Apollo-astronautti: Nasa peittelee kohtaamisia humanoidien kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Näissä elämän olemassaoloon liittyvissä kysymyksissä on myös havaittavissa hieman liiallista optimismia, joka perustuu suuriin lukuihin ja todennäköisyyksiin. Karu fakta on myös se, että emme tiedä varmuudella miten elämä syntyi täällä maapallolla. Tämän perusteella on hankala myöskään heittää todennäköisyyttä sen syntymiselle muualla maailmankaikkeudessa. Yhdenkin bakteerin löytyminen muualta löisi todennäköisyydet heti 100%:iin.

Itse olen erittäin toiveikas tuon elämän löytymisen suhteen ihan sen vuoksi, että se olisi ehkä ihmiskunnan suurin yksittäinen tieteellinen ja myös eksistentiaalinen löytö :)

Mielenkiinnolla katsellaan, löytääkö Marsissa tällä hetkellä möyrivä Phoenix-luotain sitä paljon puhuttua vettä. Toinen mielenkiinnon kohde on Saturnuksen kuu, Titan. Siellä näyttäisi olevan paksun jääkerroksen alla sula meri ja sen kaasukehä on samankaltainen, kuin Maapallolla elämän alkuhämärissä.

Itse asiassa, huomenna NASA:n Cassini-luotain ohittaa jälleen Titanin ja tekee mittauksia sen painovoimakentästä. Tämän avulla saadaan lisätietoja tuon kuun sisäisestä rakenteesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen lukemani perusteella tullut siihen johtopäätökseen, että elämän syntyminen suotuisissa olosuhteissa ei ole kovinkaan epätodennäköistä. Jos planeettoja olisi kaikkiaan se aikaisemmin ehdotettu biljoona biljoonaa, ja vaikka niistä edes vain yksi miljoonasta olisi maan kaltainen, ja jos vaikka maan kaltaisilla planeetoilla vain yksi biljoonasta kerrasta elämä pääsisi alkuun, siltikin olisi vielä tuhat planeettaa, joilla elämä olis alkanut.

Itse toivon kovasti edes jonkinlaista bakteeritason elämää löytyvän ihan meidän omasta aurinkokunnastamme. Sen jälkeen kuvamme maailmankaikkeudesta saa ihan uudet ulottuvuudet.

Tai mites jos joku loi atomit sekä niiden pienet rakenteet ja pisti toimimaan ne niin että ne synnytävät itsestään erilaisia molekyylejä sekä yhdisteitä jotka sitten lopulta kehittyvät elämäksi.

Tai mites jos joku loi atomit sekä niiden pienet rakenteet ja pisti toimimaan ne niin että ne synnytävät itsestään erilaisia molekyylejä sekä yhdisteitä jotka sitten lopulta kehittyvät elämäksi.

Eikä! Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen!

:" Ain't no monkeys in my family."

Mitä enemmän tiedämme maailmankaikkeudesta sitä "tavallisempaa" se on. Eli enemmän tai vähemmän samanlaisia aurinkokuntia, planeettoja, orgaanisia yhdisteitä, vettä, metaania jne jne.

Mars-planeetalla on ilmeisesti virrannut vettä ja sitä löytyy jäänä suuria määriä. Jos planeetta olisi vähän suurempi (pystyisi pitämään kunnon kaasukehän) jo siellä saattaisi olla omaa elämää.

Entä sitten niillä miljoonilla maankaltaisilla planeetoilla galaksissamme? Tai nämä miljoonat planeetat kertaa galaksien lukumäärä (järjettömän iso luku) universumissa?

Miksi emme sitten ole nähneet "heitä"? Ensinnäkin ihmiskunta on ollut tolkuissaan vasta muutamia satoja vuosia, jolta ajalta on luotettavaa havaintoaineistoa. Vanhimmat perimätiedotkin ovat vain muutamia tuhansia vuosia vanhoja ja niissä voi ollakin viitteitä vierailusta.

Ihmislaji on satojen tuhansien vuosien ikäinen, joten voi olla että on ollut korkeakulttuurijaksoja jo aiemmin, esim. 50000, 60000 tai 70000 vuotta sitten. Vastaavasti vierailuja on voinut olla runsaastikin tuolloin. Sitten kulttuuri on romahtanut ja vaikka vierailuja olisi ollutkin niin luolamiesten kanssa ei ufot kauaa jaksa öristä :D

Nyt on sitte löydetty ensimmäinen nestemäinen järvi maapallon ulkopuolelta!

Nasan uutisessa kerrotaan Cassini-luotaimen tekemistä uusista havainnoista. Se ohitti eilen Saturnuksen kuun, Titanin ja tutki sen pintaa infrapunasäteilyn absorptiota mittaavalla instrumentilla. Tulokset vahvistivat käsitykset siitä, että aikaisemmin Titanin pinnalla havaitut tummat alueet ovat itse asiassa nestemäisiä järviä. Ne eivät kuitenkaan ole elämälle kovin suotuisia, sillä neste koostuu pääasiassa etaanista, metaanista, muista hiilivedyistä ja typestä. Myös Titanin pintalämpötila (-180 C) on meidän tuntemallemme elämälle pikkusen liian rankka. Järvien lisäksi pinnalla on havaittu tapahtuvan järvien haihtumista pilviksi ja satamista uudelleen järviksi, eli täydellinen hydrologinen kierto (kuten maassakin).

Ehkäpä niitä pieniä vihreitä ukkoja ei tuolla tallustele, mutta voidaanpahan sanoa että erilaiset nesteet voivat virrata vähän erikoisemmissakin paikoissa mitä on luultu :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom