Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Senhän nyt tajuaa vääntämättäkin että tulevaisuudessa leffat napataan suoraan netin yli. Mutta kunnes tällanen saadaan toimivaksi (nopeammat linjat jne) ni voi kestää. En usko että ihan jokainen alkaa imuttamaan HD-tason leffaa jollain 1 megan linjalla. Ja siinä vaiheessa tuskin Apple on ainoa joka tällasen palvelun tarjoaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt.

Uskon vahvasti, että elokuville tulee käymään samalla tavalla. Ennustan, että kymmenen vuoden päästä harva käy vuokramassa leffoja videovuokraamosta jollain optisella levyllä.

Kyllä varmaan sen aika on joskus, mutta en vielä asian katsoisi olevan ajankohtainen. Itselleni ainakaan.

5 vuoden päästä on varmaan eri mutta silloin ei apple ole varmasti ainoa joten ne osakkeet vielä jää ostamatta.

ip-tv:n kautta tulee mulle. Samalla voin kaukosäätimestä tilata vaikka canal+ kanavapaketin tai sitten selata nettiä töllöstä.

HD-soittimella voit sitten katsoa muutakin kuin itunesista ladattuja leffoja. Jos ostan vaikka ps3:sen niin saan melkeen samaan hintaa pelikonsolin mukaan. Itse en maksaisi varmaankaan koskaa 299 jostain itunesin boxista mutta hd-soittimesta/konsolista kyllä.

PS3 on kenties se ainoa HD-soitin jolla voi tehdä muutakin kuin katsoa leffoja. Kuten myös AppleTV:llä.

Ihmisillä on luonnollisesti omat mieltymyksensä ja tarpeensa laitteiden suhteen. Esimerkiksi vanhemmilleni AppleTV sopisi paljon paremmin paremmin kuin PS3. Vaikea perustella miksi pitäisi maksaa 200€ ylimääräistä siitä hyvästä että voit ostaa siihen sitten 80 euron pelejä. ( btw, tässä tilantessa pelien korkea hinta ei ilmeisesti ole sinulle este? )

Alamme ensi kertaa olemaan tilanteessa jossa fyysistä mediaa ei enää oikeasti tarvita. Toki löytyy harrastajia jotka haluavat sen BlueRay-kotelon kirjahyllyyn (kuten allekirjoittanut joskus). Veikkaisin kuitenkin että suurin osa "asiakaskunnasta" vain katsoo ne elokuvat kerran ja sillä hyvä. Heille vuokraaminen olohuoneen sohvalta samaan hintaan tai vuokraamoa edullisemmin tulee olemaan varsin merkittävä vaihtoehto.

Kysyppäs huviksesi vaikkapa omilta vanhemmiltasi mitä mieltä he olisivat laitteesta jolla voi vuokrata ja katsoa elokuvia suoraan sohvalta silloin kuin itse haluaa ilman kuukausi-sidonnaisia maksuja (poislukien netti).

Senhän nyt tajuaa vääntämättäkin että tulevaisuudessa leffat napataan suoraan netin yli.
Ei ihan siltä vaikuta, kun tätäkin keskustelua seuraa.

Mutta kunnes tällanen saadaan toimivaksi (nopeammat linjat jne) ni voi kestää.
Kyllä.

En usko että ihan jokainen alkaa imuttamaan HD-tason leffaa jollain 1 megan linjalla.
Uskoisin, että ihmisillä, joilla on varaa HD-laitteisiin, on varaa myös riittävään nettiyhteyteen. Kasimeganen ei enää tänä päivänä paljoa maksa ja lienee ihan riittävä iTunes Movie Rentals -palvelun sujuvaan käyttöön.

Ja siinä vaiheessa tuskin Apple on ainoa joka tällasen palvelun tarjoaa.
Siinä vaiheessa Applen valikoima ja palvelu on aika tavalla edellä kilpailijoita (vertaa iTunes Music Store).

"2Mbs linjalla alkaa HD-leffan katselu heti."

Paskapuhetta.

Sillälailla...
Kävitkö katsomassa ko. palvelua tai tekemässä nopeustestiä?

Korjaus. Otan takaisin sen 2Mbps. Se olikin 2.2

Your Internet connection is vital to your VUDU experience. VUDU requires a minimum of 2.2 Mbps (usually advertised as 3 Mbps) for instant viewing. While a slower connection is sufficient for delayed viewing—1.2 Mbps (1.5 advertised), we recommend upgrading if possible to get the most out of VUDU.

Both DSL and cable modem high-speed services can provide sufficient bandwidth to support the VUDU service. If you're not sure about the speed of your Internet connection, you can access a bandwidth test on any page of VUDU's website

Pari selvennystä kun tuntuu olevan epäselvää tuo Itunes-leffapalvelun toiminta.

Leffoja voi siis ostaa ja vuokrata millä tahansa iTunesia käyttävällä laitteistolla. Siis winkkarit myös. Ei tarvitse ostaa mitään rautaa erikseen.

HD-leffoja voi toistaiseksi vuokrata / ostaa vain AppleTV:llä. Syy tähän ei ole Applen vaan leffastudioiden. (lue: HDCP:n ja DRM).

Eli käytännössä vain OSX:lla tai Windowsilla.
Perkeleen DRM. :curs:

ip-tv:n kautta tulee mulle. Samalla voin kaukosäätimestä tilata vaikka canal+ kanavapaketin tai sitten selata nettiä töllöstä.

Tuleeko nuo verkosta suoraan tietokoneeseen vai onko välissä joku laite?

Tuleeko nuo verkosta suoraan tietokoneeseen vai onko välissä joku laite?

On siinä digiboksi välissä, josta mulla tulee kuva tietokoneelle.

