeen kun on tarpeeksi tilauksia sisässä ja tilaa koneet? Oman koneeni sain muutaman kympin halvemmalla suoraan Apple Storesta ja toimitusaika oli reilun viikon lyhyempi.

Frendi tilasi meitsiä myöhemmin iMacin Humacista ja sai sen jo tänään. Noissa Mac pro koneissa oli joku viivästys en nyt muista miksi, mutta niille annettiin muuallakin aika pitkä toimitusaika. Mun koneen tilaus lähti kyllä heti kun sen tilasin, se ei venynyt missään.

Mitenhän Humac hoitaa nuo tilaukset? Myyjä menee Apple Storeen kun on tarpeeksi tilauksia sisässä ja tilaa koneet? Oman koneeni sain muutaman kympin halvemmalla suoraan Apple Storesta ja toimitusaika oli reilun viikon lyhyempi.

Varastomalleja pyritään pitämään jatkuvasti varastossa. Erikoismallit (eli käytännössä melkein kaikki kustomoinnit mitä voidaan tehdä storessakin) tilataan erikseen Applelta case by case. Ei odoteta "nippua" ja tilata sitten.

Apple vaan on alkanut dissaamaan jämyjä. Prioriteetti on seuraava:
1. Omat premium storet
2. Oma webbikauppa
3. Suoraan Applen kanssa asioivat resellerit
4. Tukkurit

Esim. ennen joulua ei tullut yhtään 24" iMacciä. Yllättäen heti joulun jälkeen kun Applen omat kanavat oli tyydytetty tuli niitä julmettu kasa.

Applella on Mac Pro koneiden kanssa tällä hetkellä joku komponenttivaje :(

Ainahan internetissä voi muutaman euron säästää. Yksityiset jotka tietävät tarkkaan mitä haluavat voivat koneensa sieltä hankkia. Mutta konsultaatiota tai muita asiantuntijapalveluita on turha internetkaupoista odottaa. Samoin esim. rahoituspalveluihin kuuluu Visa tai Mastercard...

Kävin tuossa hopeisessaomenaisessa pyörähtämässä ja taisipa sinullakin olla jotain ongelmaa WLANin kanssa viimeisten päivitysten takia...
Mä odottelinkin miten kauan kestää salapoliiseilla työssään. :D

WLAN on pätkinyt muutamia kertoja tosiaan. Ei se normaalikäytössä ole juurikaan häirinnyt. Pari kertaa vaan on pätkässyt vittumaisessa kohdassa, kun olen esimerkiksi ripannut musaa WLANin yli verkkolevylle.

Mutta käytännössä ainoa oikea ongelma Apple-maailmassa mulla on ollut Airport Extreme -tukiasemaan liitetyn USB-kovalevyn kanssa. Yhteys kyseiseen levyyn katkeaa koneen mennessä nukkumaan, eikä palaa itsestään. Tuo on tietoni mukaan ihan yleinen bugi, johon ei ole korjausta vieläkään saatavilla. Mutta sekään ei ole enää haitannut, kun hankin ihan oikean verkkolevyn ja laitoin sen USB-levyn pelkästään Time Machine -varmuuskopiointikäyttöön. Se toimii langattomasti ilman ongelmia.

Mites toi nyt sitten loppupeleissä eroaa PC/Windows maailmasta? ;)
Nuo edellä mainitut ovat erittäin pieniä verrattuna Windows PC -maailmassa kohtaamiini ongelmiin. Macin plussat ovat sen sijaan valtavat. En minä varmasti täällä Macin puolesta puhuisi, jos en olisi siihen oikeasti hemmetin tyytyväinen.

WLAN on pätkinyt muutamia kertoja tosiaan. Ei se normaalikäytössä ole juurikaan häirinnyt. Pari kertaa vaan on pätkässyt vittumaisessa kohdassa, kun olen esimerkiksi ripannut musaa WLANin yli verkkolevylle.

Mutta käytännössä ainoa oikea ongelma Apple-maailmassa mulla on ollut Airport Extreme -tukiasemaan liitetyn USB-kovalevyn kanssa. Yhteys kyseiseen levyyn katkeaa koneen mennessä nukkumaan, eikä palaa itsestään. Tuo on tietoni mukaan ihan yleinen bugi, johon ei ole korjausta vieläkään saatavilla. Mutta sekään ei ole enää haitannut, kun hankin ihan oikean verkkolevyn ja laitoin sen USB-levyn pelkästään Time Machine -varmuuskopiointikäyttöön. Se toimii langattomasti ilman ongelmia.

Yllättävän positiivisesti otat nuo viat ja olet valmiina ostamaan toimivamman laitteen ongelmien korjaamiseksi. Täydellinen asiakas.

Esim. ennen joulua ei tullut yhtään 24" iMacciä. Yllättäen heti joulun jälkeen kun Applen omat kanavat oli tyydytetty tuli niitä julmettu kasa.

Omppukauppiaalle tärkeä kysymys. Pitäisi ostaa minin rinnalle 24" iMac (2.4GHz). iMac on viimeksi päivittynyt 176 päivää sitten ja keskimääräinen päivityssykli on 185 päivää (macrumors). Mitään isoa muutosta ei varmasti ole tulossa mutta mobiili penryn sopisi suoraan Santa Rosa-piirisarjan kantaan heittämällä. Samoin XMX-väylään menisi uusi (parempi?) näytönohjain ilman muutoksia. Muistissa näyttää 2Gb olevan vakio nykyisin 1Gb sijaan ja hintojakin on pudotettu aika usein päivitysten yhteydessä.

En siis luonnollisestikkaan haluaisi ostaa juuri NYT konetta JOS se päivittyy muutaman viikon sisällä.

Kaikki "oikeat" myymälät joista olen kysellyt on 24" iMac loppu. Yleensä viesti on ollut että tuli muutama tuli ja meni samantien ja 20-30 on vielä tilauksessa (siis myyty jo)....

Tuo viittaisi siihen että Apple ajaa varastoja alas ja päivitys tosiaan olisi tulossa. Tästähän ei tietenkään kenelläkään ole varmaa tietoa mutta mikä on sinun näkemyksesi tuon suhteen? Onko nähtävissä varastojen alasajoa ja uuden mallin enteilyä?

Toisaalta en rupea odottamaan montaa viikkoa saati kuukautta päivitystä koska se voi yhtä todennäköisesti tulla vasta kesän jälkeen. Pelkkä Penryn vaihto ja parin sadan hinnan alennuskaan ei ole itselleni peruste 6kk odotukseen. Mobiilinäytönohjaimissakaan ei ole valtavaa harppausta tiedossa 2600 xt/pro:n suhteen. Mutta jos nuo kaikki mahdolliset päivitykset (penryn+2Gb+näyttis+hintaa alas) laitetaan samalla kertaa niin voisi olla toistaalta järkevää odottaa hetki.

Ei tässä nyt ollut kysymys mistään salapoliisi työstä vaan ihan silkasta mielenkiinnosta. Halusin nähdä, onko todella niin, että Macin kanssa pääsee kaikista ongelmista eroon ja tuo nyt sattu silmiin tuolla. Tosin taisipa sinullakin olla muitakin ongelmia, kuin pelkästään tuo, mutta eipä niistä sen enempää... ;)

Ei tässä nyt ollut kysymys mistään salapoliisi työstä vaan ihan silkasta mielenkiinnosta. Halusin nähdä, onko todella niin, että Macin kanssa pääsee kaikista ongelmista eroon ja tuo nyt sattu silmiin tuolla. Tosin taisipa sinullakin olla muitakin ongelmia, kuin pelkästään tuo, mutta eipä niistä sen enempää... ;)

mitä niistä kertomaan, kaikki toimii aina täydellisesti macissä näissä keskusteluissa.

En sano että mac on huono ja hyvä, varmaan ihan hyvä vaihtoehto kun miettii läppärin ostoa.

Tietoviikko: - hanakampia käyttämään rahaa hampaidenvalkaisutuotteisiin
Hohoh, mulla on 150e maksava hammasharja:D

Suositut

Back
Ylös Bottom