BB Antti Halmo

Mikä dietti se tommonen on, et eka vedetään hiilarit pois ja sit niitä lisätään!? Vaikuttaa taas joltain ihmeen "guru-dietiltä"... Toivottavasti pääsee Kataja silti kieräksi. Pirun hieno fysiikka, ku osuu kireys kohilleen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä dietti se tommonen on, et eka vedetään hiilarit pois ja sit niitä lisätään!? Vaikuttaa taas joltain ihmeen "guru-dietiltä"... Toivottavasti pääsee Kataja silti kieräksi. Pirun hieno fysiikka, ku osuu kireys kohilleen.

Siinä on kuule se järki, että annetaan kropalle shokki paukuttamaan sitä rasvaa pois ja tuon muutaman viikon se jyllää varmasti ilman tukkeutumisia ja sitten kun se hiipuu niin isketään löylyä (hh) koneeseen ja johan porskuttaa taas eteenpäin. Se on tasasesti monta viikkoa pois pitkästä normaalista 20 viikon kisadieetistä. Fiksua minusta.
 
Siinä on kuule se järki, että annetaan kropalle shokki paukuttamaan sitä rasvaa pois ja tuon muutaman viikon se jyllää varmasti ilman tukkeutumisia ja sitten kun se hiipuu niin isketään löylyä (hh) koneeseen ja johan porskuttaa taas eteenpäin. Se on tasasesti monta viikkoa pois pitkästä normaalista 20 viikon kisadieetistä. Fiksua minusta.

Ja sen lisäks tossa videolla puhuvat siitä, että kroppa saa kaloreita mahdollisimman paljo siten, että rasvanpolttoefekti säilyy. Tällöin pyöreys ja paine säilyy lihaksissa. Onhan noita viime vuosina nähty, että liian tiukalle vedetty dietti ei johda parhaaseen lopputulokseen.
 
Siinä on kuule se järki, että annetaan kropalle shokki paukuttamaan sitä rasvaa pois ja tuon muutaman viikon se jyllää varmasti ilman tukkeutumisia ja sitten kun se hiipuu niin isketään löylyä (hh) koneeseen ja johan porskuttaa taas eteenpäin. Se on tasasesti monta viikkoa pois pitkästä normaalista 20 viikon kisadieetistä. Fiksua minusta.

En ole kyllä ennen kuullut, että rasvan palamiselle pystyy jonkin "shokin" antamaan. Siinä uskossa olen ollut, että mahdollisimman pienin muutoksin homma parhaiten pelittää. Mihin tuo shokki-hoito oikeen perustuu?
 
Aineenvaihduntaan.

Kylläpä oli perusteellinen vastaus. Voisitko mitenkään esim. perustella tätä väitettä?

Edit. Itse olen ollut siinä uskossa, että hiilarien tankkaus kuuluu viimeistelyihin ja kesken dieetin sillä on vain lähinnä psykologinen vaikutus kun riittää hetken aikaa virtaa taas tehdä paremmalla teholla töitä. Aineenvaihduntaa en ole sen kuullut tehostavan.
 
Kylläpä oli perusteellinen vastaus. Voisitko mitenkään esim. perustella tätä väitettä?

Edit. Itse olen ollut siinä uskossa, että hiilarien tankkaus kuuluu viimeistelyihin ja kesken dieetin sillä on vain lähinnä psykologinen vaikutus kun riittää hetken aikaa virtaa taas tehdä paremmalla teholla töitä. Aineenvaihduntaa en ole sen kuullut tehostavan.

Kun keho on kokoajan enemmän ja enemmän miinuskaloreilla, niin keho alkaa käymään niin sanotusti säästöliekillä, eli aineenvaihdunta hidastuu. Tämä siksi, että keho luulee, että nyt on hätä ja henki lähtee, kun ei tule tarpeeksi ravintoa :) Kun sinne sitten annetaan extrahiilaria, niin keho luulee, että hätä ohi, ei tarvitse enää käydä hitaalla, se kiihdyttää aineenvaihduntaa. Yksinkertaisuudessaan jotakuinkin näin :)
 