E. siis tätä systeemiä ei ole edes sen suuremmin tarkoitettu tietokoneeseen vaan tarjota lisäpalvelut suoraan televisioon.

Uskoisin, että ihmisillä, joilla on varaa HD-laitteisiin, on varaa myös riittävään nettiyhteyteen. Kasimeganen ei enää tänä päivänä paljoa maksa ja lienee ihan riittävä iTunes Movie Rentals -palvelun sujuvaan käyttöön.
Ongelmanahan tässä on se että 8-megainen piuha ei todellakaan riitä HD-tasoisen kuvan imuttamiseen fiksussa ajassa alkuunkaan. Vastaavasti jos tuosta 8 megaisesta halutaan päästä vielä nopeampaan ei tuo enää kivuttomasti puhelinkuparilla onnistu. Itse esim. asun Espoossa ja 12/3M ADSL2+ ei mulla futaa, maksimit on jotain 7M/900kbit. Eli vaaditaan todella rankkoja infran updateja (akselilla 5-15 v) ennenkuin noi 100 Mbit kotiyhteydet ovat todella laajasti käytössä. Tässähän on ns. klassinen viimeisen mailin ongelma noissa kotiyhteyksissä.

Eli vaikka mä haluaisin maksaa nopeasta netistä vaikka 200 Eur/kk niin eipä onnistu kuin 6M/1M. Koko kaupunginosan puhelinkupareita en viitsi omasta pussista käydä upgreidaamaan...

Ei tarvitse, koska väittämäsi on täysin mahdoton. 2Mb/s linjalla maksimi latausnopeus on n. 200kt/s. Puolentoista tunnin elokuvan koko voisi tällöin olla gigan luokkaa, jotta sen voisi streemata suoraan. Hyvälaatuisen HD-elokuvan kooksi voisin arvella (ilman parempaa tietoa) vähintään 6 gigaa, joten ero on melko suuri.

Sillälailla...

onpa aika tiukkaan pakattu... suomen digiteevee vie bout 8Mbps kaistaa eivätkä ole mitään hoodeeta...

Miten Apple TV keskustelee Macin kanssa? Kompuuteri ei koskaan tule siirtymään telkkuhuoneeseen, joten mitä tarvitaan, että voi todella sohvalta latailla leffoja, kun se iMac on toisessa huoneessa? Tai jos nyt sen latauksen suorittaa iMacin ääressä, niin miten sen HD-pätkän saa langattomasti tonne Apple TV:lle?

Hitto mä oon pihalla.

Miten Apple TV keskustelee Macin kanssa? Kompuuteri ei koskaan tule siirtymään telkkuhuoneeseen, joten mitä tarvitaan, että voi todella sohvalta latailla leffoja, kun se iMac on toisessa huoneessa? Tai jos nyt sen latauksen suorittaa iMacin ääressä, niin miten sen HD-pätkän saa langattomasti tonne Apple TV:lle?

Hitto mä oon pihalla.
WLANin kautta homma pelaa ilman piuhoja.

Tällä pääset jyvälle miten homma toimii: http://www.apple.com/appletv/guidedtour/

Ja täältä lisää: http://www.apple.com/appletv/features.html

onpa aika tiukkaan pakattu... suomen digiteevee vie bout 8Mbps kaistaa eivätkä ole mitään hoodeeta...

En ole yhtään lähetystä nähnyt vielä 8Mbps:llä. Kolmen pintaan ehkä? Ja se tikiteevee käyttää mpeg2:sta - ei nelosta.

Olisi hyvä ymmärtää ettei netistä streamattu tai imuroitu HD-leffa tietenkään ole samalla bitratella kuin HD-levyillä. Laatu on silti aivan kohtuullinen ja selvästi SD:tä parempi.

Applen sivuilta voi testailla HD-trailereita. Ovat omasta mielestäni ovat ihan kohtuullisella laadulla. Riippuu toki katselulaitteesta ja etäisyydestä ja katsojaan integroidusta AV-vaatimustasosta ;)

http://www.apple.com/trailers/

Kokeile niitä mistä löytyy 720p tai 1080p.

Sillälailla...

Ymmärränkö väärin? Suomen "2 megan linja" on 200 Kt/s kun taas toi vaatisi 2000Kt/s linjan minimissään.

Ymmärränkö väärin? Suomen "2 megan linja" on 200 Kt/s kun taas toi vaatisi 2000Kt/s linjan minimissään.

Ne linjat ilmoitetaan aina bitteinä. Samoin bitratet.
Viiniksi sekoitti pakkaa tuomalla bytet keskusteluun.

Sinä kun olet sitä PB:tä käyttänyt niin katso joskus huviksesi millä bitratella ne 720p leffat tai sarjat on koodattu. Siitä voit sitten suoraan arvioida millainen yhteys tarvitaan jotta se voidaan streamata reaaliajassa.

Ne linjat ilmoitetaan aina bitteinä. Samoin bitratet.
Viiniksi sekoitti pakkaa tuomalla bytet keskusteluun.

Sinä kun olet sitä PB:tä käyttänyt niin katso joskus huviksesi millä bitratella ne 720p leffat tai sarjat on koodattu. Siitä voit sitten suoraan arvioida millainen yhteys tarvitaan jotta se voidaan streamata reaaliajassa.
jeps jeps...

En ole yhtään lähetystä nähnyt vielä 8Mbps:llä. Kolmen pintaan ehkä? Ja se tikiteevee käyttää mpeg2:sta - ei nelosta.

Omien kokemusten mukaan 8/1 yhteydellä alkaa ongelmat television kanssa kun downloadit on jossain +250Kt/s tasolla. Eli lähempänä neljää megaa kuin kahdeksaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom