- Ikä
- 47
Tuosta hiilarien tankkauksesta, hiilihydraattimäärän vaihtelusta ja kalorivaihtelusta on väännetty iät ja ajat, tutkimustuloksissa on saatu ristiriitaista tulosta myös esn sukulaisen, eli usein syömisen ja harvoin syömisen samalla kalorimäärällä mentynä. Jossain täällä oli linkki erittäin viihdyttävään keskusteluun, jossa nettinörtti väitteli tutkimustulospohjaista tietoaan kokemusperäisen tuhansia, jos ei kymmeniä tuhansia treenauttaneet äärimmäisen kokeneen (jenkki)fitnessammattilaisen kanssa (jälkimmäinen oli sitä mieltä, että on käytännössä valtavalla ihmismäärällä todennut useammin syömisen auttavan rasvan poltossa selvästi pitkässä aikajänteessä).Kylläpä oli perusteellinen vastaus. Voisitko mitenkään esim. perustella tätä väitettä?
Edit. Itse olen ollut siinä uskossa, että hiilarien tankkaus kuuluu viimeistelyihin ja kesken dieetin sillä on vain lähinnä psykologinen vaikutus kun riittää hetken aikaa virtaa taas tehdä paremmalla teholla töitä. Aineenvaihduntaa en ole sen kuullut tehostavan.
Kaikkeen ei löydy eksaktia tutkimustulosta, tuskin myöskään siihen, että onko kehorakennuskisaajilla hyötyä rasvanpoltollisesti hiilatitankkauksesta. Toki voimme arvailla, että jos niin monella on, niin vaikuttaako juuri plasebovaikutus rasvanpoltottoon, vai kenties elimistön "huijaaminen" dieetin loppumisella suurempien hiilihydraaatti ja kalorimäärien avulla, tai kenties leptiinitasojen muutos vai mikä. Itse olen ainakin asiakkaillani ja itselläni huomannut selvästi mielen ja kehon virkistymistä ja kunnon tulemsita paremmin esille (nesteen ohjautuvat paemmin lihaksiin) hiilihydraattitankkauksen avulla. Etenkin silloin kun ollaan tiukalla dieetillä ja kehon rasvat alhaalla.
Kehon ainaanvaihdunnan hiipumisesta adaptaation takia vissiin löytyy enempikin faktaa tutkimuksista. Muutenhan kun ihminen ei saisi ruokaa tarpeeksi (silloin kun oikeasti kärsitään nälästä ja aliravitsemuksesta), niin elimistö ajaisi itsensä nopeasti loppuun.