Kun keho on kokoajan enemmän ja enemmän miinuskaloreilla, niin keho alkaa käymään niin sanotusti säästöliekillä, eli aineenvaihdunta hidastuu. Tämä siksi, että keho luulee, että nyt on hätä ja henki lähtee, kun ei tule tarpeeksi ravintoa :) Kun sinne sitten annetaan extrahiilaria, niin keho luulee, että hätä ohi, ei tarvitse enää käydä hitaalla, se kiihdyttää aineenvaihduntaa. Yksinkertaisuudessaan jotakuinkin näin :)

Tämän olen kyllä kuullut aiemminkin, mutta halusin tietää hieman tarkemmin mikä kropassa on se kemiallinen reaktio (mitkä hormonit/entsyymit), joka saa aikaa tämän aineenvaihdunnan hidastumisen. Lyle McDonaldin sivuilta löytyikin jo juttua tästä Calorie Partitioning: Part 2 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald. Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Olen niin jäärä, että uskon vasta kun saan jostain "kovaa" dataa.
 
Tämän olen kyllä kuullut aiemminkin, mutta halusin tietää hieman tarkemmin mikä kropassa on se kemiallinen reaktio (mitkä hormonit/entsyymit), joka saa aikaa tämän aineenvaihdunnan hidastumisen. Lyle McDonaldin sivuilta löytyikin jo juttua tästä Calorie Partitioning: Part 2 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald. Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Olen niin jäärä, että uskon vasta kun saan jostain "kovaa" dataa.

Kovasta datasta en tiedä mitään, mutta noin 20 erinäköistä dieetti vetäneenä ihan toimiva juttu :) Hyvä, että vastaus löytyi.
 
Hassua, että nettibodarit miettii aina sitä kovaa dataa ja pilkun viilausta... vaikka loppujen lopuks varmaan 90% niistä jotka alkavat väitellä noiden toimivuuksista ei ole koskaan itse dietannut lähellekkään kisakuntoa :hyper: mut enhän tietenkään voi varmaks sanoa, mutta uskon toimivan jos on testattu käytännössä toimivaksi :D
 
No sepä siinä onkin, kun en ole kisoihin koskaan dieetannut, niin en tiennyt. En mitenkään vähättele kokemusta, mutta kyllä kaikki ihmiskropan reaktiot pitäisi pystyä osoittamaan myös tieteellisesti. Aineenvaihduntakin on sellainen käsite, että sen mittaaminen tuntemuksen perusteella on todella epämääräistä ja epätarkkaa. Toisinaan joku käytännössä hyväksi todettu juttu voi perustua ihan muuhun kuin mihin luulee.
 
vaikka loppujen lopuks varmaan 90% niistä jotka alkavat väitellä noiden toimivuuksista ei ole koskaan itse dietannut lähellekkään kisakuntoa :hyper:

Miksi tämä kortti aina vedetään esille... Tietenkään ei tarvitse itse olla vetänyt kisadieettiä, jottai voisi kyseenalaistaa ihmiskehon toiminnan pitkällä kalorivajeella. Vai voiko vain kuussa käyneet ihmisetkin väitellä siitä, onko kuussa ilmakehää?
 
Aineenvaihdunta tieteellisesti mitattuna nimenomaan on epätarkkaa. Suosittelen että aloitat dieetin niin huomaat sen tosiasian, että ei se keho välttämättä toimi niin kuin joku tohtori kirjassaan kertoo :)
 
Takana on kyllä pari dieettiä sellaiseen 8-10% kesäkuntoon ja itsellä ei kyllä mennyt mitenkään "tukkoon" kroppa tai hidastunut aineenvaihdunta noin 6 kk kestäneellä dieetillä. Tietysti kisadieetillä vedetään paljon kireemmäksi, jolloin kroppa joutuu koville, ja sellaisesta ei ole eikä tule olemaankaan kokemusta. Ja olen edelleen sitä mieltä, että kenellekään - ei edes Suomen kovimmilla bodareilla tapahdu kropassaan dieetin aikana mitään sellaista, mitä ei tieteellä pystyttäisi osoittamaan.
 
Tieteellä pystytään osoittamaan varmasti osoittamaan mitä siellä kropassa milloinkin tapahtuu, mutta sillä ei vaan oikeesti ole
mitään merkitystä. Jos ja kun et halua dieetata kisakireyteen niin onko niillä tieteellisillä faktoillakaan mitään merkitystä?
 
Takana on kyllä pari dieettiä sellaiseen 8-10% kesäkuntoon ja itsellä ei kyllä mennyt mitenkään "tukkoon" kroppa tai hidastunut aineenvaihdunta noin 6 kk kestäneellä dieetillä. Tietysti kisadieetillä vedetään paljon kireemmäksi, jolloin kroppa joutuu koville, ja sellaisesta ei ole eikä tule olemaankaan kokemusta. Ja olen edelleen sitä mieltä, että kenellekään - ei edes Suomen kovimmilla bodareilla tapahdu kropassaan dieetin aikana mitään sellaista, mitä ei tieteellä pystyttäisi osoittamaan.

Tiede ei monestikkaan tutki tällaisia äärimmäisyyksiin vedettyjä dieettejä varsinkaan sellaisia, missä on kaikki mahdollinen kemia apuna. Itse luotan aina ennemmin kokemukseen, kuin tieteeseen. En itse asiassa koskaan ole tehnyt mitään mihinkään tutkimukseen pohjautuen ainakaan tietoisesti. Esim. treenin aikaista juomaa aloin käyttämään jo -90 luvulla vain koska se tuntui järkevältä. Toki tieteestä saa varmasti apua, mutta ei ole ollut minulle niin tärkeää. Ja toki monet käyttämäni jutut on tieteellisestikkin todistettu. Minulle ne vaan on tullut eri kautta.
 
Tieteellä pystytään osoittamaan varmasti osoittamaan mitä siellä kropassa milloinkin tapahtuu, mutta sillä ei vaan oikeesti ole
mitään merkitystä. Jos ja kun et halua dieetata kisakireyteen niin onko niillä tieteellisillä faktoillakaan mitään merkitystä?

Totta kai on merkitystä. Voimailun lisäksi mua kiinnostaa ihmiskehon toiminta ja siksi tähän hiilaritankkaukseen alunperin puutuinkin. Jos maailmassa ei koskaan olisi tutkittu asioita, jotka ei nyt jokapäiväistä elämää koske, olisi maailma melko erilainen. No, tätä ei varmaan kaikki tajua, mutta itse haluan ymmärtää näitä ilmiöitä enkä vain hyväksyä muiden kokemuksen pohjalta vedettyjä päättelyjä.
 
Kaikki kunnia Markolle ja hänen kokemukselleen, mutta miettikääpäs miten takapajuista meidän lääketiede olisi, jos mitään syy-seuraussuhteita ei koskaan olisi tutkittu vaan aina luotettu kokemukseen ja lopputuloksiin. Todellistä mielen köyhyyttä vain hyväksyä asioita edes yrittämättä ymmärtää niitä.
 
Tieteen tarkoitus on saada selville faktat eri asioista. Kokemuspohjaisella yksilön mutu tiedolla ei ole muuta kuin se, että ne toimivat omaan kehoon. Siinä tulee mukaan placebo ja muut yksilölliset vaikutukset, esim. ääretön lahjakkuus jonkun tietyn lääkeaineen vastaanottimiin ja sitä kautta kehittymiseen. Tieteen tarkoitus olisi selvittää tieteellisesti objektiivisesti asioita. Oma kokemus on aina subjektiivista ja se ei anna aina kokonaiskuvaa.

Monet pitkänlinjan douppaajat ovat joskus pahimpia tietotoimistoja. Kroppa on niin sekaisin lääkemääristä, että se toimii, miten toimii. Loppujen lopuksi solutasolla tapahtuva ihmisen fysiologian ymmärtäminen olisi ainakin perusteittain jokaisen kehoilijan ymmärrettävä, niin aukeaisi jo aika paljon asioita. Itse olen Ammattikorkeakoulutasolla suorittanut nämä anatomia ja fysiologiat hyvin arvosanoin ja oppinut ainakin sen, että en tiedä oikein mitään. Siten välillä hymyilyttääkin kun maalikkoneuvojia riittää antamaan ohjeistuksia joka asiaan faktoina.

Savolaisella on taatusti hurja määrä tietoa asioista ja viittaan kyllä kirjoituksellani muihin kuin häneen.
 
Back
Ylös Bottom